Анотація
Актуальність дослідження визначається реформою «Нової української школи», що закладає підґрунтя для інтеграції загальної середньої освіти України в Європейський освітній простір. Метою статті є аналіз ключових аспектів інтеграційних процесів у середній освіті держав-членів ЄС у контексті розбудови Європейського освітнього простору, що проголошено метою європейського співробітництва у галузі освіти навчання до 2030 року. Для реалізації мети проаналізовано такі групи джерел, як: документи ЄС, що визначають європейську політику у сфері середньої освіти і напрями її розвитку до 2030 року; законодавчо-нормативні документи України, що формують правове підґрунтя для реформування української системи освіти, забезпечення якості та доступності відповідно до вимог ЄС; праці зарубіжних дослідників з інтеграції освіти і навчання, в яких окреслюються ключові виклики та перспективи в рамках євроінтеграційних процесів у сфері освіти; праці українських компаративістів з аналізу процесів євроінтеграції в освіті, гармонізації освітніх стандартів з європейськими тощо. Для дослідження використано метод компаративного аналізу для порівняння стану середньої освіти та її відповідності вимогам Європейського освітнього простору, на основі синтезу узагальнено результати аналізу загальних тенденцій та перспектив подальшої інтеграції освітніх систем країн-членів ЄС. Розкрито, що інтеграційні процеси на рівні середньої освіти є складовою інтеграційних процесів на інших освітніх рівнях. Метою такої інтеграції є побудова Європейського освітнього простору, що визначено у чинній Стратегії європейського співробітництва у галузі освіти і навчання на період 2021–2030. Охарактеризовано чинники, що спричинили інтеграційні процеси в середній освіти ЄС (політична, економічна, соціокультурна, технологічна/цифрова інтеграція країн-членів). Зроблено висновок, що інтеграційні процеси в освіті зосереджуються на гармонізації стандартів задля підвищення якості та доступності освіти. Водночас європейська інтеграція освіти передбачає балансування між політичними орієнтирами ЄС та національними пріоритетами кожної держави-члена. Чинна Програма європейського співробітництва у галузі освіти та навчання до 2030 року спрямована на створення Європейського освітнього простору, який покликаний сприяти підвищенню якості освіти та рівних можливостей в освіті в державах-членах ЄС, зокрема: охоплення дітей дошкільною освітою з метою підготовки до навчання у школі; отримання молоддю середньої освіти; володіння 15-річними читацькою, математичною та природничо-науковою грамотністю; володіння восьмикласниками комп’ютерною та інформаційною грамотністю. Врахування Україною зазначених орієнтири сприятиме успішній імплементації реформи «Нова українська школа», так і зміцненню європейської ідентичності молодих українців. Це забезпечить інтеграцію національної освіти в Європейський освітній простір на рівні інших держав-членів.
Посилання
Закон України «Про освіту». (2017). Закон України № 2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Кабінет Міністрів України (КМУ). (2016, 14 грудня). Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року: Розпорядження № 988-р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text
Кондратюк, В. В. (2007). Інтеграційні процеси: поняття, підходи, закордонний досвід. Збірник наукових праць КНТУ. Економічні науки, 4, 215–219. https://dspace.kntu.kr.ua/server/api/core/bitstreams/4cd655ef-8023-47b8-894d-3d2f34564c0e/content
Локшина, О. (2019). Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року. Український Педагогічний журнал, 3, 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30
Локшина, О. (2024a). Європейський освітній простір як інтеграційна перспектива української освіти. Український Педагогічний журнал, 2, 6–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19
Локшина, О. І. (2024b). Актуальність наукових досліджень українських компаративістів в умовах європейської інтеграції національної освіти. В Цифрова компетентність вчителя нової української школи 2024: інновації в умовах змін: препринт (с. 72–73). ІЦО НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741127
Локшина, О. І. (ред.), Джурило, А. П., Глушко, О. З., Кравченко, C. М., Нікольська, Н. В., Тименко, М. М., & Шпарик, О. М. (2021). Тенденції розвитку шкільної освіти в країнах ЄС, США та Китаї: монографія. КОНВІ ПРІНТ. https://doi.org/10.32405/978-617-8124-17-5-2021-350
