ШКІЛЬНА ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА ЯК ЧИННИК УТВЕРДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ УЧНІВ
PDF
HTML

Ключові слова

базова середня освіта
громадянська та історична освітня галузь
історія
основи правознавства
модель навчання
інтерактивні технології
проєктна діяльність
проблемне навчання

Як цитувати

Рябовол, Л. (2024). ШКІЛЬНА ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА ЯК ЧИННИК УТВЕРДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ УЧНІВ . Український Педагогічний журнал, (3), 199–206. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-199-206

Анотація

Шкільну громадянську освіту репрезентовано як систему у сукупності таких компонентів: педагогічно адаптовані наукові знання про демократію, громадянське суспільство, правову державу, права, свободи та обов’язки людини і громадянина; вміння і досвід брати активну, свідому й відповідальну участь в житті суспільства і держави; громадянські цінності / цінності демократії та сприйняття їх учнями як особистих ціннісних орієнтирів. Встановлено, що концептуально та змістовно громадянська освіта дає змогу задовольнити потребу українського суспільства в імплементуванні європейських цінностей, а також надати відповіді на глобальні виклики і загрози, які постали перед Україною у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф, зокрема щодо забезпечення стійкості під час війни та повоєнного відновлення України як суверенної, незалежної і демократичної держави. На основі західної / європейської моделі (сitizenship education) запропоновано узагальнену модель навчання громадянської освіти на рівні базової середньої освіти, у рамках якої: метою навчання є розвиток громадянських якостей особистості, громадянських та соціальних компетентностей; змістом – сукупність громадянських знань, умінь, цінностей та ставлень, інтегрованих у зміст навчальних предметів громадянської та історичної освітньої галузі (історії та основ правознавства) з реалізацією міжпредметних зв’язків з іншими освітніми галузями, зокрема мовно-літературною; передбачено застосування інтерактивних та інформаційно-комунікативних технологій, проблемного навчання, проєктної діяльності, пріоритет надається практичним заняттям. Акцентовано на створення демократичного шкільного середовища як компонента моделі та відповідної організаційно-педагогічної умови ефективної шкільної громадянської освіти. 

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-199-206
PDF
HTML

Посилання

Бакка, Т. (2020). Підготовка майбутнього вчителя до навчання громадянської освіти в школі. Вища освіта України, 2, 75–80. https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).11

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020, 30 вересня). Постанова Кабінету Міністрів України (№ 898). http://surl.li/yxymho

Круглашова, А. М., Ротар, Н. Ю., Цікул, І. В. (Ред.). (2022). Громадянська освіта в умовах безпекових викликів і загроз : навчальний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університнт.

Мелеганич, Г. (2018). Громадянська освіта як необхідна передумова євроінтеграції України. Міжнародний науковий вісник, 2 (18), 22–37. https://doi.org/10.24144/2218-5348.2019.2(18).22-37

Овчарук, О. В. (2021). Теорія і практика шкільної освіти для демократичного громадянства в країнах – членах Ради Європи : монографія. Київ: ПП «Видавництво «Фенікс».

Пометун, О. (2023). Навчання історії й громадянської освіти як чинник формування національної й громадянської ідентичності учнів в умовах війни та повоєнного розвитку України. Український педагогічний журнал, 2, 62–72. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72

Закон України «Про освіту». (2017, 5 вересня). Офіційний портал Верховної Ради України (№ 2145-VІІІ). http://surl.li/fjrvtk

Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності». (2022, 13 грудня). Офіційний портал Верховної Ради України (№ 2834-IX). http://surl.li/hrxbwt

Ремех, Т. О., Пометун, О. І. (2021). Методика навчання учнів ліцею громадянської освіти: методичний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ. http://surl.li/xkcytj

Стратегія утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2023-2025 роках. (2023, 15 грудня). Постанова Кабінету Міністрів України (№ 1322). http://surl.li/tjidfl

Топалова, С., Чистіліна, Т. (2017). Майбутнє громадянської освіти в Україні – перехід до актуальної європейської моделі. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». http://surl.li/kvqmzq

Mutch, С. (2005). Citizenship education: does it have a place in the curriculum? Curriculum Matters, 1, 49–70. https://doi.org/10.18296/cm.0069

Mutch, С. (2023). How schools build community resilience capacity and social capital in disaster preparedness, response and recovery. International Journal of Disaster Risk Reduction, 92, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2023.103735

Bakka, T. (2020). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do navchannia hromadianskoi osvity v shkoli. Vyshcha osvita Ukrainy, 2, 75–80. https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).11 (in Ukrainian).

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020, September 30). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy (No. 898). http://surl.li/yxymho (in Ukrainian).

Kruhlashova, A. M., Rotar, N. Yu., Tsikul, I. V. (Red.). (2022). Hromadianska osvita v umovakh bezpekovykh vyklykiv i zahroz : navchalnyi posibnyk. Chernivtsi : Chernivetskyi nats. un-t. (in Ukrainian).

Melehanych, H. (2018). Hromadianska osvita yak neobkhidna peredumova yevrointehratsii Ukrainy. Mizhnarodnyi naukovyi visnyk, 2 (18), 22–37. https://doi.org/10.24144/2218-5348.2019.2(18).22-37 (in Ukrainian).

Mutch, С. (2005). Citizenship education: does it have a place in the curriculum? [Hromadyanskа osvita: chy ye yomu mistse v navchalniy prohrami?]. Curriculum Matters, 1, 49–70. https://doi.org/10.18296/cm.0069 (in English).

Mutch, С. (2023). How schools build community resilience capacity and social capital in disaster preparedness, response and recovery [Yak shkoly stvoryuyut potentsial stiykosti hromady ta sotsialnyy kapital u pidhotovtsi do katastrof, reahuvanni ta vidnovlenni]. International Journal of Disaster Risk Reduction, 92, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2023.103735 (in English).

Ovcharuk, O. V. (2021). Teoriia i praktyka shkilnoi osvity dlia demokratychnoho hromadianstva v krainakh – chlenakh Rady Yevropy : monohrafiia. Kyiv: PP «Vydavnytstvo «Feniks». (in Ukrainian).

Pometun, O. (2023). Navchannia istorii y hromadianskoi osvity yak chynnyk formuvannia natsionalnoi y hromadianskoi identychnosti uchniv v umovakh viiny ta povoiennoho rozvytku Ukrainy. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 62–72. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72 (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017, September 5). Ofitsiinyi portal Verkhovnoi Rady Ukrainy (No. 2145-VIII). http://surl.li/fjrvtk (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti» (2022, December 13). Ofitsiinyi portal Verkhovnoi Rady Ukrainy (No 2834-ІХ). http://surl.li/hrxbwt (in Ukrainian).

Remekh, T. O., Pometun, O. I. (2021). Metodyka navchannia uchniv litseiu hromadianskoi osvit: metodychnyi posibnyk. Kyiv: KONVI PRINT. http://surl.li/xkcytj (in Ukrainian).

Stratehiia utverdzhennia ukrains'koi natsional'noi ta hromadians'koi identychnosti na period do 2030 roku ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii u 2023-2025 rokakh (2023, December 15). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy (No. 1322). http://surl.li/tjidfl (in Ukrainian).

Topalova, S., Chystilina, T. (2017). Maibutnie hromadianskoi osvity v Ukraini – perekhid do aktualnoi yevropeiskoi modeli. Analitychnyi tsentr «Observatoriia demokratii». http://surl.li/kvqmzq (in Ukrainian).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.