Анотація
У статті актуалізована проблема осучаснення дидактичних засобів формування контрольно-оцінювальних умінь учнів, що викликана завданнями розбудови компетентнісно орієнтованої шкільної освіти. Реалізація регулятивного потенціалу контрольно-оцінювальних умінь в оволодінні компетентностями ставить здобувача освіти у ситуацію вибору найбільш ефективних способів діяльності для досягнення очікуваного результату, серед яких можуть застосовуватись й адаптаційні дії: орієнтування у нових умовах, узгодження дій з метою, коригування дій з урахуванням отриманого результату тощо. Спільна спрямованість контрольно-оцінювальних й адаптаційних дій учня на успішне досягнення очікуваного результату навчання визначає взаємозумовленість цих дій та стимулювання їх в освітньому процесі як дидактичних засобів, що впливають на формування одна одної. У контексті цього дослідження умови прояву адаптаційних дій акумульовано в принципі дворівневої адаптації до навчальної ситуації, що є компонентом дидактичної моделі формування контрольно-оцінювальних умінь учнів.
Принцип дворівневої адаптації до навчальної ситуації ґрунтується на концептуальних засадах адаптивного навчання. Процес дотримання означеного принципу поєднує поетапне здійснення адаптаційних дій учителем і учнем. Учитель зазвичай здійснює адаптаційні дії з урахуванням готовності учня виконувати навчальні дії на етапах сприймання, опрацювання, застосування нової змістової одиниці у типових ситуаціях. Учень може їх здійснювати на етапах продуктивного й творчо-продуктивного застосування нової змістової одиниці як у типових, так і у нетипових ситуаціях за результатами дій контролю й оцінювання. Вибір суб’єкта адаптаційної дії зумовлюється рівнем сформованості в учня необхідних для роботи умінь.
Вплив застосування принципу дворівневої адаптації до навчальної ситуації на стан сформованості в учнів 1‒2 класів адаптивності й гнучкості як показників володіння контрольно-оцінювальними уміннями досліджено в межах педагогічного експерименту з упровадження дидактичної моделі формування контрольно-оцінювальних умінь. Вірогідність отриманих результатів підтверджена методами математичної статистики. Доведено, що створення в процесі навчальної взаємодії ситуацій, які активізують адаптаційні дії учнів за результатами контролю й оцінювання, до того ж стимулюючи при цьому їхню суб’єктність у виборі навчальної дії з урахуванням власної готовності діяти, впливає на рівень прояву адаптивності й гнучкості як показників сформованості контрольно-оцінювальних умінь. Власне контрольно-оцінювальні уміння є регулятивним компонентом ключової компетентності «навчання упродовж життя», формування якої є пріоритетним завданням сучасної шкільної освіти.
Посилання
Білоус, О.С., & Федорук, Ю.А. (2018). Впровадження адаптивного навчання у сучасний освітній простір. Адаптивні технології управління навчанням: матеріали четвертої міжнародної конференції, 21‒25. Одеса, 24–26 жовтня 2018 р.
Бондар, В.І. (ред.), Шапошнікова, І.М., Опалюк, Т.Л., & Франчук, Т.Й. (2018). Адаптивне навчання студентів професії вчителя: теорія і практика : монографія. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова.
Ващенко, Л.С. (2014). Уміння вчитися – ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного суспільства. Інформаційні технології і засоби навчання, 43 (5), 1‒14.
Гаряча, С.А. (2014). Формування в учнів ключової компетентності «Уміння вчитися» відповідно до вимог нових державних освітніх стандартів. Черкаси: ЧОІПОПП.
Глазова, В.В. (2012). Формування контрольно-оцінних умінь у молодших школярів (Автореф. дис. канд. пед. наук). Криворізький педагогічний інститут ДВНЗ «Криворізький національний університет», Кривий Ріг.
Гриневич, Л., Калашнікова, С. (Ред.) (2021). Аналітичний огляд «Можливості для реалізації соціально-емоційного навчання в рамках реформи «Нова українська школа» (Feasibility Study on Opportunities for SEL within New Ukrainian School Reform). Київ, «Видавнича група «Шкільний світ».
Дмитренко, Т.О., Копилова, С.В. (2015). Концептуальні засади адаптивної системи професійної підготовки магістрів соціальної роботи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 43 (96), 501‒508.
Довга, Т.Я., Нікітіна, О.О. (2013). Загальнонавчальні уміння і навички: теорія та практика формування в учнів початкової школи: методичний посібник. Київ: ТОВ "СІТІПРІНТ".
