Анотація
У статті розглянуто методи формування свідомості та методи формування суспільної поведінки дітей молодшого шкільного віку через застосування вчителем казок в освітньому процесі. Аналіз історичних джерел дозволяє зробити висновок, що питанню підвищення ефективності приділяло увагу чимало вчених з різних країн світу ще із ХVII століття. У статті також визначені поняття «казки», «педагогічної творчості» та досліджено питання, які конкретно казки рекомендовано використовувати педагогам у роботі та на що слід звертати увагу при доборі таких казок. У дослідженні проаналізовано особливості процесів сприйняття та запам’ятовування дітьми молодшого шкільного віку, відповідно до яких зроблено висновок стосовно доречності й ефективності використання казок у процесі навчання. Акцентується на конкретних шляхах пошуку ідей для казок. У результаті дослідження визначено, що таких шляхів існує два – апелювання до загальновідомих світових проблем або ж створення казки на основі «живого» прикладу з реального життя колективу класу. Також у статті надаються рекомендації щодо того, на що вчителю необхідно звертати увагу, аби казка була повчальною та етичною одночасно, та даються пропозиції щодо вирішення конфліктної ситуації – основи казки, шляхом залучення дітей до процесу написання казки та подальшого обговорення варіантів її фіналу. Констатується, що казка є дієвим механізмом формування свідомості та світогляду дитини, а також робиться висновок про беззаперечну перевагу казки як механізму розуміння конкретної проблеми з наукової точки зору та ефективного механізму виховання дітей молодшого шкільного віку.
Посилання
Фіцула, М. (2002). Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Київ: ВЦ «Академія».
Фесюкова, Л. (2000). Воспитание сказкой: Для работы с детьми дошкольного возраста. Москва: ООО «Издательство ACT».
Сухомлинський, В. (1997). Вибрані твори в п’яти томах. Т. 3. Київ: «Радянська школа».
Chouvier, B. (2018). Le pouvoir des contes. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.dunod.com/sciences-humaines-et-sociales/pouvoir-contes
Hétier, R. (2017). Créer un espace éducatif avec les contes merveilleux: Comment penser le conflit. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://livre.fnac.com/a10659708/Renaud-Hetier-Creer-un-espace-educatif-avec-les-contes-merveilleux
Gillig, J.-M. (1997). Le conte en pédagogie et en rééducation. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.dunod.com/sciences-humaines-et-sociales/conte-en-pedagogie-et-en-reeducation
Lafinestre, J-Y. Couedel, Y. (2010). Les Contes pédagogiques. Quand le merveilleux devient éducatif. Paris: Fabert. [E‑book] Available: https://www.amazon.com/contes-p%C3%A9dagogiques-merveilleux-devient-%C3%A9ducatif/dp/2849221082
Цись, В. (2013). Особливості використання казкотерапії на уроках у початковій школі. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Вип. 46. С. 172–177.
Скільський, Д. (2011). Історія зарубіжної педагогіки. Київ: Смолоскип.
Magnin, P-A. (2005). Les contes de la Terre”. Le conte numéro 1 “Une clé magique. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.energie-environnement.ch/maison/coin-des-ecoles/contes-pedagogiques.
Magnin, P-A. (2014). Les contes de la Terre”. Le conte numéro 9 “Joyeux Noёl 2065”, Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.energie-environnement.ch/maison/coin-des-ecoles/contes-pedagogiques.
Яковлева, А., Афонська, Т. (2007). Сучасний тлумачний словник української мови. Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС.
Hollemaert, E. (2013). Quel rôle joue le conte dans le développement de la personnalité de l’enfant et de sa socialisation au cycle 1?. Education. [E‑book] Available: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas‑00868448.
Максименко, С. (2014). Психологія та педагогіка. Київ: Видавничий Дім «Слово».
Сисоєва, С. (2006). Основи педагогічної творчості: Підручник. Київ: Міленіум.
Moussounet, M. (2017). L’importance du conte dans le développement de l’enfant et les apprentissages de l’élève. Sciences de l’Homme et Société. [E‑book] Available: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas‑01917526/document.