Міністерство освіти і науки України (МОН України). (2016, 27 жовтня). Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Радкевич, В. О. (ред.), Попова, В. В., Джурило, А. П., & Вороніна-Пригодій, Д. А. (2023). Зарубіжний досвід розвитку публічно-приватного партнерства у сфері професійної освіти і навчання: практичний посібник. Київ: Інститут професійної освіти НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739931
Сбруєва, А. А. (2021). Порівняльна педагогіка вищої школи: національний, європейський та глобальний контексти: навчальний посібник. СумДПУ імені А. С. Макаренка. https://jmm.sspu.edu.ua/images/2021/kursi_vse/CompHEd_course/Comparative_Higher_Education_Handbook_2021n_49126.pdf
Сисоєва, С. (2014). Порівняльна педагогіка в контексті розвитку освітології. Освітологія, 3, 17-23. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ocvit_2014_3_4
Топузов, О., Локшина, О., Джурило, А., & Шпарик, О. (2023). Європейський дослідницький простір як орієнтир розвитку освіти і науки в Україні. Український Педагогічний журнал, 4, 5–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-5-19
Шпарик, О. (2024). Інтеграція шкільних систем у Європейському Союзі: сучасні тенденції. Український Педагогічний журнал, 3, 41–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-41-51
Akin, S. (2019). European union’s integrated educational policy background and involved political institutions. IKSAD Publishing House. https://iksadyayinevi.com/wp-content/uploads/2020/02/EUROPEAN-UNION’S-INTEGRATED-EDUCATIONAL-POLICY-BACKGROUND-AND-INVOLVED-POLITICAL.pdf
Alexiadou, N. (2014). Policy learning and europeanisation in education: The governance of a field and the transfer of knowledge. In A. Nordin & D. Sundberg (eds.) Transnational Policy Flows in European Education: the making and governing of knowledge in the education policy field (p. 123–140). Symposium Books. https://www.researchgate.net/publication/264717959
Alexiadou, N., & Rambla, X. (2023). Education policy governance and the power of ideas in constructing the new European Education Area. European Educational Research Journal, 22(6), 852–869. https://doi.org/10.1177/14749041221121388
Brine, J. (2006). Lifelong learning and the knowledge economy: Those that know and those that do not – the discourse of the European Union. Journal: British Educational Research Journal, 32(5), 649–665. https://doi.org/10.1080/01411920600895676
Cino Pagliarello, M. (2020a). Aligning policy ideas and power: the roots of the competitiveness frame in European education policy. Comparative Education, 56(4), 441–458. https://doi.org/10.1080/03050068.2020.1769927
Cino Pagliarello, M. (2020b). Integration theories and European education policy: bringing the role of ideas back in. Journal of Contemporary European Research, 16(3), 320–338. https://doi.org/10.30950/jcer.v16i3.1088
Corbett, A. (2005). Universities and the Europe of Knowledge: Ideas, Institutions, and Policy Entrepreneurship in European Union Higher Education Policy, 1955-2005. Palgrave Macmillan. https://books.google.com.ua/books/about/Universities_and_the_Europe_of_Knowledge.html?id=lmSHDAAAQBAJ&redir_esc=y
Council of the European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, L 394, 10–18. CELEX. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32006H0962
Council of the European Union. (2018). Council recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). Official Journal of the European Union, С 189, 1–13. CELEX. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)
Council of the European Union. (2021). Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021-2030) 2021/C 66/01. Official Journal of the European Union, C 66, 1–21. CELEX. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32021G0226(01)
European Commission. (2008). A Rewarding Challenge: How Language diversity Could Strengthen Europe (Proposals from the Group of Intellectuals for Intercultural Dialogue). European Commission. https://www.språkförsvaret.se/sf/fileadmin/PDF/Rewarding_challenge.pdf
European Commission. (2020). Communication from the commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions. Digital Education Action Plan 2021-2027. Resetting education and training for the digital age. European Commission. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0624
European Commission. (2022). Communication from the commission to the European parliament, the European council and the council. Commission Opinion on Ukraine’s application for membership of the European Union. European Commission. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/system/files/2022-06/Ukraine%20Opinion%20and%20Annex.pdf
