Electronic Interactive Textbook for the Integrated Course “I Explore The World”: Instrumental Opportunities
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

electronic interactive textbook
integrated course
instrumental capabilities of a textbook

How to Cite

Pavlova Т. (2024). Electronic Interactive Textbook for the Integrated Course “I Explore The World”: Instrumental Opportunities. Ukrainian Educational Journal, (1), 151–160. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-151-160

Abstract

The article substantiates the relevance of the problem concerning the use of digital learning technologies in the educational environment of primary school; generalizes theoretical developments on the integration of interactive technologies into the learning process based on pedagogical priorities in modern education.
Based on the analysis of available domestic and foreign research, the stages of e-textbook evolution from simple digital copies of printed publications to interactive multimedia resources are highlighted. The semantics of the concept of an electronic interactive textbook are defined with the specification of content in accordance with the needs of the educational process in primary classes. Common features of paper and electronic textbooks are established; the main technological characteristics of an electronic textbook are singled out. The requirements for taking into account the age and psychological characteristics of modern junior schoolchildren during the development of electronic teaching aids are substantiated. It is emphasized that in teaching children aged 6–8, the use of technology should perform an auxiliary function, while issues of child health and development remain paramount.
The publication analyzes the instrumental capabilities of an electronic interactive textbook on the integrated course “I Explore the World” by N. M. Bibik, H. P. Bondarchuk, T. S. Pavlova for grades 1–4. The structure of the textbook is described, its interactive functions and capabilities (tests, games, process modeling, etc.) are illustrated by examples. The results of long-term testing are presented; based on a survey data of teachers, a comparative analysis of the benefits of e-textbooks over paper ones was carried out (time saving, ease of use, accompanying monitoring of students’ learning achievements), qualitative characteristics of changes in students’ learning activities were identified (increased motivation, greater independence, the manifestation of critical thinking).
The results of a survey of teachers on the effectiveness of using an electronic interactive textbook are presented; the expediency of combining both formats – electronic and traditional (paper) – has been clarified.
It is substantiated the perspective of further improvement and implementation of e-textbooks in the educational process of primary school for the implementation of individual and differentiated approaches in teaching; increasing the cognitive motivation of students.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-151-160
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Бібік, Н.М., Бондарчук, Г.П., Павлова, Т.С. (2022). Електронний інтерактивний підручник з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» на платформі IZZI. https://api.izzi.digital/preview/page/376756

Биков, В. Ю. (2017). Ефективність навчання з використанням електронних освітніх ігрових ресурсів у початковій школі. Інформаційні технології і засоби навчання, 62 (6), 34–46. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_62_6_5

Єсіна, О.Г., Лінгур, Л.М. (2012). Електронні підручники: переваги та недоліки використання. Вісник соціально-­економічних досліджень, 1(44), 181–186. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsed_2012_1_28

Жалдак, М.І. (2002). Педагогічний потенціал інформатизації навчального процесу. Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992–2002, 1, 6. https://lib.iitta.gov.ua/436/1/pedagog_potenzial2007.pdf

Засєкіна, Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/729967/3/monografiya_integrachia.pdf

Малихін, О.В. (2021). Дистанційне навчання як педагогічна технологія. Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Педагогічна думка.

Николюк, О. В. (2018). Проблема впровадження цифрових підручників: досвід Республіки Корея. Проблеми сучасного підручника, (20), 280–287. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/230/246

Онопрієнко, О.В. (2023). Вимірювання втрат у навчанні молодших школярів математики засобами електронної платформи. Інновації в початковій освіті: проблеми, перспективи, відповіді на виклики сьогодення, 88–91. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736628

Онопрієнко, О.В., Петрук, О.М., Павлова, Т.С. (2023). Технології оцінювання особистісних і навчальних досягнень учнів початкової школи. Методичний кейс: методичний посібник. Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/739131/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf

Павлова, Т.С. (2023). Способи презентації змісту інтегрованого курсу «Я досліджую світ» в електронному підручнику. Проблеми сучасного підручника: збірник тез доповідей, 255–257. https://lib.iitta.gov.ua/738457/1/PSP_tezy_2023-1-256-258.pdf

Пометун, О. І. (2003). Інтерактивні технології навчання. Освіт. дайджест: Акцентпанорама, 2, 78–87.

