Анотація
Публікацію присвячено питанню впровадження компетентнісного підходу до вивчення української мови як державної у школах з навчанням мовами національних меншин. У статті представлена концепція формування україномовної комунікативної компетентності на засадах узгодження цілеспрямованого свідомого вивчення української мови (на доступному для учнів початкової школи рівні) та практики спілкування у контексті навчальних і життєвих мовленнєвих ситуацій, з урахуванням особистісно-орієнтованого та культурологічного підходів до формування вторинної мовної особистості учня. Висвітлено її педагогічний та психологічний аспекти. Розглянуто специфіку впровадження зазначеної концепції у початковій освіті та наведено відповідний приклад практичної імплементації.
Посилання
Ахманова, О. (1969). Словарь лингвистических терминов. УРСС. https://classes.ru/grammar/174.Akhmanova/source/worddocuments/_.htm
Бадер, В. (2000). Розвиток мовлення школярів під час роботи над реченням. Початкова школа, (8), 41–44.
Донская, Т. (1983). Коммуникативная перспектива в преподавании грамматики в школе. Преемственность и перспективность в развитии речи школьников. Межвузовский сборник научных трудов, 78–87.
Крючкова, Л., & Мощинська, Н. (2009). Практическая методика обучения русскому языку как иностранному.
Кудрявцева, Е. (2018). Понятие «языковая модель» в лингвистике, философии и культурологии. Культура и цивилизация, 8(1А), 134–141. http://publishing-vak.ru/file/archive-culture‑2018–1/16-kudryavtseva.pdf
Ліпчевська, І. (2021). Особливості підходу до навчання української мови як державної у школах з навчанням мовами національних меншин. У Навчання української мови та мов національних меншин учнів закладів загальної середньої освіти в контексті компетентнісного підходу (с. 18–21). Педагогічна думка.
Найденова, Н. (2007). Основы преподавания иностранных языков по методу М. Берлица. Весник РУДН: Русский и инностранные язики и методика их преподавания, (2), 95–103. https://cyberleninka.ru/article/n/osnovy-prepodavaniya-inostrannyh-yazykov-po-metodu-m-berlitsa
Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої освіти. (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Пентилюк, М. (1997). Основні аспекти навчання рідної мови. Початкова школа, (4), 10–12.
Петрук, О. (2006). Розвиток мовленнєвих умінь молодших школярів під час вивчення граматичного матеріалу на засадах функціонально-комунікативного підходу [Дис. канд. пед. наук]. Інститут педагогіки НАПН.
Про затвердження Державного стандарту початкової освіти, Постанова Кабінету Міністрів України № 87 (2020) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87–2018-п
Редько, В., Полонська, Т., Пасічник, О., & Басай, Н. (2018). Концепція компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи. ТОВ «КОНВІ ПРІНТ.
Теклюк, В. (1991). Психолінгвістичні основи методу спостереження над мовою. Українська мова і література в школі, (12), 9–13.
Хорошковська, О. (2012). Теоретико-методичні засади навчання української мови у школах І ступеня з мовами викладання національних меншин України. Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/2233/
Learn a new language. Berlitz. https://www.berlitz.com/
Ahmanova, O. (1969). Slovar’ lingvisticheskih terminov. URSS. https://classes.ru/grammar/174.Akhmanova/source/vorddocuments/_.htm (in Russian).
Bader, V. (2000). Rozvytok movlennia shkoliariv pid chas roboty nad rechenniam. Pochatkova shkola, (8), 41–44. (in Ukrainain).
Donskaja, T. (1983). Kommunikativnaja perspektiva v prepodavanii grammatiki v shkole. Preemstvennost’ i perspektivnost’ v razvitii rechi shkol’nikov. Mezhvuzovskij sbornik nauchnyh trudov, 78–87. (in Russian).
Krjuchkova, L., & Moshhins’ka, N. (2009). Prakticheskaja metodika obuchenija russkomu jazyku kak inostrannomu. (in Russian).
Kudrjavceva, E. (2018). Ponjatie «jazykovaja model’» v lingvistike, filosofii i kul’turologii. Kul’tura i civilizacija, 8(1A), 134–141. http://publishing-vak.ru/file/archive-culture‑2018–1/16-kudryavtseva.pdf (in Russian).
Lipchevska, I. (2021). Osoblyvosti pidkhodu do navchannia ukrainskoi movy yak derzhavnoi u shkolakh z navchanniam movamy natsionalnykh menshyn. U Navchannia ukrainskoi movy ta mov natsionalnykh menshyn uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu (s. 18–21). Pedahohichna dumka. (in Ukrainain).
Najdenova, N. (2007). Osnovy prepodavanija inostrannyh jazykov po metodu M. Berlica. Vesnik RUDN: Russkij i innostrannye jaziki i metodika ih prepodavanija, (2), 95–103. https://cyberleninka.ru/article/n/osnovy-prepodavaniya-inostrannyh-yazykov-po-metodu-m-berlitsa (in Russian).
Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi osvity. (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainain).
Pentyliuk, M. (1997). Osnovni aspekty navchannia ridnoi movy. Pochatkova shkola, (4), 10–12. (in Ukrainain).
Petruk, O. (2006). Rozvytok movlennievykh umin molodshykh shkoliariv pid chas vyvchennia hramatychnoho materialu na zasadakh funktsionalno-komunikatyvnoho pidkhodu [Dys. kand. ped. nauk]. Instytut pedahohiky NAPN. . (in Ukrainain).
Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity, Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 87 (2020) (Ukraina). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87–2018-p. (in Ukrainain).
Redko, V., Polonska, T., Pasichnyk, O., & Basai, N. (2018). Kontseptsiia kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov uchniv pochatkovoi shkoly. TOV «KONVI PRINT. (in Ukrainain).
Tekliuk, V. (1991). Psykholinhvistychni osnovy metodu sposterezhennia nad movoiu. Ukrainska mova i literatura v shkoli, (12), 9–13. (in Ukrainain).
Khoroshkovska, O. (2012). Teoretyko-metodychni zasady navchannia ukrainskoi movy u shkolakh I stupenia z movamy vykladannia natsionalnykh menshyn Ukrainy. Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/2233/ (in Ukrainain).
Learn a new language. Berlitz. https://www.berlitz.com/ (in English).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Авторське право (c) 2021 Інна Ліпчевська