Learning Foreign Languages as a Means of Interstate Communication Based on Direct Methods of Language Teaching at the Beginning of the XXth Century
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

foreign language as a means of interstate communication
direct methods of language teaching
oral-aural method
audio-­lingual method
audio-­visual method

How to Cite

Martynova Р. (2024). Learning Foreign Languages as a Means of Interstate Communication Based on Direct Methods of Language Teaching at the Beginning of the XXth Century. Ukrainian Educational Journal, (1), 121–131. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-121-131

Abstract

The article determines the dependence of the origination and implementation of methods of foreign language teaching on geopolitical events in different countries of the world. At the beginning of the XXth century, it was the industrial revolution in the USA, which led to the participation of millions of multilingual people in it. Therefore, the rapid mastery of the English interstate language, as a means of professional communication, became the most important need for them. Direct methods of language teaching were chosen by scientists to solve this problem.
H. Palmer’s oral-aural method ensured the achievement of English-­speaking professional communication skills thanks to the organization of daily English classes which were going to be conducted for half a year in small groups under the guidance of English-­speaking teachers. This method principles were the following: the oral basis of teaching; oral, untranslatable study of vocabulary and intuitive grammar learning by using grammar constructions in sentences with the help of oral substitution tables; oral speech development based on connecting multi-­structured sentences, questions picture responses, communication according to communicative tasks.
Audio-lingual method of Ch. Friza, R. Lado was based on the following principles: prioritizing oral speech over written speech; study of vocabulary in ready-made speech samples; structural, intuitive study of grammar; lack of a written record of the material under study and therefore, the impossibility of revising it during out-of-classroom activity; exclusion of translation from the learning process; development of the ability to guess the context of language units when reading texts and listening to speech; development of dialogical speech skills based on communicative tasks.
P. Guberin’s audio-­visual method of teaching French is based on the following principles: globality, that is, consideration of a sentence as a unit of learning; adherence to the oral basis of learning, but with possible reliance on a printed image of ready-made speech samples; the dominant untranslatability of learning, but with the possibility of translating only complex grammatical phenomena; situationality and functionality of education; audio-­visual accompaniment of speech through the use of documentary and feature films.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-121-131
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Бігич, О. Б. (2006). Теорія і практика формування методичної компетенції вчителя іноземної мови початкової школи. Київ: Ленвіт.

Задорожна, І. П. (2012). Теоретико-­методичні засади організації самостійної роботи майбутніх учителів з оволодіння англомовною комунікативною компетенцією. [Дис. … док. пед. наук, КНЛ].

Мартинова, Р. Ю. (2023). Лінгводидактичні праці сучасних науковців з історії розвитку методики навчання іноземних мов як самостійної науки. Український педагогічний журнал, 3, 163–174.

Мартинова, Р. Ю. (2023). Розвиток методики навчання іноземних мов у дослідженнях зарубіжних учених. Український педагогічний журнал, 4, 104–114.

Мартинова, Р. Ю. (2023). Історичні передумови становлення перших міжнародних мов і методів їх навчання в IV–XVII століттях. Наука і освіта, 4, 10–16.

Микитенко, Н. О. (2012). Розвиток англійської мови для спеціальних цілей: особливості формування змісту навчання. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, 6(2), 79–89.

Морська, Л. І. (2012). Aнглійська мова для спеціальних цілей (ESP): історія виникнення підходу та його специфіка. Наукові записки Ужгородського національного університету, 28, 54–61.

Ніколаєва, С. Ю. (2020). Історія методики навчання іноземних мов: навчально-­методичний посібник для студентів магістратури та аспірантури. Київ: Вид. центр КНЛУ.

Плахотник, В. М. (1992). Теоретичні основи навчання іноземних мов на початковому етапі в середній школі: дидактико-­методичний аспект.[Автореф. дис…д-ра пед. наук у формі доп., Наук.-дослід. ін.-т педагогіки].