European Commission. (2023a). Education and Training Monitor 2023: comparative report. Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/education/monitor
European Commission. (2023b). Education and Training Monitor Toolbox 2023. Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2023/en/monitor-toolbox/themes/teaching-profession/attractiveness-teaching-profession.html
European Commission. (n. d.). European Education Area: Quality education and training for all. https://education.ec.europa.eu/about-eea/strategic-framework
European Union. (n. d.). Erasmus+ Virtual Exchange. https://youth.europa.eu/erasmusvirtual_en
Gaušas S., Daminov, I., Jašinskaitė, E., Čop, D., Mileiko, I., Gudauskaitė, G., Leaton Gray, S., Pukallus, S., & Bulwer J. (2022). The European Schools system: State of Play, Challenges and Perspectives. European Union. https://www.eursc.eu/Documents/EP%20PE699_647_European_Schools_System_study.pdf
Huisman J., Adelman, C., Hsieh, C.C., Shams, F., & Wilkins, S. (2012). Europe’s Bologna process and its impact on global higher education. In D. K. Deardorff, H. de Wit, J. D. Heyl, and T. Adams (eds.) The SAGE Handbook of International Higher Education (p. 81-100). Sage Publications. http://dx.doi.org/10.4135/9781452218397
Kovács, T., Bittner, B., & Nabradi, A. (2022). The Integration of Digital Technologies in the European Union based on the DESI Index. ENTRENOVA – ENTerprise REsearch InNOVAtion, 8(1), 337–349. http://dx.doi.org/10.54820/entrenova-2022-0029
Lawn, M., & Grek, S. (2012). Europeanizing Education: Governing a New Policy Space. Symposium Books. https://eric.ed.gov/?id=ED530747
Lokshyna, O. I., Dzhurylo, A. P., Glushko, O. Z., & Shparyk, O. M. (2021). Secondary education reform priorities under globalisation: the case of Ukraine in comparison with China, Germany and Poland. SHS Web of Conferences, 104, 01004. https://doi.org/10.1051/shsconf/202110401004
OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume II): Where All Students Can Succeed. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b5fd1b8f-en
OECD. (2023). PISA 2022 results: Factsheets. Ukrainian regions (18 of 27). OECD. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2023/11/pisa-2022-results-volume-i-and-ii-country-notes_2fca04b9/ukrainian-regions-18-of-27_de3ad3b1/78043794-en.pdf
Phillips, D., & Ertl, H. (eds.). (2003). Implementing European Union education and training policy: A comparative study of issues in four member states. Kluwer Academic Publishers. http://dx.doi.org/10.1007/0-306-48077-8
Prpic, M. (2014). The Open Method of Coordination. European Parliament Research Service. https://www.europarl.europa.eu/EPRS/EPRS-AaG-542142-Open-Method-of-Coordination-FINAL.pdf
Shaw, J. (2022). European Integration. A. Introduction: Integration Through Law. The Oxford Encylopedia of EU Law [OEEUL]. https://opil.ouplaw.com/display/10.1093/law-oeeul/law-oeeul-e102
St. John, S. K. (2020). Education and Solidarity in the European Union: Europe’s Lost Spirit. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-63042-3
Steinberg, F. (2023). The Next Steps in EU Economic Integration. Center for Strategic and International Studies (CSIS). https://www.csis.org/analysis/next-steps-eu-economic-integration
Ultan Sönmez, M. O. (2016). The effect of cultural factors on the European integration. In IISES – 23rd International Academic Conference (p. 442–456), Venice. http://dx.doi.org/10.20472/IAC.2016.023.091
Vaubel, R. (2004). European Political Integration. In Rowley, C. K., Schneider, F. (eds.) The Encyclopedia of Public Choice (p. 554-556). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-306-47828-4_97
Ziegele, F., & Mordhorst, L. (2019). Competition, Collaboration and Complementarity: Higher Education Policies in Europe. In R. M. O. Pritchard, M. O’Hara, C. Milsom, J. Williams, L. Matei (eds.) The Three Cs of Higher Education: Competition, Collaboration and Complementarity (p. 11–26). Central European University Press. https://dokumen.pub/the-three-cs-of-higher-education-competition-collaboration-and-complementarity-9789633863282.html
Akin, S. (2019). European union’s integrated educational policy background and involved political institutions. IKSAD Publishing House. https://iksadyayinevi.com/wp-content/uploads/2020/02/EUROPEAN-UNION’S-INTEGRATED-EDUCATIONAL-POLICY-BACKGROUND-AND-INVOLVED-POLITICAL.pdf, [in English].
