Анотація
Шкільну громадянську освіту репрезентовано як систему у сукупності таких компонентів: педагогічно адаптовані наукові знання про демократію, громадянське суспільство, правову державу, права, свободи та обов’язки людини і громадянина; вміння і досвід брати активну, свідому й відповідальну участь в житті суспільства і держави; громадянські цінності / цінності демократії та сприйняття їх учнями як особистих ціннісних орієнтирів. Встановлено, що концептуально та змістовно громадянська освіта дає змогу задовольнити потребу українського суспільства в імплементуванні європейських цінностей, а також надати відповіді на глобальні виклики і загрози, які постали перед Україною у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф, зокрема щодо забезпечення стійкості під час війни та повоєнного відновлення України як суверенної, незалежної і демократичної держави. На основі західної / європейської моделі (сitizenship education) запропоновано узагальнену модель навчання громадянської освіти на рівні базової середньої освіти, у рамках якої: метою навчання є розвиток громадянських якостей особистості, громадянських та соціальних компетентностей; змістом – сукупність громадянських знань, умінь, цінностей та ставлень, інтегрованих у зміст навчальних предметів громадянської та історичної освітньої галузі (історії та основ правознавства) з реалізацією міжпредметних зв’язків з іншими освітніми галузями, зокрема мовно-літературною; передбачено застосування інтерактивних та інформаційно-комунікативних технологій, проблемного навчання, проєктної діяльності, пріоритет надається практичним заняттям. Акцентовано на створення демократичного шкільного середовища як компонента моделі та відповідної організаційно-педагогічної умови ефективної шкільної громадянської освіти.
Посилання
Бакка, Т. (2020). Підготовка майбутнього вчителя до навчання громадянської освіти в школі. Вища освіта України, 2, 75–80. https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).11
Державний стандарт базової середньої освіти. (2020, 30 вересня). Постанова Кабінету Міністрів України (№ 898). http://surl.li/yxymho
Круглашова, А. М., Ротар, Н. Ю., Цікул, І. В. (Ред.). (2022). Громадянська освіта в умовах безпекових викликів і загроз : навчальний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університнт.
Мелеганич, Г. (2018). Громадянська освіта як необхідна передумова євроінтеграції України. Міжнародний науковий вісник, 2 (18), 22–37. https://doi.org/10.24144/2218-5348.2019.2(18).22-37
Овчарук, О. В. (2021). Теорія і практика шкільної освіти для демократичного громадянства в країнах – членах Ради Європи : монографія. Київ: ПП «Видавництво «Фенікс».
Пометун, О. (2023). Навчання історії й громадянської освіти як чинник формування національної й громадянської ідентичності учнів в умовах війни та повоєнного розвитку України. Український педагогічний журнал, 2, 62–72. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72
Закон України «Про освіту». (2017, 5 вересня). Офіційний портал Верховної Ради України (№ 2145-VІІІ). http://surl.li/fjrvtk
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності». (2022, 13 грудня). Офіційний портал Верховної Ради України (№ 2834-IX). http://surl.li/hrxbwt
Ремех, Т. О., Пометун, О. І. (2021). Методика навчання учнів ліцею громадянської освіти: методичний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ. http://surl.li/xkcytj
Стратегія утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2023-2025 роках. (2023, 15 грудня). Постанова Кабінету Міністрів України (№ 1322). http://surl.li/tjidfl
Топалова, С., Чистіліна, Т. (2017). Майбутнє громадянської освіти в Україні – перехід до актуальної європейської моделі. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». http://surl.li/kvqmzq
Mutch, С. (2005). Citizenship education: does it have a place in the curriculum? Curriculum Matters, 1, 49–70. https://doi.org/10.18296/cm.0069
Mutch, С. (2023). How schools build community resilience capacity and social capital in disaster preparedness, response and recovery. International Journal of Disaster Risk Reduction, 92, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2023.103735
Bakka, T. (2020). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do navchannia hromadianskoi osvity v shkoli. Vyshcha osvita Ukrainy, 2, 75–80. https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).11 (in Ukrainian).
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020, September 30). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy (No. 898). http://surl.li/yxymho (in Ukrainian).
Kruhlashova, A. M., Rotar, N. Yu., Tsikul, I. V. (Red.). (2022). Hromadianska osvita v umovakh bezpekovykh vyklykiv i zahroz : navchalnyi posibnyk. Chernivtsi : Chernivetskyi nats. un-t. (in Ukrainian).
Melehanych, H. (2018). Hromadianska osvita yak neobkhidna peredumova yevrointehratsii Ukrainy. Mizhnarodnyi naukovyi visnyk, 2 (18), 22–37. https://doi.org/10.24144/2218-5348.2019.2(18).22-37 (in Ukrainian).
Mutch, С. (2005). Citizenship education: does it have a place in the curriculum? [Hromadyanskа osvita: chy ye yomu mistse v navchalniy prohrami?]. Curriculum Matters, 1, 49–70. https://doi.org/10.18296/cm.0069 (in English).
Mutch, С. (2023). How schools build community resilience capacity and social capital in disaster preparedness, response and recovery [Yak shkoly stvoryuyut potentsial stiykosti hromady ta sotsialnyy kapital u pidhotovtsi do katastrof, reahuvanni ta vidnovlenni]. International Journal of Disaster Risk Reduction, 92, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2023.103735 (in English).
Ovcharuk, O. V. (2021). Teoriia i praktyka shkilnoi osvity dlia demokratychnoho hromadianstva v krainakh – chlenakh Rady Yevropy : monohrafiia. Kyiv: PP «Vydavnytstvo «Feniks». (in Ukrainian).
Pometun, O. (2023). Navchannia istorii y hromadianskoi osvity yak chynnyk formuvannia natsionalnoi y hromadianskoi identychnosti uchniv v umovakh viiny ta povoiennoho rozvytku Ukrainy. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 62–72. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72 (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017, September 5). Ofitsiinyi portal Verkhovnoi Rady Ukrainy (No. 2145-VIII). http://surl.li/fjrvtk (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti» (2022, December 13). Ofitsiinyi portal Verkhovnoi Rady Ukrainy (No 2834-ІХ). http://surl.li/hrxbwt (in Ukrainian).
Remekh, T. O., Pometun, O. I. (2021). Metodyka navchannia uchniv litseiu hromadianskoi osvit: metodychnyi posibnyk. Kyiv: KONVI PRINT. http://surl.li/xkcytj (in Ukrainian).
Stratehiia utverdzhennia ukrains'koi natsional'noi ta hromadians'koi identychnosti na period do 2030 roku ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii u 2023-2025 rokakh (2023, December 15). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy (No. 1322). http://surl.li/tjidfl (in Ukrainian).
Topalova, S., Chystilina, T. (2017). Maibutnie hromadianskoi osvity v Ukraini – perekhid do aktualnoi yevropeiskoi modeli. Analitychnyi tsentr «Observatoriia demokratii». http://surl.li/kvqmzq (in Ukrainian).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.