LEARNING LOSSES OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS: TEACHERS’ AND PARENTS’ PERCEPTIONS OF THE PROBLEM
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

primary school
learning losses of students
methodology for diagnosing learning losses
overcoming learning losses
teachers, parents of students in grades 1–4
experimental study

How to Cite

Petruk О., Alieksieienko Т., Baranovska О., Lipchevska І. ., & Pavlova Т. (2024). LEARNING LOSSES OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS: TEACHERS’ AND PARENTS’ PERCEPTIONS OF THE PROBLEM: Based on research. Ukrainian Educational Journal, (4), 135–143. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-135-143

Abstract

The article highlights the issue of learning losses among primary school students in wartime conditions. It is established that the urgency of the problem is due to the difficulties children face in accessing education and educational materials, as well as significant psychological stress that affects their ability to concentrate and their cognitive motivation. Recent monitoring studies on the challenges faced by children in wartime have been reviewed, and an analysis of publications by domestic and foreign scientists, international, and non-governmental organizations confirms the presence and increasing trend of learning losses and gaps in students' education.

The results of a study on learning losses among younger students are presented, which covered a significant array of experimental data and served as the basis for a comparative analysis of the views of teachers and parents of students in grades 1–4. The effectiveness of the learning process is assessed, and effective measures to minimize or compensate for students' learning losses are identified, taking into account the peculiarities of organizing education in wartime conditions. Notably, both parties ‒ teachers and parents ‒ emphasize the need to adapt the learning process and individualize instruction. Teachers highlight the importance of a differentiated approach, the use of modern technologies, interactive methods, as well as collaboration with parents to ensure students' motivation and accountability for their academic achievements. Parents focus on simplifying the curriculum, extending the time allotted for mastering key topics, introducing additional lessons and extracurricular activities, as well as the importance of transitioning to in-person learning and creating a psychologically comfortable environment.

The prospects for effective cooperation between teachers and parents in overcoming learning losses of primary school pupils are determined.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-135-143
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Алєксєєва, С., Арістова, Н., Малихін, О. & Топузов, О. (2023). Методологічні та дидактичні засади компенсації освітніх втрат здобувачів повної загальної середньої освіти. Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: Методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка. 19‒25. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737635

Алєксєєнко, Т. (2024a). Гнучке навчання в основних характеристиках, реальних практиках та потребах учнів щодо змісту підручників. Проблеми сучасного підручника, 31(3), 13‒23. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-13-23

Алєксєєнко, Т. (2024b). Засадничі ідеї дидактико-методичних рішень діагностики навчальних втрат здобувачів освіти: досвід і перспективи. У Компетентнісно орієнтоване навчання: Виклики та перспективи: Збірник тез ІV Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (с. 202–205). Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741080

Барановська, О.В. (2022). Індивідуалізація та диференціація навчання як засіб компенсації освітніх втрат учнів початкової школи. Проблеми сучасного підручника, 29, 14‒23. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734218

Бібік, Н.М., Вашуленко, О.В., Листопад, Н.П., Мартиненко, В.О., Онопрієнко, О.В., Павлова, Т.С. & Петрук, О.М. (2023). Діагностика навчальних втрат та рекомендації щодо їх подолання у початковій школі. У Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: Методичні рекомендації (с. 60–69). Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736974

Бичко, Г. & Терещенко, В. (2023). Навчальні втрати: сутність, причини, наслідки та шляхи подолання. Український центр оцінювання якості освіти. https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2023/04/Learning-losses_Ukraine.pdf

Глушко, О.З., Локшина, О.І., Джурило, А.П., Максименко, О.О., Кравченко, С.М. & Шпарик, О.М. (2023). Освітні втрати: термінологічний дискурс із використанням зарубіжного досвіду. У Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: Методичні рекомендації (с. 19–25). Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-644-736-7-2023-190

Державна служба якості освіти України. (2023). Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022 / 23 навчальному році. https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf

Державна служба якості освіти України. (2024). Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2023 / 24 навчальному році. https://fileview.ukr.net/?url=https://mail.ukr.net/api/public/file_view/list%3Ftoken%3DMWlIAkyJt6PfeuZfgoFpg7rNxo1VyaNmpNHBU5jgj_SwGlwOQwR-d17Aw2n8MsYMF0u7UMKzcxBi5cJoLdkl3vzLmebw0g3rIfd-Dw:IqbJWg5TzNKlpr0l%26r%3D1723107272258&default_mode=view&lang=uk#start=0

Ліпчевська, І. (2024a). Мінімізація навчальних втрат у початковій освіті: інформаційно-комунікаційна компетентність учнів. У Актуальні проблеми та стратегії розвитку початкової освіти: Матеріали ІV Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (16 травня 2024 року, с. 21–23). Рівне: РДГУ. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742225

