THE FORMATION OF CONTROL AND EVALUATION SKILLS OF STUDENTS: THE PRINCIPLE OF TWO-LEVEL ADAPTATION TO THE EDUCATIONAL SITUATION
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

adaptive learning
principle of the two-level adaptation to educational situation
adaptability
control and evaluation skills
primary student

How to Cite

Parkhomenko Н. (2024). THE FORMATION OF CONTROL AND EVALUATION SKILLS OF STUDENTS: THE PRINCIPLE OF TWO-LEVEL ADAPTATION TO THE EDUCATIONAL SITUATION. Ukrainian Educational Journal, (4), 81–94. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-81-94

Abstract

This article updates on the problem of the modernization of the didactic means for forming of control and evaluation skills of students. The mentioned problem arose out of the development of competency-oriented school education. Gaining competencies while using the regulatory potential of control and evaluation skills encourages students to choose the most effective methods to achieve a desirable outcome. Among such methods are also adaptive actions, such as: orientation in new conditions, alignment of the actions in order to correct them based on the result, etc. Both adaptive actions and control and evaluation activities aim to successfully achieve the expected results of education, and the above said highlights their interdependence. This interdependence encourages the usage of the adaptive and control-evaluation activities as didactic tools for developing one another. In this research the conditions for adaptive activities are gathered under the principle of two-level adaptation to the educational situation. This principle is a component of the didactic model for forming student’s control and evaluation skills.

The principle of two-level adaptation to an educational situation is based on the concept of adaptive learning. In order to follow this principle both teachers and students are required to perform certain sequential adaptive actions. Usually, in order to do so, a teacher takes into consideration a student's readiness to learn, which includes following stages: perception, processing and usage of newly learned material in typical situations. At the same time, a student can perform the adaptive actions within the stages of productive and creative-productive learning both in typical and atypical situations which depend on the results of control and evaluation stage. The choice of the subject of an adaptive action is based on the level of student’s skills, which are required for it.

The impact of using the two-level adaptation principle on the children of 1-2 year of primary school and the level of their adaptability and flexibility is covered within the pedagogical experiment, which implemented the didactic model of forming the control and evaluation skills. The reliability of the obtained results is confirmed by the methods of mathematical statistics. It has been confirmed that activation of adaptive actions based on the results of the control and evaluation activities, encouragement of a student’s subjectivity in choosing an educational action according to their current skill level, influences the student's adaptability and flexibility. In our research, adaptability and flexibility are the indicators of the development level of control and evaluation skills. At the same time the control and evaluation skills are the regulatory component of the key competency of a “lifelong study”. The developing of this competency is a priority task for the modern school education.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-81-94
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Білоус, О.С., & Федорук, Ю.А. (2018). Впровадження адаптивного навчання у сучасний освітній простір. Адаптивні технології управління навчанням: матеріали четвертої міжнародної конференції, 21‒25. Одеса, 24–26 жовтня 2018 р.

Бондар, В.І. (ред.), Шапошнікова, І.М., Опалюк, Т.Л., & Франчук, Т.Й. (2018). Адаптивне навчання студентів професії вчителя: теорія і практика : монографія. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова.

Ващенко, Л.С. (2014). Уміння вчитися – ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного суспільства. Інформаційні технології і засоби навчання, 43 (5), 1‒14.

Гаряча, С.А. (2014). Формування в учнів ключової компетентності «Уміння вчитися» відповідно до вимог нових державних освітніх стандартів. Черкаси: ЧОІПОПП.

Глазова, В.В. (2012). Формування контрольно-оцінних умінь у молодших школярів (Автореф. дис. канд. пед. наук). Криворізький педагогічний інститут ДВНЗ «Криворізький національний університет», Кривий Ріг.

Гриневич, Л., Калашнікова, С. (Ред.) (2021). Аналітичний огляд «Можливості для реалізації соціально-емоційного навчання в рамках реформи «Нова українська школа» (Feasibility Study on Opportunities for SEL within New Ukrainian School Reform). Київ, «Видавнича група «Шкільний світ».

Дмитренко, Т.О., Копилова, С.В. (2015). Концептуальні засади адаптивної системи професійної підготовки магістрів соціальної роботи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 43 (96), 501‒508.

Довга, Т.Я., Нікітіна, О.О. (2013). Загальнонавчальні уміння і навички: теорія та практика формування в учнів початкової школи: методичний посібник. Київ: ТОВ "СІТІПРІНТ".

