Abstract
The article deals with the problem of decolonization of Ukrainian humanities and pedagogical biography in particular. It is stated that the existence of a legislative framework and the development of civil society in Ukraine have strengthened the process of decolonization, which is complex and includes decommunization, de-Sovietization and derussification. It is argued that only a democratic country can carry out successful decolonization through state institutions and civil society. It is noted that the theoretical basis for understanding the concept of decolonization in the context of humanities is the decolonial works of foreign and Ukrainian authors, which analyze the leading role of culture, language and history in the process of colonization. It is emphasized that a necessary condition for the success of colonialism was the destruction of the colonized by violence: genocide (physical destruction of the other), epistemicide (destruction of the knowledge system and culture of the other), axiocide (destruction/distortion of the values of the other and an attempt to completely erase any history of genocide and epistemicide from public memory).
It has been found that practical decolonization projects and individual studies are ahead of the theoretical development of the application of the decolonial approach in Ukrainian pedagogical biography. The importance of rethinking the traditional concepts of producing biographical knowledge and creating biographical narratives that were formed in the context of colonial and postcolonial dependence is emphasized.
On the basis of the study of decolonial studies by contemporary foreign scholars, the concepts that constitute the essence of the decolonial approach are identified: decolonial pedagogy, decoloniality, epistemological decolonization, contextualization, and dialogical historiography. The ideas of practical application of these concepts in Ukrainian pedagogical biography are theoretically substantiated and outlined. A promising direction for further research in the field of pedagogical biography based on the decolonial approach is the consideration of the personalities and heritage of educators of the Soviet period.
References
Березівська, Л.Д. (2023). Біографічна довідка про педагога чи освітнього діяча в енциклопедичному словнику: підходи і критерії. Інформаційне забезпечення сфери освіти та науки України в умовах воєнного стану: матеріали звіт. наук.-практ. конф. ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, 18 грудня 2023 р., Київ / НАПН України, Від-ня філософії освіти, загальної та дошкільної педагогіки, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. ТВОРИ, 28–30. https://cutt.ly/XwXxeEs7.
Міхно, О. (2023). Персоналії зарубіжних освітян у сучасній українській педагогічній біографістиці. Україна на шляху відновлення: завдання науки і освіти в європеїзації держави: матеріали Всеукр. міжгалузевої наук.-практ. онлайн-конф. в межах Міжнар. вист. «Сучасні заклади освіти», 17–19 трав. 2023 р., Київ / НАН України, НАПН України, Ін-т історії України та ін. 104–110. https://cutt.ly/Pweh9RU 7.
Рябчук, М. (2016). Декомунізація чи деколонізація? Що показали політичні дискусії з приводу «декомунізаційних» законів? Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2(82), 104–117. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzipiend_2016_2_8.
Рябчук, М. (2021). Сором’язливий колоніалізм. Збруч. https://zbruc.eu/node/102782.
Смолій, В. (Ред.). (2023). Російські підручники з історії: школа ненависті і ворожнечі. Аналітична записка. Київ: НАН України. Інститут історії України, НАПН України. Інститут педагогіки. https://cutt.ly/wwXxrVrK.
Сухомлинська, О. (Ред.). (2005). Українська педагогіка в персоналіях: У 2 кн. Либідь.
Томпсон, Е. (2006). Трубадури імперії: Російська література і колоніалізм. Основи.
Фанон, Ф. (2016). Гнані і голодні. Вперед.
Шкандрій, М. (2004). В обіймах імперії: Російська і українська літератури новітньої доби. Факт.
Як трансформується ставлення українців до декомунізації, УПЦ МП та націоналізму під час війни з Росією. (2022). Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва [офіц. сайт]. https://dif.org.ua/article/yak-transformuetsya-stavlennya-ukraintsiv-do-dekomunizatsii-upts-mp-ta-natsionalizmu-pid-chas-viyni-z-rosieyu.
Berezivska, L. D., Mikhno, O. P., & Pinchuk, O. P. (2023). Online projects as a form of spreading pedagogical biographical knowledge in the context of open science. Information Technologies and Learning Tools, 97(5), 227–243. https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5240.
Bodhi, S. R. (2022). The decolonial-historical approach in social sciences research: its methodological contours. J. Tribal Intellect. Collect. India. 6, 1–12. https://www.ticijournals.org/the-decolonial-historical-approach-in-social-research-its-methodological-contours/.
De Lissovoy, N. (2010). Decolonial pedagogy and the ethics of the global, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31 (3), 279–293, DOI: 10.1080/01596301003786886.
Gallien, C. (2020). A Decolonial Turn in the Humanities. Alif: Journal of Comparative Poetics, 40, 28–58. URL: https://www.jstor.org/stable/26924865
Go, J. (2020). Postcolonial thought and social theory. Social Forces, 98(4), 1–3. https://doi.org/10.1093/sf/soaa004.
Matasci, D. (2022). Decolonizing Education: Historical Perspectives and Contemporary Challenges. African Studies Review. 65(3), 761–770. https://doi.org/10.1017/asr.2022.71.
Menon, S., Green, C., Charbonneau, I., Lehtomäki, E., & Mafi, B. (2021). Approaching global education development with a decolonial lens: teachers’ reflections. Teaching in Higher Education, 26 (7–8), 937–952. DOI: 10.1080/13562517.2021.1941845.
Mignolo, W.D. & Tlostanova, M.V. (2006) Theorizing from the Borders: Shifting to Geo- and Body-Politics of Knowledge. European Journal of Social Theory, 9 (2), 205–221.
