CHEMICAL COMPONENT OF NATURAL-SCIENTIFIC COMPETENCE
PDF (Українська)

Keywords

key natural-scientific competence
chemistry education
knowledge, activity, and value components of competence

How to Cite

Velychko Л. (2024). CHEMICAL COMPONENT OF NATURAL-SCIENTIFIC COMPETENCE. Ukrainian Educational Journal, (3), 207–215. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-207-215

Abstract

Competence in natural sciences, technology, and engineering is one of the key competences for secondary education students and is distinguished from other key competences by the complexity of its subject content, which encompasses leading scientific ideas, fundamental laws of nature, natural and technological processes, and their impact on the environment. Chemical education provides an understanding of the connections between natural sciences at the molecular level, which is crucial for the in-depth processes occurring in the material world.

The article addresses the contribution of the Chemistry subject to the formation of natural-scientific competence in students according to the New Ukrainian School concept. It explores the interrelationship between the chemistry curriculum and other natural science subjects, enabling the formation of key natural-scientific competence as an integrative entity, which is qualitatively new compared to its individual components. It highlights different authors' understandings of natural-scientific competence and, based on this, proposes an authorial definition of this competence. According to the competence structure, it outlines the main methodological guidelines for implementing its cognitive, functional, and value components.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-207-215
PDF (Українська)

References

Бабійчук, С.М. (2020). Педагогічна концепція «наукова освіта». Освітній дискурс: збірник наукових праць, 23, 14‒21.

Бондар, С. (2003). Компетентність особистості ‒ інтегрований компонент навчальних досягнень учнів. Біологія і хімія в школі, 2, 8‒9.

Вакуленко, Т.С. та ін. (уклад.), Шумова, К.Є. (переклад.). (2018). «PISA: природничо-наукова грамотність. Київ: УЦОЯО. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-42-51

Величко, Л. (2019). Провідні ідеї природознавства у змісті шкільної хімічної освіти. Український Педагогічний журнал, 4, 42–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-42-51.

Величко, Л. (2023). Історія і сучасність у змісті навчання хімії в контексті воєнного стану. Український Педагогічний журнал, 2, 73‒83. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-73-83

Величко, Л.П., Вороненко, Т.І., Нетрибійчук, О.С. (2018). Навчання хімії учнів основної школи: методичний посібник. Київ: «КОНВІ ПРІНТ».

Величко, Л.П., Крамаренко, І.С., Лашевська, Г.А. (2023). Хімія. Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка, 138‒143. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736841

Головко, Н. Ю., Коробова, І. В. (2020). Формування природничо-наукової компетентності учнів шляхом використання ситуаційних задач з фізики. Фізико-математична освіта: науковий журнал, 2 (24), 31‒36.

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020, 30 вересня). Постанова Кабінету Міністрів України (№ 898). http://search. ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP200898.html.

Дробін, А.А., Гайда, В.Я., Бевз, А.В. (2020). Формування природничо-наукової та самоосвітньої компетентності на прикладі предметної компетентності з фізики та астрономії. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VIII (94), Issue: 236, 22‒25.

Закон України «Про повну загальну середню освіту». (2020). Відомості Верховної Ради (ВВР), 31, 226.

Засєкіна, Т. (2020) Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка.

Іваницька, Н. А., Копелева, К. Г., Ткаченко, С. Г. (2021). Особливості формування природничо-наукової компетентності в учнів основної школи на основі технології інтегрованого навчання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 198, 109‒112. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-198-109-112.

Калініна, Л.М. (Уклад.), Топузов, О.М. (Ред.). (2022). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у форматі Pisa. Київ: Педагогічна думка.

Козленко, О. (2022) Функціональна грамотність з природничих наук PISA vs природничо-наукова компетентність. Біологія і хімія в рідній школі, 2, 2‒6. http://lib.iitta.gov.ua/730778

Локшина, О.І. (2009). Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.). https://lib.iitta.gov.ua/5435/

Ляшенко, О. І. (2014). Компетентність як об’єкт оцінювання навчальних досягнень учнів. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія : Педагогічна, 20, 36‒39. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2014_20_14.

Макєєв, С. Ю. (2023). Формування природничо-наукової компетентності засобами ІКТ на уроках хімії у старшій школі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 1, 60‒73. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2021-1-60-73

Непорожня, Л.В. (2018). Формування природничо-наукової компетентності старшокласників у процесі навчання фізики : методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».

Нова українська школа: основи Стандарту освіти. (2016). Львів.

Проєкт рамкового документа з природничо-наукової освіти PISA-2025 у форматі PDF. https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/ukr_ukr/

Топузов, О. (2015). Забезпечення якості загальної середньої освіти: на шляху до європейських стандартів. Український педагогічний журнал, 1, 16 – 27.

