ХІМІЧНИЙ СКЛАДНИК ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
HTML
PDF

Ключові слова

ключова природничо-наукова компетентність
навчання хімії
знаннєвий, діяльнісний, ціннісний компоненти компетентності

Як цитувати

Величко , Л. (2024). ХІМІЧНИЙ СКЛАДНИК ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ. Український Педагогічний журнал, (3), 207–215. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-207-215

Анотація

Компетентність у галузі природничих наук, техніки і технологій належить до ключових компетентностей здобувачів середньої освіти й вирізняється посеред інших ключових компетентностей складністю предметного змісту, що охоплює провідні наукові ідеї, фундаментальні закони природи, природні й технологічні процеси, вплив на довкілля. Хімічна освіта забезпечує розуміння зв’язків між природничими науками на молекулярному рівні, визначальному для глибинних процесів у матеріальному світі.

Зміст статті стосується внеску навчального предмета «Хімія» у формування природничо-наукової компетентності учнів згідно з концепцією Нової української школи. Розкрито взаємозв’язок курсу хімії з курсами інших природничих предметів, що дає змогу формувати ключову природничо-наукову компетентність як інтегративне утворення, якісно нове порівняно з окремими компонентами. Висвітлено розуміння природничо-наукової компетентності різними авторами й на цьому підґрунті запропоновано авторське означення цієї компетентності. Згідно зі структурою компетентності позначено основні методичні орієнтири реалізації її пізнавального, функціонального й ціннісного складників.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-207-215
HTML
PDF

Посилання

Бабійчук, С.М. (2020). Педагогічна концепція «наукова освіта». Освітній дискурс: збірник наукових праць, 23, 14‒21.

Бондар, С. (2003). Компетентність особистості ‒ інтегрований компонент навчальних досягнень учнів. Біологія і хімія в школі, 2, 8‒9.

Вакуленко, Т.С. та ін. (уклад.), Шумова, К.Є. (переклад.). (2018). «PISA: природничо-наукова грамотність. Київ: УЦОЯО. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-42-51

Величко, Л. (2019). Провідні ідеї природознавства у змісті шкільної хімічної освіти. Український Педагогічний журнал, 4, 42–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-42-51.

Величко, Л. (2023). Історія і сучасність у змісті навчання хімії в контексті воєнного стану. Український Педагогічний журнал, 2, 73‒83. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-73-83

Величко, Л.П., Вороненко, Т.І., Нетрибійчук, О.С. (2018). Навчання хімії учнів основної школи: методичний посібник. Київ: «КОНВІ ПРІНТ».

Величко, Л.П., Крамаренко, І.С., Лашевська, Г.А. (2023). Хімія. Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка, 138‒143. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736841

Головко, Н. Ю., Коробова, І. В. (2020). Формування природничо-наукової компетентності учнів шляхом використання ситуаційних задач з фізики. Фізико-математична освіта: науковий журнал, 2 (24), 31‒36.

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020, 30 вересня). Постанова Кабінету Міністрів України (№ 898). http://search. ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP200898.html.

Дробін, А.А., Гайда, В.Я., Бевз, А.В. (2020). Формування природничо-наукової та самоосвітньої компетентності на прикладі предметної компетентності з фізики та астрономії. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VIII (94), Issue: 236, 22‒25.

Закон України «Про повну загальну середню освіту». (2020). Відомості Верховної Ради (ВВР), 31, 226.

Засєкіна, Т. (2020) Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка.

Іваницька, Н. А., Копелева, К. Г., Ткаченко, С. Г. (2021). Особливості формування природничо-наукової компетентності в учнів основної школи на основі технології інтегрованого навчання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 198, 109‒112. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-198-109-112.

Калініна, Л.М. (Уклад.), Топузов, О.М. (Ред.). (2022). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у форматі Pisa. Київ: Педагогічна думка.

Козленко, О. (2022) Функціональна грамотність з природничих наук PISA vs природничо-наукова компетентність. Біологія і хімія в рідній школі, 2, 2‒6. http://lib.iitta.gov.ua/730778

Локшина, О.І. (2009). Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.). https://lib.iitta.gov.ua/5435/

Ляшенко, О. І. (2014). Компетентність як об’єкт оцінювання навчальних досягнень учнів. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна, 20, 36‒39. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2014_20_14.

Макєєв, С. Ю. (2023). Формування природничо-наукової компетентності засобами ІКТ на уроках хімії у старшій школі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 1, 60‒73. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2021-1-60-73

Непорожня, Л.В. (2018). Формування природничо-наукової компетентності старшокласників у процесі навчання фізики : методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».

Нова українська школа: основи Стандарту освіти. (2016). Львів.

Проєкт рамкового документа з природничо-наукової освіти PISA-2025 у форматі PDF. https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/ukr_ukr/

Топузов, О. (2015). Забезпечення якості загальної середньої освіти: на шляху до європейських стандартів. Український педагогічний журнал, 1, 16 – 27.