Закон України «Про освіту» (2017). №2145-VIII https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020). №463-IX. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Єльникова, Г.В. (2018). STEM-освіта в контексті адаптивного підходу. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика» Серія «Педагогіка», 4 (7). http://nbuv.gov.ua/UJRN/adupped_2018_4_6
Коберник, Г. (2017). Адаптування навчальних завдань – ефективний засіб індивідуалізації навчання. https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/7643
Кодлюк, Я.П. (2016). Ключові компетентності у змісті підручників для початкової школи. Проблеми сучасного підручника, 17, 182–191. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/362
Кондратюк, О.М., Толмачова, І.М., Шилкунова, З.І. (2019). Можливості технології розвивального навчання в контексті реалізації концепції нової української школи. Інноваційна педагогіка, 1(12), 220‒223. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/12/part_1/50.pdf
Кононенко, О.В. (2015). Адаптивність як критерій амбівалентності перфекціонізму особистості. У Матеріали другої міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Особистість і суспільство: методологія та практика сучасної психології». Луцьк. https://www.inforum.in.ua/conferences/15/18/109
Кордунова, Н., Мудрак, І., Дмитріюк, Н. (2021). Особливості життєстійкості та адаптивності студентів у кризових ситуаціях. Психологічні перспективи, 38, 96–109. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-96-109
Кошова, С.П. (2020). Теоретико-методологічні засади адаптивного навчання державних службовців. Державне управління: удосконалення та розвиток, 6. https://doi.org/10.32702/2307-2156-2020.6.53
Кузнєцова, О.В. (2013). Адаптивність особистості як чинник професійної надійності у представників екстремальних видів діяльності. Наука і освіта, 7, 243‒247.
Луценко, Г. (2020). Взаємозв’язок адаптивного та рефлексивного управління. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Педагогіка», 10(19). https://doi.org/10.33296/2707-0255-10(19)-14
Лучанінова, О. (2019). Адаптивний менеджмент в освіті: нова роль викладача сучасного ЗВО. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика» Серія «Педагогіка», 7 (13). https://doi.org/10.33296/2707-0255-7(13)-01
Ляшенко, О. І. (2019). Адаптивне навчання як ознака сучасних дидактичних систем. У Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць «Психологічна теорія і технологія навчання» (8(10), с.185-195). Ін-т психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, Київ.
Масюк, О.М. (2004). Формування оцінної діяльності молодших школярів у процесі навчання (Дисертація кандидата педагогічних наук). Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків.
Пішванова, В.О. (2015). Принципи адаптивного навчання. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки, 1 (24), 178‒183.
Радкевич, О. (2023). Адаптивне тестування в контексті використання електронних засобів навчання: суть, розроблення та оцінювання. Професійна педагогіка, 1(26). 58‒73. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.26.58-73
Ростока, М.Л. (2021). Специфічні особливості адаптаційного процесу та загальні закономірності індивідуальної адаптації. Адаптивні процеси в освіті: збірник матеріалів 6-го Всеукраїнського наукового форуму з міжнародною участю, 3, 35‒39.
Савченко, О.Я. (2014). Уміння вчитися – ключова компетентність молодшого школяра посібник. Київ: Педагогічна думка.
Сікора, Я.Б. (2018) Інструменти адаптивного навчання. Актуальні питання сучасної інформатики, 103‒107. http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/28099
Сімоненко, Л.Ю. (2016). Лінгводидактичні засади організації контролю сформованості методичної компетентності майбутніх учителів української мови (Дисертація кандидата педагогічних наук). Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», Старобільськ. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/13793/1/Simonenko_dusert.pdf
Співак, Л.М. (2008). Особливості формування самоконтролю в поведінковій діяльності молодших школярів з низьким рівнем навчальних досягнень. Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 2, 324‒332. Кам’янець-Подільський: Аксіома.
Толмачова, І.М. (2014). Дидактична система формування навчальної дії контролю у молодших школярів. Наукове видання «Наукові записки кафедри педагогіки». Збірник наукових праць, 36, 190‒197. Харків.
Топузов, О.М., Малихін, О.В., & Опалюк, Т.Л. (2018). Педагогічна майстерність: розвиток професійно-педагогічної адаптивності та соціальної рефлексії майбутнього вчителя: навчальний посібник. Київ: Педагогічна думка.
Шишкіна М. П. (ред.) (2020). Адаптивна хмаро орієнтована система навчання та професійного розвитку вчителів закладів загальної середньої освіти: монографія. Київ: Педагогічна думка.
Шубін, І.Ю., Четвериков, Г.Г., Ляшик, В.А., Шанідзе, Н.О. (2020). Адаптивне тестування знань методами логічних мереж. Біоніка інтелекту. Харківський національний університет радіоелектроніки, 2 (95), 82–89.
