Abstract
The article focuses on the typological features of Ukrainian language lessons in general secondary education institutions, as well as the structure and content of the lesson. Compliance with such changes in the practice of teaching the Ukrainian language in the new Ukrainian school will contribute to the realization of the goals and objectives of the new Ukrainian school. The authors emphasize the key positions of the lesson, which make it developmental. The first emphasis is placed on the formation of the worldview of native speakers. This is the source that will motivate and nourish the child's cognitive interest, determine the prospects for applying knowledge, and stimulate the desire to improve oneself constantly in terms of language skills. The second emphasis concerns the reformatting of the classical lesson, the article substantiates the need to introduce such mandatory structural components as goal setting, goal realization, and reflection. The third emphasis is learning to work with a problem: identifying it, clearly formulating the problem, looking for ways to solve it, making assumptions about future risks/consequences, and taking responsibility for one's decisions. In the context of the fourth emphasis, it is determined: that the dispersion of sections of the speech line contributes only to the dispersion of attention and weakening of the holistic perception of the content. The sections "Information", "Text", "Speech Genres" and "Communication", in addition to important cognitive and developmental functions, perform other functions, namely: they strengthen the role of language knowledge in the process of interval repetition, emphasizing their importance in new conditions, and provide this knowledge with functionality and application prospects. These sections show students the possibilities of real application of language knowledge and form the ability to connect them with life.
The fifth emphasis is on the typological features of the lessons. Each lesson should be structured in such a way as to develop logic, memory, thinking, imagination, attention, observation, and speech during the learning process.
The theoretical provisions are illustrated with examples from the pages of the author's textbooks, which testify to the systematicity and dynamics of the development of conceptual provisions in the author's methods, tested in several institutions of general secondary education in Ukraine. As a result, the problems of future scientific research, which are promising and important for Ukrainian linguistic didactics, are outlined.
References
Біляєв, О. (2005). Лінгводидактика рідної мови: навчально-методичний посібник. Київ: Ґенеза, 34‒35.
Всеосвіта. (н.д.). Сучасний урок: який він? Всеосвіта. https://vseosvita.ua/blogs/suchasnyi-urok-yakyi-vin-94103.html
Голуб, Н Б., Горошкіна, О. М., Бондаренко, Н. В., Новосьолова, В. І. & Попова, Л. О. (2023). Методи навчання української мови учнів гімназії та ліцею: монографія. Київ: Освіта. https://undip.org.ua/library/metody-navchannia-ukrainskoi-movy-uchniv-himnazii-ta-litseiu-monohrafiia/
Голуб, Н.Б. (2015). Навчання української мови в сучасній загальноосвітній школі: функційний аспект. Український педагогічний журнал, 3, 91.
Голуб, Н.Б., Горошкіна, О.М. (2023a). Зошит моїх досягнень. Українська мова. 6 клас. Київ: Освіта.
Голуб, Н.Б. Горошкіна, О.М. (2023b). Концепція добору і застосування методів компетентнісно орієнтованого навчання української мови учнів гімназії й ліцею. Київ, Педагогічна думка, 27. https://undip.org.ua/library/kontseptsiia-doboru-i-zastosuvannia-metodiv-kompetentnisno-oriientovanoho-navchannia-ukrainskoi-movy-uchniv-himnazii-y-litseiu/
Голуб, Н.Б., Горошкіна, О.М. (2023с). Українська мова: підручник для 6 класу закладу загальної середньої освіти. Київ: Освіта.
Голуб, Н., Горошкіна, О. (2024). Українська мова: підручник для 7 класу закладу загальної середньої освіти. Київ: Грамота.
Горошкіна, О.М. (2020). Урок у компетентнісній парадигмі сучасного освітнього процесу. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки, 2 (333) лютий. Ч.2, 24, 22‒33.
Кучеренко, І. А. (2017). Вивчення української мови в аспекті особистісно зорієнтованої технології навчання. Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського, 2, 51‒58.
На Урок. (н.д.). Ознаки сучасного уроку: його структура. На Урок. https://naurok.com.ua/oznaki-suchasnogo-uroku-yogo-struktura-5638.html
Освіта.UA. (н.д.). Методичні рекомендації з розвитку інноваційних технологій в освітньому процесі. Освіта.UA. https://osvita.ua/school/method/technol/694/
Пентилюк, М.І. (2007). Проблема уроку української мови в сучасній лінгводидактиці. Педагогічні науки, 45. https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1324/1199
Рибалка, В.В. (2009). Теорія особистості у наукових творах Г.С. Костюка. Теорії особистості у вітчизняній психології та педагогіці. Одеса: Букаєв В.В.