Сисоєва, С. О. (2021). Цифровізація освіти: педагогічні пріоритети. Освіта і сусп-во, 10/11, 8–9. https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2545/

Чорноус, О. В. (2021). Формування інформаційної грамотності учнів як складова елементів навчального матеріалу електронних підручників. Проблеми сучасного підручника, 27, 278–281.

Mohanad Alfiras, Janaki BojiahPrinted (2020). Textbooks Versus Electronic Textbooks: A Study on the Preference of Students of Gulf University in Kingdom of Bahrain. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(18), 40–52. https://www.researchgate.net/publication/345472189_Printed_Textbooks_Versus_Electronic_Textbooks_A_Study_on_the_Preference_of_Students_of_Gulf_University_in_Kingdom_of_Bahrain

Bibik, N.M., Bondarchuk, H.P., Pavlova, T.S. (2022). Elektronnyi interaktyvnyi pidruchnyk z intehrovanoho kursu «Ia doslidzhuiu svit» na platformi IZZI. https://api.izzi.digital/preview/page/376756 (in Ukrainian).

Bykov, V. Yu. (2017). Efektyvnist navchannia z vykorystanniam elektronnykh osvitnikh ihrovykh resursiv u pochatkovii shkoli. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 62 (6), 34–46. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_62_6_5 (in Ukrainian).

Yesina, O.H., Linhur, L.M. (2012). Elektronni pidruchnyky: perevahy ta nedoliky vykorystannia. Visnyk sotsialno-­ekonomichnykh doslidzhen, 1(44), 181–186. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsed_2012_1_28 (in Ukrainian).

Zhaldak, M.I. (2002). Pedahohichnyi potentsial informatyzatsii navchalnoho protsesu. Rozvytok pedahohichnoi i psykholohichnoi nauk v Ukraini 1992–2002, 1, 6. https://lib.iitta.gov.ua/436/1/pedagog_potenzial2007.pdf (in Ukrainian).

Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka: monohrafiia. Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/729967/3/monografiya_integrachia.pdf (in Ukrainian).

Malykhin, O.V. (2021). Dystantsiine navchannia yak pedahohichna tekhnolohiia. Dystantsiine navchannia v umovakh karantynu: dosvid ta perspektyvy. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Nykoliuk, O. V. (2018). Problema vprovadzhennia tsyfrovykh pidruchnykiv: dosvid Respubliky Koreia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, (20), 280–287. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/230/246

(in Ukrainian).

Onopriienko, O.V. (2023). Vymiriuvannia vtrat u navchanni molodshykh shkoliariv matematyky zasobamy elektronnoi platformy. Innovatsii v pochatkovii osviti: problemy, perspektyvy, vidpovidi na vyklyky sohodennia, 88–91. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736628 (in Ukrainian).

Onopriienko, O.V., Petruk, O.M., Pavlova, T.S. (2023). Tekhnolohii otsiniuvannia osobystisnykh i navchalnykh dosiahnen uchniv pochatkovoi shkoly. Metodychnyi keis: metodychnyi posibnyk. Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/739131/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf (in Ukrainian).

Pavlova, T.S. (2023). Sposoby prezentatsii zmistu intehrovanoho kursu «Ia doslidzhuiu svit» v elektronnomu pidruchnyku. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zbirnyk tez dopovidei, 255–257. https://lib.iitta.gov.ua/738457/1/PSP_tezy_2023-1-256-258.pdf (in Ukrainian).

Pometun, O. I. (2003). Interaktyvni tekhnolohii navchannia. Osvit. daidzhest: Aktsentpanorama, 2, 78–87. (in Ukrainian).

Sysoieva, S. O. (2021). Tsyfrovizatsiia osvity: pedahohichni priorytety. Osvita i susp-vo, 10/11, 8–9. https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2545/ (in Ukrainian).

Chornous, O. V. (2021). Formuvannia informatsiinoi hramotnosti uchniv yak skladova elementiv navchalnoho materialu elektronnykh pidruchnykiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 27, 278–281. (in Ukrainian).

Mohanad Alfiras, Janaki BojiahPrinted (2020). Textbooks Versus Electronic Textbooks: A Study on the Preference of Students of Gulf University in Kingdom of Bahrain. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(18), 40–52. https://www.researchgate.net/publication/345472189_Printed_Textbooks_Versus_Electronic_Textbooks_A_Study_on_the_Preference_of_Students_of_Gulf_University_in_Kingdom_of_Bahrain (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.