Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі ефективного управління груповою науково-дослідницькою роботою студентів у педагогічних закладах вищої освіти в умовах військового стану. Автор у загальних рисах характеризує сучасний стан наукової діяльності студентів, визначає її роль у підготовці майбутніх педагогів та окреслює основні виклики вищої школи.
Метою статті є визначення функції та обґрунтувати науково-теоретичні засади управління груповою науково-дослідницькою роботою студентів вищих педагогічних навчальних закладів.
Дано визначення науково-дослідницькій діяльності майбутніх педагогів та наведено класифікацію її форм у ЗВО. Обґрунтовано, що науково-дослідницька робота студентів спрямована на вивчення явищ, процесів, систем педагогічної практики, а також на цій основі подальшу розробку та впровадження інновацій в освітній процес. У статті обґрунтовуються теоретичні засади та розкриваються основні функції управління груповими дослідженнями, серед яких: прийняття рішень, планування, організація, мотивація, контроль, координація та інформаційне забезпечення. Особлива увага приділяється ролі викладача-керівника у створенні сприятливого середовища для наукової творчості, формуванні дослідницьких груп та розвитку критичного мислення студентів. Наводяться переваги науково-дослідницької діяльності майбутніх викладачів у ЗВО. Автор підкреслює важливість інтеграції навчального процесу з науковою діяльністю для підвищення якості вищої педагогічної освіти та формування нового покоління педагогів-дослідників. Встановлено, що важливими аспектами управління науковою роботою є створення інноваційного середовища для колективної творчості, вибір актуальних тем досліджень, формування дослідницьких груп, розвиток у майбутніх педагогів навичок критичного аналізу, керівництва проєктами та презентації результатів. Науково-дослідницька робота студентів повинна забезпечувати інтеграцію навчального процесу з науковою діяльністю, що є ключовим фактором підвищення якості вищої педагогічної освіти у ЗВО.У висновках окреслюються перспективи подальших досліджень та надаються рекомендації щодо вдосконалення управління науковою роботою студентів у педагогічних ЗВО.
Посилання
Альошкіна, Л. П., Новак, І. М. (2021). Особливості організації та перспективи розвитку науково-дослідної роботи здобувачів вищої освіти у вітчизняних закладах вищої освіти. Ефективна економіка, 2. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8674
Верба, С. (2023). Науково-дослідна робота студентів у системі освітньої підготовки фахівця: нормативно-правове регулювання. Актуальні проблеми правознавства, 4, 36–40. https://appj.wunu.edu.ua/index.php/appj/article/view/1493
Волкова, Н. П. (2014). Залучення студентів до наукових досліджень як найважливіше завдання сучасного університету. Науковий вісник Донбасу, 1 (25). https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN25/5.pdf
Кузьмінський, А. І. (2005). Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. Київ.
Міністерство освіти і науки України. (2006). Наказ МОН України «Положення про організацію наукової, науково-технічної діяльності у вищих навчальних закладах III та IV рівнів акредитації», № 422. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1197-06#Text
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. (н.д.). Науково-дослідна робота студентів. https://pdpu.edu.ua/sferi-diyalnosti/naukova/naukovo-doslidna-robota-studentiv
Плахотнік, О. В. (2020). Особливості організації науково-дослідної роботи студентів у вітчизняних та зарубіжних закладах вищої освіти. Педагогічний альманах, 45, 57–66. https://doi.org/10.37915/pa.vi45.92
Пономарьова, Г. Ф. (2010). Науково-дослідна робота студентів у ВНЗ як складова їх професійної підготовки. Наукові записки кафедри педагогіки, 24, 138–144.
Пригодій, А. В. (2016). Організація науково-дослідної роботи студентів на заняттях з дисципліни «Основи наукових досліджень». Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка, 140, 173–175.
Сидорчук, Н. Г. (2002). Організація науково-дослідної роботи студентів педагогічних навчальних закладів. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та вузі: збірник наукових праць, 3, 117–120.
Супрун, М. О. (2014). Організація науково-дослідної роботи молодих науковців. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 10–16.
Чорновол-Ткаченко, О. О. (2009). Науково-дослідницька діяльність студентів у ВНЗ України: зміст та завдання. Вісник ХНУ ім. В. Н. Каразіна. Серія «Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов», 866, 138–143.
Aloshkina, L. P., Novak, I. M. (2021). Osoblyvosti orhanizatsii ta perspektyvy rozvytku naukovo-doslidnoi roboty zdobuvachiv vyshchoi osvity u vitchyznianykh zakladakh vyshchoi osvity. Efektyvna ekonomika, 2. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8674 (in Ukrainian).
Chornovol-Tkachenko, O. O. (2009). Naukovo-doslidnytska diialnist studentiv u VNZ Ukrainy: zmist ta zavdannia. Visnyk KhNU im. V. N. Karazina. Seriia «Romano-hermanska filolohiia. Metodyka vykladannia inozemnykh mov», 866, 138–143. (in Ukrainian).
Kuzminskyi, A. I. (2005). Pedahohika vyshchoi shkoly: navchalnyi posibnyk. Kyiv. (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity I nauky Ukrainy. (2006). Nakaz MON Ukrainy «Polozhennia pro orhanizatsiiu naukovoi, naukovo-tekhnichnoi diialnosti u vyshchykh navchalnykh zakladakh III ta IV rivniv akredytatsii», No. 422. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1197-06#Text (in Ukrainian).
Pivdennoukrainskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni K. D. Ushynskoho. (n.d.) Naukovo-doslidna robota studentiv. https://pdpu.edu.ua/sferi-diyalnosti/naukova/naukovo-doslidna-robota-studentiv (in Ukrainian).
Plakhotnik, O. V. (2020). Osoblyvosti orhanizatsii naukovo-doslidnoi roboty studentiv u vitchyznianykh ta zarubizhnykh zakladakh vyshchoi osvity. Pedahohichnyi almanakh, 45, 57–66. https://doi.org/10.37915/pa.vi45.92 (in Ukrainian).
Ponomarova, H. F. (2010). Naukovo-doslidna robota studentiv u VNZ yak skladova yikh profesiinoi pidhotovky. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky, 24, 138–144. (in Ukrainian).
Pryhodii, A. V. (2016). Orhanizatsiia naukovo-doslidnoi roboty studentiv na zaniattiakh z dystsypliny «Osnovy naukovykh doslidzhen». Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka, 140, 173–175. (in Ukrainian).
Suprun, M. O. (2014). Orhanizatsiia naukovo-doslidnoi roboty molodykh naukovtsiv. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy, 10–16. (in Ukrainian).
Sydorchuk, N. H. (2002). Orhanizatsiia naukovo-doslidnoi roboty studentiv pedahohichnykh navchalnykh zakladiv. Psykholoho-pedahohichni osnovy humanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v shkoli ta vuzi: zbirnyk naukovykh prats, 3, 117–120. (in Ukrainian).
Verba, S. (2023). Naukovo-doslidna robota studentiv u systemi osvitnoi pidhotovky fakhivtsia: normatyvno-pravove rehuliuvannia. Aktualni problemy pravoznavstva, 4, 36–40. https://appj.wunu.edu.ua/index.php/appj/article/view/1493 (in Ukrainian).
Volkova, N. P. (2014). Zaluchennia studentiv do naukovykh doslidzhen yak naivazhlyvishe zavdannia suchasnoho universytetu. Naukovyi visnyk Donbasu, 1 (25). https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN25/5.pdf (in Ukrainian).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.