Анотація
У статті зосереджено увагу на типологічних особливостях, змінах у структурі та змісті уроків української мови в закладах загальної середньої освіти. Дотримання таких змін у практиці навчання української мови в новій українській школі сприятиме реалізації мети й завдань нової української школи.
Перший акцент зроблено на формуванні світогляду носіїв мови. Другий акцент стосується переформатування класичного уроку: обґрунтовано необхідність уведення таких обов’язкових структурних складників його, як цілевизначення, цілереалізація й рефлексія. Третій акцент зроблено на навчанні працювати з проблемою. У контексті четвертого акценту визначено: розпорошення розділів мовленнєвої лінії сприяє лише розсіюванню уваги й послабленню цілісного сприйняття змісту. Розділи «Інформація», «Текст», «Жанри мовлення» і «Спілкування показують учням можливості реального застосування мовних знань, формують уміння пов’язувати їх із життям. Акцентовано також на типологічних особливостях уроків. Кожен урок має бути побудований так, щоб у процесі навчання розвивати логіку, пам’ять, мислення, уяву, увагу, спостережливість, мовлення – усе, що сприяє загальному розвиткові дітей.
Теоретичні положення ілюстровано прикладами зі сторінок авторських підручників, що засвідчують системність і динаміку розвитку концептуальних положень в авторських методиках, апробованих у низці закладів загальної середньої освіти України. У підсумку окреслено проблеми майбутніх наукових розвідок, перспективні й важливі для української лінгводидактики.
Посилання
Біляєв, О. (2005). Лінгводидактика рідної мови: навчально-методичний посібник. Київ: Ґенеза, 34‒35.
Всеосвіта. (н.д.). Сучасний урок: який він? Всеосвіта. https://vseosvita.ua/blogs/suchasnyi-urok-yakyi-vin-94103.html
Голуб, Н Б., Горошкіна, О. М., Бондаренко, Н. В., Новосьолова, В. І. & Попова, Л. О. (2023). Методи навчання української мови учнів гімназії та ліцею: монографія. Київ: Освіта. https://undip.org.ua/library/metody-navchannia-ukrainskoi-movy-uchniv-himnazii-ta-litseiu-monohrafiia/
Голуб, Н.Б. (2015). Навчання української мови в сучасній загальноосвітній школі: функційний аспект. Український педагогічний журнал, 3, 91.
Голуб, Н.Б., Горошкіна, О.М. (2023a). Зошит моїх досягнень. Українська мова. 6 клас. Київ: Освіта.
Голуб, Н.Б. Горошкіна, О.М. (2023b). Концепція добору і застосування методів компетентнісно орієнтованого навчання української мови учнів гімназії й ліцею. Київ, Педагогічна думка, 27. https://undip.org.ua/library/kontseptsiia-doboru-i-zastosuvannia-metodiv-kompetentnisno-oriientovanoho-navchannia-ukrainskoi-movy-uchniv-himnazii-y-litseiu/
Голуб, Н.Б., Горошкіна, О.М. (2023с). Українська мова: підручник для 6 класу закладу загальної середньої освіти. Київ: Освіта.
Голуб, Н., Горошкіна, О. (2024). Українська мова: підручник для 7 класу закладу загальної середньої освіти. Київ: Грамота.
Горошкіна, О.М. (2020). Урок у компетентнісній парадигмі сучасного освітнього процесу. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки, 2 (333) лютий. Ч.2, 24, 22‒33.
Кучеренко, І. А. (2017). Вивчення української мови в аспекті особистісно зорієнтованої технології навчання. Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського, 2, 51‒58.
На Урок. (н.д.). Ознаки сучасного уроку: його структура. На Урок. https://naurok.com.ua/oznaki-suchasnogo-uroku-yogo-struktura-5638.html
Освіта.UA. (н.д.). Методичні рекомендації з розвитку інноваційних технологій в освітньому процесі. Освіта.UA. https://osvita.ua/school/method/technol/694/
Пентилюк, М.І. (2007). Проблема уроку української мови в сучасній лінгводидактиці. Педагогічні науки, 45. https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1324/1199
Рибалка, В.В. (2009). Теорія особистості у наукових творах Г.С. Костюка. Теорії особистості у вітчизняній психології та педагогіці. Одеса: Букаєв В.В.
