Abstract
The author examines and interprets the conceptual principles for defining the goals, content and structure of curricula in foreign languages for grades 5–9 of general secondary education institutions (GSEI), which were created by the team of authors headed by him. Attention is focused on the fact that the materials presented in the content of the curricula comprehensively reflect the concept of the New Ukrainian School and are consistent with the development trends of modern school foreign language education.
The proposed scientific and methodological concepts presented in the article make it possible to better understand the strategic directions for the development of modern GSEI, whose activities are guided by relevant curricula and should focus on the competence paradigm as a philosophy that forms an innovative view of education and fundamental principles of its development. It is in these directions that the mission of the updated curricula is interpreted.
The author defines social and educational prerequisites, substantiates scientific and methodological concepts that served as the basis for creating curricula, outlines the methodological principles of their content, analyzes and summarizes the didactic and methodological aspects of competence-oriented activities of students and teachers as the main subjects of the educational process aimed at achieving the goals and fulfilling the content of foreign language teaching in modern GSEI.
The content of the article can serve as didactic and methodological guidelines for revising the established views on the social mission of foreign languages in the modern globalized world society and the development of the content of school foreign language education, as well as to update the priorities in the professional work of foreign language teachers and all those who are involved in this field.
References
Про освіту: Закон України. 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19
Ніколаєва, С. Ю., (наук. ред.), (2003). Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. Київ, Україна: Ленвіт.
Державний стандарт початкової освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. № 87 (зі змінами в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/6882019-%D0%BF
Савченко, О. Я. (2018). Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти: Іншомовна галузь. Іноземна мова / розробл. під кер.: наказ МОН України від 21.03.2018 № 268. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/ navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyishkoli
Шопулко, М. Н. (уклад.), (2018). Іноземні мови. 1–4 класи: типові освітні програми та методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2018/2019 навчальному році. Харків, Ранок.
Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи. (2016). Київ. МОН України.
Ключевые компетенции для обучения в течение всей жизни – европейские рамочные установки: рекомендации парламента и Совета Европы от 18 декабря 2006 года. О ключевых компетенциях обучения в течение жизни (2006/962/ ЕС). (2008). Адукатар. № 1 (13), С. 14–18.
Recommendation of the European Parliament and of the Council of 22 May 2018 on Key Competences for Lifelong Learning. Official Journal of the European Union. 4.6. 2018. URL: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri= CELEX:32018H0604 (01)&rid=7
Бігич, О. Б., Бориско, Н. Ф., Борецька, Г. Е. та ін. (2013). Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студентів класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів. Київ. Ленвіт.
Редько, В.Г., Полонська, Т.К., Пасічник, О.С., Басай, Н.П., (2018). Концепція компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи. Київ. «Конві Прінт».
Редько, В. Г. (ред.), (2020). Дидактичні та методичні засади компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі: навчально-методичний посібник. Київ. «Конві Прінт».
Полонська, Т. К., (2017). Сутність компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов у початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика: зб. наук. праць Кам’янець-Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка; Інституту педагогіки НАПН України. Вип. 22 (1–2017). Ч. 2. Кам’янець-Подільський, С. 294–300.
Редько, В. Г., (2018). Теоретико-методичні засади компетентнісно-діяльнісної технології навчання іноземних мов. Fundamental and applied researches in practice of scientific schools: International Scientific Journal. Number 2. Volume 26, P. 313–320.
Редько, В. Г., (2017). Компетентнісно орієнтоване навчання іноземних мов у сучасних загальноосвітніх навчальних закладах: сутність, виклики і перспективи. Іноземні мови в школах України. № 4, С. 37–41.
Бим, И. Л., (2010). Цели обучения иностранным языкам на современном этапе. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность. Обнинск, Титул, С. 39–46.
Мартинова, Р. Ю., (2004). Цілісна загальнодидактична модель змісту навчання іноземних мов: моногр. Київ. Вища школа.
Якиманская, И.С., (1994). Требования к учебным программам, ориентированным на личностное развитие школьников. И. С. Якиманская. № 2, С. 64–77.
Зорина, Л. Я., (1989). Программа – учебник – учитель. Москва. Знание.
Ляшенко, О. І., (2014). Тестові технології оцінювання ключових і предметних комптентностей учнів основної і старшої школи. Монографія. Київ, Педагогічна думка.
Конышева, А. В., (2004). Контроль результатов обучения иностранному языку. СПб: КАРО, Мн. Изд-во “Четыре четверти”.
Об’єкти, функції і види контролю і оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів. (2008). Наказ МОН України від 20.08.2008 р. № 755.: URL: http://osvita.ua/legislation/ Ser_osv/805/
Методичні рекомендації щодо викладання іноземних мов у 2019/2020 навчальному році. (2019). Лист МОН України від 01.07.2019 р. № 1/11–5966. URL: https://www.schoollife.org.ua/ metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-inozemnyhmov-u‑2019–2020-navchalnomrotsi/
Rychen, D.-S. and Salganik, L.H. (2003). Key Competencies for Successful Life and Well – Functioning Society; Edited by Gottingen: Hogrefe and Huber Publishers.
Pinter, A. M., (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press.
Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. England: Pearson Education Limited.