VisikoKnox-Johnson, L. (2016). The positive impacts of fairy tales for children. University of Hawaii at Hilo Hohonu, 14. 77–81.
Sayer, I., Kristiawan, M. & Agustina, M. (2018). Fairy tale as a medium for children’s character cooperation building. Al-Ta lim Journal, 25(2), 108–116, http://dx.doi.org/10.15548/jt.v25i2.
Fitsula, M. (2002). Pedagogy: A textbook for students of higher pedagogical educational institutions. Kyiv: VC «Academy». (in Ukrainian).
Fesyukova, L. (2000). Education in a fairy tale: For working with preschool children. Moscow: ACT Publishing House. (in Russian).
Sukhomlinsky, V. (1997). Selected works in five volumes. Volume three. Kyiv: Soviet School. (in Ukrainian).
Chouvier, B. (20018). Le pouvoir des contes. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.dunod.com/sciences-humaines-et-sociales/pouvoir-contes. (in French).
Hétier, R. (2017). Créer un espace éducatif avec les contes merveilleux: Comment penser le conflit. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://livre.fnac.com/a10659708/Renaud-Hetier-Creer-un-espace-educatif-avec-les-contes-merveilleux. (in French).
Gillig, J.-M. (1997). Le conte en pédagogie et en rééducation. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.dunod.com/sciences-humaines-et-sociales/conte-en-pedagogie-et-en-reeducation. (in French).
Lafinestre, J-Y. Couedel, Y. (2010). Les Contes pédagogiques. Quand le merveilleux devient éducatif. Paris: Fabert. [E‑book] Available: https://www.amazon.com/contes-p%C3%A9dagogiques-merveilleux-devient-%C3%A9ducatif/dp/2849221082/. (in French).
Tsis V. (2013). Peculiarities of using fairy tale therapy in primary school lessons. Psychological and pedagogical problems of a rural school, Vol. 46, pp. 172–177, 2013. (in Ukrainian).
Skilsky, D. (2011). History of foreign pedagogy. Kyiv: Smoloskyp. (in Ukrainian).
Magnin, P-A. (2005). Les contes de la Terre”. Le conte numéro 1 “Une clé magique. Paris: Dunod. [E‑book] Available: https://www.energie-environnement.ch/maison/coin-des-ecoles/contes-pedagogiques). (in French).
Magnin, P-A. (2014). Les contes de la Terre”. Le conte numéro 9 “Joyeux Noёl 2065. Paris: Dunod. E‑book] Available: https://www.energie-environnement.ch/maison/coin-des-ecoles/contes-pedagogiques. (in French).
Yakovleva, A., Afonska, T. (2007). Modern explanatory dictionary of the Ukrainian language. Kharkiv: TORSINH PLUS. (in Ukrainian).
Hollemaert, E. (2013). Quel rôle joue le conte dans le développement de la personnalité de l’enfant et de sa socialisation au cycle 1?. Education. [E‑book] Available: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas‑00868448. (in French).
Maksymenko, S. (2014). Psychology and pedagogy. Kyiv: Slovo Publishing House. (in Ukrainian).
Sysoeva, S. (2006). Fundamentals of pedagogical creativity: Textbook. Kyiv: Millennium. (in Ukrainian).
Moussounet, M. (2017). L’importance du conte dans le développement de l’enfant et les apprentissages de l’élève. Sciences de l’Homme et Société. [E‑book] Available: https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas‑01917526/document. (in French).
VisikoKnox-Johnson, L. (2016). The positive impacts of fairy tales for children. University of Hawaii at Hilo Hohonu, 14. 77–81.
Sayer, I., Kristiawan M., & Agustina M. (2018). Fairy tale as a medium for children’s character cooperation building. Al-Ta lim Journal, 25(2), 108–116, doi: http://dx.doi.org/10.15548/jt.v25i2.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Авторське право (c) 2021 Ангеліна Альбоща, Олексій Наливайко