Peculiarities of the Organization of Work of a Preschool Education Institution for the Development of the Pedagogical Culture of Parents of Young Children
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

preschool education institution
education
work with parents
preschool childhood
pedagogical culture

How to Cite

Shvets Т. (2024). Peculiarities of the Organization of Work of a Preschool Education Institution for the Development of the Pedagogical Culture of Parents of Young Children. Ukrainian Educational Journal, (1), 161–167. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-161-167

Abstract

The article examines the peculiarities of the organization of the preschool education institution’s work on the development of the pedagogical culture of parents of young children. The author substantiates the importance of the formation of the mentioned phenomenon in the institution of preschool education, analyzes the scientific developments of scientists regarding the studied concept. The “pedagogical culture” is characterized as a component of the general culture of the individual, which is connected with the experience of effective transfer of cultural heritage to the younger generations with the help of the educational process. Pedagogical culture is a component of the general culture of the individual, which refers to the experience of effective transfer of cultural heritage by older generations to younger ones, with the help of the educational process. It is noted that parents are active subjects of the educational process, who chaotically transfer cultural experience to the younger generation.
It is indicated that in many preschool education institutions there is an active search and implementation of such forms of cooperation with families of young children that would contribute to the achievement of a high-quality level of communication (questionnaires, parent meetings, counseling, open door days, etc.). In the organization of communication with parents, the use of collective, individual and visual and informational forms of interaction is distinguished.
Also, the priority form of development of the pedagogical culture of parents of young children is defined as the frontal form of organization, the practical implementation of which is carried out with the help of seminars-­workshops, thematic exhibitions and conferences for parents. They also use group (analysis of pedagogical and educational situations, thematic consultations) and individual forms.
Individual consultations using educational platforms Zoom, Google meet, interactive group and face-to-face work using Mentimeter, Trello, Padlet, etc. resources are relevant for the remote format of interaction.
The studies were analyzed in general and it was stated that the family is the natural environment of the basic socialization of the child, the source of its psychological, emotional and material support, a means of preservation and transmission of cultural values and traditions from generation to generation. It is the center of the primary harmonious development of young children, but the state of development of children in such conditions is unsatisfactory and requires the provision of professional pedagogical support to parents raising young children.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-161-167
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Бєлєнька, Г. В. (2019). Дошкільний заклад і родина: співпраця заради дитини. Дошкільне виховання, 2, 3–6.

Борин, Г. В. (2009). Організаційно-­педагогічні умови підготовки майбутніх вихователів до роботи з батьками дітей раннього віку. [Автореф. дис. канд. пед. наук, Тернопіль].

Воронов, В. А. та ін. (Уклад). (2020). Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку (проєкт). НАПН України.. http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1763/

Косенко, Ю. М. (2009). Система професійної підготовки кадрів дошкільної освіти: пріоритети ХХІ століття. Формування професійної компетентності вихователя дошкільного навчального закладу в умовах глобалізації. Збірник наукових праць, 45–48.

Машовець, М. А. (2005). Теоретичні засади формування готовності до педагогічної взаємодії з батьками у майбутніх вихователів. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки), 2, 148–153.

Огієнко, О. І. Андрагогічна модель навчання у професійному розвитку особистості в умовах трансформації освіти. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Серія: Психолого-­педагогічні науки, 3, 36–39.

Рогальська-­Яблонська, І. П., Рогальська, Н. В. (2019). Компетентнісний підхід як основа формування здоров’язбережувальної компетентності дітей дошкільного віку. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки», (10–11). https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3194

Швець, Т.А. (2022а). Групова взаємодія здобувачів дошкільної освіти як основа формування впевненості в собі. Український педагогічний журнал, 3, 149–155, https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/620/582

Швець, Т.А. (2022b). Організація мовленнєво – ігрової діяльності здобувачів дошкільної освіти в контексті розвитку мовлення особистості дитини. Педагогічні науки. 99, 25–29. https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/4511

Швець, Т.А. (2022c). Формування професійної майстерності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Science and innovation of modern world. Proceedings of the 3rd International scientific and practical conference. Cognum Publishing House. 410–414. https://sci-conf.com.ua/iii-mizhnarodna-­naukovo-praktichna-­konferentsiya-science-and-innovation-of-modern-­world‑24-26-11-2022-london-­velikobritaniya-arhiv/.

