Abstract
The article is devoted to the implementation of a competence-based approach to the study of the Ukrainian language in schools with teaching in the national minorities’ languages.
Fluency in the state language is one of the key competencies that Ukrainian schoolchildren should master. Its components are knowledge of the language and speech, skills and abilities to use this knowledge in standard and non-standard situations, the students’ motivation to communicate in the Ukrainian language and their values.
In speech activity, language knowledge and communicative practice exist in symbiosis, complementing each other, which actualizes functional and communicative-activity approaches to language teaching. The formation of competence in the state language should take place directly in the process of performing interesting activities for students.
This makes it possible to simultaneously motivate children to study, harmoniously combine language learning and language acquisition, conduct a formative assessment of the level of students’ subject competence, as well as implement personality-oriented and culturological approaches to language learning, which are an obligatory component of the foundation of modern language teaching methods.
Therefore, the competence-based approach to teaching the Ukrainian language as the state language in primary school should form Ukrainian-language communicative competence in combination with the conscious study of the language by students (at accessible level for them) and ensure the development of the secondary language personality of every one of them. It is obvious that this issue requires a thorough further study of its didactic and methodological components.
The article presents the concept of forming the competence of proficiency in the state language in primary classes of general secondary education institutions with teaching in the national minorities’ languages, based on the coordination of purposeful conscious study of the Ukrainian language and communication practice in the context of educational and life situations, taking into account personality-oriented and culturological approaches to the formation of a student’s secondary language personality. Its pedagogical and psychological aspects are highlighted. The specifics of the implementation of this concept in primary education are considered and appropriate example of practical implementation is given.
References
Ахманова, О. (1969). Словарь лингвистических терминов. УРСС. https://classes.ru/grammar/174.Akhmanova/source/worddocuments/_.htm
Бадер, В. (2000). Розвиток мовлення школярів під час роботи над реченням. Початкова школа, (8), 41–44.
Донская, Т. (1983). Коммуникативная перспектива в преподавании грамматики в школе. Преемственность и перспективность в развитии речи школьников. Межвузовский сборник научных трудов, 78–87.
Крючкова, Л., & Мощинська, Н. (2009). Практическая методика обучения русскому языку как иностранному.
Кудрявцева, Е. (2018). Понятие «языковая модель» в лингвистике, философии и культурологии. Культура и цивилизация, 8(1А), 134–141. http://publishing-vak.ru/file/archive-culture‑2018–1/16-kudryavtseva.pdf
Ліпчевська, І. (2021). Особливості підходу до навчання української мови як державної у школах з навчанням мовами національних меншин. У Навчання української мови та мов національних меншин учнів закладів загальної середньої освіти в контексті компетентнісного підходу (с. 18–21). Педагогічна думка.
Найденова, Н. (2007). Основы преподавания иностранных языков по методу М. Берлица. Весник РУДН: Русский и инностранные язики и методика их преподавания, (2), 95–103. https://cyberleninka.ru/article/n/osnovy-prepodavaniya-inostrannyh-yazykov-po-metodu-m-berlitsa
Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої освіти. (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Пентилюк, М. (1997). Основні аспекти навчання рідної мови. Початкова школа, (4), 10–12.
Петрук, О. (2006). Розвиток мовленнєвих умінь молодших школярів під час вивчення граматичного матеріалу на засадах функціонально-комунікативного підходу [Дис. канд. пед. наук]. Інститут педагогіки НАПН.
Про затвердження Державного стандарту початкової освіти, Постанова Кабінету Міністрів України № 87 (2020) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87–2018-п
Редько, В., Полонська, Т., Пасічник, О., & Басай, Н. (2018). Концепція компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи. ТОВ «КОНВІ ПРІНТ.
Теклюк, В. (1991). Психолінгвістичні основи методу спостереження над мовою. Українська мова і література в школі, (12), 9–13.
Хорошковська, О. (2012). Теоретико-методичні засади навчання української мови у школах І ступеня з мовами викладання національних меншин України. Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/2233/
Learn a new language. Berlitz. https://www.berlitz.com/
Ahmanova, O. (1969). Slovar’ lingvisticheskih terminov. URSS. https://classes.ru/grammar/174.Akhmanova/source/vorddocuments/_.htm (in Russian).
Bader, V. (2000). Rozvytok movlennia shkoliariv pid chas roboty nad rechenniam. Pochatkova shkola, (8), 41–44. (in Ukrainain).
Donskaja, T. (1983). Kommunikativnaja perspektiva v prepodavanii grammatiki v shkole. Preemstvennost’ i perspektivnost’ v razvitii rechi shkol’nikov. Mezhvuzovskij sbornik nauchnyh trudov, 78–87. (in Russian).
Krjuchkova, L., & Moshhins’ka, N. (2009). Prakticheskaja metodika obuchenija russkomu jazyku kak inostrannomu. (in Russian).
Kudrjavceva, E. (2018). Ponjatie «jazykovaja model’» v lingvistike, filosofii i kul’turologii. Kul’tura i civilizacija, 8(1A), 134–141. http://publishing-vak.ru/file/archive-culture‑2018–1/16-kudryavtseva.pdf (in Russian).
Lipchevska, I. (2021). Osoblyvosti pidkhodu do navchannia ukrainskoi movy yak derzhavnoi u shkolakh z navchanniam movamy natsionalnykh menshyn. U Navchannia ukrainskoi movy ta mov natsionalnykh menshyn uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu (s. 18–21). Pedahohichna dumka. (in Ukrainain).
Najdenova, N. (2007). Osnovy prepodavanija inostrannyh jazykov po metodu M. Berlica. Vesnik RUDN: Russkij i innostrannye jaziki i metodika ih prepodavanija, (2), 95–103. https://cyberleninka.ru/article/n/osnovy-prepodavaniya-inostrannyh-yazykov-po-metodu-m-berlitsa (in Russian).
Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi osvity. (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainain).
Pentyliuk, M. (1997). Osnovni aspekty navchannia ridnoi movy. Pochatkova shkola, (4), 10–12. (in Ukrainain).
Petruk, O. (2006). Rozvytok movlennievykh umin molodshykh shkoliariv pid chas vyvchennia hramatychnoho materialu na zasadakh funktsionalno-komunikatyvnoho pidkhodu [Dys. kand. ped. nauk]. Instytut pedahohiky NAPN. . (in Ukrainain).
Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity, Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 87 (2020) (Ukraina). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87–2018-p. (in Ukrainain).
Redko, V., Polonska, T., Pasichnyk, O., & Basai, N. (2018). Kontseptsiia kompetentnisno oriientovanoho navchannia inozemnykh mov uchniv pochatkovoi shkoly. TOV «KONVI PRINT. (in Ukrainain).
Tekliuk, V. (1991). Psykholinhvistychni osnovy metodu sposterezhennia nad movoiu. Ukrainska mova i literatura v shkoli, (12), 9–13. (in Ukrainain).
Khoroshkovska, O. (2012). Teoretyko-metodychni zasady navchannia ukrainskoi movy u shkolakh I stupenia z movamy vykladannia natsionalnykh menshyn Ukrainy. Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/2233/ (in Ukrainain).
Learn a new language. Berlitz. https://www.berlitz.com/ (in English).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Інна Ліпчевська