Хімія. (2018). Інтегрований курс «Природознавство». 7–11 класи: навчальні програми, методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2018/2019 навчальному році. Харків: Ранок. https://undip.org.ua/news/prohrama-fakultatyvnoho-kursu-osnovy-radiatsiyno-hihiienichnykh-znan/

Council of the European Union. (2018). Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). Official Journal of the European Union, 61, 1–13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)

Babiichuk, S.M. (2020). Pedahohichna kontseptsiia «naukova osvita». Osvitnii dyskurs: zbirnyk naukovykh prats, 23, 14‒21. (in Ukrainian).

Bondar, S. (2003). Kompetentnist osobystosti ‒ intehrovanyi komponent navchalnykh dosiahnen uchniv. Biolohiia i khimiia v shkoli, 2, 8‒9. (in Ukrainian).

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020, September 30). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy (No. 898).http://search. ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP200898.html. (in Ukrainian).

Drobin, A.A., Haida, V.Ia., Bevz, A.V. (2020). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi ta samoosvitnoi kompetentnosti na prykladi predmetnoi kompetentnosti z fizyky ta astronomii Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VIII (94), Issue: 236, 22‒25. (in Ukrainian).

Council of the European Union. (2018). Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). Official Journal of the European Union, 61, 1–13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01) (in English).

Holovko, N. Yu., Korobova, I. V. (2020). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv shliakhom vykorystannia sytuatsiinykh zadach z fizyky. Fizyko-matematychna osvita: naukovyi zhurnal, 2 (24), 31‒36. (in Ukrainian).

Ivanytska, N. A., Kopeleva, K. H., Tkachenko, S. H. (2021). Osoblyvosti formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti v uchniv osnovnoi shkoly na osnovi tekhnolohii intehrovanoho navchannia. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 198, 109‒112. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-198-109-112. (in Ukrainian).

Kalinina, L.M. (Uklad.), Topuzov, O.M. (Red.). (2022). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u formati Pisa. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Khimiia. (2018). Intehrovanyi kurs «Pryrodoznavstvo». 7–11 klasy: navchalni prohramy, metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v 2018/2019 navchalnomu rotsi. Kharkiv: Ranok. https://undip.org.ua/news/prohrama-fakultatyvnoho-kursu-osnovy-radiatsiyno-hihiienichnykh-znan/ (in Ukrainian).

Kozlenko, O. (2022) Funktsionalna hramotnist z pryrodnychykh nauk PISA vs pryrodnycho-naukova kompetentnist. Biolohiia i khimiia v ridnii shkoli, 2, 2‒6. http://lib.iitta.gov.ua/730778 (in Ukrainian).

Liashenko, O. I. (2014). Kompetentnist yak obiekt otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Seriia : Pedahohichna, 20, 36‒39. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2014_20_14. (in Ukrainian).

Lokshyna, O.I. (2009). Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna ХХ – pochatok ХХІ st.). https://lib.iitta.gov.ua/5435/ (in Ukrainian).

Makieiev, S. Yu. (2023). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti zasobamy IKT na urokakh khimii u starshii shkoli. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Teoriia ta metodyka navchannia pryrodnychykh nauk, 1, 60‒73. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2021-1-60-73 (in Ukrainian).

Neporozhnia, L.V. (2018). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti starshoklasnykiv u protsesi navchannia fizyky : metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «KONVI PRINT». (in Ukrainian).

Nova ukrainska shkola: osnovy Standartu osvity. (2016). Lviv. (in Ukrainian).

Proiekt ramkovoho dokumenta z pryrodnycho-naukovoi osvity PISA-2025 u formati PDF. https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/ukr_ukr/ (in Ukrainian).

Topuzov, O. (2015). Zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity: na shliakhu do yevropeiskykh standartiv. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 16 – 27. (in Ukrainian).

Vakulenko, T.S. ta in. (uklad.), Shumova, K.Ie. (pereklad.). (2018). «PISA: pryrodnycho-naukova hramotnist. Kyiv: UTsOIaO. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-42-51 (in Ukrainian).

Velychko, L. (2019). Providni idei pryrodoznavstva u zmisti shkilnoi khimichnoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 4, 42–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-42-51 (in Ukrainian).

Velychko, L. (2023). Istoriia i suchasnist u zmisti navchannia khimii v konteksti voiennoho stanu. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 2, 73‒83. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-73-83 (in Ukrainian).

Velychko, L.P., Kramarenko, I.S., Lashevska, H.A. (2023). Khimiia. Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Pedahohichna dumka, 138‒143. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736841 (in Ukrainian).

Velychko, L.P., Voronenko, T.I., Netrybiichuk, O.S. (2018). Navchannia khimii uchniv osnovnoi shkoly: metodychnyi posibnyk. Kyiv: «KONVI PRINT». (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». (2020). Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 31, 226. (in Ukrainian).

Zasiekina, T. (2020) Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.