The Role of International and Public Organizations in Overcoming Educational Losses in Ukraine
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

educational losses
compensation for educational losses
education development in wartime
international and public organizations

How to Cite

Overchenko М. (2024). The Role of International and Public Organizations in Overcoming Educational Losses in Ukraine. Ukrainian Educational Journal, (1), 65–73. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-65-73

Abstract

The article addresses the issue of compensating for educational losses resulting from war and the cessation of educational institutions’ operations. The role of specialized public and international organizations in compensating for educational losses is also thoroughly investigated.
The main idea is that educational losses have a cumulative effect and depend on the duration of interruptions in schooling. The authors identify the main factors leading to educational losses in times of war, such as limited access to educational services due to security situations, infrastructure destruction, displacement of educational participants, and the lack of necessary technical means for distance learning.
An analysis of the problems arising during the implementation of the educational process in wartime conditions is conducted, including the decline in the academic achievements of learners in distance learning and disruptions in the control and assessment system by educators. The article notes that one of the key factors for successful online learning is not only access to high-speed internet and modern devices but also a sufficient level of digital literacy for both students and teachers.
Particular attention is paid to the involvement of international and public organizations, charitable foundations in overcoming and compensating for educational expenses.
The article summarizes approaches to compensating for educational losses in international educational practice, identifies the role of individual organizations in implementing these approaches, and justifies the expediency of using international experience considering the specific needs of Ukrainian educational participants. The necessity of developing methodology and tools for conducting diagnostic research, including for students abroad, to identify the level of educational losses and develop specific mechanisms for their compensation, is also expressed.
Special emphasis is placed on the importance of timely identification and compensation for educational losses through collaborative interaction of all educational process participants, cooperation between educational institutions, parents, and the community, as well as the involvement of international and public organizations in the process.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-65-73
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Благодійний фонд «Схід-­СОС». https://vostok-sos.org

Благодійний Фонд SavED. https://saved.foundation

Бурда, М., Васильєва, Д. (2022). Особливості навчання математики в умовах воєнного стану (методичні рекомендації). Математика в рідній школі. 4–5, 6–15.

Вища освіта України в умовах трансформації суспільства: стан, проблеми, тенденції розвитку, 2007–2011 рр.: науково-­допоміжний бібліографічний покажчик. (2012). (Вип. 2). Національна академія педагогічних наук України, Державна науково-­педагогічна бібліотека України ім. В. О. Сухомлинського, Інститут вищої освіти. Нілан-­ЛТД.

Кремень, В. С. (2021). Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Інститут модернізації змісту освіти.

Локшина, О. та ін. (2022). Освіта в реаліях війни: орієнтири міжнародної спільноти: оглядове видання. НАПН України, Інститут педагогіки НАПН України.

Міністерство освіти та науки України. http://mon.gov.ua

Назаренко, Ю. (2022). Освітні втрати: підходи до вимірювання та компенсації.

Освітні втрати школярів: вимірювання й компенсація на рівні громади й ЗЗСО. Нова Українська школа, 25 Січня 2023.

Освітні ініатива ЗНОву. https://www.facebook.com/ZNOvUkr/ 5. ГО Навчай для України: https://teachforukraine.org/

Савченко, І. М., Ємець, В. В. (Ред.) (2022). Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, І–66 стратегії: збірник матеріалів ІV Всеукраїнського відкритого науково-­практичного онлайн-­форуму.

Топузов, О., & Засєкіна, Т. (2023). Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: реалії, досвід, перспективи. Методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового 2023–2024 навчального року: методичні рекомендації. Педагогічна думка.

Топузов, О., Головко, М., & Локшина, О. (2023). Освітні втрати в період воєнного стану: проблеми діагностики та компенсації. Український Педагогічний журнал, (1), 5–13.

Шкарлет, С. М. (ред.) (2022). Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проектна діяльність: Науково-­методичний збірник. Букрек.

CEDOS. (2023). Education in Ukraine: Overview Report 2023.

