PROCESS OF PREPARATION FOR NATURAL AND SCIENTIFIC RESEARCH PISA-2025
PDF (Українська)

Keywords

international student assessment program PISA
natural and scientific literacy
quality of education
New Ukrainian School
research methods

How to Cite

Yatsenko В. (2024). PROCESS OF PREPARATION FOR NATURAL AND SCIENTIFIC RESEARCH PISA-2025. Ukrainian Educational Journal, (3), 216–225. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-216-225

Abstract

How to successfully prepare for the PISA-2025 science research? The answer to this question is substantiated by a teacher-methodologist and a scientist of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine, whose scientific interests are focused on improving the quality of natural science education in Ukraine.

In 2018, for the first time, Ukraine had the validity of a tool for measuring data on reading literacy; 2022 – mathematical literacy, and science literacy is planned to be investigated in 2025. Over the past six years, creative teachers and scientists have developed collections of tasks for the development of students' natural and scientific competence in the PISA format. The collections of tasks for the development of natural and scientific competence of students in the PISA format in four parts compiled in the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine can serve as important scientific and methodological assistants and/or advisors for science teachers. To solve the tasks, the following research methods were used: the method of comparative-historical analysis, the interpretive-analytical method, and empirical methods, which contributed to the justification of the need to develop and implement in the educational process tasks for the development of natural and scientific competence of students in the PISA format.

PISA-2025 will have a number of important features: the first is that the assessment tools are developed in accordance with the updated framework document (PISA 2025, 2023, 93 p.); the second – assessment of certain life goals of students and their ability to use scientific knowledge and information interactively, and the third – approbation of the test material of the additional option PISA-2025 – foreign language assessment.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-216-225
PDF (Українська)

References

Бичко, Г. та ін. (2023). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Київ: Український центр оцінювання якості освіти.

Вакуленко, Т.С. та ін. (2018). PISA: природничо-наукова грамотність (К. Є. Шумова, Перекл.). Київ: УЦОЯО.

Вступний екран для студентів (2023). Вступний екран для студентів, які складають PISA 2025 Навчання в цифровому світі. OECD. https://conservation.netlify.app/

Калініна, Л.М. (уклад.), Топузов, О.М. (ред.). (2022). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у форматі PISA. Київ: Педагогічна думка, https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/3.-Zbirka-zavdan-PISA-do-Druku-_20_01_2022_TM.pdf

Калініна, Л.М. (уклад.), Топузов, О.М. (ред.). (2023/1). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у форматі PISA. Частина 1. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/PISA-Zbirnyk-zavdan-z-pryrodnychykh-nauk-1-chastyna.pdf

Калініна, Л.М. (уклад.), Топузов, О.М. (ред.). (2023/3). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у вимогах PISA. Частина 3. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/3_PISA_Zbirnyk_zavdan_z_matematyky_3_chastyna.pdf

Калініна, Л.М. (уклад.), Топузов, О.М. (ред.). (2023/4). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у вимогах PISA. Частина 4. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/PISA-Zbirnyk-zavdan-z-pryrodnychykh-nauk-4-chastyna.pdf

Калініна, Л.М.; Козленко, О.Г. (уклад.), Топузов, О.М. (ред.). (2023/2). Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у вимогах PISA. Частина 2. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/Zbirnyk-PISA-pryroda-2-chastyna_compressed.pdf

Міністерство освіти і науки України. (2024). Наказ МОН України «Про проведення в закладах освіти України пілотного етапу міжнародного дослідження освіти PISA-2025» (Наказ № 237 від 27 лютого 2024 р.). https://mon.gov.ua/npa/pro-provedennya-v-zakladah-osviti-ukrayini-pilotnogo-etapu-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2025

Цьогоріч в Україні. (2024). Цьогоріч в Україні відбудеться пілотний етап Міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025. Прес-служба МОН України, 01.03.2024 р. https://mon.gov.ua/news/tsogorich-v-ukraini-vidbudetsya-pilotniy-etap-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2025

Шишкіна, Є.К., Носирєв, О.О. (2014). Методологія наукових досліджень: навчальний посібник. Харків: Діса плюс.

