ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОЦЕСУ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ КАЗОК НА ОСНОВІ РЕАЛЬНИХ ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЙ
PDF

Ключові слова

казки
учні
процес виховання
методи виховання
молодший шкільний вік

Як цитувати

Альбоща, А., & Наливайко, О. (2021). ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОЦЕСУ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ КАЗОК НА ОСНОВІ РЕАЛЬНИХ ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЙ. Український Педагогічний журнал, (4), 180–188. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-180-188

Анотація

У статті розглянуто методи формування свідомості та методи формування суспільної поведінки дітей молодшого шкільного віку через застосування вчителем казок в освітньому процесі. Аналіз історичних джерел дозволяє зробити висновок, що питанню підвищення ефективності приділяло увагу чимало вчених з різних країн світу ще із ХVII століття. У статті також визначені поняття «казки», «педагогічної творчості» та досліджено питання, які конкретно казки рекомендовано використовувати педагогам у роботі та на що слід звертати увагу при доборі таких казок. У дослідженні проаналізовано особливості процесів сприйняття та запам’ятовування дітьми молодшого шкільного віку, відповідно до яких зроблено висновок стосовно доречності й ефективності використання казок у процесі навчання. Акцентується на конкретних шляхах пошуку ідей для казок. У результаті дослідження визначено, що таких шляхів існує два – апелювання до загальновідомих світових проблем або ж створення казки на основі «живого» прикладу з реального життя колективу класу. Також у статті надаються рекомендації щодо того, на що вчителю необхідно звертати увагу, аби казка була повчальною та етичною одночасно, та даються пропозиції щодо вирішення конфліктної ситуації – основи казки, шляхом залучення дітей до процесу написання казки та подальшого обговорення варіантів її фіналу. Констатується, що казка є дієвим механізмом формування свідомості та світогляду дитини, а також робиться висновок про беззаперечну перевагу казки як механізму розуміння конкретної проблеми з наукової точки зору та ефективного механізму виховання дітей молодшого шкільного віку.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-180-188
PDF

Посилання

Фіцула, М. (2002). Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Київ: ВЦ «Академія».

Фесюкова, Л. (2000). Воспитание сказкой: Для работы с детьми дошкольного возраста. Москва: ООО «Издательство ACT».

Сухомлинський, В. (1997). Вибрані твори в п’яти томах. Т. 3. Київ: «Радянська школа».

Chouvier, B. (2018). Le pouvoir des contes. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.dunod.com/sciences-­humaines-et-sociales/pouvoir-­contes

Hétier, R. (2017). Créer un espace éducatif avec les contes merveilleux: Comment penser le conflit. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://livre.fnac.com/a10659708/Renaud-­Hetier-­Creer-un-espace-­educatif-avec-les-contes-­merveilleux

Gillig, J.-M. (1997). Le conte en pédagogie et en rééducation. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.dunod.com/sciences-­humaines-et-sociales/conte-en-pedagogie-et-en-reeducation

Lafinestre, J-Y. Couedel, Y. (2010). Les Contes pédagogiques. Quand le merveilleux devient éducatif. Paris: Fabert. [E‑book] Available: https://www.amazon.com/contes-p%C3%A9dagogiques-­merveilleux-devient-%C3%A9ducatif/dp/2849221082

Цись, В. (2013). Особливості використання казкотерапії на уроках у початковій школі. Психолого-­педагогічні проблеми сільської школи. Вип. 46. С. 172–177.

Скільський, Д. (2011). Історія зарубіжної педагогіки. Київ: Смолоскип.

Magnin, P-A. (2005). Les contes de la Terre”. Le conte numéro 1 “Une clé magique. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.energie-­environnement.ch/maison/coin-des-ecoles/contes-­pedagogiques.

Magnin, P-A. (2014). Les contes de la Terre”. Le conte numéro 9 “Joyeux Noёl 2065”, Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.energie-­environnement.ch/maison/coin-des-ecoles/contes-­pedagogiques.

Яковлева, А., Афонська, Т. (2007). Сучасний тлумачний словник української мови. Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС.

Hollemaert, E. (2013). Quel rôle joue le conte dans le développement de la personnalité de l’enfant et de sa socialisation au cycle 1?. Education. [E‑book] Available: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas‑00868448.

