АКТИВНЕ СЛУХАННЯ ЯК СПОСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КОМУНІКАЦІЇ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ У ЗВО
PDF

Ключові слова

викладання іноземної мови за професійним спрямуванням
комунікація
активне слухання
інструменти активного слухання
вища освіта
ефективність
якість освіти

Як цитувати

Нестеренко, Л. (2021). АКТИВНЕ СЛУХАННЯ ЯК СПОСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КОМУНІКАЦІЇ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ У ЗВО. Український Педагогічний журнал, (4), 206–213. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-206-213

Анотація

У статті активне слухання розглядається як один із ключових інструментів, спрямованих на вдосконалення комунікації у процесі викладання іноземної мови (на прикладі англійської мови) у системі вищої освіти; охарактеризовані основні психологічні особливості здійснення комунікації в процесі викладання іноземної мови за професійним спрямуванням та окреслені основні підходи щодо вдосконалення володіння англійською; проаналізовані різноманітні підходи до класифікації видів активного слухання. До основних видів активного слухання віднесені: емпатійне слухання, критичне слухання, пасивне слухання та активне слухання. На основі теоретичного аналізу видів активного слухання та вимог до викладання іноземної мови за професійним спрямуванням у ЗВО визначені та охарактеризовані основні вимоги до використання активного слухання у процесі викладання іноземної мови. Окреслені переваги дотримання соціально-­психологічних (встановлення психологічного контакту; атрактивність; виявлення партнерської позиції; виявлення емпатійності; щирість у спілкуванні) та когнітивно-­контекстуальних (поєднання теоретичних та емпіричних матеріалів у момент викладення власної позиції; використання раціональних та емоційних звернень до аудиторії; використання ефекту новизни; дотримання порядку подачі матеріалу; здійснення повторення найбільш важливого матеріалу) вимог у процесі викладання іноземної мови за професійним спрямуванням у ЗВО. Сформульовані практичні рекомендації щодо використання вербальних та невербальних способів активного слухання. Доведено, що активне слухання сприяє забезпеченню позитивної атмосфери на заняттях з іноземної мови, мінімізації ймовірності конфліктних ситуацій та формуванню поваги й довіри між учасниками освітнього процесу.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-206-213
PDF

Посилання

Bean, J. (1996). Engaging Ideas: The Professor’s Guide to Integrated Writing, Critical Thinking and Active Learning in the Classroom. Jossey-­Bass.

Гальскова, Н. (2000). Современная методика обучения иностранному языку: пособие для учителя. Москва: АРКТИ-Глосса.

Локшина, О. (2019). Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року. Український педагогічний журнал, № 3. С. 21–30.

Richards, J. (2005). Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press.

Savignon, S. (2001). Communicative language teaching for the twenty first century. Teaching English as a Second / Foreign Language. M. Murcia. Ed. РР. 12–28. Boston, MA: Heinle & Heinle.

Тарнопольский, О. (2019). Методика викладання іноземних мов та їх аспектів у вищій школі: підручник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля.

Schultz, D. (2009). Eloquent Science: A Practical Guide to Becoming a Better Writer, Speaker and Scientist. American Meteorological Society.

Леонтьев, А. (2003). Основы психолингвистики. Москва: Смысл; Санкт-­Петербург: Лань.

Никифорова, Г. (2004). Психология менеджмента: Учебник для вузов. Санкт-­Петербург: Питер.

Нестеренко, Л. (2014). Особливості використання психологічних тренінгів у процесі викладання іноземної мови за професійним спрямуванням. Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології: збірник наукових праць Херсонського національного технічного університету. Вип. 1 (10). С. 107–110.

Нестеренко, Л. (2016). Педагогічні умови розвитку психолого-­педагогічної культури викладача ВНЗ. Проблеми освіти: наук. зб. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. Вип. 73. С. 200–205.

Стратегія Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти до 2022 року. (2018). Доступно: https://naqa.gov.ua/%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%96%D1%8F-%D1%82%D0%B0-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F-%D0%B0%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0/. Дата звернення: липень 23, 2021.

Наказ № 977 Про затвердження положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. (2019). Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880–19#Text. Дата звернення: липень 23, 2021.

Наказ № 518 Про затвердження Концепції забезпечення якості освіти в НаУКМА. (2016). Доступно: https://www.ukma.edu.ua/index.php/about-us/sogodennya/dokumenty-­naukma/cat_view/1-dokumenty-­naukma/12-normatyvna-baza-naukma/6-systema-­zabezpechennia-iakosti-­osvitnoi-diialnosti-ta-iakosti-­vyshchoi-osvity/71-normatyvni-­dokumenty?limit=5&limitstart=0&order=date&dir=ASC. Дата звернення: Липень 23, 2021.

