FROM THE «CONTENT STANDARD» TO THE «RESULTS STANDARD» – CONCEPTUAL FOUNDATIONS FOR REFORMING GENERAL SECONDARY EDUCATION
PDF (Українська)

Keywords

education standard
learning outcome
results-­oriented education
educational industry

How to Cite

Засєкіна, Т., & Tyshkovets М. (2021). FROM THE «CONTENT STANDARD» TO THE «RESULTS STANDARD» – CONCEPTUAL FOUNDATIONS FOR REFORMING GENERAL SECONDARY EDUCATION. Ukrainian Educational Journal, (4), 134–141. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-134-141

Abstract

The article highlights the results of theoretical research in the field of standardization of general secondary education. The dynamics of changes in the principles of building educational standards is studied, the advantages and disadvantages of the «content» and «results» standards are identified. The conceptual foundations of reforming general secondary education are clarified from the point of view of the standard of «results», which are factors in selecting the content and types of educational and cognitive activities. The new essence of the education standard determines the modernization of the educational process according to the «results-­oriented education model». The main categories of this model are education standards, competence, and introduction of new forms of assessment, feedback and quality assurance of education. The results-­oriented education model contains student-­oriented methods and focuses on reliably measuring learning performance (outcome). It is the «learning result» that is at the center of the General Secondary Education reform.
The next factor in the full implementation of the concept of reforming general secondary education is the process of forming the content of academic subjects / integrated courses based on the branches of education of the state standard. Based on the study of education standards, the problems of their structuring by educational industries are revealed: the absence of a single-­digit interpretation of the «branch» of education, principles of forming a list of industries, their functions. It is proposed to base the scientific justification of the choice of educational industries on the principle of complementarity of pedagogically appropriate information and the functions of the industry in the formation of key competencies of educational applicants.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-134-141
PDF (Українська)

References

Локшина, О. І. (2009). Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина XX – початок XXI ст.): монографія. Київ, Богданова А. М.

Єгоров, Г. С., Лавриченко, Н. М. & Мельниченко, Б. Ф. (2003). Тенденції розвитку змісту базової освіти у країнах Заходу. Київ, КМПУ ім. Б. Д. Грінченка.

Гончаренко, С., Ляшенко, О., Мальований, Ю. & Савченко, О. (1996). Концептуальні основи державного стандарту загальної середньої освіти. Фізика і астрономія в школі, 1996, 6–10.

Верховна Рада України. (1999, Трав. 05), Закон № 651-ХІV, «Про загальну середню освіту». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651–14#Text

Верховна Рада України. 2 сесія, IX скликання (2020, Січ. 16), Закон № 463-IX, «Про повну загальну середню освіту». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463–2

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Кабінет Міністрів України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (2011). Державний стандарт базової середньої освіти. Кабінет Міністрів України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392–2011-%D0%BF#Text

What is OBE? https://obecurriculumsessions.wordpress.com/what-is-obe/

Засєкіна, Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика.

Навички для сучасної України. Звіт підготовлений групою Світового банку у складі Хімени Дель Карпіо, Ольги Купець, Ноеля Мюллера і Анни Олефір. http://www.ipq.org.ua/ua/news/93?fbclid=IwAR2lvpZX2_isPZ1dRqokALs0utmO4g‑93v2MID9JeMrNKkAfhJ_hQ_S5YTo

Lokshyna, O. I. (2009). Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna XX – pochatok XXI st.): monohrafiia. Kyiv, Bohdanova A. M. (іn Ukrainain).

Iehorov, H. S., Lavrychenko, N. M. & Melnychenko, B. F. (2003). Tendentsii rozvytku zmistu bazovoi osvity u krainakh Zakhodu. Kyiv, KMPU im. B. D. Hrinchenka. (іn Ukrainain).

Honcharenko, S., Liashenko, O., Malovanyi, Yu. & Savchenko, O. (1996). Kontseptualni osnovy derzhavnoho standartu zahalnoi serednoi osvity. Fizyka i astronomiia v shkoli, 1996, 6–10. (іn Ukrainain).

Verkhovna Rada Ukrainy. (1999, Trav. 05), Zakon № 651-KhIV, «Pro zahalnu seredniu osvitu». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651–14#Text (іn Ukrainain).

Verkhovna Rada Ukrainy. 2 sesiia, IX sklykannia (2020, Sich. 16), Zakon № 463-IX, «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463–2 (іn Ukrainain).

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Kabinet Ministriv Ukrainy. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (іn Ukrainain).

Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity (2011). Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. Kabinet Ministriv Ukrainy. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392–2011-%D0%BF#Text

What is OBE? https://obecurriculumsessions.wordpress.com/what-is-obe/ (іn Ukrainain).

Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka. (іn Ukrainain).

Navychky dlia suchasnoi Ukrainy. Zvit pidhotovlenyi hrupoiu Svitovoho banku u skladi Khimeny Del Karpio, Olhy Kupets, Noelia Miullera i Anny Olefir. http://www.ipq.org.ua/ua/news/93?fbclid=IwAR2lvpZX2_isPZ1dRqokALs0utmO4g‑93v2MID9JeMrNKkAfhJ_hQ_S5YTo (іn Ukrainain).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Тетяна Засєкіна, Марія Тишковець

Downloads

Download data is not yet available.