Закон України «Про освіту» (2017). №2145-VIII https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020). №463-IX. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Єльникова, Г.В. (2018). STEM-освіта в контексті адаптивного підходу. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика» Серія «Педагогіка», 4 (7). http://nbuv.gov.ua/UJRN/adupped_2018_4_6

Коберник, Г. (2017). Адаптування навчальних завдань – ефективний засіб індивідуалізації навчання. https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/7643

Кодлюк, Я.П. (2016). Ключові компетентності у змісті підручників для початкової школи. Проблеми сучасного підручника, 17, 182–191. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/362

Кондратюк, О.М., Толмачова, І.М., Шилкунова, З.І. (2019). Можливості технології розвивального навчання в контексті реалізації концепції нової української школи. Інноваційна педагогіка, 1(12), 220‒223. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/12/part_1/50.pdf

Кононенко, О.В. (2015). Адаптивність як критерій амбівалентності перфекціонізму особистості. У Матеріали другої міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Особистість і суспільство: методологія та практика сучасної психології». Луцьк. https://www.inforum.in.ua/conferences/15/18/109

Кордунова, Н., Мудрак, І., Дмитріюк, Н. (2021). Особливості життєстійкості та адаптивності студентів у кризових ситуаціях. Психологічні перспективи, 38, 96–109. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-96-109

Кошова, С.П. (2020). Теоретико-методологічні засади адаптивного навчання державних службовців. Державне управління: удосконалення та розвиток, 6. https://doi.org/10.32702/2307-2156-2020.6.53

Кузнєцова, О.В. (2013). Адаптивність особистості як чинник професійної надійності у представників екстремальних видів діяльності. Наука і освіта, 7, 243‒247.

Луценко, Г. (2020). Взаємозв’язок адаптивного та рефлексивного управління. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Педагогіка», 10(19). https://doi.org/10.33296/2707-0255-10(19)-14

Лучанінова, О. (2019). Адаптивний менеджмент в освіті: нова роль викладача сучасного ЗВО. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика» Серія «Педагогіка», 7 (13). https://doi.org/10.33296/2707-0255-7(13)-01

Ляшенко, О. І. (2019). Адаптивне навчання як ознака сучасних дидактичних систем. У Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць «Психологічна теорія і технологія навчання» (8(10), с.185-195). Ін-т психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, Київ.

Масюк, О.М. (2004). Формування оцінної діяльності молодших школярів у процесі навчання (Дисертація кандидата педагогічних наук). Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків.

Пішванова, В.О. (2015). Принципи адаптивного навчання. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки, 1 (24), 178‒183.

Радкевич, О. (2023). Адаптивне тестування в контексті використання електронних засобів навчання: суть, розроблення та оцінювання. Професійна педагогіка, 1(26). 58‒73. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.26.58-73

Ростока, М.Л. (2021). Специфічні особливості адаптаційного процесу та загальні закономірності індивідуальної адаптації. Адаптивні процеси в освіті: збірник матеріалів 6-го Всеукраїнського наукового форуму з міжнародною участю, 3, 35‒39.

Савченко, О.Я. (2014). Уміння вчитися – ключова компетентність молодшого школяра посібник. Київ: Педагогічна думка.

Сікора, Я.Б. (2018) Інструменти адаптивного навчання. Актуальні питання сучасної інформатики, 103‒107. http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/28099

Сімоненко, Л.Ю. (2016). Лінгводидактичні засади організації контролю сформованості методичної компетентності майбутніх учителів української мови (Дисертація кандидата педагогічних наук). Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», Старобільськ. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/13793/1/Simonenko_dusert.pdf

Співак, Л.М. (2008). Особливості формування самоконтролю в поведінковій діяльності молодших школярів з низьким рівнем навчальних досягнень. Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 2, 324‒332. Кам’янець-Подільський: Аксіома.

Толмачова, І.М. (2014). Дидактична система формування навчальної дії контролю у молодших школярів. Наукове видання «Наукові записки кафедри педагогіки». Збірник наукових праць, 36, 190‒197. Харків.

Топузов, О.М., Малихін, О.В., & Опалюк, Т.Л. (2018). Педагогічна майстерність: розвиток професійно-педагогічної адаптивності та соціальної рефлексії майбутнього вчителя: навчальний посібник. Київ: Педагогічна думка.

Шишкіна М. П. (ред.) (2020). Адаптивна хмаро орієнтована система навчання та професійного розвитку вчителів закладів загальної середньої освіти: монографія. Київ: Педагогічна думка.

Шубін, І.Ю., Четвериков, Г.Г., Ляшик, В.А., Шанідзе, Н.О. (2020). Адаптивне тестування знань методами логічних мереж. Біоніка інтелекту. Харківський національний університет радіоелектроніки, 2 (95), 82–89.