Наказ № 610 Про затвердження професійного стандарту на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти». (2021). Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/standarty/2021/03/25/Standart%20na%20hrupu%20profesiy_Vykladachi%20zakladiv%20vyshchoyi%20osvity_25.03.pdf. Дата звернення: Липень 23, 2021.

Карамушка, Л. (2003). Психологія управління: Навч. посіб. – Київ: Міленіум.

Орбан-­Лембрик, Л.Е. (2002). Основи психології управління. Івано-­Франківськ: Плай.

Нестеренко Л. (2019). Робоча програма навчальної дисципліни: Англійська мова (за професійним спрямуванням) для студентів ФСНСТ. Ухвалено на засіданні кафедри англійської мови. Протокол № 7 від 15 квітня 2019 року. Київ: НаУКМА.

Bean, J. (1996). Engaging Ideas: The Professor’s Guide to Integrated Writing, Critical Thinking, and Active Learning in the Classroom. Jossey-­Bass. РР.36–219. (in English).

Galskova, N. (2000). Modern Methods of the Foreign Language Teaching: a manual. Moskva: ARKTI-Glossa. (in Russian).

Lokshyna O. (2019). Yevropeiska dovidkova ramka kliuchovykh kompetentnostei dlia navchannia vprodovzh zhyttia: onovlene bachennia 2018 roku. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 3. S. 21–30, Kyiv, Ukraina. (in Ukrainian).

Richards, J. (2005). Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press. (in English).

Savignon, S. (2001). Communicative language teaching for the twenty first century. Teaching English as a Second / Foreign Language. M. Murcia. Ed. PP. 12–28, Boston, MA: Heinle & Heinle. (in English).

Tarnopolskyy, O. (2019).The Methods of the Foreign Language Teaching in the Higher Education: the textbook. Dnipro: University named after Alfred Nobel. (in Ukrainian).

Schultz, D. (2009). Eloquent Science: A Practical Guide to Becoming a Better Writer, Speaker and Scientist. American Meteorological Society. PP.218–436. (in English).

Leontiev, A. (2003). Psychlinguistics Backgrounds. – Moskva: Smysl; Sankt-­Peterburg: Lan. (in Russian).

Nikiforof, G. (2014). The Psychology of management. Sankt-­Peterburg: Piter (in Russian).

Nesterenko, L. (2014). Psychological Training Use Key features in the Foreign Language Teaching in accordance with the professional purposes. Key Issues of the Public Administration, Pedagogics and Psychology: the Collection of the Scientific Works of the Kherson National Technical university. Volume 1 (10). PP.107–110 (in Ukrainian).

Nesterenko, L. (2016). Psychological Conditions of the Psychological and Pedagogical Culture of the University Teacher. The Issues of Education: the Scientific Collection of the Institute of the Innovative technologies and of the Content of Education of the Ministry of Education, Science, Youth and Sports of Ukraine. Volume 73. PP.200–205. (in Ukrainian).

Strategy of the National Agency of Higher Education Quality Assurance to 2022. (2018). Available: https://naqa.gov.ua/%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%96%D1%8F-%D1%82%D0%B0-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F-%D0%B0%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0/. Accessed on: July 23, 2021. (in Ukrainian).

Decree № 977 About the approval of the rules of the accreditation of the educational programs in accordance with which the preparation of the higher education applicants is done. (2019). Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880–19#Text. Accessed on: July 23, 2021. (in Ukrainian).

Decree № 518 About the approval of the Concept of the Quality Assurance at NaUKMa. (2016). Available: https://www.ukma.edu.ua/index.php/about-us/sogodennya/dokumenty-­naukma/cat_view/1-dokumenty-­naukma/12-normatyvna-baza-naukma/6-systema-­zabezpechennia-iakosti-­osvitnoi-diialnosti-ta-iakosti-­vyshchoi-osvity/71-normatyvni-­dokumenty?limit=5&limitstart=0&order=date&dir=ASC. Accessed on: July 23, 2021. (in Ukrainian).

Decree № 610 About the approval of the professional standard for the group of the professions «Teachers of Higher Education». (2021). Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/standarty/2021/03/25/Standart%20na%20hrupu%20profesiy_Vykladachi%20zakladiv%20vyshchoyi%20osvity_25.03.pdf. Accessed on: July 23, 2021. (in Ukrainian).

Karamushka, L. (2003)/ The Psychology of management: Textbook. – Kyiv: Millenium. (in Ukrainian).

Orban-­Lembryk, L. (2002). The Backgrounds of the Psychology of Management. Ivano-­Frankivsk: Plai. (in Ukrainian).

Nesterenko, L. (2019). The ESP for the Students of the Social Sciences and Social Technologies Faculty. Syllabus. Approved by the English language Chair, Protocol N7, 15 of April. Kyiv: NaUKMA. (in Ukrainian.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Людмила Нестеренко

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.