Хімія. (2018). Інтегрований курс «Природознавство». 7–11 класи: навчальні програми, методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2018/2019 навчальному році. Харків: Ранок. https://undip.org.ua/news/prohrama-fakultatyvnoho-kursu-osnovy-radiatsiyno-hihiienichnykh-znan/

Council of the European Union. (2018). Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). Official Journal of the European Union, 61, 1–13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)

Babiichuk, S.M. (2020). Pedahohichna kontseptsiia «naukova osvita». Osvitnii dyskurs: zbirnyk naukovykh prats, 23, 14‒21. (in Ukrainian).

Bondar, S. (2003). Kompetentnist osobystosti ‒ intehrovanyi komponent navchalnykh dosiahnen uchniv. Biolohiia i khimiia v shkoli, 2, 8‒9. (in Ukrainian).

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020, September 30). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy (No. 898).http://search. ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP200898.html. (in Ukrainian).

Drobin, A.A., Haida, V.Ia., Bevz, A.V. (2020). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi ta samoosvitnoi kompetentnosti na prykladi predmetnoi kompetentnosti z fizyky ta astronomii Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VIII (94), Issue: 236, 22‒25. (in Ukrainian).

Council of the European Union. (2018). Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). Official Journal of the European Union, 61, 1–13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01) (in English).

Holovko, N. Yu., Korobova, I. V. (2020). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv shliakhom vykorystannia sytuatsiinykh zadach z fizyky. Fizyko-matematychna osvita: naukovyi zhurnal, 2 (24), 31‒36. (in Ukrainian).

Ivanytska, N. A., Kopeleva, K. H., Tkachenko, S. H. (2021). Osoblyvosti formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti v uchniv osnovnoi shkoly na osnovi tekhnolohii intehrovanoho navchannia. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 198, 109‒112. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-198-109-112. (in Ukrainian).

Kalinina, L.M. (Uklad.), Topuzov, O.M. (Red.). (2022). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u formati Pisa. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Khimiia. (2018). Intehrovanyi kurs «Pryrodoznavstvo». 7–11 klasy: navchalni prohramy, metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v 2018/2019 navchalnomu rotsi. Kharkiv: Ranok. https://undip.org.ua/news/prohrama-fakultatyvnoho-kursu-osnovy-radiatsiyno-hihiienichnykh-znan/ (in Ukrainian).

Kozlenko, O. (2022) Funktsionalna hramotnist z pryrodnychykh nauk PISA vs pryrodnycho-naukova kompetentnist. Biolohiia i khimiia v ridnii shkoli, 2, 2‒6. http://lib.iitta.gov.ua/730778 (in Ukrainian).

Liashenko, O. I. (2014). Kompetentnist yak obiekt otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Seriia : Pedahohichna, 20, 36‒39. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2014_20_14. (in Ukrainian).

Lokshyna, O.I. (2009). Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna ХХ – pochatok ХХІ st.). https://lib.iitta.gov.ua/5435/ (in Ukrainian).

Makieiev, S. Yu. (2023). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti zasobamy IKT na urokakh khimii u starshii shkoli. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Teoriia ta metodyka navchannia pryrodnychykh nauk, 1, 60‒73. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2021-1-60-73 (in Ukrainian).

Neporozhnia, L.V. (2018). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti starshoklasnykiv u protsesi navchannia fizyky : metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «KONVI PRINT». (in Ukrainian).

Nova ukrainska shkola: osnovy Standartu osvity. (2016). Lviv. (in Ukrainian).

Proiekt ramkovoho dokumenta z pryrodnycho-naukovoi osvity PISA-2025 u formati PDF. https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/ukr_ukr/ (in Ukrainian).

Topuzov, O. (2015). Zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity: na shliakhu do yevropeiskykh standartiv. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 16 – 27. (in Ukrainian).

Vakulenko, T.S. ta in. (uklad.), Shumova, K.Ie. (pereklad.). (2018). «PISA: pryrodnycho-naukova hramotnist. Kyiv: UTsOIaO. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-42-51 (in Ukrainian).

Velychko, L. (2019). Providni idei pryrodoznavstva u zmisti shkilnoi khimichnoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 4, 42–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-42-51 (in Ukrainian).

Velychko, L. (2023). Istoriia i suchasnist u zmisti navchannia khimii v konteksti voiennoho stanu. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 2, 73‒83. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-73-83 (in Ukrainian).

Velychko, L.P., Kramarenko, I.S., Lashevska, H.A. (2023). Khimiia. Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 138‒143. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736841 (in Ukrainian).

Velychko, L.P., Voronenko, T.I., Netrybiichuk, O.S. (2018). Navchannia khimii uchniv osnovnoi shkoly: metodychnyi posibnyk. Kyiv: «KONVI PRINT». (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». (2020). Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 31, 226. (in Ukrainian).

Zasiekina, T. (2020) Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.