ВІД «СТАНДАРТУ ЗМІСТУ» ДО «СТАНДАРТУ РЕЗУЛЬТАТІВ» – КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ РЕФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
PDF

Ключові слова

стандарт освіти
результат навчання
освіта
орієнтована на результат
освітня галузь

Як цитувати

Засєкіна, Т., & Тишковець, М. (2021). ВІД «СТАНДАРТУ ЗМІСТУ» ДО «СТАНДАРТУ РЕЗУЛЬТАТІВ» – КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ РЕФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Український Педагогічний журнал, (4), 134–141. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-134-141

Анотація

У статті висвітлено результати теоретичного дослідження в галузі стандартизації загальної середньої освіти. Досліджено динаміку змін у принципах побудови стандартів освіти, виявлено переваги та недоліки стандартів «змісту» і «досягнень». З’ясовано концептуальні засади реформування загальної середньої освіти із позиції стандарту «результатів», якими є чинники добору змісту та видів навчально-­пізнавальної діяльності. Нова суть стандарту освіти зумовлює модернізацію освітнього процесу за «моделлю освіти, орієнтованої на результат». Основними категоріями цієї моделі є: стандарти освіти, компетентність, впровадження нових форм оцінювання, зворотний зв’язок і забезпечення якості освіти. Модель освіти, орієнтованої на результат містить методи, орієнтовані на учня, і орієнтовані на достовірне вимірювання ефективності навчання (результат). Саме «результати навчання» перебувають у центрі реформи загальної середньої освіти.
Наступним чинником повноцінної реалізації концепції реформування загальної середньої освіти є процес формування змісту навчальних предметів / інтегрованих курсів на основі галузей освіти державного стандарту. На основі дослідження стандартів освіти виявлено проблеми їх структурування за освітніми галузями: відсутність однозначного тлумачення «галузь» освіти, принципів формування переліку галузей, їхніх функцій. В основу наукового обґрунтування вибору освітніх галузей запропоновано покласти принцип взаємодопвнюваності педагогічно доцільної інформації та функції галузі у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-134-141
PDF

Посилання

Локшина, О. І. (2009). Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина XX – початок XXI ст.): монографія. Київ, Богданова А. М.

Єгоров, Г. С., Лавриченко, Н. М. & Мельниченко, Б. Ф. (2003). Тенденції розвитку змісту базової освіти у країнах Заходу. Київ, КМПУ ім. Б. Д. Грінченка.

Гончаренко, С., Ляшенко, О., Мальований, Ю. & Савченко, О. (1996). Концептуальні основи державного стандарту загальної середньої освіти. Фізика і астрономія в школі, 1996, 6–10.

Верховна Рада України. (1999, Трав. 05), Закон № 651-ХІV, «Про загальну середню освіту». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651–14#Text

Верховна Рада України. 2 сесія, IX скликання (2020, Січ. 16), Закон № 463-IX, «Про повну загальну середню освіту». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463–2

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Кабінет Міністрів України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (2011). Державний стандарт базової середньої освіти. Кабінет Міністрів України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392–2011-%D0%BF#Text

What is OBE? https://obecurriculumsessions.wordpress.com/what-is-obe/

Засєкіна, Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика.

Навички для сучасної України. Звіт підготовлений групою Світового банку у складі Хімени Дель Карпіо, Ольги Купець, Ноеля Мюллера і Анни Олефір. http://www.ipq.org.ua/ua/news/93?fbclid=IwAR2lvpZX2_isPZ1dRqokALs0utmO4g‑93v2MID9JeMrNKkAfhJ_hQ_S5YTo

Lokshyna, O. I. (2009). Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna XX – pochatok XXI st.): monohrafiia. Kyiv, Bohdanova A. M. (іn Ukrainain).

Iehorov, H. S., Lavrychenko, N. M. & Melnychenko, B. F. (2003). Tendentsii rozvytku zmistu bazovoi osvity u krainakh Zakhodu. Kyiv, KMPU im. B. D. Hrinchenka. (іn Ukrainain).

Honcharenko, S., Liashenko, O., Malovanyi, Yu. & Savchenko, O. (1996). Kontseptualni osnovy derzhavnoho standartu zahalnoi serednoi osvity. Fizyka i astronomiia v shkoli, 1996, 6–10. (іn Ukrainain).

Verkhovna Rada Ukrainy. (1999, Trav. 05), Zakon № 651-KhIV, «Pro zahalnu seredniu osvitu». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651–14#Text (іn Ukrainain).

Verkhovna Rada Ukrainy. 2 sesiia, IX sklykannia (2020, Sich. 16), Zakon № 463-IX, «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463–2 (іn Ukrainain).

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Kabinet Ministriv Ukrainy. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (іn Ukrainain).

Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity (2011). Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. Kabinet Ministriv Ukrainy. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392–2011-%D0%BF#Text

What is OBE? https://obecurriculumsessions.wordpress.com/what-is-obe/ (іn Ukrainain).

Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka. (іn Ukrainain).

Navychky dlia suchasnoi Ukrainy. Zvit pidhotovlenyi hrupoiu Svitovoho banku u skladi Khimeny Del Karpio, Olhy Kupets, Noelia Miullera i Anny Olefir. http://www.ipq.org.ua/ua/news/93?fbclid=IwAR2lvpZX2_isPZ1dRqokALs0utmO4g‑93v2MID9JeMrNKkAfhJ_hQ_S5YTo (іn Ukrainain).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Тетяна Засєкіна, Марія Тишковець

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.