Abstract
Global educational trends and existing in Ukraine conditions require the constant use of digital technologies in the educational process for communication between teachers, students and parents as well as for performing educational tasks by students. In compliance with the principles of systematicity, consistency, accessibility of education and strong mastering of knowledge, skills and abilities, digitalization of education is one of the key factors in ensuring the continuity of the educational process. These core principles have a primary impact on the educational process and its results under the martial law in the country.
The implementation and use of digital technologies in professional secondary education is the basis of its globalization, dissemination of universal educational values among young people and development of students’ core 21st century skills. It is a practical tool for personalization, individualization and differentiation of instruction. At the same time, it causes the appearance of educational difficulties. A wide range of software and the rapid pace of its updates require systematization, constant monitoring and revisions of the lists of digital applications for learning. Most of the applications have an intuitive interface and are not difficult to master, but their rational and methodically balanced use is possible only if the teacher is aware of digital education issues, has both motivation and readiness for continuous professional development and self-development.
The effectiveness of the process of digitalization of education depends on the level of functional and digital literacy of students, their ability to learn and readiness to perform educational activities independently; motivation and ability of teachers to perform professional activity amid global changes; their information and digital competence; access to a modern digital educational environment and educational materials for all participants of the educational process; availability of technical resources to students and teachers for learning in different formats, namely, blended, hybrid or distance.
The progress of the digital society necessitates the constant and rapid development of digital education.
References
Алєксєєва, С., Арістова, Н., Малихін, О., & Топузов, О. (2023). Методологічні та дидактичні засади компенсації освітніх втрат здобувачів повної загальної середньої освіти. Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України, 19–25. https://undip.org.ua/library/diahnostyka-ta-kompensatsiia-osvitnikh-vtrat-u-zahalniy-seredniy-osviti-ukrainy-metodychni-rekomendatsii/
Ліпчевська, І. (2023). Організаційно-дидактичні умови формування вмінь візуалізації навчальної інформації майбутніх учителів початкової школи. Молодь і ринок, 4 (212), 143–148. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277336
Ліпчевська, І. (2024a). Розвиток умінь візуалізації навчальної інформації вчителів початкової школи (Дисертація доктора філософії в галузі педагогіки). Інститут педагогіки НАПН України. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/12/Dysertatsiia_I.Lipchevska.pdf
Ліпчевська, І. (2024b). Цифровізація освіти як інструмент мінімізації навчальних втрат учнів. У Педагогічна наука і освіта у сучасному вимірі: Проблеми та перспективи розвитку (с. 75–78). Одеська академія неперервної освіти одеської обласної ради.
Малихін, О., Арістова, Н., Алєксєєва, С. (2023). Індивідуалізація навчання як засіб компенсації освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та повоєнний час. Інститут педагогіки НАПН України. http://lib.iitta.gov.ua/739694/
Малихін, О., Арістова, Н., Ліпчевська, І. (2023). Аналітичні матеріали: Дидактичні особливості організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану. Освіта. Інноватика. Практика, 11(10), 56–62. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i10-008
Малихін, О., Арістова, Н., & Рогова, В. (2022). Мінімізація освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану: Змішане навчання. Український педагогічний журнал, 3, 68–76. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76
Малихін, О., Ліпчевська, І. (2023). Педагогічна майстерність учителя початкових класів: Візуалізація навчальної інформації в початковій школі. "Видавництво Людмила".
Малихін, О., & Ліпчевська, І. (2023). Формування вмінь візуалізації навчальної інформації майбутніх учителів початкової школи: методи діагностики. Видавництво Людмила. http://lib.iitta.gov.ua/736301/
Міністерство освіти і науки України. (2024). Стратегічний план діяльності МОН до 2027 року: Освіта переможців. https://mon.gov.ua/strategichniy-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku
Міністерство цифрової трансформації України & Дія: Цифрова освіта. (2021). Концептуально-референтна Рамка цифрової компетентності педагогічних й науковопедагогічних працівників: Проєкт. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf
Kaupuzs, A., Malykhin, O., Aristova, N., Kalvans, E., & Orska, R. (2023). Educators’ feedback on website “Overcoming stress and anxiety together: Teachers – schoolchildren – parents”. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 564–574. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7089
Malykhin, O., Kaupuzs, A., Aristova, N., Orska, R., & Kalvans, E. (2023). Anxiety among school-age children in war-affected areas in ukraine and ways to reduce it: Parents’ views. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 553–563. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7088
UNESCO Education team, Міністерство освіти і науки України, Google.org & EdEra. (2023). Типологія цифрових інструментів. Genially. https://view.genially.com/6523f3c1289adb00115ffcd9/interactive-content-unesco-interaktiv-m2-tipologiya-cifrovih-instrumentiv?fbclid=IwAR3PCeQZ5VYztz64NmYKId8P9WxXGF7YUx93_LdSA7RJJx3Z2GHwZ_2nJxw_aem%20_AUK-7hcCIshC1QibQVaGbEDCTMpK0OxSB1TSo743RftTv7MvGPiYoZdJyzGL
Alieksieieva, S., Aristova, N., Malykhin, O., & Topuzov, O. (2023). Metodolohichni ta dydaktychni zasady kompensatsii osvitnikh vtrat zdobuvachiv povnoi zahalnoi serednoi osvity. Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy (pp. 19–25). Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/library/diahnostyka-ta-kompensatsiia-osvitnikh-vtrat-u-zahalniy-seredniy-osviti-ukrainy-metodychni-rekomendatsii/. (in Ukrainian).
