ЦИФРОВІЗАЦІЯ ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЯК ІНСТРУМЕНТ МІНІМІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНИХ ВТРАТ УЧНІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
PDF
HTML

Ключові слова

профільна середня освіта
цифровізація освіти
Нова українська школа
освіта в умовах воєнного стану
мінімізація навчальних втрат

Як цитувати

Малихін, О., Арістова, Н., & Ліпчевська, І. (2024). ЦИФРОВІЗАЦІЯ ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЯК ІНСТРУМЕНТ МІНІМІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНИХ ВТРАТ УЧНІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Український Педагогічний журнал, (4), 57–64. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-57-64

Анотація

Глобальні освітні тренди та трагічні сучасні реалії зумовлюють доцільність повсякчасного використання цифрових технологій в освітньому процесі для комунікації вчителів, учнів, батьків і виконання учнями навчальних завдань. Цифровізація освіти є одним з ключових чинників забезпечення безперервності освітнього процесу, реалізації дидактичних принципів системності та послідовності, доступності навчання та міцності засвоєння знань, умінь і навичок. Ці принципи є ключовими і їх дотримання має першочерговий вплив на освітній процес і його результати під час дії воєнного стану в країні.

Упровадження та використання цифрових технологій на етапі здобуття профільної середньої освіти є підґрунтям її глобалізації, поширення серед молоді універсальних освітніх цінностей і розвитку в учнів навичок, які є ключовими в ХХІ столітті. Цифровізація є практичним інструментом персоналізації, індивідуалізації та диференціації навчання. Водночас, використання цифрових (інформаційно-комунікаційних) технологій зумовлює виникнення специфічних утруднень у навчанні сучасних учнів. Наявність широкого спектру програмного забезпечення та швидкі темпи його оновлення потребують систематизації, постійного моніторингу й актуалізації переліків цифрових додатків для навчання. Більшість додатків мають інтуїтивно зрозумілий інтерфейс і не є складними в освоєнні, але їх раціональне та методично виважене використання можливе лише за умови обізнаності вчителя щодо питань цифрової освіти, його мотивації та готовності до неперервного професійного саморозвитку за цим напрямом.

Результативність процесу цифровізації освіти залежить від сформованості в учнів функційної та цифрової грамотності, уміння вчитися й готовності до самостійної навчальної діяльності; мотивації та здатності вчителів до професійної діяльності в умовах глобальних змін, їхньої інформаційно-цифрової компетентності; створення сучасного цифрового освітнього середовища та доступу до навчальних матеріалів для всіх учасників освітнього процесу; забезпечення учнів і вчителів технічними ресурсами для навчання в змішаному, гібридному або дистанційному форматі.

Прогрес цифрового суспільства зумовлює необхідність постійного та швидкого розвитку цифрової освіти.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-57-64
PDF
HTML

Посилання

Алєксєєва, С., Арістова, Н., Малихін, О., & Топузов, О. (2023). Методологічні та дидактичні засади компенсації освітніх втрат здобувачів повної загальної середньої освіти. Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України, 19–25. https://undip.org.ua/library/diahnostyka-ta-kompensatsiia-osvitnikh-vtrat-u-zahalniy-seredniy-osviti-ukrainy-metodychni-rekomendatsii/

Ліпчевська, І. (2023). Організаційно-дидактичні умови формування вмінь візуалізації навчальної інформації майбутніх учителів початкової школи. Молодь і ринок, 4 (212), 143–148. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277336

Ліпчевська, І. (2024a). Розвиток умінь візуалізації навчальної інформації вчителів початкової школи (Дисертація доктора філософії в галузі педагогіки). Інститут педагогіки НАПН України. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/12/Dysertatsiia_I.Lipchevska.pdf

Ліпчевська, І. (2024b). Цифровізація освіти як інструмент мінімізації навчальних втрат учнів. У Педагогічна наука і освіта у сучасному вимірі: Проблеми та перспективи розвитку (с. 75–78). Одеська академія неперервної освіти одеської обласної ради.

Малихін, О., Арістова, Н., Алєксєєва, С. (2023). Індивідуалізація навчання як засіб компенсації освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та повоєнний час. Інститут педагогіки НАПН України. http://lib.iitta.gov.ua/739694/

Малихін, О., Арістова, Н., Ліпчевська, І. (2023). Аналітичні матеріали: Дидактичні особливості організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану. Освіта. Інноватика. Практика, 11(10), 56–62. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i10-008

Малихін, О., Арістова, Н., & Рогова, В. (2022). Мінімізація освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану: Змішане навчання. Український педагогічний журнал, 3, 68–76. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76

Малихін, О., Ліпчевська, І. (2023). Педагогічна майстерність учителя початкових класів: Візуалізація навчальної інформації в початковій школі. "Видавництво Людмила".

