KEY ASPECTS OF DEVELOPING MODEL CURRICULA FOR NATURAL SCIENCE SUBJECTS FOR GRADES 5-9 IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS
PDF (Українська)

Keywords

model curricula for natural science subjects
interdisciplinary connections
professional training of future teachers
«New Ukrainian School» concept

How to Cite

Zasiekina Т., & Truskavetska І. (2024). KEY ASPECTS OF DEVELOPING MODEL CURRICULA FOR NATURAL SCIENCE SUBJECTS FOR GRADES 5-9 IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS. Ukrainian Educational Journal, (3), 179–188. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-179-188

Abstract

The article examines the essence and features of developing model programs for natural science subjects for grades 5-9 in general secondary education institutions in the context of implementing the "New Ukrainian School" concept. It describes the main provisions of legislative documents, particularly the Law of Ukraine "On Complete General Secondary Education" and the "State Standard of Basic and Secondary Education", which define the model program as a document aimed at achieving expected learning outcomes.

The model programs for natural science subjects, available on the website of the Ministry of Education and Science of Ukraine, are analyzed, identifying three types of descriptions of expected outcomes: programs where learning outcomes align with the state standard without specification; programs where outcomes are specified according to the learning content; programs where outcomes are described solely based on specific learning content without reference to the state standard.

The necessity of integrating interdisciplinary connections, ensuring the practical orientation of learning, and developing communication skills in professional activities is proven. Examples of applying interdisciplinary connections (biology and chemistry, biology-chemistry-physics, biology-physics) at different stages of the lesson are provided through the implementation of integrated educational disciplines in the training process of future specialists.

It is substantiated that the learning outcomes, which are one of the main tasks of the "New Ukrainian School" concept, are still insufficiently realized in the model educational programs for natural science subjects for students in grades 5-9. This is likely related to the qualitative formulation of mandatory learning outcomes in the state standard, requiring the development of new methodological approaches to ensure the integrity of the educational process, which combines learning and upbringing.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-179-188
PDF (Українська)

References

Голуб, Н.Б. та ін. (2021). Використання модельних навчальних програм в освітньому процесі гімназії: методичні рекомендації. Київ : КОНВІ ПРІНТ.

Закон України «Про освіту». (2017). Законодавство України: офіц. вебпортал Верховної Ради України. (№ 2145-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Закон України «Про повну загальну середню освіту». (2020). Законодавство України: офіц. вебпортал Верховної Ради України. (No. 463-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Засєкіна, Т., Трускавецька, І. (2024). Проблеми розроблення модельних навчальних програм із природничих предметів для 5‒9 класів закладів загальної середньої освіти. Проблеми та перспективи розвитку природничої освітньої галузі: зб. наук. праць, 1, 40–44.

Засєкіна, Т.М. (2020). Інтегративний підхід у шкільній природничій освіті. Український педагогічний журнал, 4, 61–68. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-61-68

Засєкіна, Т.М. (2024). Аналіз формулювання видів навчальної діяльності у модельних навчальних програмах природничих предметів. Матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції: «Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи» (с. 312–316). Тернопіль.

Лист Міністерства освіти і науки потенційним авторам/укладачам модельних навчальних програм для базової середньої освіти. (від 24.03.2021). Офіційний вебпортал Міністерства освіти та науки України. (№ 4.5/637-21). https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/03/25/metod.pdf

Мамотенко, А. В. (2023). Порівняльний аналіз модельних навчальних програм для 6 класів НУШ з природничої освітньої галузі. Methodical and practical methods of creating inventions: Proceedings of the VI International Scientific and Practical Conference (pp. 146–150). Sofia, Bulgaria. https://isg-konf.com/methodical-and-practical-methods-of-creating-inventions

Модельні навчальні програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти. Офіційний вебпортал Міністерства освіти і науки України. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku

Рамковий документ із природничо-наукової освіти PISA-2025. Офіційний вебпортал Українського центру оцінювання якості освіти. https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/ukr_ukr/

Шапран, Ю.П., Фурса, І.В. (2015). Використання інтеграції природничих дисциплін при формуванні професійної компетентності майбутніх учителів біології. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (37), 80–83.

Щербак, С.М. (2015). Інтеграційний підхід у вивченні біології – ефективний шлях до підвищення якості освіти та формування творчих компетентностей школярів. Педагогічні науки, 125, 169–178.

Holub, N.B. ta in. (2021). Vykorystannia modelnykh navchalnykh prohram v osvitnomu protsesi himnazii: metodychni rekomendatsii. Kyiv : KONVI PRINT. (in Ukrainian).

Lyst Ministerstva osvity i nauky potentsiynym avtoram/ukladacham modelnykh navchalnykh prohram dlia bazovoi serednoi osvity. (2021, March 24). Ofitsiinyi webportal Ministerstva osvity i nauky Ukrainy (No. 4.5/637-21). https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/03/25/metod.pdf (in Ukrainian).

Mamotenko, A. V. (2023). Porivnialnyi analiz modelnykh navchalnykh prohram dlia 6 klasiv NUSh z pryrodnychoi osvitnoi haluzi. Methodical and practical methods of creating inventions: Proceedings of the VI International Scientific and Practical Conference (pp. 146–150). Sofia, Bulgaria. https://isg-konf.com/methodical-and-practical-methods-of-creating-inventions (in Ukrainian).

Modelni navchalni prohramy dlia 5-9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ofitsiinyi webportal Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku (in Ukrainian).

Ramkovyi dokument iz pryrodnycho-naukovoi osvity PISA-2025. Ofitsiinyi webportal Ukraïns'koho tsentru otsiniuvannia yakosti osvity. https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/ukr_ukr/ (in Ukrainian).

Shapran, Yu.P., Fursa, I.V. (2015). Vykorystannia intehratsii pryrodnychykh dystsyplin pry formuvanni profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv biolohii. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (37), 80–83. (in Ukrainian).

Shcherbak, S.M. (2015). Intehratsiinyi pidkhid u vyvchenni biolohii – efektyvnyi shliakh do pidvyshchennia yakosti osvity ta formuvannia tvorchykh kompetentnostei shkoliariv. Pedahohichni nauky, 125, 169–178. (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». (2020). Zakonodavstvo Ukrainy: ofitsiinyi webportal Verkhovnoi Rady Ukrainy (No. 463-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». (2020). Zakonodavstvo Ukrainy: ofitsiinyi webportal Verkhovnoi Rady Ukrainy (No. 463-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian).

Zasiekina, T., Truskavetska, I. (2024). Problemy rozroblennia modelnykh navchalnykh prohram iz pryrodnychykh predmetiv dlia 5‒9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Problemy ta perspektyvy rozvytku pryrodnychoi osvitnoi haluzi: zb. nauk. prats, 1, 40–44. (in Ukrainian).

Zasiekina, T.M. (2020). Intehratyvnyi pidkhid u shkilnii pryrodnychii osviti. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 61–68. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-61-68 (in Ukrainian).

Zasiekina, T.M. (2024). Analiz formuliuvannia vydiv navchalnoi diialnosti u modelnykh navchalnykh prohramakh pryrodnychykh predmetiv. Materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii: «Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizyky, khimii, biolohii ta pryrodnychykh nauk u konteksti vymoh Novoi ukrainskoi shkoly» (pp. 312–316). Ternopil. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.