Анотація
У статті актуалізовано проблему навчальних втрат учнів початкової школи в умовах війни. Констатовано, що її нагальність зумовлена труднощами у доступі дітей до навчання й навчальних матеріалів; значними психологічними навантаженнями, що впливають на їхню здатність до концентрації уваги та пізнавальну мотивацію. Розглянуто останні моніторингові дослідження щодо викликів, з якими стикаються діти в умовах воєнного часу, здійснено аналіз публікацій вітчизняних і зарубіжних науковців, міжнародних та неурядових організацій, які підтверджують наявність та тенденцію до зростання втрат і прогалин у навчанні школярів. Зауважено, що попри результати опитувань педагогів, спостережень за освітнім процесом, окремих вимірювань рівнів успішності школярів, на сьогодні неможливо засвідчити достовірну величину навчальних втрат, адже підсумкових даних про досягнення здобувачів освіти в умовах воєнного стану недостатньо через відсутність усталених процедур для їх діагностування та компенсації. Презентовано результати дослідження проблеми втрат у навчанні молодших школярів, яке охопило значний масив експериментальних даних і стало основою для зіставного аналізу поглядів учителів і батьків учнів 1–4 класів; схарактеризовано результативність навчального процесу та визначено дієві заходи мінімізації / компенсації навчальних втрат учнів з урахуванням особливостей організації освіти в умовах воєнного стану. Визначено перспективи дієвої співпраці вчителів і батьків учнів у подоланні навчальних втрат у початковій школі.
Посилання
Алєксєєва, С., Арістова, Н., Малихін, О. & Топузов, О. (2023). Методологічні та дидактичні засади компенсації освітніх втрат здобувачів повної загальної середньої освіти. Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: Методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка. 19‒25. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737635
Алєксєєнко, Т. (2024a). Гнучке навчання в основних характеристиках, реальних практиках та потребах учнів щодо змісту підручників. Проблеми сучасного підручника, 31(3), 13‒23. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-13-23
Алєксєєнко, Т. (2024b). Засадничі ідеї дидактико-методичних рішень діагностики навчальних втрат здобувачів освіти: досвід і перспективи. У Компетентнісно орієнтоване навчання: Виклики та перспективи: Збірник тез ІV Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (с. 202–205). Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741080
Барановська, О.В. (2022). Індивідуалізація та диференціація навчання як засіб компенсації освітніх втрат учнів початкової школи. Проблеми сучасного підручника, 29, 14‒23. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734218
Бібік, Н.М., Вашуленко, О.В., Листопад, Н.П., Мартиненко, В.О., Онопрієнко, О.В., Павлова, Т.С. & Петрук, О.М. (2023). Діагностика навчальних втрат та рекомендації щодо їх подолання у початковій школі. У Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: Методичні рекомендації (с. 60–69). Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736974
Бичко, Г. & Терещенко, В. (2023). Навчальні втрати: сутність, причини, наслідки та шляхи подолання. Український центр оцінювання якості освіти. https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2023/04/Learning-losses_Ukraine.pdf
Глушко, О.З., Локшина, О.І., Джурило, А.П., Максименко, О.О., Кравченко, С.М. & Шпарик, О.М. (2023). Освітні втрати: термінологічний дискурс із використанням зарубіжного досвіду. У Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: Методичні рекомендації (с. 19–25). Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-644-736-7-2023-190
Державна служба якості освіти України. (2023). Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022 / 23 навчальному році. https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf
Державна служба якості освіти України. (2024). Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2023 / 24 навчальному році. https://fileview.ukr.net/?url=https://mail.ukr.net/api/public/file_view/list%3Ftoken%3DMWlIAkyJt6PfeuZfgoFpg7rNxo1VyaNmpNHBU5jgj_SwGlwOQwR-d17Aw2n8MsYMF0u7UMKzcxBi5cJoLdkl3vzLmebw0g3rIfd-Dw:IqbJWg5TzNKlpr0l%26r%3D1723107272258&default_mode=view&lang=uk#start=0
Ліпчевська, І. (2024a). Мінімізація навчальних втрат у початковій освіті: інформаційно-комунікаційна компетентність учнів. У Актуальні проблеми та стратегії розвитку початкової освіти: Матеріали ІV Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (16 травня 2024 року, с. 21–23). Рівне: РДГУ. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742225
Ліпчевська, І. (2024b). Розвиток самостійності навчання учнів початкової школи в умовах воєнного стану. У Асертивність і саморозвиток учнів та студентів з ознаками обдарованості в умовах війни: Тези доповідей учасників ХVІІ науково-практичного семінару (с. 32–34). Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741090