Максименко, С. (2014). Психологія та педагогіка. Київ: Видавничий Дім «Слово».

Сисоєва, С. (2006). Основи педагогічної творчості: Підручник. Київ: Міленіум.

Moussounet, M. (2017). L’importance du conte dans le développement de l’enfant et les apprentissages de l’élève. Sciences de l’Homme et Société. [E‑book] Available: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas‑01917526/document.

VisikoKnox-­Johnson, L. (2016). The positive impacts of fairy tales for children. University of Hawaii at Hilo Hohonu, 14. 77–81.

Sayer, I., Kristiawan, M. & Agustina, M. (2018). Fairy tale as a medium for children’s character cooperation building. Al-­Ta lim Journal, 25(2), 108–116, http://dx.doi.org/10.15548/jt.v25i2.

Fitsula, M. (2002). Pedagogy: A textbook for students of higher pedagogical educational institutions. Kyiv: VC «Academy». (in Ukrainian).

Fesyukova, L. (2000). Education in a fairy tale: For working with preschool children. Moscow: ACT Publishing House. (in Russian).

Sukhomlinsky, V. (1997). Selected works in five volumes. Volume three. Kyiv: Soviet School. (in Ukrainian).

Chouvier, B. (20018). Le pouvoir des contes. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.dunod.com/sciences-­humaines-et-sociales/pouvoir-­contes. (in French).

Hétier, R. (2017). Créer un espace éducatif avec les contes merveilleux: Comment penser le conflit. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://livre.fnac.com/a10659708/Renaud-­Hetier-­Creer-un-espace-­educatif-avec-les-contes-­merveilleux. (in French).

Gillig, J.-M. (1997). Le conte en pédagogie et en rééducation. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.dunod.com/sciences-­humaines-et-sociales/conte-en-pedagogie-et-en-reeducation. (in French).

Lafinestre, J-Y. Couedel, Y. (2010). Les Contes pédagogiques. Quand le merveilleux devient éducatif. Paris: Fabert. [E‑book] Available: https://www.amazon.com/contes-p%C3%A9dagogiques-­merveilleux-devient-%C3%A9ducatif/dp/2849221082/. (in French).

Tsis V. (2013). Peculiarities of using fairy tale therapy in primary school lessons. Psychological and pedagogical problems of a rural school, Vol. 46, pp. 172–177, 2013. (in Ukrainian).

Skilsky, D. (2011). History of foreign pedagogy. Kyiv: Smoloskyp. (in Ukrainian).

Magnin, P-A. (2005). Les contes de la Terre”. Le conte numéro 1 “Une clé magique. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.energie-­environnement.ch/maison/coin-des-ecoles/contes-­pedagogiques). (in French).

Magnin, P-A. (2014). Les contes de la Terre”. Le conte numéro 9 “Joyeux Noёl 2065. Paris: Dunod. E‑book] Available: https://www.energie-­environnement.ch/maison/coin-des-ecoles/contes-­pedagogiques. (in French).

Yakovleva, A., Afonska, T. (2007). Modern explanatory dictionary of the Ukrainian language. Kharkiv: TORSINH PLUS. (in Ukrainian).

Hollemaert, E. (2013). Quel rôle joue le conte dans le développement de la personnalité de l’enfant et de sa socialisation au cycle 1?. Education. [E‑book] Available: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas‑00868448. (in French).

Maksymenko, S. (2014). Psychology and pedagogy. Kyiv: Slovo Publishing House. (in Ukrainian).

Sysoeva, S. (2006). Fundamentals of pedagogical creativity: Textbook. Kyiv: Millennium. (in Ukrainian).

Moussounet, M. (2017). L’importance du conte dans le développement de l’enfant et les apprentissages de l’élève. Sciences de l’Homme et Société. [E‑book] Available: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas‑01917526/document. (in French).

VisikoKnox-­Johnson, L. (2016). The positive impacts of fairy tales for children. University of Hawaii at Hilo Hohonu, 14. 77–81.

Sayer, I., Kristiawan M., & Agustina M. (2018). Fairy tale as a medium for children’s character cooperation building. Al-­Ta lim Journal, 25(2), 108–116, doi: http://dx.doi.org/10.15548/jt.v25i2.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Ангеліна Альбоща, Олексій Наливайко

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.