Цвєтаєва, О.В., & Знанецька, О.М. (2019). Адаптивне навчання в сучасній системі освіти. Збірник наукових праць. Педагогічні науки, 87, 170‒175. DOI: 10.32999/ksu2413-1865/2019-87-31

Bilous, O.S., & Fedoruk, Yu.A. (2018). Vprovadzhennia adaptyvnoho navchannia u suchasnyi osvitnii prostir. Adaptyvni tekhnolohii upravlinnia navchanniam: materialy chetvertoi mizhnarodnoi konferentsii, 21‒25. Odesa, 24–26 zhovtnia 2018 r. (in Ukrainian).

Bondar, V.I. (ed.), Shaposhnikova, I.M., Opaliuk, T.L., & Franchuk, T.I. (2018). Adaptyvne navchannia studentiv profesii vchytelia: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Vydavnytstvo NPU imeni M. P. Drahomanova. (in Ukrainian).

Dmytrenko, T.O., Kopylova, S.V. (2015). Kontseptualni zasady adaptyvnoi systemy profesiinoi pidhotovky mahistriv sotsialnoi roboty. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 43 (96), 501‒508. (in Ukrainian).

Dovha, T.Ia., Nikitina, O.O. (2013). Zahalnonavchalni uminnia i navychky: teoriia ta praktyka formuvannia v uchniv pochatkovoi shkoly: metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV "SITIPRINT". (in Ukrainian).

Hariacha, S.A. (2014). Formuvannia v uchniv kliuchovoi kompetentnosti «Uminnia vchytysia» vidpovidno do vymoh novykh derzhavnykh osvitnikh standartiv. Cherkasy: ChOIPOPP. (in Ukrainian).

Hlazova, V.V. (2012). Formuvannia kontrolno-otsinnykh umin u molodshykh shkoliariv (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Kryvorizkyi pedahohichnyi instytut DVNZ «Kryvorizkyi natsionalnyi universytet», Kryvyi Rih. (in Ukrainian).

Hrynevych, L., Kalashnikova, S. (ed.) (2021). Analitychnyi ohliad «Mozhlyvosti dlia realizatsii sotsialno-emotsiinoho navchannia v ramkakh reformy «Nova ukrainska shkola» (Feasibility Study on Opportunities for SEL within New Ukrainian School Reform). Kyiv, «Vydavnycha hrupa «Shkilnyi svit». (in Ukrainian).

Kobernyk, H. (2017). Adaptuvannia navchalnykh zavdan – efektyvnyi zasib indyvidualizatsii navchannia. https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/7643 (in Ukrainian).

Kodliuk, Ya.P. (2016). Kliuchovi kompetentnosti u zmisti pidruchnykiv dlia pochatkovoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 17, 182–191. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/362 (in Ukrainian).

Kondratiuk, O.M., Tolmachova, I.M., Shylkunova, Z.I. (2019). Mozhlyvosti tekhnolohii rozvyvalnoho navchannia v konteksti realizatsii kontseptsii novoi ukrainskoi shkoly. Innovatsiina pedahohika, 1(12), 220‒223. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/12/part_1/50.pdf (in Ukrainian).

Kononenko, O.V. (2015). Adaptyvnist yak kryterii ambivalentnosti perfektsionizmu osobystosti. Materialy druhoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii «Osobystist i suspilstvo: metodolohiia ta praktyka suchasnoi psykholohii». Lutsk. https://www.inforum.in.ua/conferences/15/18/109 (in Ukrainian).

Kordunova, N., Mudrak, I., Dmytriiuk, N. (2021). Osoblyvosti zhyttiestiikosti ta adaptyvnosti studentiv u kryzovykh sytuatsiiakh. Psykholohichni perspektyvy, 38, 96–109. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-96-109 (in Ukrainian).

Koshova, S.P. (2020). Teoretyko-metodolohichni zasady adaptyvnoho navchannia derzhavnykh sluzhbovtsiv. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 6. https://doi.org/10.32702/2307-2156-2020.6.53 (in Ukrainian).

Kuznietsova, O.V. (2013). Adaptyvnist osobystosti yak chynnyk profesiinoi nadiinosti u predstavnykiv ekstremalnykh vydiv diialnosti. Nauka i osvita, 7, 243‒247. (in Ukrainian).

Liashenko, O. I. (2019). Adaptyvne navchannia yak oznaka suchasnykh dydaktychnykh system. In Aktualni problemy psykholohii: zbirnyk naukovykh prats «Psykholohichna teoriia i tekhnolohiia navchannia» (8(10), pp. 185‒195). In-t psykholohii im. H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy, Kyiv.. (in Ukrainian).

