MANAGEMENT OF GROUP RESEARCH WORK OF STUDENTS IN PEDAGOGICAL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
PDF (Українська)

Keywords

future teachers
innovations
group scientific work project
management
research activity

How to Cite

Chernenko О. . (2024). MANAGEMENT OF GROUP RESEARCH WORK OF STUDENTS IN PEDAGOGICAL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Ukrainian Educational Journal, (3), 248–256. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-248-256

Abstract

The article addresses the current issue of effective management of group research work of students in higher education institutions under martial law conditions. The author broadly characterizes the current state of students’ scientific activities, defines its role in the preparation of future teachers, and outlines the main challenges of higher education.

The aim of the article is to define the function and substantiate the scientific and theoretical foundations of managing group research work of students in higher pedagogical educational institutions.

A definition of research activity of future teachers is provided, and a classification of its forms in higher education institutions is presented. It is substantiated that students’ research work is aimed at studying phenomena, processes, and systems of pedagogical practice, as well as further development and implementation of innovations in the educational process based on this. The article substantiates the theoretical foundations and reveals the main functions of managing group research, including: decision-making, planning, organization, motivation, control, coordination, and information support. Special attention is paid to the role of the teacher-supervisor in creating a favorable environment for scientific creativity, forming research groups, and developing students’ critical thinking. The advantages of research activities of future teachers in higher education institutions are presented. The author emphasizes the importance of integrating the educational process with scientific activities to improve the quality of higher pedagogical education and form a new generation of teacher-researchers. It is established that important aspects of managing scientific work are creating an innovative environment for collective creativity, choosing relevant research topics, forming research groups, developing future teachers’ skills in critical analysis, project management, and presenting results. Students’ research work should ensure the integration of the educational process with scientific activities, which is a key factor in improving the quality of higher pedagogical education in higher education institutions. The conclusions outline prospects for further research and provide recommendations for improving the management of students’ scientific work in pedagogical higher education institutions.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-248-256
PDF (Українська)

References

Альошкіна, Л. П., Новак, І. М. (2021). Особливості організації та перспективи розвитку науково-дослідної роботи здобувачів вищої освіти у вітчизняних закладах вищої освіти. Ефективна економіка, 2. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8674

Верба, С. (2023). Науково-дослідна робота студентів у системі освітньої підготовки фахівця: нормативно-правове регулювання. Актуальні проблеми правознавства, 4, 36–40. https://appj.wunu.edu.ua/index.php/appj/article/view/1493

Волкова, Н. П. (2014). Залучення студентів до наукових досліджень як найважливіше завдання сучасного університету. Науковий вісник Донбасу, 1 (25). https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN25/5.pdf

Кузьмінський, А. І. (2005). Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. Київ.

Міністерство освіти і науки України. (2006). Наказ МОН України «Положення про організацію наукової, науково-технічної діяльності у вищих навчальних закладах III та IV рівнів акредитації», № 422. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1197-06#Text

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. (н.д.). Науково-дослідна робота студентів. https://pdpu.edu.ua/sferi-diyalnosti/naukova/naukovo-doslidna-robota-studentiv

Плахотнік, О. В. (2020). Особливості організації науково-дослідної роботи студентів у вітчизняних та зарубіжних закладах вищої освіти. Педагогічний альманах, 45, 57–66. https://doi.org/10.37915/pa.vi45.92

Пономарьова, Г. Ф. (2010). Науково-дослідна робота студентів у ВНЗ як складова їх професійної підготовки. Наукові записки кафедри педагогіки, 24, 138–144.

Пригодій, А. В. (2016). Організація науково-дослідної роботи студентів на заняттях з дисципліни «Основи наукових досліджень». Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка, 140, 173–175.

Сидорчук, Н. Г. (2002). Організація науково-дослідної роботи студентів педагогічних навчальних закладів. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та вузі: збірник наукових праць, 3, 117–120.

Супрун, М. О. (2014). Організація науково-дослідної роботи молодих науковців. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 10–16.

Чорновол-Ткаченко, О. О. (2009). Науково-дослідницька діяльність студентів у ВНЗ України: зміст та завдання. Вісник ХНУ ім. В. Н. Каразіна. Серія «Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов», 866, 138–143.

Aloshkina, L. P., Novak, I. M. (2021). Osoblyvosti orhanizatsii ta perspektyvy rozvytku naukovo-doslidnoi roboty zdobuvachiv vyshchoi osvity u vitchyznianykh zakladakh vyshchoi osvity. Efektyvna ekonomika, 2. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8674 (in Ukrainian).

Chornovol-Tkachenko, O. O. (2009). Naukovo-doslidnytska diialnist studentiv u VNZ Ukrainy: zmist ta zavdannia. Visnyk KhNU im. V. N. Karazina. Seriia «Romano-hermanska filolohiia. Metodyka vykladannia inozemnykh mov», 866, 138–143. (in Ukrainian).

Kuzminskyi, A. I. (2005). Pedahohika vyshchoi shkoly: navchalnyi posibnyk. Kyiv. (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity I nauky Ukrainy. (2006). Nakaz MON Ukrainy «Polozhennia pro orhanizatsiiu naukovoi, naukovo-tekhnichnoi diialnosti u vyshchykh navchalnykh zakladakh III ta IV rivniv akredytatsii», No. 422. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1197-06#Text (in Ukrainian).

Pivdennoukrainskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni K. D. Ushynskoho. (n.d.) Naukovo-doslidna robota studentiv. https://pdpu.edu.ua/sferi-diyalnosti/naukova/naukovo-doslidna-robota-studentiv (in Ukrainian).

Plakhotnik, O. V. (2020). Osoblyvosti orhanizatsii naukovo-doslidnoi roboty studentiv u vitchyznianykh ta zarubizhnykh zakladakh vyshchoi osvity. Pedahohichnyi almanakh, 45, 57–66. https://doi.org/10.37915/pa.vi45.92 (in Ukrainian).

Ponomarova, H. F. (2010). Naukovo-doslidna robota studentiv u VNZ yak skladova yikh profesiinoi pidhotovky. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky, 24, 138–144. (in Ukrainian).

Pryhodii, A. V. (2016). Orhanizatsiia naukovo-doslidnoi roboty studentiv na zaniattiakh z dystsypliny «Osnovy naukovykh doslidzhen». Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka, 140, 173–175. (in Ukrainian).

Suprun, M. O. (2014). Orhanizatsiia naukovo-doslidnoi roboty molodykh naukovtsiv. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy, 10–16. (in Ukrainian).

Sydorchuk, N. H. (2002). Orhanizatsiia naukovo-doslidnoi roboty studentiv pedahohichnykh navchalnykh zakladiv. Psykholoho-pedahohichni osnovy humanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v shkoli ta vuzi: zbirnyk naukovykh prats, 3, 117–120. (in Ukrainian).

Verba, S. (2023). Naukovo-doslidna robota studentiv u systemi osvitnoi pidhotovky fakhivtsia: normatyvno-pravove rehuliuvannia. Aktualni problemy pravoznavstva, 4, 36–40. https://appj.wunu.edu.ua/index.php/appj/article/view/1493 (in Ukrainian).

Volkova, N. P. (2014). Zaluchennia studentiv do naukovykh doslidzhen yak naivazhlyvishe zavdannia suchasnoho universytetu. Naukovyi visnyk Donbasu, 1 (25). https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN25/5.pdf (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.