SCHOOL CIVIC EDUCATION AS A FACTOR OF APPROVAL OF THE UKRAINIAN CIVIL IDENTITY OF STUDENTS
PDF (Українська)

Keywords

basic secondary education
civic and historical educational branch
history
basics of jurisprudence
learning model
interactive technologies
project activity
problem-based learning
democratic school environment

How to Cite

Riabovol Л. (2024). SCHOOL CIVIC EDUCATION AS A FACTOR OF APPROVAL OF THE UKRAINIAN CIVIL IDENTITY OF STUDENTS. Ukrainian Educational Journal, (3), 199–206. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-199-206

Abstract

School civic education is represented as a system consisting of the following components: pedagogically adapted scientific knowledge about democracy, civil society, the rule of law, the rights, freedoms and duties of a person and a citizen; the ability and experience to take an active, conscious and responsible part in the life of society and the state; civic values ​​/ values ​​of democracy and students' perception of them as personal value guidelines. It has been established that conceptually and substantively, сivic education makes it possible to satisfy the need of Ukrainian society for the implementation of European values, as well as to provide answers to global challenges and threats that appeared before Ukraine in connection with the full-scale armed aggression of the russian federation, in particular, with regard to ensuring stability during the war and the post-war restoration of Ukraine as a sovereign, independent and democratic state. On the basis of the Western / European model (civic education), a generalized model of civic education at the basic secondary education level is proposed, within which: the goal of education is the development of civic qualities of the individual, civic and social competences; by content – a set of civic knowledge, skills, values ​​and attitudes integrated into the content of educational subjects of the civic and historical educational field (history and the basics of jurisprudence) with the implementation of cross-curricular connections with other educational fields, in particular language and literature; the use of interactive, information and communication technologies, problem-based learning, project activities is provided, priority is given to practical classes. Emphasis is placed on the creation of a democratic school environment as a component of the model and the appropriate organizational and pedagogical conditions for effective school civic education.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-199-206
PDF (Українська)

References

Бакка, Т. (2020). Підготовка майбутнього вчителя до навчання громадянської освіти в школі. Вища освіта України, 2, 75–80. https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).11

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020, 30 вересня). Постанова Кабінету Міністрів України (№ 898). http://surl.li/yxymho

Круглашова, А. М., Ротар, Н. Ю., Цікул, І. В. (Ред.). (2022). Громадянська освіта в умовах безпекових викликів і загроз : навчальний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університнт.

Мелеганич, Г. (2018). Громадянська освіта як необхідна передумова євроінтеграції України. Міжнародний науковий вісник, 2 (18), 22–37. https://doi.org/10.24144/2218-5348.2019.2(18).22-37

Овчарук, О. В. (2021). Теорія і практика шкільної освіти для демократичного громадянства в країнах – членах Ради Європи : монографія. Київ: ПП «Видавництво «Фенікс».

Пометун, О. (2023). Навчання історії й громадянської освіти як чинник формування національної й громадянської ідентичності учнів в умовах війни та повоєнного розвитку України. Український педагогічний журнал, 2, 62–72. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72

Закон України «Про освіту». (2017, 5 вересня). Офіційний портал Верховної Ради України (№ 2145-VІІІ). http://surl.li/fjrvtk

Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності». (2022, 13 грудня). Офіційний портал Верховної Ради України (№ 2834-IX). http://surl.li/hrxbwt

Ремех, Т. О., Пометун, О. І. (2021). Методика навчання учнів ліцею громадянської освіти: методичний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ. http://surl.li/xkcytj

Стратегія утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2023-2025 роках. (2023, 15 грудня). Постанова Кабінету Міністрів України (№ 1322). http://surl.li/tjidfl

Топалова, С., Чистіліна, Т. (2017). Майбутнє громадянської освіти в Україні – перехід до актуальної європейської моделі. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». http://surl.li/kvqmzq

Mutch, С. (2005). Citizenship education: does it have a place in the curriculum? Curriculum Matters, 1, 49–70. https://doi.org/10.18296/cm.0069

Mutch, С. (2023). How schools build community resilience capacity and social capital in disaster preparedness, response and recovery. International Journal of Disaster Risk Reduction, 92, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2023.103735

Bakka, T. (2020). Pidhotovka maibutnoho vchytelia do navchannia hromadianskoi osvity v shkoli. Vyshcha osvita Ukrainy, 2, 75–80. https://doi.org/10.31392/NPU-VOV.2020.2(77).11 (in Ukrainian).

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020, September 30). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy (No. 898). http://surl.li/yxymho (in Ukrainian).

Kruhlashova, A. M., Rotar, N. Yu., Tsikul, I. V. (Red.). (2022). Hromadianska osvita v umovakh bezpekovykh vyklykiv i zahroz : navchalnyi posibnyk. Chernivtsi : Chernivetskyi nats. un-t. (in Ukrainian).

Melehanych, H. (2018). Hromadianska osvita yak neobkhidna peredumova yevrointehratsii Ukrainy. Mizhnarodnyi naukovyi visnyk, 2 (18), 22–37. https://doi.org/10.24144/2218-5348.2019.2(18).22-37 (in Ukrainian).

Mutch, С. (2005). Citizenship education: does it have a place in the curriculum? [Hromadyanskа osvita: chy ye yomu mistse v navchalniy prohrami?]. Curriculum Matters, 1, 49–70. https://doi.org/10.18296/cm.0069 (in English).

Mutch, С. (2023). How schools build community resilience capacity and social capital in disaster preparedness, response and recovery [Yak shkoly stvoryuyut potentsial stiykosti hromady ta sotsialnyy kapital u pidhotovtsi do katastrof, reahuvanni ta vidnovlenni]. International Journal of Disaster Risk Reduction, 92, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2023.103735 (in English).

Ovcharuk, O. V. (2021). Teoriia i praktyka shkilnoi osvity dlia demokratychnoho hromadianstva v krainakh – chlenakh Rady Yevropy : monohrafiia. Kyiv: PP «Vydavnytstvo «Feniks». (in Ukrainian).

Pometun, O. (2023). Navchannia istorii y hromadianskoi osvity yak chynnyk formuvannia natsionalnoi y hromadianskoi identychnosti uchniv v umovakh viiny ta povoiennoho rozvytku Ukrainy. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 62–72. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72 (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017, September 5). Ofitsiinyi portal Verkhovnoi Rady Ukrainy (No. 2145-VIII). http://surl.li/fjrvtk (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti» (2022, December 13). Ofitsiinyi portal Verkhovnoi Rady Ukrainy (No 2834-ІХ). http://surl.li/hrxbwt (in Ukrainian).

Remekh, T. O., Pometun, O. I. (2021). Metodyka navchannia uchniv litseiu hromadianskoi osvit: metodychnyi posibnyk. Kyiv: KONVI PRINT. http://surl.li/xkcytj (in Ukrainian).

Stratehiia utverdzhennia ukrains'koi natsional'noi ta hromadians'koi identychnosti na period do 2030 roku ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii u 2023-2025 rokakh (2023, December 15). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy (No. 1322). http://surl.li/tjidfl (in Ukrainian).

Topalova, S., Chystilina, T. (2017). Maibutnie hromadianskoi osvity v Ukraini – perekhid do aktualnoi yevropeiskoi modeli. Analitychnyi tsentr «Observatoriia demokratii». http://surl.li/kvqmzq (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.