ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ШКОЛІ: КАДРОВІ ВИКЛИКИ І ВІДПОВІДІ ДЛЯ УКРАЇНИ
PDF

Ключові слова

цифрова компетентність учнів
кількість і кваліфікація вчителів інформатики
заклади загальної середньої освіти
оплата і умови праці вчителів
український досвід

Як цитувати

Кремень, В., Гриневич, Л., Луговий, В., & Таланова, Ж. (2021). ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ШКОЛІ: КАДРОВІ ВИКЛИКИ І ВІДПОВІДІ ДЛЯ УКРАЇНИ. Український Педагогічний журнал, (4), 6–28. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-6-28

Анотація

Проаналізовано український досвід кадрового забезпечення розвитку цифрової компетентності як ключової в учнів закладів загальної середньої освіти. Показано ускладнення упродовж 2006–2018 рр. змісту цифрової компетентності в європейській інтерпретації, відтак посилення вимог до кваліфікації вчителів. З’ясовано, що у 2000-х рр. кількість учителів інформатики швидко зростала і з-поміж педагогічних працівників природничо-математичних предметів за питомою вагою нині посідає третє місце, однак за кваліфікацією – останнє. Частка вчителів інформатики з освітою рівня магістра (спеціаліста) гостро реагує на дефіцит заробітної плати в освіті порівняно з видом економічної діяльності «Інформація та телекомунікації». Обґрунтовано необхідність упровадження для вчителів інформатики або 20-відсоткової надбавки до посадового окладу, або підвищеного тарифного розряду, а для інших вчителів-предметників за результатами їх сертифікації – «цифрової» надбавки за використання цифрових методів. Окрім того, слід забезпечити 100-відсоткову доступність шкіл, включно із сільськими, до інтернету.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-6-28
PDF

Посилання

Hidalgo, C. (2015). Why information Grows: The evolution of order, from atoms to economies. New York, NY, USA: Basic Books; Идальго, С.(2016). Как информация управляет миром: [перев. с англ.], Москва, Россия: Изд-во «Э».

Биков, В. Ю. , та ін. (2019). Теоретико-методологічні засади інформатизації освіти та практична реалізація інформаційно-комунікаційних технологій в освітній сфері України. Київ, Україна: Компринт. https://lib.iitta.gov.ua/718652/

Гриневич, Л. М, Морзе, Н. В. та Бойко, М. А. (2020). Наукова освіта як основа формування інноваційної компетентності в умовах цифрової трансформації суспільства. Інформаційні технології і засоби навчання. № 3 (77). 1–26. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3980.

Кремень, В. Г., Луговий, В. І. та ін. (2020). Відкритість, цифровізація й оцінювання в науці: загальне і особливе для соціогуманітарного знання. Інформаційні технології і засоби навчання, 80 (6). 243–266. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4155.

Кабінет Міністрів України. (2018, Січ. 17). Розпорядження № 67-р, Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018 – 2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р

Цілі сталого розвитку: Україна: національна доповідь 2017. Київ, Україна: Мін-во економ. розвитку і торгівлі України. 32–37. https://bit.ly/3iNlvCL

Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18.12.2006 on key competences for lifelong learning. (2006). Brussels, 30.12.2006 L 394/10, the European Parliament and the Council of the European Union. http://data.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj

Council Recommendation of 22.05.2018 on key competences for lifelong learning. (2018). Brussels, 4.6.2018 C 189/1, the Council of the European Union. https://bit.ly/3ffVcUT

Кабінет Міністрів України. (2016, Груд. 14). Розпорядження № 988-р, Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. https://www.kmu.gov.ua/npas/249613934

Верховна Рада України. (2145-VIII від 05.09.2017). Закон України “Про освіту”. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Кабінет Міністрів України. (2019, Лип. 24). Постанова № 688, Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п

Кабінет Міністрів України. (2020, Вер. 6). Постанова № 898, Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п

Кабінет Міністрів України. (2011, Квіт. 20). Постанова № 462, Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911/

Кабінет Міністрів України. (2011, Лист. 23). Постанова № 1392, Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п

Baynes, G. and Hahnel, M. (2020). Research Practices in the wake of COVID-19. Springboard – Springer Nature, Aug. 7, 2020. https://bit.ly/3iQ7t3e

Portillo, J., Garay, U., Tejada, E. and Bilbao. N. (2020). Self-Perception of the Digital Competence of Educators during the COVID-19 Pandemic: A Cross-Analysis of Different Educational Stages. Sustainability, 12(23). doi: https://doi.org/10.3390/su122310128.

Dzhurylo, A. and Shparyk, O. (2019). ICT competence for secondary school teachers and students in the context of education informatization: global experience and challenges for Ukraine. Information Technologies and Learning Tools, vol. 70, no. 2. 43 – 58. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2438.

Bender, E., Schaper, N., Caspersen, M., Margaritis, M. and Hubwieser, P. (2015). Identifying and formulating teachers’ beliefs and motivational orientations for computer science teacher education. Studies in Higher Education, vol. 41, no. 11. 1958 – 1973. doi: https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1004233.