Пожуєв, В. І. (2009). Інформатизація як ресурс розвитку сучасного українського суспільства. Гуманітарний вісник ЗДІА, 38, 4–12.

Попова, О. В. (2016). Професійно-­мовленнєва підготовка майбутніх перекладачів китайської мови в умовах університетської освіти: монографія. Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського; Одеська міська типографія, КП.

Редько, В. Г. (2018). Оновлення змісту навчання іноземних мов у сучасній шкільній освіті – прерогатива нової української школи. Іноземні мови в школах України, 4, 10–15.

Тарнопольський, О. Б. (2019). Історія розвитку методики навчання іноземних мов як науки з другої половини ХІХ сторіччя і до наших днів. Методика викладання іноземних мов та їх аспектів у вищій школі: підручник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 58–79.

Уотсон, Дж. & Рейнер, Р. (1920). Умовні емоційні реакції. Журнал експериментальної психології, 3, 1–14.

Bloomfield, L. (1914) Introduction to the Study of Language. New York: Henry Holt.

Cook, V. (2016). Second Language Learning and Language Teaching. Routledge.

Evans, S. (2003). The Introduction and Spread of English-­language Education in Hong Kong (1842–1913): A Study of Language Policies and Practices in British Colonial Education. PhD thesis, University of Edinburgh.

Guberina, P: (1952). Zvuk i pokret u jeziku. Matica Hrvatska, Zagreb.

Howatt, A. & Smith, R. (2014). The History of Teaching English as a Foreign Language, from a British and European Perspective. Language & History, 57(1), 75–95.

Hunter, D. & Smith, R. (2012). Unpackaging the Past: ‘CLT’ through ELTJ Keywords. ELT Journal, 66(4), 430–439.

Kolb, E. (2013). Kultur im Englischunterricht. Deutschland, Frankreich und Schweden im Vergleich (1975–2011). Heidelberg: Winter.

Larsen-­Freeman, D. (2011). Techniques and Principles in Language Teaching (3rd edition). Oxford University Press.

Lehberger, R. (1986). Englischunterricht im Nationalsozialismus. Tübingen: Stauffenburg.

Macht, K. (1990). Methodengeschichte des Englischunterrichts. 3 vols. Augsburg: University of Augsburg.

Rubinstein, S. L. (1973). Grundlagen der Allgemeinen Psychologie (Foundations of general psychology). Berlin: Verlag: Volk und Wissen.

Smith, R. C. (2005). An Investigation of the Roots of ELT, with a Particular Focus on the Work of Harold E. Palmer. Phd thesis, University of Edinburgh.

Bihych, O. B. (2006). Teoriia i praktyka formuvannia metodychnoi kompetentsii vchytelia inozemnoi movy pochatkovoi shkoly. Lenvit. (in Ukrainian).

Zadorozhna, I. P. (2012). Teoretyko-­metodychni zasady orhanizatsii samostiinoi roboty maibutnikh uchyteliv z ovolodinnia anhlomovnoiu komunikatyvnoiu kompetentsiieiu. [Dys. … dok. ped. nauk, KNL]. (in Ukrainian).

Martynova, R. Yu. (2023). Linhvodydaktychni pratsi suchasnykh naukovtsiv z istorii rozvytku metodyky navchannia inozemnykh mov yak samostiinoi nauky. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 163–174. (in Ukrainian).

Martynova, R. Yu. (2023). Rozvytok metodyky navchannia inozemnykh mov u doslidzhenniakh zarubizhnykh uchenykh. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 104–114. (in Ukrainian).

Martynova, R. Yu. (2023). Istorychni peredumovy stanovlennia pershykh mizhnarodnykh mov i metodiv yikh navchannia v IV–XVII stolittiakh. Nauka i osvita, 4, 10–16. (in Ukrainian).

Mykytenko, N. O. (2012). Rozvytok anhliiskoi movy dlia spetsialnykh tsilei: osoblyvosti formuvannia zmistu navchannia. Visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu bezpeky zhyttiediialnosti, 6(2), 79–89. (in Ukrainian).