Локшина, О., Джурило, А., Максименко, О. & Шпарик, О. (2023). До питання про навчальні втрати: термінологічний концепт у сучасному науково-педагогічному дискурсі. Український педагогічний журнал, 2, 5‒18. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/655/691
Онопрієнко, О. (2024). Використання штучного інтелекту для долання втрат у навчанні молодших школярів математики. У Актуальні проблеми та стратегії розвитку початкової освіти: Матеріали ІV Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (16 травня 2024 року, с. 6–7). Рівне: РДГУ. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741313
Павлова, Т.С. (2024). Навчальні втрати у результатах початкової освіти. У Сучасні освітні методики та технології в умовах викликів сьогодення: Матеріали Інтернет-конференції (16–17 травня 2024, с. 168–171). Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742289
Петрук, О. (2024). Вектори дослідження проблеми навчальних втрат у початковій і базовій середній освіті. У Актуальні проблеми та стратегії розвитку початкової освіти: Матеріали ІV Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (16 травня 2024 року, с. 29–30). Рівне: РДГУ. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741304
Топузов, О.М., Онопрієнко, О.В. (ред.). (2023). Діагностика та механізми подолання втрат у навчанні молодших школярів: методичні рекомендації. Київ: Інститут педагогіки НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736336
Шелестова, Л.В., Барановська, О.В. (2024). Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у початковій школі: методичний посібник. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742079
Bertoletti, A., Cannistrà, M., Soncin, M. & Agasisti, T. (2023). The heterogeneity of Covid-19 learning loss across Italian primary and middle schools. Economics of Education Review, 95. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102435
Levenson, N. (2020). Making Up for Learning Losses Will Require Best Practices in Intervention. http://www.ascd.org/ascd-express/vol15/num23/making-up-for-learning-losses-will-require-best-practices-in-intervention.aspx?utm_source=marketing&utm_medium=smartbrief&utm_campaign=smartbrief-express0831-0920
Page, E., Leonard-Kane, R., Kashefpakdel, E., Riggall, A. & Guerriero, S. (2021) Learning loss, learning gains and wellbeing: a rapid evidence assessment. ED615066.pdf
Tang, K.H.D. (2023). Impacts of COVID-19 on primary, secondary and tertiary education: a comprehensive review and recommendations for educational practices. Educational Research for Policy and Practice, 22, 23–61. https://doi.org/10.1007/s10671-022-09319-y
Alieksieienko, T. (2024a). Hnuchke navchannia v osnovnykh kharakterystykakh, realnykh praktykakh ta potrebakh uchniv shchodo zmistu pidruchnykiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 31(3), 13‒23. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-13-23 (in Ukrainian).
Alieksieienko, T. (2024b). Zasadnychi idei dydaktyko-metodychnykh rishen diahnostyky navchalnykh vtrat zdobuvachiv osvity: dosvid i perspektyvy. In Kompetentnisno oriientovane navchannia: Vyklyky ta perspektyvy: Zbirnyk tez IV Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp.202‒205). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741080 (in Ukrainian).
Alieksieieva, S., Aristova, N., Malykhin, O. & Topuzov, O. (2023). Metodolohichni ta dydaktychni zasady kompensatsii osvitnikh vtrat zdobuvachiv povnoi zahalnoi serednoi osvity. In Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: Metodychni rekomendatsii (pp. 19‒25). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737635 (in Ukrainian).
Baranovska, O.V. (2022). Indyvidualizatsiia ta dyferentsiatsiia navchannia yak zasib kompensatsii osvitnikh vtrat uchniv pochatkovoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 14‒23. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734218 (in Ukrainian).
Bertoletti, A., Cannistrà, M., Soncin, M. & Agasisti, T. (2023). The heterogeneity of Covid-19 learning loss across Italian primary and middle schools. Economics of Education Review, 95. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102435 (in English).
Bibik, N.M., Vashulenko, O.V., Lystopad, N.P., Martynenko, V.O., Onopriienko, O.V., Pavlova, T.S. & Petruk, O.M. (2023). Diahnostyka navchalnykh vtrat ta rekomendatsii shchodo yikh podolannia u pochatkovii shkoli. In Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: Metodychni rekomendatsii (pp. 60‒69). Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736974 (in Ukrainian).
Bychko, H. & Tereshchenko, V. (2023). Navchalni vtraty: sutnist, prychyny, naslidky ta shliakhy podolannia. Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2023/04/Learning-losses_Ukraine.pdf (in Ukrainian).
Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. (2023). Doslidzhennia yakosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v umovakh viiny u 2022 / 23 navchalnomu rotsi. https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf (in Ukrainian).
Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. (2024). Doslidzhennia yakosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v umovakh viiny u 2023 / 24 navchalnomu rotsi. https://fileview.ukr.net/?url=https://mail.ukr.net/api/public/file_view/list%3Ftoken%3DMWlIAkyJt6PfeuZfgoFpg7rNxo1VyaNmpNHBU5jgj_SwGlwOQwR-d17Aw2n8MsYMF0u7UMKzcxBi5cJoLdkl3vzLmebw0g3rIfd-Dw:IqbJWg5TzNKlpr0l%26r%3D1723107272258&default_mode=view&lang=uk#start=0 (in Ukrainian).
Hlushko, O.Z., Lokshyna, O.I., Dzhurylo, A.P., Maksymenko, O.O., Kravchenko, S.M. & Shparyk, O.M. (2023). Osvitni vtraty: terminolohichnyi dyskurs iz vykorystanniam zarubizhnoho dosvidu. In Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: Metodychni rekomendatsii (pp. 19‒25). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-644-736-7-2023-190 (in Ukrainian).
Levenson, N. (2020). Making Up for Learning Losses Will Require Best Practices in Intervention. http://www.ascd.org/ascd-express/vol15/num23/making-up-for-learning-losses-will-require-best-practices-in-intervention.aspx?utm_source=marketing&utm_medium=smartbrief&utm_campaign=smartbrief-express0831-0920 (in English).
Lipchevska, I. (2024a). Minimizatsiia navchalnykh vtrat u pochatkovii osviti: informatsiino-komunikatsiina kompetentnist uchniv. In Aktualni problemy ta stratehii rozvytku pochatkovoi osvity: Materialy IV Vseukrainskoi studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (16 travnia 2024 roku, pp. 21-23). Rivne: RDHU. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742225 (in Ukrainian).
Lipchevska, I. (2024b). Rozvytok samostiinosti navchannia uchniv pochatkovoi shkoly v umovakh voiennoho stanu. In Asertyvnist i samorozvytok uchniv ta studentiv z oznakamy obdarovanosti v umovakh viiny: Tezy dopovidei uchasnykiv KhVII naukovo-praktychnoho seminaru (pp. 32‒34). Kyiv: Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741090 (in Ukrainian).
Lokshyna, O., Dzhurylo, A., Maksymenko, O. & Shparyk, O. (2023). Do pytannia pro navchalni vtraty: terminolohichnyi kontsept u suchasnomu naukovo-pedahohichnomu dyskursi. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 5‒18. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/655/691 (in Ukrainian).
Onopriienko, O. (2024). Vykorystannia shtuchnoho intelektu dlia dolannia vtrat u navchanni molodshykh shkoliariv matematyky. In Aktualni problemy ta stratehii rozvytku pochatkovoi osvity: Materialy IV Vseukrainskoi studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (16 travnia 2024 roku, pp. 6‒7). Rivne: RDHU. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741313 (in Ukrainian).
Page, E., Leonard-Kane, R., Kashefpakdel, E., Riggall, A. & Guerriero, S. (2021). Learning loss, learning gains and wellbeing: a rapid evidence assessment. ED615066.pdf (in English).
Pavlova, T.S. (2024). Navchalni vtraty u rezultatakh pochatkovoi osvity. In Suchasni osvitni metodyky ta tekhnolohii v umovakh vyklykiv sohodennia: Materialy Internet-konferentsii (16-17 travnia 2024, pp. 168‒171). Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742289 (in Ukrainian).
Petruk, O. (2024). Vektory doslidzhennia problemy navchalnykh vtrat u pochatkovii i bazovii serednii osviti. In Aktualni problemy ta stratehii rozvytku pochatkovoi osvity: Materialy IV Vseukrainskoi studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (16 travnia 2024 roku, pp. 29‒30). Rivne: RDHU. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741304 (in Ukrainian).
Shelestova, L.V., Baranovska, O.V. (2024). Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu u pochatkovii shkoli: metodychnyi posibnyk. Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742079 (in Ukrainian).
Tang, K.H.D. (2023). Impacts of COVID-19 on primary, secondary and tertiary education: a comprehensive review and recommendations for educational practices. Educational Research for Policy and Practice, 22, 23–61. https://doi.org/10.1007/s10671-022-09319-y (in English).
Topuzov, O.M., Onopriienko, O.V. (ed.). (2023). Diahnostyka ta mekhanizmy podolannia vtrat u navchanni molodshykh shkoliariv: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736336 (in Ukrainian).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.