Kaupuzs, A., Malykhin, O., Aristova, N., Kalvans, E., & Orska, R. (2023). Educators’ feedback on website “Overcoming stress and anxiety together: Teachers – schoolchildren – parents”. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 564–574. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7089 (in English).
Lipchevska, I. (2023). Orhanizatsiino-dydaktychni umovy formuvannia vmin vizualizatsii navchalnoi informatsii maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly. Molod i rynok, 4(212), 143–148. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277336 (in Ukrainian).
Lipchevska, I. (2024a). Rozvytok umin vizualizatsii navchalnoi informatsii vchyteliv pochatkovoi shkoly (Dysertatsiia doktora filosofii v haluzi pedahohiky). Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/12/Dysertatsiia_I.Lipchevska.pdf (in Ukrainian).
Lipchevska, I. (2024b). Tsyfrovizatsiia osvity yak instrument minimizatsii navchalnykh vtrat uchniv. Pedahohichna nauka i osvita u suchasnomu vymiri: Problemy ta perspektyvy rozvytku (pp. 75–78). Odeska akademiia neperervnoi osvity odeskoi oblasnoi rady. (in Ukrainian).
Malykhin, O., Aristova, N., & Alieksieieva, S. (2023). Indyvidualizatsiia navchannia yak zasib kompensatsii osvitnikh vtrat uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu ta povoiennyi chas. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. http://lib.iitta.gov.ua/739694/ (in Ukrainian).
Malykhin, O., Aristova, N., & Lipchevska, I. (2023). Analitychni materialy: Dydaktychni osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 11(10), 56–62. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i10-008 (in Ukrainian).
Malykhin, O., Aristova, N., & Rohova, V. (2022). Minimizatsiia osvitnikh vtrat uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu: Zmishane navchannia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 68–76. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76 (in Ukrainian).
Malykhin, O., Lipchevska, I. (2023). Formuvannia vmin vizualizatsii navchalnoi informatsii maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly: Metody diahnostyky. Vydavnytstvo Liudmyla. http://lib.iitta.gov.ua/736301/ (in Ukrainian).
Malykhin, O., Lipchevska, I. (2023). Pedahohichna maisternist uchytelia pochatkovykh klasiv: Vizualizatsiia navchalnoi informatsii v pochatkovii shkoli. Vydavnytstvo Liudmyla. (in Ukrainian).
Malykhin, O., Kaupuzs, A., Aristova, N., Orska, R., & Kalvans, E. (2023). Anxiety among school-age children in war-affected areas in ukraine and ways to reduce it: Parents’ views. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 553–563. https://doi.org/10.17770/sie2023vol1.7088 (in English).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2024). Stratehichnyi plan diialnosti MON do 2027 roku: Osvita peremozhtsiv. https://mon.gov.ua/strategichniy-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku (in Ukrainian).
Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy & Diia: Tsyfrova osvita. (2021). Kontseptualno-referentna Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh y naukovopedahohichnykh pratsivnykiv: Proiekt. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf (in Ukrainian).
UNESCO Education team, Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Google.org & EdEra. (2023). Typolohiia tsyfrovykh instrumentiv. Genially. https://view.genially.com/6523f3c1289adb00115ffcd9/interactive-content-unesco-interaktiv-m2-tipologiya-cifrovih-instrumentiv?fbclid=IwAR3PCeQZ5VYztz64NmYKId8P9WxXGF7YUx93_LdSA7RJJx3Z2GHwZ_2nJxw_aem%20_AUK-7hcCIshC1QibQVaGbEDCTMpK0OxSB1TSo743RftTv7MvGPiYoZdJyzGL. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.