Цвєтаєва, О.В., & Знанецька, О.М. (2019). Адаптивне навчання в сучасній системі освіти. Збірник наукових праць. Педагогічні науки, 87, 170‒175. DOI: 10.32999/ksu2413-1865/2019-87-31
Bilous, O.S., & Fedoruk, Yu.A. (2018). Vprovadzhennia adaptyvnoho navchannia u suchasnyi osvitnii prostir. Adaptyvni tekhnolohii upravlinnia navchanniam: materialy chetvertoi mizhnarodnoi konferentsii, 21‒25. Odesa, 24–26 zhovtnia 2018 r. (in Ukrainian).
Bondar, V.I. (ed.), Shaposhnikova, I.M., Opaliuk, T.L., & Franchuk, T.I. (2018). Adaptyvne navchannia studentiv profesii vchytelia: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Vydavnytstvo NPU imeni M. P. Drahomanova. (in Ukrainian).
Dmytrenko, T.O., Kopylova, S.V. (2015). Kontseptualni zasady adaptyvnoi systemy profesiinoi pidhotovky mahistriv sotsialnoi roboty. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 43 (96), 501‒508. (in Ukrainian).
Dovha, T.Ia., Nikitina, O.O. (2013). Zahalnonavchalni uminnia i navychky: teoriia ta praktyka formuvannia v uchniv pochatkovoi shkoly: metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV "SITIPRINT". (in Ukrainian).
Hariacha, S.A. (2014). Formuvannia v uchniv kliuchovoi kompetentnosti «Uminnia vchytysia» vidpovidno do vymoh novykh derzhavnykh osvitnikh standartiv. Cherkasy: ChOIPOPP. (in Ukrainian).
Hlazova, V.V. (2012). Formuvannia kontrolno-otsinnykh umin u molodshykh shkoliariv (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Kryvorizkyi pedahohichnyi instytut DVNZ «Kryvorizkyi natsionalnyi universytet», Kryvyi Rih. (in Ukrainian).
Hrynevych, L., Kalashnikova, S. (ed.) (2021). Analitychnyi ohliad «Mozhlyvosti dlia realizatsii sotsialno-emotsiinoho navchannia v ramkakh reformy «Nova ukrainska shkola» (Feasibility Study on Opportunities for SEL within New Ukrainian School Reform). Kyiv, «Vydavnycha hrupa «Shkilnyi svit». (in Ukrainian).
Kobernyk, H. (2017). Adaptuvannia navchalnykh zavdan – efektyvnyi zasib indyvidualizatsii navchannia. https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/7643 (in Ukrainian).
Kodliuk, Ya.P. (2016). Kliuchovi kompetentnosti u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 17, 182–191. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/362 (in Ukrainian).
Kondratiuk, O.M., Tolmachova, I.M., Shylkunova, Z.I. (2019). Mozhlyvosti tekhnolohii rozvyvalnoho navchannia v konteksti realizatsii kontseptsii novoi ukrainskoi shkoly. Innovatsiina pedahohika, 1(12), 220‒223. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/12/part_1/50.pdf (in Ukrainian).
Kononenko, O.V. (2015). Adaptyvnist yak kryterii ambivalentnosti perfektsionizmu osobystosti. Materialy druhoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii «Osobystist i suspilstvo: metodolohiia ta praktyka suchasnoi psykholohii». Lutsk. https://www.inforum.in.ua/conferences/15/18/109 (in Ukrainian).
Kordunova, N., Mudrak, I., Dmytriiuk, N. (2021). Osoblyvosti zhyttiestiikosti ta adaptyvnosti studentiv u kryzovykh sytuatsiiakh. Psykholohichni perspektyvy, 38, 96–109. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-96-109 (in Ukrainian).
Koshova, S.P. (2020). Teoretyko-metodolohichni zasady adaptyvnoho navchannia derzhavnykh sluzhbovtsiv. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 6. https://doi.org/10.32702/2307-2156-2020.6.53 (in Ukrainian).
Kuznietsova, O.V. (2013). Adaptyvnist osobystosti yak chynnyk profesiinoi nadiinosti u predstavnykiv ekstremalnykh vydiv diialnosti. Nauka i osvita, 7, 243‒247. (in Ukrainian).
Liashenko, O. I. (2019). Adaptyvne navchannia yak oznaka suchasnykh dydaktychnykh system. In Aktualni problemy psykholohii: zbirnyk naukovykh prats «Psykholohichna teoriia i tekhnolohiia navchannia» (8(10), pp. 185‒195). In-t psykholohii im. H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy, Kyiv.. (in Ukrainian).
