Анотація
Як успішно підготуватися до природничо-наукового дослідження PISA-2025? На це запитання відповідь обґрунтовує вчитель-методист і науковець Інституту педагогіки НАПН України, коло наукових інтересів якого зосереджено на підвищенні якості природничо-наукової освіти України.
У 2018 р. Україна вперше мала валідність інструменту вимірювань даних про читацьку грамотність; 2022 р. – математичну грамотність, а природничо-наукову грамотність заплановано дослідити у 2025 р. За шість останніх років творчими педагогами і науковцями розроблені збірники завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнівства у форматі PISA. Важливими науково-методичними помічниками та/або порадниками учителів природничих предметів можуть служити укладені в Інституті педагогіки НАПН України збірники завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів/учениць у форматі PISA у чотирьох частинах. Для розв’язання поставлених завдань були використані такі методи дослідження: метод порівняльно-історичного аналізу, інтерпретаторсько-аналітичний метод та емпіричні, які сприяли обґрунтуван
Як успішно підготуватися до природничо-наукового дослідження PISA-2025? На це запитання відповідь обґрунтовує вчитель-методист і науковець Інституту педагогіки НАПН України, коло наукових інтересів якого зосереджено на підвищенні якості природничо-наукової освіти України.
У 2018 р. Україна вперше мала валідність інструменту вимірювань даних про читацьку грамотність; 2022 р. – математичну грамотність, а природничо-наукову грамотність заплановано дослідити у 2025 р. За шість останніх років творчими педагогами і науковцями розроблені збірники завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнівства у форматі PISA. Важливими науково-методичними помічниками та/або порадниками учителів природничих предметів можуть служити укладені в Інституті педагогіки НАПН України збірники завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів/учениць у форматі PISA у чотирьох частинах. Для розв’язання поставлених завдань були використані такі методи дослідження: метод порівняльно-історичного аналізу, інтерпретаторсько-аналітичний метод та емпіричні, які сприяли обґрунтуванню необхідності розробки і впровадження в освітній процес завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнівства у форматі PISA.
PISA-2025 матиме ряд важливих особливостей: перша – інструментарій оцінювання розроблений відповідно до оновленого рамкового документа (PISA 2025, 2023, 93 с.); друга – оцінювання певних життєвих цілей учнів/учениць та їх здатності використовувати наукові знання та інформацію інтерактивно й третя – апробація тестового матеріалу додаткової опції PISA-2025 – оцінювання з іноземної мови.
ню необхідності розробки і впровадження в освітній процес завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнівства у форматі PISA.
PISA-2025 матиме ряд важливих особливостей: перша – інструментарій оцінювання розроблений відповідно до оновленого рамкового документа (PISA 2025, 2023, 93 с.); друга – оцінювання певних життєвих цілей учнів/учениць та їх здатності використовувати наукові знання та інформацію інтерактивно й третя – апробація тестового матеріалу додаткової опції PISA-2025 – оцінювання з іноземної мови.
Посилання
Бичко, Г. та ін. (2023). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Київ: Український центр оцінювання якості освіти.
Вакуленко, Т.С. та ін. (2018). PISA: природничо-наукова грамотність (К. Є. Шумова, Перекл.). Київ: УЦОЯО.
Вступний екран для студентів (2023). Вступний екран для студентів, які складають PISA 2025 Навчання в цифровому світі. OECD. https://conservation.netlify.app/
Калініна, Л.М. (уклад.), Топузов, О.М. (ред.). (2022). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у форматі PISA. Київ: Педагогічна думка, https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/3.-Zbirka-zavdan-PISA-do-Druku-_20_01_2022_TM.pdf
Калініна, Л.М. (уклад.), Топузов, О.М. (ред.). (2023/1). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у форматі PISA. Частина 1. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/PISA-Zbirnyk-zavdan-z-pryrodnychykh-nauk-1-chastyna.pdf
Калініна, Л.М. (уклад.), Топузов, О.М. (ред.). (2023/3). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у вимогах PISA. Частина 3. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/3_PISA_Zbirnyk_zavdan_z_matematyky_3_chastyna.pdf
Калініна, Л.М. (уклад.), Топузов, О.М. (ред.). (2023/4). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у вимогах PISA. Частина 4. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/PISA-Zbirnyk-zavdan-z-pryrodnychykh-nauk-4-chastyna.pdf
Калініна, Л.М.; Козленко, О.Г. (уклад.), Топузов, О.М. (ред.). (2023/2). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у вимогах PISA. Частина 2. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/Zbirnyk-PISA-pryroda-2-chastyna_compressed.pdf
Міністерство освіти і науки України. (2024). Наказ МОН України «Про проведення в закладах освіти України пілотного етапу міжнародного дослідження освіти PISA-2025» (Наказ № 237 від 27 лютого 2024 р.). https://mon.gov.ua/npa/pro-provedennya-v-zakladah-osviti-ukrayini-pilotnogo-etapu-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2025
Цьогоріч в Україні. (2024). Цьогоріч в Україні відбудеться пілотний етап Міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025. Прес-служба МОН України, 01.03.2024 р. https://mon.gov.ua/news/tsogorich-v-ukraini-vidbudetsya-pilotniy-etap-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2025
Шишкіна, Є.К., Носирєв, О.О. (2014). Методологія наукових досліджень: навчальний посібник. Харків: Діса плюс.
