КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ВИЗНАЧЕННЯ ЦІЛЕЙ, ЗМІСТУ І СТРУКТУРИ МОДЕЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ З ІНОЗЕМНИХ МОВ ДЛЯ 5–9 КЛАСІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

модельна навчальна програма
іноземні мови
цілі
зміст і структура
компетентнісно орієнтоване навчання

Як цитувати

Редько, В. (2021). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ВИЗНАЧЕННЯ ЦІЛЕЙ, ЗМІСТУ І СТРУКТУРИ МОДЕЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ З ІНОЗЕМНИХ МОВ ДЛЯ 5–9 КЛАСІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Український Педагогічний журнал, (4), 116–125. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-116-125

Анотація

У статті автор розглядає та інтерпретує концептуальні засади визначення цілей, змісту і структури модельних навчальних програм з іноземних мов для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), які створені очолюваним ним авторським колективом (2021 р.). Акцентується увага на тому, що представлені у змісті програм матеріали різнобічно відбивають концепцію Нової української школи й узгоджуються з тенденціями розвитку сучасної шкільної іншомовної освіти.
Запропоновані науково-­методичні концепти, презентовані у статті, дозволяють чіткіше уявити стратегічні напрями діяльності сучасних ЗЗСО, робота яких скеровується відповідними навчальними програмами, і має орієнтуватись на компетентнісну парадигму як філософію, котра формує інноваційний погляд на освіту та фундаментальні принципи її розвитку. Саме в цих напрямах інтерпретується місія оновлених навчальних програм.
Автор визначає соціальні та освітні передумови, обґрунтовує науково-­методичні концепти, що слугували підґрунтям для створення програм, окреслює методологічні засади їх змісту, аналізує та узагальнює дидактичні та методичні аспекти компетентнісно спрямованої діяльності учнів і вчителів як основних суб’єктів навчального процесу, спрямованого на досягнення цілей і реалізації змісту навчання іноземної мови в сучасних ЗЗСО.
Зміст статті може слугувати дидактичними та методичними орієнтирами для перегляду усталених поглядів на соціальну місію іноземних мов у сучасному глобалізованому світовому соціумі та розвиток змісту шкільної іншомовної освіти, а також для оновлення пріоритетів у професійній роботі вчителів іноземних мов і всіх тих, хто долучений до цієї сфери.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-116-125
PDF

Посилання

Про освіту: Закон України. 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19

Ніколаєва, С. Ю., (наук. ред.), (2003). Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. Київ, Україна: Ленвіт.

Державний стандарт початкової освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. № 87 (зі змінами в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/6882019-%D0%BF

Савченко, О. Я. (2018). Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти: Іншомовна галузь. Іноземна мова / розробл. під кер.: наказ МОН України від 21.03.2018 № 268. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-­serednya-osvita/ navchalni-­programi/navchalni-­programi-dlya-pochatkovoyishkoli

Шопулко, М. Н. (уклад.), (2018). Іноземні мови. 1–4 класи: типові освітні програми та методичні рекомендації щодо організації навчально-­виховного процесу в 2018/2019 навчальному році. Харків, Ранок.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи. (2016). Київ. МОН України.

Ключевые компетенции для обучения в течение всей жизни – европейские рамочные установки: рекомендации парламента и Совета Европы от 18 декабря 2006 года. О ключевых компетенциях обучения в течение жизни (2006/962/ ЕС). (2008). Адукатар. № 1 (13), С. 14–18.

Recommendation of the European Parliament and of the Council of 22 May 2018 on Key Competences for Lifelong Learning. Official Journal of the European Union. 4.6. 2018. URL: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri= CELEX:32018H0604 (01)&rid=7

Бігич, О. Б., Бориско, Н. Ф., Борецька, Г. Е. та ін. (2013). Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студентів класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів. Київ. Ленвіт.

Редько, В.Г., Полонська, Т.К., Пасічник, О.С., Басай, Н.П., (2018). Концепція компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи. Київ. «Конві Прінт».