Швець, Т.А. (2016). Педагогічні умови формування професійної майстерності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. [Дис. канд. пед. наук, Херсонський державний університет].

Hodgkinson, K. W. (2010). Parental involvement and assistant principal efficacy. www.Proquest.com

Parke, R. D., & Buriel, R. (2007). Socialization in the family: Ethnic and ecological perspectives. Handbook of child psychology, 3.

Bielienka, H. V. (2019). Doshkilnyi zaklad i rodyna: spivpratsia zarady dytyny. Doshkilne vykhovannia, 2, 3–6. (in Ukrainian).

Boryn, H. V. (2009). Orhanizatsiino-­pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh vykhovateliv do roboty z batkamy ditei rannoho viku. [Avtoref. dys. kand. ped. nauk, Ternopil]. (in Ukrainian).

Voronov, V. A. ta in. (Uklad). (2020). Kontseptsiia osvity ditei rannoho ta doshkilnoho viku (proiekt). NAPN Ukrainy.. http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1763/ (in Ukrainian).

Kosenko, Yu. M. (2009). Systema profesiinoi pidhotovky kadriv doshkilnoi osvity: priorytety KhKhI stolittia. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti vykhovatelia doshkilnoho navchalnoho zakladu v umovakh hlobalizatsii. Zbirnyk naukovykh prats, 45–48. (in Ukrainian).

Mashovets, M. A. (2005). Teoretychni zasady formuvannia hotovnosti do pedahohichnoi vzaiemodii z batkamy u maibutnikh vykhovateliv. Zbirnyk naukovykh prats Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu (Pedahohichni nauky), 2, 148–153. (in Ukrainian).

Ohiienko, O. I. Andrahohichna model navchannia u profesiinomu rozvytku osobystosti v umovakh transformatsii osvity. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Seriia: Psykholoho-­pedahohichni nauky, 3, 36–39. (in Ukrainian).

Rohalska-­Iablonska, I. P., Rohalska, N. V. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid yak osnova formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti ditei doshkilnoho viku. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia: «Pedahohichni nauky», (10–11). https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3194 (in Ukrainian).

Shvets, T.A. (2022a). Hrupova vzaiemodiia zdobuvachiv doshkilnoi osvity yak osnova formuvannia vpevnenosti v sobi. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 149–155, https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/620/582 (in Ukrainian).

Shvets, T.A. (2022b). Orhanizatsiia movlennievo – ihrovoi diialnosti zdobuvachiv doshkilnoi osvity v konteksti rozvytku movlennia osobystosti dytyny. Pedahohichni nauky. 99, 25–29. https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/4511 (in Ukrainian).

Shvets, T.A. (2022c). Formuvannia profesiinoi maisternosti maibutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoi osvity. Science and innovation of modern world. Proceedings of the 3rd International scientific and practical conference. Cognum Publishing House. 410–414. https://sci-conf.com.ua/iii-mizhnarodna-­naukovo-praktichna-­konferentsiya-science-and-innovation-of-modern-­world‑24-26-11-2022-london-­velikobritaniya-arhiv/. (in Ukrainian).

Shvets, T.A. (2016). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi maisternosti maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv. [Dys. kand. ped. nauk, Khersonskyi derzhavnyi universytet]. (in Ukrainian).

Hodgkinson, K. W. (2010). Parental involvement and assistant principal efficacy. www.Proquest.com (in English).

Parke, R. D., & Buriel, R. (2007). Socialization in the family: Ethnic and ecological perspectives. Handbook of child psychology, 3. (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.