ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ В ОСВІТІ ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇН: ДОСВІД НОРВЕГІЇ
PDF

Ключові слова

освіта
децентралізація
освітній рівень
реформування
управління

Як цитувати

Максименко, О. (2021). ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ В ОСВІТІ ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇН: ДОСВІД НОРВЕГІЇ. Український Педагогічний журнал, (4), 77–87. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-77-87

Анотація

У статті розглянуто децентралізацію освіти в умовах нового формату її функціонування з орієнтацією нареалізацію стратегічних завдань сталого розвитку світової спільноти. У європейському просторі децентралізована освіта Норвегії виокремлюється своїми досягненнями в управлінні та фінансуванні з вагомою участю держави як провідної рушійної сили змін. Продемонстровано, як освіта є інструментом демократизації, громадянськості та децентралізації спільноти країни шляхом її реформування та через активне залучення до цього процесу зацікавлених сторін. Визначено особливості сучасного стану децентралізації освіти, яка поєднує існуючі та новітні форми управління і фінансування, активну співпрацю усіх щаблів влади з відповідним наділенням повноважень та ступенем академічної свободи за освітніми рівням, заохоченням участі усіх представників спільноти до практичного вирішення питань та подальшого реформування освіти.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-77-87
PDF

Посилання

UNESCO, & Bokova, I. G. (2017). UNESCO moving forward the 2030 agenda for sustainable development 2009–2017. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247785.

Локшина, О. І. (2007). Етапи розвитку стратегії Європейського Союзу у галузі освіти. Інформаційні технології і засоби навчання, 2(1). https://doi.org/10.33407/itlt.v2i1.272

Сбруєва, А. А. (2005). Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.). Ін-т педагогіки АПН України. http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/427

Джурило, А. П. (2015). Актуальні проблеми управління освітніми системами у зарубіжжі: централізація і децентралізація. Український педагогічний журнал, 4, 170–178. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_4_22

Огієнко, О. (2019) Суспільно-­державне управління в системі освіти дорослих: досвід Швеції, Данії, Норвегії та Фінляндії. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2(16),155–166. https://doi.org/10.35387/od.2(16).2019.155–166

Олексіенко, Р.В. (2019). Гуманітарна культура студентів в умовах інформатизації університетської освіти в Норвегії (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). https://snu.edu.ua/wpcontent/uploads/2019/11/23.00.08.11.2019-OLEKSIYENKO-R.V.

Bonnal, J. (1991). A History of Decentralization https://www.ciesin.columbia.edu/decentralization/English/General/history_fao.html

UNESCO. (2019). Decentralization. In UNESCO Thesaurus. http://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/fr/page/?clang=en&uri=concept4877.

European Agency for Special Needs and Inclusive Education., Donnelly, V. J., & Óskarsdóttir, E. (2017). Decentralisation in Education Systems: Seminar Report. European Agency for Special Needs and Inclusive Education. https://www.europeanagency.org/sites/default/files/Decentralisation%20in%20Education%20Systems_0.pdf

Гриневич, Л. М. (2005). Тенденції децентралізації управління базовою освітою в сучасній Польщі. Ін-т педагогіки АПН України.

Litvack, J. (1991). Education and Decentralisation. Decentralisayion.https://www.ciesin.columbia.edu/decentralization/English/Issues/Education.html

Матвієнко О. В. (2005). Розвиток систем середньої освіти в країнах Європейського Союзу: порівняльний аналіз. КНУ імені Тараса Шевченка.

Lugaz, C., & De Grauwe, A. (2009). Decentralization in education. IIEP Newsletter 27 (3), 4. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192908

OECD. (2020). Education Policy Outlook in Norway. (№ 20). https://www.oecdilibrary.org/docserver/8a042924en.pdf?expires=1628786605&id=id&accname=guest&checksum=22340C01C3D56F80490FF569B25A28E4

UNESCO, & Bokova, I. G. (2017). UNESCO moving forward the 2030 agenda for sustainable development 2009–2017. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247785. (in English).

Lokshyna, O. I. (2007). Etapy rozvytku stratehii Yevropeiskoho Soiuzu u haluzi osvity. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, № 2(1). https://doi.org/10.33407/itlt.v2i1.272 Sbruieva A. A. (2005). Tendentsii reformuvannia serednoi osvity rozvynenykh anhlomovnykh krain v konteksti hlobalizatsii (90-ti rr. ХХ – pochatok ХХI st.). In-t pedahohiky APN Ukrainy. http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/427Uk (in Ukrainain).

Bruieva, A. A. (2005). Tendentsii reformuvannia serednoi osvity rozvynenykh anhlomovnykh krain v konteksti hlobalizatsii (90-ti rr. ХХ – pochatok ХХI st.). In-t pedahohiky APN Ukrainy. http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/427 (in Ukrainain).

Dzhurylo, A. P. (2015). Aktualni problemy upravlinnia osvitnimy systemamy u zarubizhzhi: tsentralizatsiia i detsentralizatsiia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 170–178. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_4_22bv (in Ukrainain).

Ohiienko, O. (2019) Suspilno-­derzhavne upravlinnia v systemi osvity doroslykh: dosvid Shvetsii, Danii, Norvehii ta Finliandii. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, 2(16), 155–166. https://doi.org/10.35387/od.2(16).2019.155–166 (in Ukrainain).

Oleksienko, R.V. (2019). Humanitarna kultura studentiv v umovakh informatyzatsii universytetskoi osvity v Norvehii (druha polovyna ХХ – pochatok ХХI stolittia). [Kandydatska dysertatsiia, Skhidnoukrainskyi natsionalnyi universytet imeni Volodymyra Dalia]. 13.00.01 – zahalna pedahohika ta istoriia pedahohiky (011 – Osvitni, pedahohichni nauky). https://snu.edu.ua/wpcontent/uploads/2019/11/23.00.08.11.2019-OLEKSIYENKO-R.V. (in Ukrainain).

Bonnal, J. (1991). A History of Decentralization. https://www.ciesin.columbia.edu/decentralization/English/General/history_fao.html (in English).

UNESCO. (2019). Decentralization. In UNESCO Thesaurus. http://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/fr/page/?clang=en&uri=concept4877. (in English).

European Agency for Special Needs and Inclusive Education., Donnelly, V. J., & Óskarsdóttir, E. (2017). Decentralisation in Education Systems: Seminar Report. https://www.europeanagency.org/sites/default/files/Decentralisation%20in%20Education%20Systems_0.pdf (in English).

Hrynevych, L. M. (2005). Tendentsii detsentralizatsii upravlinnia bazovoiu osvitoiu v suchasnii Polshchi. In-t pedahohiky APN Ukrainy. (in Ukrainain).

Litvack, J. (1991). Education and Decentralisation. Decentralisayion. https://www.ciesin.columbia.edu/decentralization/English/Issues/Education.html (in English).

Matviienko O. V. (2005). Rozvytok system serednoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: porivnialnyi analiz. KNU imeni Tarasa Shevchenka. (in Ukrainain).

Lugaz, C., & De Grauwe, A. (2009). Decentralization in education. IIEP Newsletter 27 (3), 4. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192908 (in English).

OECD. (2020). Education Policy Outlook in Norway. (№ 20). https://www.oecdilibrary.org/docserver/8a042924en.pdf?expires=1628786605&id=id&accname=guest&checksum=22340C01C3D56F80490FF569B25A28E4 (in English).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Оксана Максименко

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.