Редько, В. Г. (ред.), (2020). Дидактичні та методичні засади компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі: навчально-­методичний посібник. Київ. «Конві Прінт».

Полонська, Т. К., (2017). Сутність компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика: зб. наук. праць Кам’янець-­Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка; Інституту педагогіки НАПН України. Вип. 22 (1–2017). Ч. 2. Кам’янець-­Подільський, С. 294–300.

Редько, В. Г., (2018). Теоретико-­методичні засади компетентнісно-­діяльнісної технології навчання іноземних мов. Fundamental and applied researches in practice of scientific schools: International Scientific Journal. Number 2. Volume 26, P. 313–320.

Редько, В. Г., (2017). Компетентнісно орієнтоване навчання іноземних мов у сучасних загальноосвітніх навчальних закладах: сутність, виклики і перспективи. Іноземні мови в школах України. № 4, С. 37–41.

Бим, И. Л., (2010). Цели обучения иностранным языкам на современном этапе. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность. Обнинск, Титул, С. 39–46.

Мартинова, Р. Ю., (2004). Цілісна загальнодидактична модель змісту навчання іноземних мов: моногр. Київ. Вища школа.

Якиманская, И.С., (1994). Требования к учебным программам, ориентированным на личностное развитие школьников. И. С. Якиманская. № 2, С. 64–77.

Зорина, Л. Я., (1989). Программа – учебник – учитель. Москва. Знание.

Ляшенко, О. І., (2014). Тестові технології оцінювання ключових і предметних комптентностей учнів основної і старшої школи. Монографія. Київ, Педагогічна думка.

Конышева, А. В., (2004). Контроль результатов обучения иностранному языку. СПб: КАРО, Мн. Изд-во “Четыре четверти”.

Об’єкти, функції і види контролю і оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів. (2008). Наказ МОН України від 20.08.2008 р. № 755.: URL: http://osvita.ua/legislation/ Ser_osv/805/

Методичні рекомендації щодо викладання іноземних мов у 2019/2020 навчальному році. (2019). Лист МОН України від 01.07.2019 р. № 1/11–5966. URL: https://www.schoollife.org.ua/ metodychni-­rekomendatsiyi-shhodo-­vykladannya-inozemnyhmov-u‑2019–2020-navchalnomrotsi/

Rychen, D.-S. and Salganik, L.H. (2003). Key Competencies for Successful Life and Well – Functioning Society; Edited by Gottingen: Hogrefe and Huber Publishers.

Pinter, A. M., (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press.

Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. England: Pearson Education Limited.

Pro osvitu: Zakon Ukrainy. 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19 (in Ukrainain).

Nikolaieva, S. Yu., (nauk. red.), (2003). Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia. Kyiv, Ukraina: Lenvit. (in Ukrainain).

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.02.2018 r. № 87 (zi zminamy v redaktsii postanovy Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24 lypnia 2019 r. № 688) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/6882019-%D0%BF (in Ukrainain).

Savchenko, O. Ya. (2018). Typova osvitnia prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity: Inshomovna haluz. Inozemna mova / rozrobl. pid ker.: nakaz MON Ukrainy vid 21.03.2018 № 268. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-­serednya-osvita/ navchalni-­programi/navchalni-­programi-dlya-pochatkovoyishkoli (in Ukrainain).

Shopulko, M. N. (uklad.), (2018). Inozemni movy. 1–4 klasy: typovi osvitni prohramy ta metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii navchalno-­vykhovnoho protsesu v 2018/2019 navchalnomu rotsi. Kharkiv, Ranok. (in Ukrainain).

Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. (2016). Kyiv. MON Ukrainy. (in Ukrainain).

Klyuchevyie kompetentsii dlya obucheniya v techenie vsey jizni – evropeyskie ramochnyie ustanovki: rekomendatsii parlamenta i Soveta Evropyi ot 18 dekabrya 2006 goda. O klyuchevyih kompetentsiyah obucheniya v techenie jizni (2006/962/ ES). (2008). Adukatar. № 1 (13), S. 14–18. (in Russian).