Mignolo W. D., Walsh C. E. (2018). On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Durham: Duke Univ. Press.
Williams, H. M., & Bermeo, M. (2020). A Decolonial Imperative: Pluriversal Rights Education. International Journal of Human Rights Education, 4(1). https://repository.usfca.edu/ijhre/vol4/iss1/1.
Berezivska, L.D. (2023). Biohrafichna dovidka pro pedahoha chy osvitnoho diiacha v entsyklopedychnomu slovnyku: pidkhody i kryterii. Informatsiine zabezpechennia sfery osvity ta nauky Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: materialy zvit. nauk.-prakt. konf. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho, 18 hrudnia 2023 r., Kyiv / NAPN Ukrainy, Vid-nia filosofii osvity, zahalnoi ta doshkilnoi pedahohiky, DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Vinnytsia: TVORY, 28–30. https://cutt.ly/XwXxeEs7 (in Ukrainian).
Mikhno, O. (2023). Personalii zarubizhnykh osvitian u suchasnii ukrainskii pedahohichnii biohrafistytsi. Ukraina na shliakhu vidnovlennia: zavdannia nauky i osvity v yevropeizatsii derzhavy: materialy Vseukr. mizhhaluzevoi nauk.-prakt. onlain-konf. v mezhakh Mizhnar. vyst. «Suchasni zaklady osvity», 17–19 trav. 2023 r., Kyiv / NAN Ukrainy, NAPN Ukrainy, In-t istorii Ukrainy ta in. Kyiv, 104–110. https://cutt.ly/Pweh9RU 7 (in Ukrainian).
Riabchuk, M. (2016). Dekomunizatsiia chy dekolonizatsiia? Shcho pokazaly politychni dyskusii z pryvodu «dekomunizatsiinykh» zakoniv? Naukovi zapysky Instytutu politychnykh i etnonatsionalnykh doslidzhen im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy, 2(82), 104–117. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzipiend_2016_2_8 (in Ukrainian).
Riabchuk, M. (2021). Soromiazlyvyi kolonializm. Zbruch. https://zbruc.eu/node/102782 (in Ukrainian).
Smolii, V. (Red.). (2023). Rosiiski pidruchnyky z istorii: shkola nenavysti i vorozhnechi. Analitychna zapyska. Kyiv: NAN Ukrainy. Instytut istorii Ukrainy, NAPN Ukrainy. Instytut pedahohiky. https://cutt.ly/wwXxrVrK (in Ukrainian).
Sukhomlynska, O. (Red.). (2005). Ukrainska pedahohika v personaliiakh: U 2 kn. Kyiv: Lybid (in Ukrainian).
Tompson, E. (2006). Trubadury imperii: Rosiiska literatura i kolonializm. Kyiv: Osnovy (in Ukrainian).
Fanon, F. (2016). Hnani i holodni. Kyiv: Vpered (in Ukrainian).
Shkandrii, M. (2004). V obiimakh imperii: Rosiiska i ukrainska literatury novitnoi doby. Kyiv: Fakt (in Ukrainian).
Yak transformuietsia stavlennia ukraintsiv do dekomunizatsii, UPTs MP ta natsionalizmu pid chas viiny z Rosiieiu. (2022). Fond «Demokratychni initsiatyvy» imeni Ilka Kucheriva [ofits. sait]. https://dif.org.ua/article/yak-transformuetsya-stavlennya-ukraintsiv-do-dekomunizatsii-upts-mp-ta-natsionalizmu-pid-chas-viyni-z-rosieyu (in Ukrainian).
Berezivska, L. D., Mikhno, O. P., & Pinchuk, O. P. (2023). Online projects as a form of spreading pedagogical biographical knowledge in the context of open science. Information Technologies and Learning Tools, 97(5), 227–243. https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5240 (in English).
Bodhi, S. R. (2022). The decolonial-historical approach in social sciences research: its methodological contours. J. Tribal Intellect. Collect. India. 6, 1–12. https://www.ticijournals.org/the-decolonial-historical-approach-in-social-research-its-methodological-contours/ (in English).
De Lissovoy, N. (2010). Decolonial pedagogy and the ethics of the global, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31 (3), 279–293, DOI: 10.1080/01596301003786886 (in English).
Gallien, C. (2020). A Decolonial Turn in the Humanities. Alif: Journal of Comparative Poetics, 40, 28–58. https://www.jstor.org/stable/26924865 (in English).
Go, J. (2020). Postcolonial thought and social theory. Social Forces, 98(4), 1–3. https://doi.org/10.1093/sf/soaa004 (in English).
Matasci, D. (2022). Decolonizing Education: Historical Perspectives and Contemporary Challenges. African Studies Review. 65(3), 761–770. https://doi.org/10.1017/asr.2022.71 (in English).
Menon, S., Green, C., Charbonneau, I., Lehtomäki, E., & Mafi, B. (2021). Approaching global education development with a decolonial lens: teachers’ reflections. Teaching in Higher Education, 26 (7–8), 937–952. DOI: 10.1080/13562517.2021.1941845(in English).
Mignolo, W.D. & Tlostanova, M.V. (2006) Theorizing from the Borders: Shifting to Geo- and Body-Politics of Knowledge. European Journal of Social Theory, 9 (2), 205–221(in English).
Mignolo W. D., Walsh C. E. (2018). On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Durham: Duke Univ. Press (in English).
Williams, H. M., & Bermeo, M. (2020). A Decolonial Imperative: Pluriversal Rights Education. International Journal of Human Rights Education, 4(1). https://repository.usfca.edu/ijhre/vol4/iss1/1 (in English).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.