Luchaninova, O. (2019). Adaptyvnyi menedzhment v osviti: nova rol vykladacha suchasnoho ZVO. Elektronne naukove fakhove vydannia «Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka» Seriia «Pedahohika», 7 (13). https://doi.org/10.33296/2707-0255-7(13)-01 (in Ukrainian).
Lutsenko, H. (2020). Vzaiemozviazok adaptyvnoho ta refleksyvnoho upravlinnia. Elektronne naukove fakhove vydannia «Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia «Pedahohika», 10(19). https://doi.org/10.33296/2707-0255-10(19)-14 (in Ukrainian).
Masiuk, O.M. (2004). Formuvannia otsinnoi diialnosti molodshykh shkoliariv u protsesi navchannia (Dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk). Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. H.S. Skovorody. Kharkiv. (in Ukrainian).
Pishvanova, V.O. (2015). Pryntsypy adaptyvnoho navchannia. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky, 1 (24), 178‒183. (in Ukrainian).
Radkevych, O. (2023). Adaptyvne testuvannia v konteksti vykorystannia elektronnykh zasobiv navchannia: sut, rozroblennia ta otsiniuvannia. Profesiina pedahohika, 1(26). 58‒73. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.26.58-73 (in Ukrainian).
Rostoka, M.L. (2021). Spetsyfichni osoblyvosti adaptatsiinoho protsesu ta zahalni zakonomirnosti indyvidualnoi adaptatsii. Adaptyvni protsesy v osviti: zbirnyk materialiv 6-ho Vseukrainskoho naukovoho forumu z mizhnarodnoiu uchastiu, 3, 35‒39. (in Ukrainian).
Savchenko, O.Ya. (2014). Uminnia vchytysia – kliuchova kompetentnist molodshoho shkoliara posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
Shubin, I.Iu., Chetverykov, H.H., Liashyk, V.A., Shanidze, N.O. (2020). Adaptyvne testuvannia znan metodamy lohichnykh merezh. Bionika intelektu. Kharkivskyi natsionalnyi universytet radioelektroniky, 2(95), 82–89. (in Ukrainian).
Shyshkina M. P. (ed.) (2020). Adaptyvna khmaro oriientovana systema navchannia ta profesiinoho rozvytku vchyteliv zakladiv zahalnoi serednoi osvity: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
Sikora, Ya.B. (2018) Instrumenty adaptyvnoho navchannia. Aktualni pytannia suchasnoi informatyky, 103‒107. http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/28099 (in Ukrainian).
Simonenko, L.Iu. (2016). Linhvodydaktychni zasady orhanizatsii kontroliu sformovanosti metodychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy (Dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk). Derzhavnyi zaklad «Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka», Starobilsk. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/13793/1/Simonenko_dusert.pdf (in Ukrainian).
Spivak, L.M. (2008). Osoblyvosti formuvannia samokontroliu v povedinkovii diialnosti molodshykh shkoliariv z nyzkym rivnem navchalnykh dosiahnen. Problemy suchasnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii im. H.S. Kostiuka APN Ukrainy, 2, 324‒332. Kamianets-Podilskyi: Aksioma. (in Ukrainian).
Tolmachova, I.M. (2014). Dydaktychna systema formuvannia navchalnoi dii kontroliu u molodshykh shkoliariv. Naukove vydannia «Naukovi zapysky kafedry pedahohiky». Zbirnyk naukovykh prats, 36, 190‒197. Kharkiv. (in Ukrainian).
Topuzov, O.M., Malykhin, O.V., & Opaliuk, T.L. (2018). Pedahohichna maisternist: rozvytok profesiino-pedahohichnoi adaptyvnosti ta sotsialnoi refleksii maibutnoho vchytelia: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
Tsvietaieva, O.V., & Znanetska, O.M. (2019). Adaptyvne navchannia v suchasnii systemi osvity. Zbirnyk naukovykh prats. Pedahohichni nauky, 87, 170‒175. https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2019-87-31 (in Ukrainian).
Vashchenko, L.S. (2014). Uminnia vchytysia – kliuchova kompetentnist uchnivskoi molodi suchasnoho informatsiinoho suspilstva. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 43(5), 1‒14. (in Ukrainian).
Yelnykova, H.V. (2018). STEM-osvita v konteksti adaptyvnoho pidkhodu. Elektronne naukove fakhove vydannia «Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka» Seriia «Pedahohika», 4(7). http://nbuv.gov.ua/UJRN/adupped_2018_4_6 (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). No 2145-VIII https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» (2020). No 463-IX. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.