Recommendation of the European Parliament and of the Council of 22 May 2018 on Key Competences for Lifelong Learning. Official Journal of the European Union. 4.6. 2018. URL: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri= CELEX:32018H0604 (01)&rid=7 (in English).

Bihych, O. B., Borysko, N. F., Boretska, H. E. ta in.. (2013). Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka: pidruchnyk dlia studentiv klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv. Kyiv. Lenvit. (in Ukrainain).

Redko, V. H., Polonska, T. K., Pasichnyk, O. S., Basai, N. P., (2018). Kontseptsiia kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov uchniv pochatkovoi shkoly. Kyiv. «Konvi Print». (in Ukrainain).

Redko, V. H. (red.), (2020). Dydaktychni ta metodychni zasady kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli: navchalno-­metodychnyi posibnyk. Kyiv. «Konvi Print». (in Ukrainain).

Polonska, T. K., (2017). Sutnist kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka: zb. nauk. prats Kamianets-­Podilskoho nats. un-tu imeni Ivana Ohiienka; Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy. Vyp. 22 (1–2017). Ch. 2. Kamianets-­Podilskyi, S. 294–300. (in Ukrainain).

Redko, V. H., (2018). Teoretyko-­metodychni zasady kompetentnisno-­diialnisnoi tekhnolohii navchannia inozemnykh mov. Fundamental and applied researches in practice of scientific schools: International Scientific Journal. Number 2. Volume 26, P. 313–320. (in Ukrainain).

Redko, V. H., (2017). Kompetentnisno oriientovane navchannia inozemnykh mov u suchasnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh: sutnist, vyklyky i perspektyvy. Inozemni movy v shkolakh Ukrainy. № 4, S. 37–41. (in Ukrainain).

Bim, I. L., (2010). TSeli obucheniya inostrannyim yazyikam na sovremennom etape. Metodika obucheniya inostrannyim yazyikam: traditsii i sovremennost. Obninsk, Titul, S. 39–46. (in Russian).

Martynova, R. Yu., (2004). Tsilisna zahalnodydaktychna model zmistu navchannia inozemnykh mov: monohr. Kyiv. Vyshcha shkola. (in Ukrainain).

YAkimanskaya, I.S., (1994). Trebovaniya k uchebnyim programmam, orientirovannyim na lichnostnoe razvitie shkolnikov. I.S. YAkimanskaya. № 2, S. 64–77. (in Russian).

Zorina, L. YA., (1989). Programma – uchebnik – uchitel. Moskva. Znanie. (in Russian).

Liashenko, O. I., (2014). Testovi tekhnolohii otsiniuvannia kliuchovykh i predmetnykh komptentnostei uchniv osnovnoi i starshoi shkoly. Monohrafiia. Kyiv, Pedahohichna dumka. (in Ukrainain).

Konyisheva, A. V., (2004). Kontrol rezultatov obucheniya inostrannomu yazyiku. SPb: KARO, Mn. Izd-vo “CHetyire chetverti”. (in Russian).

Obiekty, funktsii i vydy kontroliu i otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv pochatkovykh klasiv. (2008). Nakaz MON Ukrainy vid 20.08.2008 r. № 755.: URL: http://osvita.ua/legislation/ Ser_osv/805/ (in Ukrainain).

Metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia inozemnykh mov u 2019/2020 navchalnomu rotsi. (2019). Lyst MON Ukrainy vid 01.07.2019 r. № 1/11–5966. URL: https://www.schoollife.org.ua/ metodychni-­rekomendatsiyi-shhodo-­vykladannya-inozemnyhmov-u‑2019–2020-navchalnomrotsi/ (in Ukrainain).

Rychen, D.-S. and Salganik, L.H. (2003). Key Competencies for Successful Life and Well – Functioning Society; Edited by Gottingen: Hogrefe and Huber Publishers.

Pinter, A. M., (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press.

Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. England: Pearson Education Limited.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Валерій Редько

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.