Alexiadou, N. (2014). Policy learning and europeanisation in education: The governance of a field and the transfer of knowledge. In A. Nordin & D. Sundberg (eds.) Transnational Policy Flows in European Education: the making and governing of knowledge in the education policy field (p. 123–140). Symposium Books. https://www.researchgate.net/publication/264717959, [in English].
Alexiadou, N., & Rambla, X. (2023). Education policy governance and the power of ideas in constructing the new European Education Area. European Educational Research Journal, 22(6), 852–869. https://doi.org/10.1177/14749041221121388, [in English].
Brine, J. (2006). Lifelong learning and the knowledge economy: Those that know and those that do not – the discourse of the European Union. Journal: British Educational Research Journal, 32(5), 649–665. https://doi.org/10.1080/01411920600895676, [in English].
Cino Pagliarello, M. (2020a). Aligning policy ideas and power: the roots of the competitiveness frame in European education policy. Comparative Education, 56(4), 441–458. https://doi.org/10.1080/03050068.2020.1769927, [in English].
Cino Pagliarello, M. (2020b). Integration theories and European education policy: bringing the role of ideas back in. Journal of Contemporary European Research, 16(3), 320–338. https://doi.org/10.30950/jcer.v16i3.1088, [in English].
Corbett, A. (2005). Universities and the Europe of Knowledge: Ideas, Institutions, and Policy Entrepreneurship in European Union Higher Education Policy, 1955-2005. Palgrave Macmillan. https://books.google.com.ua/books/about/Universities_and_the_Europe_of_Knowledge.html?id=lmSHDAAAQBAJ&redir_esc=y, [in English].
Council of the European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, L 394, 10–18. CELEX. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32006H0962, [in English].
Council of the European Union. (2018). Council recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). Official Journal of the European Union, С 189, 1–13. CELEX. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01), [in English].
Council of the European Union. (2021). Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021-2030) 2021/C 66/01. Official Journal of the European Union, C 66, 1–21. CELEX. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32021G0226(01), [in English].
European Commission. (2008). A Rewarding Challenge: How Language diversity Could Strengthen Europe (Proposals from the Group of Intellectuals for Intercultural Dialogue). European Commission. https://www.språkförsvaret.se/sf/fileadmin/PDF/Rewarding_challenge.pdf, [in English].
European Commission. (2020). Communication from the commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions. Digital Education Action Plan 2021-2027. Resetting education and training for the digital age. European Commission. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0624, [in English].
European Commission. (2022). Communication from the commission to the European parliament, the European council and the council. Commission Opinion on Ukraine’s application for membership of the European Union. European Commission. https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/system/files/2022-06/Ukraine%20Opinion%20and%20Annex.pdf, [in English].
European Commission. (2023a). Education and Training Monitor 2023: comparative report. Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/education/monitor, [in English].
European Commission. (2023b). Education and Training Monitor Toolbox 2023. Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2023/en/monitor-toolbox/themes/teaching-profession/attractiveness-teaching-profession.html, [in English].
European Commission. (n. d.). European Education Area: Quality education and training for all. https://education.ec.europa.eu/about-eea/strategic-framework, [in English].
European Union. (n. d.). Erasmus+ Virtual Exchange. https://youth.europa.eu/erasmusvirtual_en, [in English].