European Commission. (2020). Directorate-General for Research and Innovation Science with and for Society in Horizon 2020. European Commission. Brussels.
PISA 2025. (2023). PISA 2025. Science Framework (Second Draft). https://pisa-framework.oecd.org/science2025/assets/docs/PISA_2025_Science_Framework.pdf
PISA Ukraine. (2024). PISA. Ukraine. PISA – дослідження заради якості освіти. https://pisa.testportal.gov.ua/#second-frame
Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (Eds.). (2003). Definition and Selection of Key competencies : Executive Summary. Göttingen, Germany: Hogrefe.
Bychko, H. ta in. (2023). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022. Kyiv: Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. (in Ukrainian).
European Commission. (2020). Directorate-General for Research and Innovation Science with and for Society in Horizon 2020. European Commission. Brussels. (in English).
Kalinina, L.M. (uklad.), Topuzov, O.M. (red.). (2022). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u formati PISA. Kyiv: Pedahohichna dumka, https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/3.-Zbirka-zavdan-PISA-do-Druku-_20_01_2022_TM.pdf (in Ukrainian).
Kalinina, L.M. (uklad.), Topuzov, O.M. (red.). (2023/1). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u formati PISA. Chastyna 1. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/PISA-Zbirnyk-zavdan-z-pryrodnychykh-nauk-1-chastyna.pdf (in Ukrainian).
Kalinina, L.M. (uklad.), Topuzov, O.M. (red.). (2023/3). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u vymohakh PISA. Chastyna 3. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/3_PISA_Zbirnyk_zavdan_z_matematyky_3_chastyna.pdf (in Ukrainian).
Kalinina, L.M. (uklad.), Topuzov, O.M. (red.). (2023/4). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u vymohakh PISA. Chastyna 4. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/PISA-Zbirnyk-zavdan-z-pryrodnychykh-nauk-4-chastyna.pdf (in Ukrainian).
Kalinina, L.M.; Kozlenko, O.H. (uklad.), Topuzov, O.M. (red.). (2023/2). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u vymohakh PISA. Chastyna 2. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/Zbirnyk-PISA-pryroda-2-chastyna_compressed.pdf (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2024). Nakaz MON Ukrainy «Pro provedennia v zakladakh osvity Ukrainy pilotnoho etapu mizhnarodnoho doslidzhennia osvity PISA-2025» (Nakaz № 237 vid 27 liutoho 2024 r.). https://mon.gov.ua/npa/pro-provedennya-v-zakladah-osviti-ukrayini-pilotnogo-etapu-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2025 (in Ukrainian).
PISA 2025. (2023). PISA 2025. Science Framework (Second Draft). https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/assets/docs/PISA_2025_Science_Framework.pdf (in English).
PISA Ukraine. (2024). PISA. Ukraine. PISA – doslidzhennia zarady yakosti osvity. https://pisa.testportal.gov.ua/#second-frame (in Ukrainian).
Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (Eds.). (2003). Definition and Selection of Key competencies : Executive Summary. Göttingen, Germany: Hogrefe. (in English).
Shyshkina, Ye.K., Nosyriev, O.O. (2014). Metodolohiia naukovykh doslidzhen: navchalnyi posibnyk. Kharkiv: Disa plius. (in Ukrainian).
Tsohorich v Ukraini. (2024). Tsohorich v Ukraini vidbudetsia pilotnyi etap Mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2025. Pres-sluzhba MON Ukrainy, 01.03.2024 r. https://mon.gov.ua/news/tsogorich-v-ukraini-vidbudetsya-pilotniy-etap-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2025 (in Ukrainian).
Vakulenko, T. S. ta in. (2018). PISA: pryrodnycho-naukova hramotnist (K. Ye. Shumova, perekl.). Kyiv: UTsOIAO. (in Ukrainian).
Vstupnyi ekran dlia studentiv (2023). Vstupnyi ekran dlia studentiv, yaki skladaiut PISA 2025 Navchannia v tsyfrovomu sviti. OECD. https://conservation.netlify.app/ (in Ukrainian).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.