Ліпчевська, І. (2024b). Розвиток самостійності навчання учнів початкової школи в умовах воєнного стану. У Асертивність і саморозвиток учнів та студентів з ознаками обдарованості в умовах війни: Тези доповідей учасників ХVІІ науково-практичного семінару (с. 32–34). Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741090

Локшина, О., Джурило, А., Максименко, О. & Шпарик, О. (2023). До питання про навчальні втрати: термінологічний концепт у сучасному науково-педагогічному дискурсі. Український педагогічний журнал, 2, 5‒18. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/655/691

Онопрієнко, О. (2024). Використання штучного інтелекту для долання втрат у навчанні молодших школярів математики. У Актуальні проблеми та стратегії розвитку початкової освіти: Матеріали ІV Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (16 травня 2024 року, с. 6–7). Рівне: РДГУ. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741313

Павлова, Т.С. (2024). Навчальні втрати у результатах початкової освіти. У Сучасні освітні методики та технології в умовах викликів сьогодення: Матеріали Інтернет-конференції (16–17 травня 2024, с. 168–171). Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742289

Петрук, О. (2024). Вектори дослідження проблеми навчальних втрат у початковій і базовій середній освіті. У Актуальні проблеми та стратегії розвитку початкової освіти: Матеріали ІV Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції (16 травня 2024 року, с. 29–30). Рівне: РДГУ. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741304

Топузов, О.М., Онопрієнко, О.В. (ред.). (2023). Діагностика та механізми подолання втрат у навчанні молодших школярів: методичні рекомендації. Київ: Інститут педагогіки НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736336

Шелестова, Л.В., Барановська, О.В. (2024). Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у початковій школі: методичний посібник. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742079

Bertoletti, A., Cannistrà, M., Soncin, M. & Agasisti, T. (2023). The heterogeneity of Covid-19 learning loss across Italian primary and middle schools. Economics of Education Review, 95. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102435

Levenson, N. (2020). Making Up for Learning Losses Will Require Best Practices in Intervention. http://www.ascd.org/ascd-express/vol15/num23/making-up-for-learning-losses-will-require-best-practices-in-intervention.aspx?utm_source=marketing&utm_medium=smartbrief&utm_campaign=smartbrief-express0831-0920

Page, E., Leonard-Kane, R., Kashefpakdel, E., Riggall, A. & Guerriero, S. (2021) Learning loss, learning gains and wellbeing: a rapid evidence assessment. ED615066.pdf

Tang, K.H.D. (2023). Impacts of COVID-19 on primary, secondary and tertiary education: a comprehensive review and recommendations for educational practices. Educational Research for Policy and Practice, 22, 23–61. https://doi.org/10.1007/s10671-022-09319-y

Alieksieienko, T. (2024a). Hnuchke navchannia v osnovnykh kharakterystykakh, realnykh praktykakh ta potrebakh uchniv shchodo zmistu pidruchnykiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 31(3), 13‒23. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-13-23 (in Ukrainian).

Alieksieienko, T. (2024b). Zasadnychi idei dydaktyko-metodychnykh rishen diahnostyky navchalnykh vtrat zdobuvachiv osvity: dosvid i perspektyvy. In Kompetentnisno oriientovane navchannia: Vyklyky ta perspektyvy: Zbirnyk tez IV Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp.202‒205). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741080 (in Ukrainian).

Alieksieieva, S., Aristova, N., Malykhin, O. & Topuzov, O. (2023). Metodolohichni ta dydaktychni zasady kompensatsii osvitnikh vtrat zdobuvachiv povnoi zahalnoi serednoi osvity. In Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: Metodychni rekomendatsii (pp. 19‒25). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737635 (in Ukrainian).

Baranovska, O.V. (2022). Indyvidualizatsiia ta dyferentsiatsiia navchannia yak zasib kompensatsii osvitnikh vtrat uchniv pochatkovoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 14‒23. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734218 (in Ukrainian).

Bertoletti, A., Cannistrà, M., Soncin, M. & Agasisti, T. (2023). The heterogeneity of Covid-19 learning loss across Italian primary and middle schools. Economics of Education Review, 95. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102435 (in English).

Bibik, N.M., Vashulenko, O.V., Lystopad, N.P., Martynenko, V.O., Onopriienko, O.V., Pavlova, T.S. & Petruk, O.M. (2023). Diahnostyka navchalnykh vtrat ta rekomendatsii shchodo yikh podolannia u pochatkovii shkoli. In Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: Metodychni rekomendatsii (pp. 60‒69). Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736974 (in Ukrainian).

Bychko, H. & Tereshchenko, V. (2023). Navchalni vtraty: sutnist, prychyny, naslidky ta shliakhy podolannia. Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2023/04/Learning-losses_Ukraine.pdf (in Ukrainian).

Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. (2023). Doslidzhennia yakosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v umovakh viiny u 2022 / 23 navchalnomu rotsi. https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf (in Ukrainian).

Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. (2024). Doslidzhennia yakosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v umovakh viiny u 2023 / 24 navchalnomu rotsi. https://fileview.ukr.net/?url=https://mail.ukr.net/api/public/file_view/list%3Ftoken%3DMWlIAkyJt6PfeuZfgoFpg7rNxo1VyaNmpNHBU5jgj_SwGlwOQwR-d17Aw2n8MsYMF0u7UMKzcxBi5cJoLdkl3vzLmebw0g3rIfd-Dw:IqbJWg5TzNKlpr0l%26r%3D1723107272258&default_mode=view&lang=uk#start=0 (in Ukrainian).

Hlushko, O.Z., Lokshyna, O.I., Dzhurylo, A.P., Maksymenko, O.O., Kravchenko, S.M. & Shparyk, O.M. (2023). Osvitni vtraty: terminolohichnyi dyskurs iz vykorystanniam zarubizhnoho dosvidu. In Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: Metodychni rekomendatsii (pp. 19‒25). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-644-736-7-2023-190 (in Ukrainian).

Levenson, N. (2020). Making Up for Learning Losses Will Require Best Practices in Intervention. http://www.ascd.org/ascd-express/vol15/num23/making-up-for-learning-losses-will-require-best-practices-in-intervention.aspx?utm_source=marketing&utm_medium=smartbrief&utm_campaign=smartbrief-express0831-0920 (in English).

Lipchevska, I. (2024a). Minimizatsiia navchalnykh vtrat u pochatkovii osviti: informatsiino-komunikatsiina kompetentnist uchniv. In Aktualni problemy ta stratehii rozvytku pochatkovoi osvity: Materialy IV Vseukrainskoi studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (16 travnia 2024 roku, pp. 21-23). Rivne: RDHU. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742225 (in Ukrainian).

Lipchevska, I. (2024b). Rozvytok samostiinosti navchannia uchniv pochatkovoi shkoly v umovakh voiennoho stanu. In Asertyvnist i samorozvytok uchniv ta studentiv z oznakamy obdarovanosti v umovakh viiny: Tezy dopovidei uchasnykiv KhVII naukovo-praktychnoho seminaru (pp. 32‒34). Kyiv: Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741090 (in Ukrainian).

Lokshyna, O., Dzhurylo, A., Maksymenko, O. & Shparyk, O. (2023). Do pytannia pro navchalni vtraty: terminolohichnyi kontsept u suchasnomu naukovo-pedahohichnomu dyskursi. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 5‒18. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/655/691 (in Ukrainian).

Onopriienko, O. (2024). Vykorystannia shtuchnoho intelektu dlia dolannia vtrat u navchanni molodshykh shkoliariv matematyky. In Aktualni problemy ta stratehii rozvytku pochatkovoi osvity: Materialy IV Vseukrainskoi studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (16 travnia 2024 roku, pp. 6‒7). Rivne: RDHU. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741313 (in Ukrainian).

Page, E., Leonard-Kane, R., Kashefpakdel, E., Riggall, A. & Guerriero, S. (2021). Learning loss, learning gains and wellbeing: a rapid evidence assessment. ED615066.pdf (in English).

Pavlova, T.S. (2024). Navchalni vtraty u rezultatakh pochatkovoi osvity. In Suchasni osvitni metodyky ta tekhnolohii v umovakh vyklykiv sohodennia: Materialy Internet-konferentsii (16-17 travnia 2024, pp. 168‒171). Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742289 (in Ukrainian).

Petruk, O. (2024). Vektory doslidzhennia problemy navchalnykh vtrat u pochatkovii i bazovii serednii osviti. In Aktualni problemy ta stratehii rozvytku pochatkovoi osvity: Materialy IV Vseukrainskoi studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (16 travnia 2024 roku, pp. 29‒30). Rivne: RDHU. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741304 (in Ukrainian).

Shelestova, L.V., Baranovska, O.V. (2024). Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu u pochatkovii shkoli: metodychnyi posibnyk. Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742079 (in Ukrainian).

Tang, K.H.D. (2023). Impacts of COVID-19 on primary, secondary and tertiary education: a comprehensive review and recommendations for educational practices. Educational Research for Policy and Practice, 22, 23–61. https://doi.org/10.1007/s10671-022-09319-y (in English).

Topuzov, O.M., Onopriienko, O.V. (ed.). (2023). Diahnostyka ta mekhanizmy podolannia vtrat u navchanni molodshykh shkoliariv: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736336 (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.