Gaušas S., Daminov, I., Jašinskaitė, E., Čop, D., Mileiko, I., Gudauskaitė, G., Leaton Gray, S., Pukallus, S., & Bulwer J. (2022). The European Schools system: State of Play, Challenges and Perspectives. European Union. https://www.eursc.eu/Documents/EP%20PE699_647_European_Schools_System_study.pdf, [in English].
Huisman J., Adelman, C., Hsieh, C.C., Shams, F., & Wilkins, S. (2012). Europe’s Bologna process and its impact on global higher education. In D. K. Deardorff, H. de Wit, J. D. Heyl, and T. Adams (eds.) The SAGE Handbook of International Higher Education (p. 81-100). Sage Publications. http://dx.doi.org/10.4135/9781452218397, [in English].
Kabinet Ministriv Ukrainy (KMU). (2016, 14 December). Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku: Rozporiadzhennia № 988-r. [Concept for the implementation of state policy in the field of reforming general secondary education «New Ukrainian School» for the period up to 2029: Order No. 988-p.]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text, [in Ukrainian].
Kondratiuk, V. V. (2007). Intehratsiini protsesy: poniattia, pidkhody, zakordonnyi dosvid [Integration processes: concepts, approaches, foreign experience]. Zbirnyk naukovykh prats KNTU. Ekonomichni nauky [Collection of scientific works of KNTU. Economic sciences], 4, 215–219. https://dspace.kntu.kr.ua/server/api/core/bitstreams/4cd655ef-8023-47b8-894d-3d2f34564c0e/content, [in Ukrainian].
Kovács, T., Bittner, B., & Nabradi, A. (2022). The Integration of Digital Technologies in the European Union based on the DESI Index. ENTRENOVA – ENTerprise REsearch InNOVAtion, 8(1), 337–349. http://dx.doi.org/10.54820/entrenova-2022-0029, [in English].
Lawn, M., & Grek, S. (2012). Europeanizing Education: Governing a New Policy Space. Symposium Books. https://eric.ed.gov/?id=ED530747, [in English].
Lokshyna, O. (2024a). Yevropeiskyi osvitnii prostir yak intehratsiina perspektyva ukrainskoi osvity [European Educational Area as an Integration Prospect for Ukrainian Education]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 2, 6–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19, [in Ukrainian].
Lokshyna, O. I. (2024b). Aktualnist naukovykh doslidzhen ukrainskykh komparatyvistiv v umovakh yevropeiskoi intehratsii natsionalnoi osvity [Relevance of Scientific Research of Ukrainian Comparativists in the Context of European Integration of National Education]. In Tsyfrova kompetentnist vchytelia novoi ukrainskoi shkoly 2024: innovatsii v umovakh zmin: preprynt [Digital competence of the teacher of the new Ukrainian school 2024: innovations in the face of change: preprint] (s. 72–73). ITsO NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741127, [in Ukrainian].
Lokshyna, O. I. (ed.), Dzhurylo, A. P., Hlushko, O. Z., Kravchenko, C. M., Nikolska, N. V., Tymenko, M. M., & Shparyk, O. M. (2021). Tendentsii rozvytku shkilnoi osvity v krainakh YeS, SShA ta Kytai [Trends in the development of school education in the EU, the USA and China]: monohrafiia. KONVI PRINT. https://doi.org/10.32405/978-617-8124-17-5-2021-350, [in Ukrainian].
Lokshyna, O. I., Dzhurylo, A. P., Glushko, O. Z., & Shparyk, O. M. (2021). Secondary education reform priorities under globalisation: the case of Ukraine in comparison with China, Germany and Poland. SHS Web of Conferences, 104, 01004. https://doi.org/10.1051/shsconf/202110401004, [in English].
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (MON Ukrainy). (2016, 27 October). Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual framework for secondary school reform]. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf, [in Ukrainian].
OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume II): Where All Students Can Succeed. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b5fd1b8f-en, [in English].