Lee, W., Neo, W., Chen, D-T. and Lin, T-B. (2021). Fostering changes in teacher attitudes toward the use of computer simulations: Flexibility, pedagogy, usability and needs. Education and Information Technologies, vol. 26, issue 2. doi: https://doi.org/10.1007/s10639-021-10506-2.

Jimenez-Hernandez, D., Gonzalez-Calatayud, V., Torres-Soto, A., Mayoral, A. and Morales, J.(2020). Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences According to Gender, Age, and Branch of Knowledge. Sustainability, 12(22). doi: https://doi.org/10.3390/su12229473.

Saikkonen, L. and Kaarakainen, M. (2021). Multivariate analysis of teachers’ digital information skills – The importance of available resources. Computers & Education, vol. 168. 104206. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104206.

Claro, M.et al. (2018). Teaching in a Digital Environment (TIDE): Defining and measuring teachers’ capacity to develop students’ digital information and communication skills. Computers & Education, vol. 121, 162–174. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.03.001.

Ghomi, M. and Redecker, C. (2019). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education. doi: https://doi.org/10.5220/0007679005410548.

Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development. vol. 68. no. 5. 2449 – 2472. doi: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4.

Sentence, S. and Csizmadia, A. (2017). Professional recognition matters: Certification for in-service computer science teachers. Proceedings of the 2017 ACM SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education. doi: https://doi.org/10.1145/3017680.3017752.

Loudova, I. (2021). Competence of an ICT Teacher Concerning Didactic and Methodological Support in Teaching ICT at Primary School. Learning Technologies and Systems.70–81. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-66906-5_7.

Engeness, I. (2019). Teacher facilitating of group learning in science with digital technology and insights into students’ agency in learning to learn. Research in Science & Technological Education, vol. 38. no. 1, 42–62. doi: https://doi.org/10.1080/02635143.2019.1576604.

Кабінет Міністрів України. (1993, Лист. 3). Постанова № 896, Про Державну національну програму “Освіта” (“Україна ХХІ століття”). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п

Президент України. (2002, 17 Квіт.). Указ № 347, Про Національну доктрину розвитку освіти. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

Кабінет Міністрів України. (2001, Трав. 6). Постанова № 436, Про затвердження Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл на 2001 – 2003 роки. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-2001-п

Кабінет Міністрів України. (2002, Бер. 28). Постанова № 379, Про затвердження Державної програми “Вчитель”. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/379-2002-п

Кабінет Міністрів України. (2015, Бер. 3). Постанова № 179, Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року. https://bit.ly/2UJ04e6

Національний класифікатор України “Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010”: прийнято та надано чинності наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 р. № 457. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vb457609-10

ISCED Fields of Education and Training 2013 (ISCED-F 2013), Montreal, Quebec, Canada: UNESCO Institute for Statistics, 2014. https://bit.ly/2Wnq6UA

Schleicher, A. (2019). PISA 2018. Insights and Interpretations, OECD. https://bit.ly/3rMXjEJ

Hidalgo, C. (2015). Why information Grows: The evolution of order, from atoms to economies. New York, NY, USA: Basic Books; Hidalgo, C. (2016). How information rules the world: [transl. from English], Moscow, Russia: Izd-vo «E». (in Russian).

Bykov, V. Yu. , et al. (2019). Theoretical and methodological foundations of informatization of education and practical implementation of information and communication technologies in the sphere of education of Ukraine. Kyiv, Ukraina: Komprynt. https://lib.iitta.gov.ua/718652/ (in Ukrainian).

Hrynevych, L. M. , Morze, N. V. , & Boiko, M. A. (2020). Scientific education as a basis for the formation of innovative competence in the context of digital transformation of society. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, № 3 (77), 1–26. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3980 (in Ukrainian).

Kremen, V. H., Luhovyi V. I. et al. (2020). Openness, digitalization and evaluation in research: General and special issues for social studies and humanities. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 80 (6), 43–266. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4155 (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2018, Sich. 17). Order № 67-r, On approval of the Concept of development of the digital economy and society of Ukraine for 2018 – 2020 and approval of the action plan for its implementation. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р (in Ukrainian).

Sustainable Development Goals: Ukraine: National Report 2017. Kyiv, Ukraina: Min-vo ekonom. rozvytku i torhivli Ukrainy. 32–37. https://bit.ly/3iNlvCL (in Ukrainian).

Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18.12.2006 on key competences for lifelong learning. (2006). Brussels, 30.12.2006 L 394/10, the European Parliament and the Council of the European Union. http://data.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj (In English).

