Formation of Open Educational Space in Territorial Communities of Rural Area
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

united territorial community
management of education in rural areas
open educational space

How to Cite

Pushkarova Т., & Koval-­Maziuta М. (2024). Formation of Open Educational Space in Territorial Communities of Rural Area. Ukrainian Educational Journal, (1), 81–87. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-81-87

Abstract

Under the conditions of decentralization of power and the transfer of a number of functions, including the functions of management of the sphere of education, from the center to the localities, the problem arose with ensuring public openness of local self-government bodies in the sphere of interaction with the residents of the territorial community regarding the satisfaction of their security, information, logistical, educational, household and many other everyday requirements.
Analyzing the process of reorganization of the management-­organizational architecture of the national education system, it is necessary to focus the attention of the society on the fact that the innovations proposed by the authorities are objectively new and completely unknown functions for the united territorial communities of the countryside. Thus, managers and educators working in such communities should be psychologically motivated and professionally prepared for the implementation of reform ideas, with the help of which the educational space of the rural community should become high-quality, interesting, accessible and open.
In this context, it should be noted that the educational model, in which science was removed from the realities of life, and teachers, especially teachers in rural areas, practically did not have large-­scale access to the world’s information resource, is gradually receding into the past. At the same time, the idea of forming an open space of territorial communities in rural areas with the joint interaction of state institutes in the field of education management, scientific and educational institutions, local self-government bodies in united communities and direct residents of rural areas looks completely realistic. In this way, implementing the guidelines on decentralization of education is a real matter, but finding answers to important questions about the development of open educational space in rural areas is and should be the responsibility of managers and educators together.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-81-87
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Білодід, І.К. (Ред.). (1970). Словник української мови: в 11 т. Т. 1: А–В. Наукова думка.

Білодід, І.К. (Ред.). (1976). Словник української мови: в 11 т. Т. 7: Поїхати-­Приробляти. Наукова думка.

Касярум, Н.В. (2008). Освітній простір як характеристика сучасної системи освіти. Педагогічні науки: історія, теорія, практика, тенденції розвитку, 1, 1–3. intellect-­invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine-­arhiv_n1_2008.

Локшина, О.І. (2019). Світові тенденції розвитку галузі підручникотворення для шкільної освіти: відкритий підручник. Міжнародна науково-­практична конференція «Проблеми сучасного підручника». 14.05.2019. Педагогічна думка. 73–74.

Марченко, О.В. (2012). Методологічні стратегії дослідження освітнього простору. Дніпропетровськ: Інновація.

Пушкарьова, Т.О., Коваль-­Мазюта, М.Ю. (2023). Відкритий освітній простір об’єднаних громад сільської місцевості в умовах бойових дій на території країни. Проблеми сучасного підручника: навчально-­методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного часу та повоєнного відновлення: збірник тез доповідей. Педагогічна думка. 68–70.

Пушкарьова, Т.О., Коваль-­Мазюта, М.Ю. (2023). Проблеми формування освітнього простору об’єднаної територіальної громади сільської місцевості. Український педагогічний журнал, 1, 66–74.

Скопненко, О.І., Цимбалюк, Т.В. (Уклад.). (2006). Сучасний словник іншомовних слів. Довіра.

Цимбалару, А.Д. (2020). Нова українська школа: освітній простір учня початкової школи. Освіта.

Bilodid, I.K. (Red.). (1970). Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 t. T. 1: A–V. Naukova dumka.

Bilodid, I.K. (Red.). (1976). Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 t. T. 7: Poikhaty-­Pryrobliaty. Naukova dumka.

Kasiarum, N.V. (2008). Osvitnii prostir yak kharakterystyka suchasnoi systemy osvity. Pedahohichni nauky: istoriia, teoriia, praktyka, tendentsii rozvytku, 1, 1–3. intellect-­invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine-­arhiv_n1_2008.

Lokshyna, O.I. (2019). Svitovi tendentsii rozvytku haluzi pidruchnykotvorennia dlia shkilnoi osvity: vidkrytyi pidruchnyk. Mizhnarodna naukovo-­praktychna konferentsiia «Problemy suchasnoho pidruchnyka». 14.05.2019. Pedahohichna dumka. 73–74.

Marchenko, O.V. (2012). Metodolohichni stratehii doslidzhennia osvitnoho prostoru. Innovatsiia.

Pushkarova, T.O., Koval-­Maziuta, M. Iu. (2023). Vidkrytyi osvitnii prostir obiednanykh hromad silskoi mistsevosti v umovakh boiovykh dii na terytorii krainy. Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchalno-­metodychne zabezpechennia osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho chasu ta povoiennoho vidnovlennia: zbirnyk tez dopovidei. Pedahohichna dumka. 68–70.

Pushkarova, T.O., Koval-­Maziuta, M. Iu. (2023). Problemy formuvannia osvitnoho prostoru obiednanoi terytorialnoi hromady silskoi mistsevosti. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 66–74.

Skopnenko, O.I., Tsymbaliuk, T.V. (uklad.). (2006). Suchasnyi slovnyk inshomovnykh sliv. Dovira.

Tsymbalaru, A.D. (2020). Nova ukrainska shkola: osvitnii prostir uchnia pochatkovoi shkoly. Osvita.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.