Сухомлинський, В.О. (1976). Вибрані твори. В 5-ти томах. Т.1. Київ: Радянська школа.
Українська мова. (1983). Програма для шкіл з українською мовою навчання. 4‒8 класи. Київ.
Шлейхер, А. (2018) Найкращий клас у світі: як створити освітню систему ХХІ століття. (Лелів Г., Пер.). Львів: Літопис.
Biliaiev, O. (2005). Linhvodydaktyka ridnoi movy: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Geneza, 34‒35. (in Ukrainian).
Holub, N B., Horoshkina, O. M., Bondarenko, N. V., Novosolova, V. I. & Popova, L. O. (2023). Metody navchannia ukrainskoi movy uchniv himnazii ta litseiu: monohrafiia. Kyiv: Osvita. https://undip.org.ua/library/metody-navchannia-ukrainskoi-movy-uchniv-himnazii-ta-litseiu-monohrafiia/ (in Ukrainian).
Holub, N.B. (2015). Navchannia ukrainskoi movy v suchasnii zahalnoosvitnii shkoli: funktsiinyi aspekt. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 91. (in Ukrainian).
Holub, N., Horoshkina, O. (2024). Ukrainska mova: pidruchnyk dlia 7 klasu zakladu zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Hramota. (in Ukrainian).
Holub, N.B. Horoshkina, O.M. (2023b). Kontseptsiia doboru i zastosuvannia metodiv kompetentnisno oriientovanoho navchannia ukrainskoi movy uchniv himnazii y litseiu. Kyiv, Pedahohichna dumka, 27. https://undip.org.ua/library/kontseptsiia-doboru-i-zastosuvannia-metodiv-kompetentnisno-oriientovanoho-navchannia-ukrainskoi-movy-uchniv-himnazii-y-litseiu/ (in Ukrainian).
Holub, N.B., Horoshkina, O.M. (2023a). Zoshyt moikh dosiahnen. Ukrainska mova. 6 klas. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
Holub, N.B., Horoshkina, O.M. (2023s). Ukrainska mova: pidruchnyk dlia 6 klasu zakladu zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
Horoshkina, O.M. (2020). Urok u kompetentnisnii paradyhmi suchasnoho osvitnoho protsesu. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka: Pedahohichni nauky, 2 (333) liutyi. Ch.2, 24, 22‒33. (in Ukrainian).
Kucherenko, I. A. (2017). Vyvchennia ukrainskoi movy v aspekti osobystisno zoriientovanoi tekhnolohii navchannia. Nauka i osvita. Naukovo-praktychnyi zhurnal Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. K.D. Ushynskoho, 2, 51‒58. (in Ukrainian).
Na Urok. (n.d.). Oznaky suchasnoho uroku: yoho struktura. Na Urok. https://naurok.com.ua/oznaki-suchasnogo-uroku-yogo-struktura-5638.html (in Ukrainian).
Osvita.UA. (n.d.). Metodychni rekomendatsii z rozvytku innovatsiinykh tekhnolohii v osvitnomu protsesi. Osvita.UA. https://osvita.ua/school/method/technol/694/ (in Ukrainian).
Pentyliuk, M.I. (2007). Problema uroku ukrainskoi movy v suchasnii linhvodydaktytsi. Pedahohichni nauky, 45. https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1324/1199 (in Ukrainian).
Rybalka, V.V. (2009). Teoriia osobystosti u naukovykh tvorakh H.S. Kostiuka. Teorii osobystosti u vitchyznianii psykholohii ta pedahohitsi. Odesa: Bukaiev V.V. (in Ukrainian).
Shleikher, A. (2018) Naikrashchyi klas u sviti: yak stvoryty osvitniu systemu KhKhI stolittia. (Leliv Н., Trans.). Lviv: Litopys. (in Ukrainian).
Sukhomlynskyi, V.O. (1976). Vybrani tvory. V 5-ty tomakh. T.1. Kyiv: Radianska shkola. (in Ukrainian).
Ukrainska mova. (1983). Prohrama dlia shkil z ukrainskoiu movoiu navchannia. 4‒8 klasy. Kyiv. (in Ukrainian).
Vseosvita. (n.d.). Suchasnyi urok: yakyi vin? Vseosvita. https://vseosvita.ua/blogs/suchasnyi-urok-yakyi-vin-94103.html (in Ukrainian).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.