Council Recommendation of 22.05.2018 on key competences for lifelong learning. (2018). Brussels, 4.6.2018 C 189/1, the Council of the European Union, 2018. [Online]. Available: https://bit.ly/3ffVcUT (In English).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2016, Hrud. 14). Order № 988-r, On approval of the Concept of implementation of state policy in the field of reforming general secondary education “New Ukrainian School” for the period up to 2029. https://www.kmu.gov.ua/npas/249613934 (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2145-VIII vid 05.09.2017). Law of Ukraine “On Education”. . https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2019, Lyp. 24). Resolution № 688, On Amendments to the State Standard of Primary Education. . https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2020, Ver. 6). Resolution № 898, On some issues of state standards of complete general secondary education. .https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-п (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2011, Kvit. 20). Resolution № 462, On approval of the State standard of primary general education. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911/ (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2011, Lyst. 23). Resolution № 1392, On approval of the State standard of basic and complete general secondary education. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п (in Ukrainian).

Baynes, G. and Hahnel, M. (2020). Research Practices in the wake of COVID-19. Springboard – Springer Nature, Aug. 7, 2020. https://bit.ly/3iQ7t3e

Portillo, J., Garay, U., Tejada, E. and Bilbao. N. (2020). Self-Perception of the Digital Competence of Educators during the COVID-19 Pandemic: A Cross-Analysis of Different Educational Stages. Sustainability, 12(23). doi: https://doi.org/10.3390/su122310128.

Dzhurylo, A. and Shparyk, O. (2019). ICT competence for secondary school teachers and students in the context of education informatization: global experience and challenges for Ukraine. Information Technologies and Learning Tools, vol. 70, no. 2. 43 – 58. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2438.

Bender, E., Schaper, N., Caspersen, M., Margaritis, M. and Hubwieser, P. (2015). Identifying and formulating teachers’ beliefs and motivational orientations for computer science teacher education. Studies in Higher Education, vol. 41, no. 11. 1958 – 1973. doi: https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1004233.

Lee, W., Neo, W., Chen, D-T. and Lin, T-B. (2021). Fostering changes in teacher attitudes toward the use of computer simulations: Flexibility, pedagogy, usability and needs. Education and Information Technologies, vol. 26, issue 2. doi: https://doi.org/10.1007/s10639-021-10506-2.

Jimenez-Hernandez, D., Gonzalez-Calatayud, V., Torres-Soto, A., Mayoral, A. and Morales, J.(2020). Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences According to Gender, Age, and Branch of Knowledge. Sustainability, 12(22). doi: https://doi.org/10.3390/su12229473.

Saikkonen, L. and Kaarakainen, M. (2021). Multivariate analysis of teachers’ digital information skills – The importance of available resources. Computers & Education, vol. 168. 104206. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104206.

Claro, M.et al. (2018). Teaching in a Digital Environment (TIDE): Defining and measuring teachers’ capacity to develop students’ digital information and communication skills. Computers & Education, vol. 121, 162–174. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.03.001.

Ghomi, M. and Redecker, C. (2019). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education. doi: https://doi.org/10.5220/0007679005410548.

Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development. vol. 68. no. 5. 2449 – 2472. doi: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4.

Sentence, S. and Csizmadia, A. (2017). Professional recognition matters: Certification for in-service computer science teachers. Proceedings of the 2017 ACM SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education. doi: https://doi.org/10.1145/3017680.3017752.

Loudova, I. (2021). Competence of an ICT Teacher Concerning Didactic and Methodological Support in Teaching ICT at Primary School. Learning Technologies and Systems.70–81. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-66906-5_7.

Engeness, I. (2019). Teacher facilitating of group learning in science with digital technology and insights into students’ agency in learning to learn. Research in Science & Technological Education, vol. 38. no. 1, 42–62. doi: https://doi.org/10.1080/02635143.2019.1576604.

Kabinet Ministriv Ukrainy. (1993, Lyst. 3). Resolution № 896, On the State National Program “Education” (“Ukraine of the XXI century”). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п (in Ukrainian).

Prezydent Ukrainy. (2002, Kvit. 17). Decree № 347, On the National Doctrine of Education Development. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2001, Trav. 6). Resolution № 436, On approval of the Program of informatization of secondary schools, computerization of rural schools for 2001 – 2003. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-2001-п (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2002, Ber. 28). Resolution № 379, On approval of the State program “Teacher”. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/379-2002-п (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2015, Ber. 3). Resolution № 179, On approval of the National Economic Strategy for the period up to 2030. https://bit.ly/2UJ04e6 (in Ukrainian).

National Classifier of Ukraine “Classification of types of economic activity DK 009: 2010”: adopted and entered into force by the order of Derzhspozhyvstandart of Ukraine from 11.10.2010 р. № 457. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vb457609-10 (in Ukrainian).

ISCED Fields of Education and Training 2013 (ISCED-F 2013), Montreal, Quebec, Canada: UNESCO Institute for Statistics, 2014. . https://bit.ly/2Wnq6UA (іn English).

Schleicher, A. (2019). PISA 2018. Insights and Interpretations, OECD. https://bit.ly/3rMXjEJ (іn English).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Василь Кремень, Лілія Гриневич, Володимир Луговий

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.