European Commission. (2020). Directorate-General for Research and Innovation Science with and for Society in Horizon 2020. European Commission. Brussels.

PISA 2025. (2023). PISA 2025. Science Framework (Second Draft). https://pisa-framework.oecd.org/science2025/assets/docs/PISA_2025_Science_Framework.pdf

PISA Ukraine. (2024). PISA. Ukraine. PISA – дослідження заради якості освіти. https://pisa.testportal.gov.ua/#second-frame

Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (Eds.). (2003). Definition and Selection of Key competencies : Executive Summary. Göttingen, Germany: Hogrefe.

Bychko, H. ta in. (2023). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022. Kyiv: Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. (in Ukrainian).

European Commission. (2020). Directorate-General for Research and Innovation Science with and for Society in Horizon 2020. European Commission. Brussels. (in English).

Kalinina, L.M. (uklad.), Topuzov, O.M. (red.). (2022). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u formati PISA. Kyiv: Pedahohichna dumka, https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/3.-Zbirka-zavdan-PISA-do-Druku-_20_01_2022_TM.pdf (in Ukrainian).

Kalinina, L.M. (uklad.), Topuzov, O.M. (red.). (2023/1). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u formati PISA. Chastyna 1. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/PISA-Zbirnyk-zavdan-z-pryrodnychykh-nauk-1-chastyna.pdf (in Ukrainian).

Kalinina, L.M. (uklad.), Topuzov, O.M. (red.). (2023/3). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u vymohakh PISA. Chastyna 3. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/3_PISA_Zbirnyk_zavdan_z_matematyky_3_chastyna.pdf (in Ukrainian).

Kalinina, L.M. (uklad.), Topuzov, O.M. (red.). (2023/4). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u vymohakh PISA. Chastyna 4. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/PISA-Zbirnyk-zavdan-z-pryrodnychykh-nauk-4-chastyna.pdf (in Ukrainian).

Kalinina, L.M.; Kozlenko, O.H. (uklad.), Topuzov, O.M. (red.). (2023/2). Zbirnyk zavdan dlia rozvytku pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv u vymohakh PISA. Chastyna 2. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/Zbirnyk-PISA-pryroda-2-chastyna_compressed.pdf (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2024). Nakaz MON Ukrainy «Pro provedennia v zakladakh osvity Ukrainy pilotnoho etapu mizhnarodnoho doslidzhennia osvity PISA-2025» (Nakaz № 237 vid 27 liutoho 2024 r.). https://mon.gov.ua/npa/pro-provedennya-v-zakladah-osviti-ukrayini-pilotnogo-etapu-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2025 (in Ukrainian).

PISA 2025. (2023). PISA 2025. Science Framework (Second Draft). https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/assets/docs/PISA_2025_Science_Framework.pdf (in English).

PISA Ukraine. (2024). PISA. Ukraine. PISA – doslidzhennia zarady yakosti osvity. https://pisa.testportal.gov.ua/#second-frame (in Ukrainian).

Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (Eds.). (2003). Definition and Selection of Key competencies : Executive Summary. Göttingen, Germany: Hogrefe. (in English).

Shyshkina, Ye.K., Nosyriev, O.O. (2014). Metodolohiia naukovykh doslidzhen: navchalnyi posibnyk. Kharkiv: Disa plius. (in Ukrainian).

Tsohorich v Ukraini. (2024). Tsohorich v Ukraini vidbudetsia pilotnyi etap Mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2025. Pres-sluzhba MON Ukrainy, 01.03.2024 r. https://mon.gov.ua/news/tsogorich-v-ukraini-vidbudetsya-pilotniy-etap-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2025 (in Ukrainian).

Vakulenko, T. S. ta in. (2018). PISA: pryrodnycho-naukova hramotnist (K. Ye. Shumova, perekl.). Kyiv: UTsOIAO. (in Ukrainian).

Vstupnyi ekran dlia studentiv (2023). Vstupnyi ekran dlia studentiv, yaki skladaiut PISA 2025 Navchannia v tsyfrovomu sviti. OECD. https://conservation.netlify.app/ (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.