Малихін, О., & Ліпчевська, І. (2023). Формування вмінь візуалізації навчальної інформації майбутніх учителів початкової школи: методи діагностики. Видавництво Людмила. http://lib.iitta.gov.ua/736301/

Міністерство освіти і науки України. (2024). Стратегічний план діяльності МОН до 2027 року: Освіта переможців. https://mon.gov.ua/strategichniy-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku

Міністерство цифрової трансформації України & Дія: Цифрова освіта. (2021). Концептуально-референтна Рамка цифрової компетентності педагогічних й науковопедагогічних працівників: Проєкт. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf

Kaupuzs, A., Malykhin, O., Aristova, N., Kalvans, E., & Orska, R. (2023). Educators’ feedback on website “Overcoming stress and anxiety together: Teachers – schoolchildren – parents”. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 564–574. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7089

Malykhin, O., Kaupuzs, A., Aristova, N., Orska, R., & Kalvans, E. (2023). Anxiety among school-age children in war-affected areas in ukraine and ways to reduce it: Parents’ views. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 553–563. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7088

UNESCO Education team, Міністерство освіти і науки України, Google.org & EdEra. (2023). Типологія цифрових інструментів. Genially. https://view.genially.com/6523f3c1289adb00115ffcd9/interactive-content-unesco-interaktiv-m2-tipologiya-cifrovih-instrumentiv?fbclid=IwAR3PCeQZ5VYztz64NmYKId8P9WxXGF7YUx93_LdSA7RJJx3Z2GHwZ_2nJxw_aem%20_AUK-7hcCIshC1QibQVaGbEDCTMpK0OxSB1TSo743RftTv7MvGPiYoZdJyzGL

Alieksieieva, S., Aristova, N., Malykhin, O., & Topuzov, O. (2023). Metodolohichni ta dydaktychni zasady kompensatsii osvitnikh vtrat zdobuvachiv povnoi zahalnoi serednoi osvity. Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy (pp. 19–25). Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/library/diahnostyka-ta-kompensatsiia-osvitnikh-vtrat-u-zahalniy-seredniy-osviti-ukrainy-metodychni-rekomendatsii/. (in Ukrainian).

Kaupuzs, A., Malykhin, O., Aristova, N., Kalvans, E., & Orska, R. (2023). Educators’ feedback on website “Overcoming stress and anxiety together: Teachers – schoolchildren – parents”. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 564–574. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7089 (in English).

Lipchevska, I. (2023). Orhanizatsiino-dydaktychni umovy formuvannia vmin vizualizatsii navchalnoi informatsii maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly. Molod i rynok, 4(212), 143–148. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277336 (in Ukrainian).

Lipchevska, I. (2024a). Rozvytok umin vizualizatsii navchalnoi informatsii vchyteliv pochatkovoi shkoly (Dysertatsiia doktora filosofii v haluzi pedahohiky). Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/12/Dysertatsiia_I.Lipchevska.pdf (in Ukrainian).

Lipchevska, I. (2024b). Tsyfrovizatsiia osvity yak instrument minimizatsii navchalnykh vtrat uchniv. Pedahohichna nauka i osvita u suchasnomu vymiri: Problemy ta perspektyvy rozvytku (pp. 75–78). Odeska akademiia neperervnoi osvity odeskoi oblasnoi rady. (in Ukrainian).

Malykhin, O., Aristova, N., & Alieksieieva, S. (2023). Indyvidualizatsiia navchannia yak zasib kompensatsii osvitnikh vtrat uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu ta povoiennyi chas. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. http://lib.iitta.gov.ua/739694/ (in Ukrainian).

Malykhin, O., Aristova, N., & Lipchevska, I. (2023). Analitychni materialy: Dydaktychni osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 11(10), 56–62. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i10-008 (in Ukrainian).

Malykhin, O., Aristova, N., & Rohova, V. (2022). Minimizatsiia osvitnikh vtrat uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu: Zmishane navchannia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 68–76. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76 (in Ukrainian).

Malykhin, O., Lipchevska, I. (2023). Formuvannia vmin vizualizatsii navchalnoi informatsii maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly: Metody diahnostyky. Vydavnytstvo Liudmyla. http://lib.iitta.gov.ua/736301/ (in Ukrainian).

Malykhin, O., Lipchevska, I. (2023). Pedahohichna maisternist uchytelia pochatkovykh klasiv: Vizualizatsiia navchalnoi informatsii v pochatkovii shkoli. Vydavnytstvo Liudmyla. (in Ukrainian).

Malykhin, O., Kaupuzs, A., Aristova, N., Orska, R., & Kalvans, E. (2023). Anxiety among school-age children in war-affected areas in ukraine and ways to reduce it: Parents’ views. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 553–563. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7088 (in English).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2024). Stratehichnyi plan diialnosti MON do 2027 roku: Osvita peremozhtsiv. https://mon.gov.ua/strategichniy-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku (in Ukrainian).

Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy & Diia: Tsyfrova osvita. (2021). Kontseptualno-referentna Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh y naukovopedahohichnykh pratsivnykiv: Proiekt. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf (in Ukrainian).

UNESCO Education team, Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Google.org & EdEra. (2023). Typolohiia tsyfrovykh instrumentiv. Genially. https://view.genially.com/6523f3c1289adb00115ffcd9/interactive-content-unesco-interaktiv-m2-tipologiya-cifrovih-instrumentiv?fbclid=IwAR3PCeQZ5VYztz64NmYKId8P9WxXGF7YUx93_LdSA7RJJx3Z2GHwZ_2nJxw_aem%20_AUK-7hcCIshC1QibQVaGbEDCTMpK0OxSB1TSo743RftTv7MvGPiYoZdJyzGL. (in Ukrainian).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.