Сухомлинський, В.О. (1976). Вибрані твори. В 5-ти томах. Т.1. Київ: Радянська школа.
Українська мова. (1983). Програма для шкіл з українською мовою навчання. 4‒8 класи. Київ.
Шлейхер, А. (2018) Найкращий клас у світі: як створити освітню систему ХХІ століття. (Лелів Г., Пер.). Львів: Літопис.
Biliaiev, O. (2005). Linhvodydaktyka ridnoi movy: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Geneza, 34‒35. (in Ukrainian).
Holub, N B., Horoshkina, O. M., Bondarenko, N. V., Novosolova, V. I. & Popova, L. O. (2023). Metody navchannia ukrainskoi movy uchniv himnazii ta litseiu: monohrafiia. Kyiv: Osvita. https://undip.org.ua/library/metody-navchannia-ukrainskoi-movy-uchniv-himnazii-ta-litseiu-monohrafiia/ (in Ukrainian).
Holub, N.B. (2015). Navchannia ukrainskoi movy v suchasnii zahalnoosvitnii shkoli: funktsiinyi aspekt. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 91. (in Ukrainian).
Holub, N., Horoshkina, O. (2024). Ukrainska mova: pidruchnyk dlia 7 klasu zakladu zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Hramota. (in Ukrainian).
Holub, N.B. Horoshkina, O.M. (2023b). Kontseptsiia doboru i zastosuvannia metodiv kompetentnisno oriientovanoho navchannia ukrainskoi movy uchniv himnazii y litseiu. Kyiv, Pedahohichna dumka, 27. https://undip.org.ua/library/kontseptsiia-doboru-i-zastosuvannia-metodiv-kompetentnisno-oriientovanoho-navchannia-ukrainskoi-movy-uchniv-himnazii-y-litseiu/ (in Ukrainian).
Holub, N.B., Horoshkina, O.M. (2023a). Zoshyt moikh dosiahnen. Ukrainska mova. 6 klas. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
Holub, N.B., Horoshkina, O.M. (2023s). Ukrainska mova: pidruchnyk dlia 6 klasu zakladu zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
Horoshkina, O.M. (2020). Urok u kompetentnisnii paradyhmi suchasnoho osvitnoho protsesu. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka: Pedahohichni nauky, 2 (333) liutyi. Ch.2, 24, 22‒33. (in Ukrainian).
Kucherenko, I. A. (2017). Vyvchennia ukrainskoi movy v aspekti osobystisno zoriientovanoi tekhnolohii navchannia. Nauka i osvita. Naukovo-praktychnyi zhurnal Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. K.D. Ushynskoho, 2, 51‒58. (in Ukrainian).
Na Urok. (n.d.). Oznaky suchasnoho uroku: yoho struktura. Na Urok. https://naurok.com.ua/oznaki-suchasnogo-uroku-yogo-struktura-5638.html (in Ukrainian).
Osvita.UA. (n.d.). Metodychni rekomendatsii z rozvytku innovatsiinykh tekhnolohii v osvitnomu protsesi. Osvita.UA. https://osvita.ua/school/method/technol/694/ (in Ukrainian).
Pentyliuk, M.I. (2007). Problema uroku ukrainskoi movy v suchasnii linhvodydaktytsi. Pedahohichni nauky, 45. https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1324/1199 (in Ukrainian).
Rybalka, V.V. (2009). Teoriia osobystosti u naukovykh tvorakh H.S. Kostiuka. Teorii osobystosti u vitchyznianii psykholohii ta pedahohitsi. Odesa: Bukaiev V.V. (in Ukrainian).
Shleikher, A. (2018) Naikrashchyi klas u sviti: yak stvoryty osvitniu systemu KhKhI stolittia. (Leliv Н., Trans.). Lviv: Litopys. (in Ukrainian).
Sukhomlynskyi, V.O. (1976). Vybrani tvory. V 5-ty tomakh. T.1. Kyiv: Radianska shkola. (in Ukrainian).
Ukrainska mova. (1983). Prohrama dlia shkil z ukrainskoiu movoiu navchannia. 4‒8 klasy. Kyiv. (in Ukrainian).
Vseosvita. (n.d.). Suchasnyi urok: yakyi vin? Vseosvita. https://vseosvita.ua/blogs/suchasnyi-urok-yakyi-vin-94103.html (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.