OECD. (2023). PISA 2022 results: Factsheets. Ukrainian regions (18 of 27). OECD. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2023/11/pisa-2022-results-volume-i-and-ii-country-notes_2fca04b9/ukrainian-regions-18-of-27_de3ad3b1/78043794-en.pdf, [in English].
Phillips, D., & Ertl, H. (eds.). (2003). Implementing European Union education and training policy: A comparative study of issues in four member states. Kluwer Academic Publishers. http://dx.doi.org/10.1007/0-306-48077-8, [in English].
Prpic, M. (2014). The Open Method of Coordination. European Parliament Research Service. https://www.europarl.europa.eu/EPRS/EPRS-AaG-542142-Open-Method-of-Coordination-FINAL.pdf, [in English].
Radkevych, V. O. (ed.), Popova, V. V., Dzhurylo, A. P., & Voronina-Pryhodii, D. A. (2023). Zarubizhnyi dosvid rozvytku publichno-pryvatnoho partnerstva u sferi profesiinoi osvity i navchannia: praktychnyi posibnyk [Foreign experience in developing public-private partnership in the field of vocational education and training: a practical manual]. Instytut profesiinoi osvity NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739931, [in Ukrainian].
Sbruieva, A. A. (2021). Porivnialna pedahohika vyshchoi shkoly: natsionalnyi, yevropeiskyi ta hlobalnyi konteksty: navchalnyi posibnyk [Comparative Pedagogy of Higher Education: National, European and Global Contexts: A Study Guide]. SumDPU imeni A. S. Makarenka. https://jmm.sspu.edu.ua/images/2021/kursi_vse/CompHEd_course/Comparative_Higher_Education_Handbook_2021n_49126.pdf, [in Ukrainian].
Shaw, J. (2022). European Integration. A. Introduction: Integration Through Law. The Oxford Encylopedia of EU Law [OEEUL]. https://opil.ouplaw.com/display/10.1093/law-oeeul/law-oeeul-e102, [in English].
Shparyk, О. (2024). Intehratsiia shkilnykh system u Yevropeiskomu Soiuzi: suchasni tendentsii. [Integration of educational school systems within the European Union: current trends]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 3, 41–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-41-51, [in Ukrainian].
St. John, S. K. (2020). Education and Solidarity in the European Union: Europe’s Lost Spirit. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-63042-3, [in English].
Steinberg, F. (2023). The Next Steps in EU Economic Integration. Center for Strategic and International Studies (CSIS). https://www.csis.org/analysis/next-steps-eu-economic-integration, [in English].
Sysoieva, S. (2014). Porivnialna pedahohika v konteksti rozvytku osvitolohii [Comparative Pedagogy in the Context of Educational Development]. Osvitolohiia [Education Studies], 3, 17-23. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ocvit_2014_3_4, [in Ukrainian].
Topuzov, O., Lokshyna, O., Dzhurylo, A., & Shparyk, O. (2023). Yevropeiskyi doslidnytskyi prostir yak oriientyr rozvytku osvity i nauky v Ukraini [The European Research Area as a benchmark for the development of education and science in Ukraine]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 4, 5–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-5-19, [in Ukrainian].
Ultan Sönmez, M. O. (2016). The effect of cultural factors on the European integration. In IISES – 23rd International Academic Conference (p. 442–456), Venice. http://dx.doi.org/10.20472/IAC.2016.023.091, [in English].
Vaubel, R. (2004). European Political Integration. In Rowley, C. K., Schneider, F. (eds.) The Encyclopedia of Public Choice (p. 554-556). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-306-47828-4_97, [in English].
Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017). Zakon Ukrainy [Law of Ukraine «On Education»] № 2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text, [in Ukrainian].
Ziegele, F., & Mordhorst, L. (2019). Competition, Collaboration and Complementarity: Higher Education Policies in Europe. In R. M. O. Pritchard, M. O’Hara, C. Milsom, J. Williams, L. Matei (eds.) The Three Cs of Higher Education: Competition, Collaboration and Complementarity (p. 11–26). Central European University Press. https://dokumen.pub/the-three-cs-of-higher-education-competition-collaboration-and-complementarity-9789633863282.html, [in English].
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.