Анотація
У статті розглянуто сутність та особливості розроблення модельних програм із природничих предметів для 5‒9 класів закладів загальної середньої освіти в контексті реалізації Концепції «Нова українська школа». Описано основні положення законодавчих документів, зокрема Закону України «Про повну загальну середню освіту», «Державного стандарту базової середньої освіти», які визначають модельну навчальну програму як документ, що орієнтує на досягнення очікуваних результатів навчання. Проаналізовано модельні програми з предметів природничої освітньої галузі, розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України та згруповано їх на основі типів опису очікуваних результатів навчання та видів навчальної діяльності.
Доведено необхідність оновлення підходів у професійній підготовці майбутніх учителів природничих предметів, зокрема необхідністю висвітлення методичних прийомів аналізу модельних навчальних програм, уміння їх порівнювати, розробляти на їх основі навчальні програми. Закцентовано увагу на інтеграції міжпредметних зв’язків, забезпечення практичної спрямованості навчання, розвитку комунікативних навичок у професійній діяльності тощо. Наведено приклади застосування міжпредметних зв’язків (біології і хімії, біології-хімії-фізики, біології-фізики) на різних етапах уроку, шляхом упровадження в освітній процес підготовки майбутніх фахівців інтегрованих навчальних дисциплін. Обґрунтовано, у модельних навчальних програмах із природничих предметів для учнів 5‒9 класів поки що недостатньо реалізовані дидактичні вимоги до формулювання очікуваних результатів навчання та добору видів навчальної діяльності для їх досягнення. Це, ймовірно, пов’язано з якісними змінами, закладеними реформою загальної середньої освіти, зокрема на рівні формулювання обов’язкових результатів навчання у державному стандарті, що вимагає розробки нових методичних розробок із метою забезпечення цілісності освітнього процесу, який поєднує навчання і виховання.
Посилання
Голуб, Н.Б. та ін. (2021). Використання модельних навчальних програм в освітньому процесі гімназії: методичні рекомендації. Київ : КОНВІ ПРІНТ.
Закон України «Про освіту». (2017). Законодавство України: офіц. вебпортал Верховної Ради України. (№ 2145-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Закон України «Про повну загальну середню освіту». (2020). Законодавство України: офіц. вебпортал Верховної Ради України. (No. 463-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Засєкіна, Т., Трускавецька, І. (2024). Проблеми розроблення модельних навчальних програм із природничих предметів для 5‒9 класів закладів загальної середньої освіти. Проблеми та перспективи розвитку природничої освітньої галузі: зб. наук. праць, 1, 40–44.
Засєкіна, Т.М. (2020). Інтегративний підхід у шкільній природничій освіті. Український педагогічний журнал, 4, 61–68. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-61-68
Засєкіна, Т.М. (2024). Аналіз формулювання видів навчальної діяльності у модельних навчальних програмах природничих предметів. Матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції: «Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи» (с. 312–316). Тернопіль.
Лист Міністерства освіти і науки потенційним авторам/укладачам модельних навчальних програм для базової середньої освіти. (від 24.03.2021). Офіційний вебпортал Міністерства освіти та науки України. (№ 4.5/637-21). https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/03/25/metod.pdf
Мамотенко, А. В. (2023). Порівняльний аналіз модельних навчальних програм для 6 класів НУШ з природничої освітньої галузі. Methodical and practical methods of creating inventions: Proceedings of the VI International Scientific and Practical Conference (pp. 146–150). Sofia, Bulgaria. https://isg-konf.com/methodical-and-practical-methods-of-creating-inventions
Модельні навчальні програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти. Офіційний вебпортал Міністерства освіти і науки України. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku
Рамковий документ із природничо-наукової освіти PISA-2025. Офіційний вебпортал Українського центру оцінювання якості освіти. https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/ukr_ukr/
Шапран, Ю.П., Фурса, І.В. (2015). Використання інтеграції природничих дисциплін при формуванні професійної компетентності майбутніх учителів біології. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (37), 80–83.
Щербак, С.М. (2015). Інтеграційний підхід у вивченні біології – ефективний шлях до підвищення якості освіти та формування творчих компетентностей школярів. Педагогічні науки, 125, 169–178.
Holub, N.B. ta in. (2021). Vykorystannia modelnykh navchalnykh prohram v osvitnomu protsesi himnazii: metodychni rekomendatsii. Kyiv : KONVI PRINT. (in Ukrainian).
Lyst Ministerstva osvity i nauky potentsiynym avtoram/ukladacham modelnykh navchalnykh prohram dlia bazovoi serednoi osvity. (2021, March 24). Ofitsiinyi webportal Ministerstva osvity i nauky Ukrainy (No. 4.5/637-21). https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/03/25/metod.pdf (in Ukrainian).
Mamotenko, A. V. (2023). Porivnialnyi analiz modelnykh navchalnykh prohram dlia 6 klasiv NUSh z pryrodnychoi osvitnoi haluzi. Methodical and practical methods of creating inventions: Proceedings of the VI International Scientific and Practical Conference (pp. 146–150). Sofia, Bulgaria. https://isg-konf.com/methodical-and-practical-methods-of-creating-inventions (in Ukrainian).
Modelni navchalni prohramy dlia 5-9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ofitsiinyi webportal Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku (in Ukrainian).
Ramkovyi dokument iz pryrodnycho-naukovoi osvity PISA-2025. Ofitsiinyi webportal Ukraïns'koho tsentru otsiniuvannia yakosti osvity. https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/ukr_ukr/ (in Ukrainian).
Shapran, Yu.P., Fursa, I.V. (2015). Vykorystannia intehratsii pryrodnychykh dystsyplin pry formuvanni profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv biolohii. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (37), 80–83. (in Ukrainian).
Shcherbak, S.M. (2015). Intehratsiinyi pidkhid u vyvchenni biolohii – efektyvnyi shliakh do pidvyshchennia yakosti osvity ta formuvannia tvorchykh kompetentnostei shkoliariv. Pedahohichni nauky, 125, 169–178. (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». (2020). Zakonodavstvo Ukrainy: ofitsiinyi webportal Verkhovnoi Rady Ukrainy (No. 463-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». (2020). Zakonodavstvo Ukrainy: ofitsiinyi webportal Verkhovnoi Rady Ukrainy (No. 463-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian).
Zasiekina, T., Truskavetska, I. (2024). Problemy rozroblennia modelnykh navchalnykh prohram iz pryrodnychykh predmetiv dlia 5‒9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Problemy ta perspektyvy rozvytku pryrodnychoi osvitnoi haluzi: zb. nauk. prats, 1, 40–44. (in Ukrainian).
Zasiekina, T.M. (2020). Intehratyvnyi pidkhid u shkilnii pryrodnychii osviti. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 61–68. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-61-68 (in Ukrainian).
Zasiekina, T.M. (2024). Analiz formuliuvannia vydiv navchalnoi diialnosti u modelnykh navchalnykh prohramakh pryrodnychykh predmetiv. Materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii: «Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizyky, khimii, biolohii ta pryrodnychykh nauk u konteksti vymoh Novoi ukrainskoi shkoly» (pp. 312–316). Ternopil. (in Ukrainian).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.