Morska, L. I. (2012). Anhliiska mova dlia spetsialnykh tsilei (ESP): istoriia vynyknennia pidkhodu ta yoho spetsyfika. Naukovi zapysky Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, 28, 54–61. (in Ukrainian).

Nikolaieva, S. Yu. (2020). Istoriia metodyky navchannia inozemnykh mov: navchalno-­metodychnyi posibnyk dlia studentiv mahistratury ta aspirantury. Vyd. tsentr KNLU. (in Ukrainian).

Plakhotnyk, V. M. (1992). Teoretychni osnovy navchannia inozemnykh mov na pochatkovomu etapi v serednii shkoli: dydaktyko-­metodychnyi aspekt.[Avtoref. dys…d-ra ped. nauk u formi dop., Nauk.-doslid. in.-t pedahohiky]. (in Ukrainian).

Pozhuiev, V. I. (2009). Informatyzatsiia yak resurs rozvytku suchasnoho ukrainskoho suspilstva. Humanitarnyi visnyk ZDIA, 38, 4–12.

Popova, O. V. (2016). Profesiino-­movlennieva pidhotovka maibutnikh perekladachiv kytaiskoi movy v umovakh universytetskoi osvity: monohrafiia. PNPU imeni K. D. Ushynskoho; Odeska miska typohrafiia, KP. (in Ukrainian).

Redko, V. H. (2018). Onovlennia zmistu navchannia inozemnykh mov u suchasnii shkilnii osviti – prerohatyva novoi ukrainskoi shkoly. Inozemni movy v shkolakh Ukrainy, 4, 10–15. (in Ukrainian).

Tarnopolskyi, O. B. (2019). Istoriia rozvytku metodyky navchannia inozemnykh mov yak nauky z druhoi polovyny KhIKh storichchia i do nashykh dniv. Metodyka vykladannia inozemnykh mov ta yikh aspektiv u vyshchii shkoli: pidruchnyk. Universytet imeni Alfreda Nobelia, 58–79. (in Ukrainian).

Uotson, Dzh. & Reiner, R. (1920). Umovni emotsiini reaktsii. Zhurnal eksperymentalnoi psykholohii, 3, 1–14. (in Ukrainian).

Bloomfield, L. (1914) Introduction to the Study of Language. Henry Holt. (in English).

Cook, V. (2016). Second Language Learning and Language Teaching. Routledge. (in English).

Evans, S. (2003). The Introduction and Spread of English-­language Education in Hong Kong (1842–1913): A Study of Language Policies and Practices in British Colonial Education. PhD thesis, University of Edinburgh. (in English).

Guberina, P: (1952). Zvuk i pokret u jeziku. Matica Hrvatska, Zagreb. (in Croatian).

Howatt, A. & Smith, R. (2014). The History of Teaching English as a Foreign Language, from a British and European Perspective. Language & History, 57(1), 75–95. (in English).

Hunter, D. & Smith, R. (2012). Unpackaging the Past: ‘CLT through ELTJ Keywords. ELT Journal, 66(4), 430–439. (in English).

Kolb, E. (2013). Kultur im Englischunterricht. Deutschland, Frankreich und Schweden im Vergleich (1975–2011). Winter. (in German).

Larsen-­Freeman, D. (2011). Techniques and Principles in Language Teaching (3rd edition). Oxford University Press. (in English).

Lehberger, R. (1986). Englischunterricht im Nationalsozialismus. Stauffenburg. (in German).

Macht, K. (1990). Methodengeschichte des Englischunterrichts. 3 vols. University of Augsburg.

Rubinstein, S. L. (1973). Grundlagen der Allgemeinen Psychologie (Foundations of general psychology). Volk und Wissen. (in German).

Smith, R. C. (2005). An Investigation of the Roots of ELT, with a Particular Focus on the Work of Harold E. Palmer. Phd thesis, University of Edinburgh. (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.