International Committee of the Red Cross. https://www.icrc.org/uk/

Naumenko, S., Holovko, S. (2022). Distance learning in Ukraine experience and challenges. Educația de calitate în contextul provocărilor societale: materialele conferinței științifice cu participare internațională.

Save the Children. https://www.savethechildren.org/

Topuzov, O., Bibik, N., Lokshyna, O., & Onopriienko, O. (2022). Organisation of primary education at war in Ukraine: results of a survey of primary education specialists. Education: Modern Discourses, 5, 7–18.

UNICEF Ukraine. https://www.unicef.org/ukraine/

Blahodiinyi fond «Skhid-­SOS». https://vostok-sos.org (in Ukrainian).

Blahodiinyi Fond SavED. https://saved.foundation (in Ukrainian).

Burda, M., Vasylieva, D. (2022). Osoblyvosti navchannia matematyky v umovakh voiennoho stanu (metodychni rekomendatsii). Matematyka v ridnii shkoli. 4–5, 6–15. (in Ukrainian).

Vyshcha osvita Ukrainy v umovakh transformatsii suspilstva: stan, problemy, tendentsii rozvytku, 2007–2011 rr.: naukovo-­dopomizhnyi bibliohrafichnyi pokazhchyk. (2012). (Vyp. 2). Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, Derzhavna naukovo-­pedahohichna biblioteka Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho, Instytut vyshchoi osvity. Nilan-­LTD. (in Ukrainian).

Kremen, V. S. (2021). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini. Instytut modernizatsii zmistu osvity. (in Ukrainian).

Lokshyna, O. ta in. (2022). Osvita v realiiakh viiny: oriientyry mizhnarodnoi spilnoty: ohliadove vydannia. NAPN Ukrainy, Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity ta nauky Ukrainy. http://mon.gov.ua/ (in Ukrainian).

Nazarenko, Yu. (2022). Osvitni vtraty: pidkhody do vymiriuvannia ta kompensatsii. (in Ukrainian).

Osvitni vtraty shkoliariv: vymiriuvannia y kompensatsiia na rivni hromady y ZZSO. Nova Ukrainska shkola, 25 Sichnia 2023. (in Ukrainian).

Osvitni iniatyva ZNOvu. https://www.facebook.com/ZNOvUkr/ 5. HO Navchai dlia Ukrainy: https://teachforukraine.org/ (in Ukrainian).

Savchenko, I. M., Yemets, V. V. (Red.) (2022). Innovatsiini transformatsii v suchasnii osviti: vyklyky, realii, I‑66 stratehii: zbirnyk materialiv IV Vseukrainskoho vidkrytoho naukovo-­praktychnoho onlain-­forumu.

(in Ukrainian).

Topuzov, O., & Zasiekina, T. (2023). Zahalna serednia osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta vidbudovy: realiï, dosvid, perspektyvy. Metodychnyy̆ poradnyk naukovtsiv Instytutu pedahohiky NAPN Ukraïny do pochatku novoho 2023–2024 navchalnoho roku: metodychni rekomendatsiï. Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Topuzov, O., Holovko, M., & Lokshyna, O. (2023). Osvitni vtraty v period voiennoho stanu: problemy diahnostyky ta kompensatsii. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (1), 5–13. (in Ukrainian).

Shkarlet, S. M. (Red.) (2022). Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu. Innovatsiina ta proektna diialnist: Naukovo-­metodychnyi zbirnyk. Bukrek. (in Ukrainian).

CEDOS. (2023). Education in Ukraine: Overview Report 2023. (in English).

International Committee of the Red Cross. https://www.icrc.org/uk/ (in English).

Naumenko, S., Holovko, S. (2022). Distance learning in Ukraine experience and challenges. Educația de calitate în contextul provocărilor societale: materialele conferinței științifice cu participare internațională. (in English).

Save the Children. https://www.savethechildren.org/ (in Ukrainian).

Topuzov, O., Bibik, N., Lokshyna, O., & Onopriienko, O. (2022). Organisation of primary education at war in Ukraine: results of a survey of primary education specialists. Education: Modern Discourses, 5, 7–18. (in English).

UNICEF Ukraine. https://www.unicef.org/ukraine (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.