Анотація
Авторка статті привертає увагу до актуальних питань, пов’язаних із формуванням ціннісних орієнтацій, ієрархії цінностей у свідомості учнів ліцею. Ідеться про ті проблеми, що зумовлені модернізацією структури, змісту й організації освітнього процесу на засадах компетентнісного підходу, і визначають нові вимоги до створення навчальної книжки, докорінного удосконалення функціонального призначення підручника української мови. Відзначається, як поняття «ціннісні орієнтації» розглядають у соціолінгвістиці. Авторка характеризує стан різноаспектних наукових досліджень сучасної лінгводидактики, психології, філософії, вітчизняних і зарубіжних науковців з проблеми з’ясування суті понять «цінності», «ціннісні орієнтації», пошукові шляхів формування моральної сфери життя здобувачів освіти. Авторка презентує підручник «Українська мова» для 11 класу, який спрямований на формування передусім відповідальних громадян-патріотів, яким властиве ціннісне ставлення до себе, родини, суспільства, України, світу; громадян, які розуміють і приймають родинні, національні й загальнолюдські цінності. Обґрунтовано, що ефективному розвиткові моральної сфери життя здобувачів освіти, правильної ієрархії цінностей у свідомості їх сприяє процес розв’язування спеціально дібраних завдань, неперервність становлення в учнів ліцею предметної й ключових компетентностей, завдяки чому створюються оптимальні умови для засвоєння моральних цінностей, становлення особистісних якостей учнів, почуття відповідальності, духовності, емпатії, готовності до критичного входження в соціум. Стверджено, що мовленнєвий розвиток учня ліцею на уроці української мови буде максимально ефективним, якщо здійснюватиметься за умови ідентифікації з власним народом, урахування ціннісних пріоритетів, цілісного світосприймання, взаємозв’язку емотивної та формально-логічної сфер особистості.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.