Luchaninova, O. (2019). Adaptyvnyi menedzhment v osviti: nova rol vykladacha suchasnoho ZVO. Elektronne naukove fakhove vydannia «Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka» Seriia «Pedahohika», 7 (13). https://doi.org/10.33296/2707-0255-7(13)-01 (in Ukrainian).

Lutsenko, H. (2020). Vzaiemozviazok adaptyvnoho ta refleksyvnoho upravlinnia. Elektronne naukove fakhove vydannia «Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia «Pedahohika», 10(19). https://doi.org/10.33296/2707-0255-10(19)-14 (in Ukrainian).

Masiuk, O.M. (2004). Formuvannia otsinnoi diialnosti molodshykh shkoliariv u protsesi navchannia (Dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk). Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. H.S. Skovorody. Kharkiv. (in Ukrainian).

Pishvanova, V.O. (2015). Pryntsypy adaptyvnoho navchannia. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky, 1 (24), 178‒183. (in Ukrainian).

Radkevych, O. (2023). Adaptyvne testuvannia v konteksti vykorystannia elektronnykh zasobiv navchannia: sut, rozroblennia ta otsiniuvannia. Profesiina pedahohika, 1(26). 58‒73. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.26.58-73 (in Ukrainian).

Rostoka, M.L. (2021). Spetsyfichni osoblyvosti adaptatsiinoho protsesu ta zahalni zakonomirnosti indyvidualnoi adaptatsii. Adaptyvni protsesy v osviti: zbirnyk materialiv 6-ho Vseukrainskoho naukovoho forumu z mizhnarodnoiu uchastiu, 3, 35‒39. (in Ukrainian).

Savchenko, O.Ya. (2014). Uminnia vchytysia – kliuchova kompetentnist molodshoho shkoliara posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Shubin, I.Iu., Chetverykov, H.H., Liashyk, V.A., Shanidze, N.O. (2020). Adaptyvne testuvannia znan metodamy lohichnykh merezh. Bionika intelektu. Kharkivskyi natsionalnyi universytet radioelektroniky, 2(95), 82–89. (in Ukrainian).

Shyshkina M. P. (ed.) (2020). Adaptyvna khmaro oriientovana systema navchannia ta profesiinoho rozvytku vchyteliv zakladiv zahalnoi serednoi osvity: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Sikora, Ya.B. (2018) Instrumenty adaptyvnoho navchannia. Aktualni pytannia suchasnoi informatyky, 103‒107. http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/28099 (in Ukrainian).

Simonenko, L.Iu. (2016). Linhvodydaktychni zasady orhanizatsii kontroliu sformovanosti metodychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy (Dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk). Derzhavnyi zaklad «Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka», Starobilsk. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/13793/1/Simonenko_dusert.pdf (in Ukrainian).

Spivak, L.M. (2008). Osoblyvosti formuvannia samokontroliu v povedinkovii diialnosti molodshykh shkoliariv z nyzkym rivnem navchalnykh dosiahnen. Problemy suchasnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii im. H.S. Kostiuka APN Ukrainy, 2, 324‒332. Kamianets-Podilskyi: Aksioma. (in Ukrainian).

Tolmachova, I.M. (2014). Dydaktychna systema formuvannia navchalnoi dii kontroliu u molodshykh shkoliariv. Naukove vydannia «Naukovi zapysky kafedry pedahohiky». Zbirnyk naukovykh prats, 36, 190‒197. Kharkiv. (in Ukrainian).

Topuzov, O.M., Malykhin, O.V., & Opaliuk, T.L. (2018). Pedahohichna maisternist: rozvytok profesiino-pedahohichnoi adaptyvnosti ta sotsialnoi refleksii maibutnoho vchytelia: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Tsvietaieva, O.V., & Znanetska, O.M. (2019). Adaptyvne navchannia v suchasnii systemi osvity. Zbirnyk naukovykh prats. Pedahohichni nauky, 87, 170‒175. https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2019-87-31 (in Ukrainian).

Vashchenko, L.S. (2014). Uminnia vchytysia – kliuchova kompetentnist uchnivskoi molodi suchasnoho informatsiinoho suspilstva. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 43(5), 1‒14. (in Ukrainian).

Yelnykova, H.V. (2018). STEM-osvita v konteksti adaptyvnoho pidkhodu. Elektronne naukove fakhove vydannia «Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka» Seriia «Pedahohika», 4(7). http://nbuv.gov.ua/UJRN/adupped_2018_4_6 (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). No 2145-VIII https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» (2020). No 463-IX. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.