Pro osvitu: Zakon Ukrainy. 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19 (in Ukrainain).
Nikolaieva, S. Yu., (nauk. red.), (2003). Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia. Kyiv, Ukraina: Lenvit. (in Ukrainain).
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.02.2018 r. № 87 (zi zminamy v redaktsii postanovy Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24 lypnia 2019 r. № 688) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/6882019-%D0%BF (in Ukrainain).
Savchenko, O. Ya. (2018). Typova osvitnia prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity: Inshomovna haluz. Inozemna mova / rozrobl. pid ker.: nakaz MON Ukrainy vid 21.03.2018 № 268. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/ navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyishkoli (in Ukrainain).
Shopulko, M. N. (uklad.), (2018). Inozemni movy. 1–4 klasy: typovi osvitni prohramy ta metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v 2018/2019 navchalnomu rotsi. Kharkiv, Ranok. (in Ukrainain).
Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. (2016). Kyiv. MON Ukrainy. (in Ukrainain).
Klyuchevyie kompetentsii dlya obucheniya v techenie vsey jizni – evropeyskie ramochnyie ustanovki: rekomendatsii parlamenta i Soveta Evropyi ot 18 dekabrya 2006 goda. O klyuchevyih kompetentsiyah obucheniya v techenie jizni (2006/962/ ES). (2008). Adukatar. № 1 (13), S. 14–18. (in Russian).
Recommendation of the European Parliament and of the Council of 22 May 2018 on Key Competences for Lifelong Learning. Official Journal of the European Union. 4.6. 2018. URL: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri= CELEX:32018H0604 (01)&rid=7 (in English).
Bihych, O. B., Borysko, N. F., Boretska, H. E. ta in.. (2013). Metodyka navchannia inozemnykh mov i kultur: teoriia i praktyka: pidruchnyk dlia studentiv klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv. Kyiv. Lenvit. (in Ukrainain).
Redko, V. H., Polonska, T. K., Pasichnyk, O. S., Basai, N. P., (2018). Kontseptsiia kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov uchniv pochatkovoi shkoly. Kyiv. «Konvi Print». (in Ukrainain).
Redko, V. H. (red.), (2020). Dydaktychni ta metodychni zasady kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv. «Konvi Print». (in Ukrainain).
Polonska, T. K., (2017). Sutnist kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka: zb. nauk. prats Kamianets-Podilskoho nats. un-tu imeni Ivana Ohiienka; Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy. Vyp. 22 (1–2017). Ch. 2. Kamianets-Podilskyi, S. 294–300. (in Ukrainain).
Redko, V. H., (2018). Teoretyko-metodychni zasady kompetentnisno-diialnisnoi tekhnolohii navchannia inozemnykh mov. Fundamental and applied researches in practice of scientific schools: International Scientific Journal. Number 2. Volume 26, P. 313–320. (in Ukrainain).
Redko, V. H., (2017). Kompetentnisno oriientovane navchannia inozemnykh mov u suchasnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh: sutnist, vyklyky i perspektyvy. Inozemni movy v shkolakh Ukrainy. № 4, S. 37–41. (in Ukrainain).
Bim, I. L., (2010). TSeli obucheniya inostrannyim yazyikam na sovremennom etape. Metodika obucheniya inostrannyim yazyikam: traditsii i sovremennost. Obninsk, Titul, S. 39–46. (in Russian).
Martynova, R. Yu., (2004). Tsilisna zahalnodydaktychna model zmistu navchannia inozemnykh mov: monohr. Kyiv. Vyshcha shkola. (in Ukrainain).
YAkimanskaya, I.S., (1994). Trebovaniya k uchebnyim programmam, orientirovannyim na lichnostnoe razvitie shkolnikov. I.S. YAkimanskaya. № 2, S. 64–77. (in Russian).
Zorina, L. YA., (1989). Programma – uchebnik – uchitel. Moskva. Znanie. (in Russian).
Liashenko, O. I., (2014). Testovi tekhnolohii otsiniuvannia kliuchovykh i predmetnykh komptentnostei uchniv osnovnoi i starshoi shkoly. Monohrafiia. Kyiv, Pedahohichna dumka. (in Ukrainain).
Konyisheva, A. V., (2004). Kontrol rezultatov obucheniya inostrannomu yazyiku. SPb: KARO, Mn. Izd-vo “CHetyire chetverti”. (in Russian).
Obiekty, funktsii i vydy kontroliu i otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv pochatkovykh klasiv. (2008). Nakaz MON Ukrainy vid 20.08.2008 r. № 755.: URL: http://osvita.ua/legislation/ Ser_osv/805/ (in Ukrainain).
Metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia inozemnykh mov u 2019/2020 navchalnomu rotsi. (2019). Lyst MON Ukrainy vid 01.07.2019 r. № 1/11–5966. URL: https://www.schoollife.org.ua/ metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-inozemnyhmov-u‑2019–2020-navchalnomrotsi/ (in Ukrainain).
Rychen, D.-S. and Salganik, L.H. (2003). Key Competencies for Successful Life and Well – Functioning Society; Edited by Gottingen: Hogrefe and Huber Publishers.
Pinter, A. M., (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press.
Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. England: Pearson Education Limited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Валерій Редько