ЕВОЛЮЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ У ГАЛУЗІ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
PDF
HTML

Ключові слова

європейська інтеграція
європейський освітній простір
ЄС
освіта та навчання
реформи
шкільна освіта
Україна

Як цитувати

Глушко, О. . (2024). ЕВОЛЮЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ У ГАЛУЗІ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Український Педагогічний журнал, (4), 18–29. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-18-29

Анотація

 

Статтю присвячено аналізу процесу еволюції інтеграції загальної середньої освіти України в Європейський освітній простір. У дослідженні здійснено аналіз стану і розвитку національної освіти за період незалежності України в контексті проблематики європейської інтеграції шкільної освіти.

Визначено ключові документи, що визначають напрями розвитку шкільної освіти України, в контексті регулювання європейської інтеграції національної освіти. Наголошено щодо актуальності дослідження в умовах отримання Україною у 2022 році статусу кандидата на членство в Європейський Союз. З’ясовано, що подальша європейська інтеграція української освіти, визнана ключовим завданням розвитку системи освіти у довгостроковій перспективі. Охарактеризовано еволюцію європейської інтеграції України у галузі шкільної освіти, яка є складним і багатогранним процесом, що потребує комплексного підходу і чіткої стратегії з боку держави. Виділено чотири етапи процесу інтеграції загальної середньої освіти в європейський освітній простір, зокрема: 1. Початковий етап (1991–2005); 2. Етап поглиблення інтеграції (2005–2015); 3. Етап системної трансформації (2015–2022); 4. Екзистенційно–модернізаційний етап (2022 – теперішній час). Зроблено висновок, що інтеграція української освіти до Європейського освітнього простору є пріоритетом державної політики у сфері освіти і науки. Інтеграція в європейський освітній простір і міжнародні освітні системи, запровадження європейських освітніх стандартів і передових практик, може відігравати ключову роль у відновленні та розвитку освіти в Україні після війни.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-18-29
PDF
HTML

Посилання

Верховна Рада України. (2005, 12 січня). План дій «Україна – Європейський Союз (994_693). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_693#Text

Верховна Рада України. (2006). Угода про партнерство і співробітництво між Україною і Європейськими Співтовариствами та їх державами-членами. Офіційний вісник України, 24, 203. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_012#Text

Верховна Рада України. (2014, 27 червня). Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та європейським союзом, європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (984_011). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text

Глушко, О. (2022). Стратегічний та законодавчий рівні реформування змісту шкільної освіти на компетентнісних засадах у країнах ЄС. Український педагогічний журнал, 4, 45–58. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-45-58

Глушко, О. (2023). Європейська рамка особистісної, соціальної та навчальної ключової компетентності (LIFECOMP): концептуальний вимір. Український педагогічний журнал, 4, 35–45. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-35-45

Євроінтеграційний портал. (2023). Аналітичний звіт до Повідомлення Комісії для Європейського Парламенту, Європейської Ради та Ради Висновок Європейської Комісії щодо заявки України на членство в Європейському Союзі. http://bitly.ws/PpuR

Закон України «Про вищу освіту». (2014, 1 липня). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Закон України «Про освіту». (2017, 5 вересня). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19

Засєкіна, Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ: Педагогічна думка.

Кабінет Міністрів України. (2005, 31 грудня). Про невідкладні заходи щодо запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти (1312-2005-п). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1312-2005-%D0%BF#Text

Кабінет Міністрів України. (2020a, 5 серпня) Концепція розвитку STEM-освіти до 2027 року (960-р). https://www.kmu.gov.ua/news/uryad-uhvaliv-koncepciyu-rozvitku-stem-osviti-do-2027-roku

Кабінет Міністрів України. (2020b, 30 вересня). Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти (898). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

Кремень, В. Г. (ред.). (2021). Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія. Київ: Київ: КОНВІ ПРІНТ.

Локшина, О. (2018). Забезпечення якості вищої освіти в умовах європеїзації України. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 3‒4, 127–132. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018.3-4.127132

Локшина, О. (2022). Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021 – 2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український педагогічний журнал, 4, 5–17. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17

Локшина, О. (2024). Європейський освітній простір як інтеграційна перспектива української освіти. Український педагогічний журнал, 2, 6–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19

Мельничук, О.С. (ред.). (1985). Інтеграція. Словник іншомовних слів. Київ: Наукова думка. http://slovopedia.org.ua/42/53382/283032.html

Міністерство освіти і науки України. (2023, 11 грудня). Про затвердження дорожньої карти європейської інтеграції України у сферах освіти і науки до 2027 року (№ 1501). http://surl.li/tjjac

Міністерство освіти і науки України. (2024). Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року. Освіта переможців. https://mon.gov.ua/storage/app/media/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf

Представництво Європейської Комісії в Україні. (2004). Угода про Партнерство та Співробітництво – повний текст угоди, підписаної між Європейським Союзом та Україною в Люксембурзі 14 червня 1994 р. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a2390131-2b55-11e9-8d04-01aa75ed71a1

Президент України. (2015, 12 січня). Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020» (5/2015). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text

Пульс Угоди. (2024, 1 червня). Освіта, навчання та молодь. https://pulse.kmu.gov.ua/ua/streams/education.

Топузов, О. М. (2024). Освітня сфера України: національні пріоритети, проблеми і перспективи: монографія. Серія «Наукова школа». Київ: Педагогічна думка.

Топузов, О., Локшина, О., Джурило, А., & Шпарик, О. (2023). Європейський дослідницький простір як орієнтир розвитку освіти і науки в Україні. Український педагогічний журнал, 4, 5–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-5-19

Топузов, О. М., Локшина, О. І., Джурило, А. П., Шпарик, О. М. (2024). Європейський дослідницький простір : здобутки і перспективи (Топузов, О. М., Локшина, О.І., ред.). Київ: Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-644-759-6-2023-51

Шпарик, О. (2024). Інтеграція шкільних систем у Європейському Союзі: сучасні тенденції. Український педагогічний журнал, 3, 41–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-41-51

Council of the European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. (2006/962/EC). Official Journal of the European Union, 30.12.2006. L 394/10-394/18 EN. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF

Council of the European Union. (2018). Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C189/01). Official Journal of the European Union, 61, 1–13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7

Council of the European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. (2006/962/EC). Official Journal of the European Union, 30.12.2006. L 394/10-394/18 EN. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF (in English).

Council of the European Union. (2018). Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C189/01). Official Journal of the European Union, 61, 1–13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7 (in English).

Hlushko, O. (2022). Stratehichnyi ta zakonodavchyi rivni reformuvannia zmistu shkilnoi osvity na kompetentnisnykh zasadakh u krainakh YeS. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (4), 45–58. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-45-58 (in Ukrainian).

Hlushko, O. (2023). Yevropeiska ramka osobystisnoi, sotsialnoi ta navchalnoi kliuchovoi kompetentnosti (LIFECOMP): kontseptualnyi vymir. Ukrainskyi Pedahohichnyi Zhurnal, (4), 35–45. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-35-45 (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2005, December 31). Pro nevidkladni zakhody shchodo zaprovadzhennia zovnishnoho nezalezhnoho otsiniuvannia ta monitorynhu yakosti osvity (1312-2005-p). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1312-2005-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2020a, August 5) Kontseptsiia rozvytku STEM-osvity do 2027 roku (960-r). https://www.kmu.gov.ua/news/uryad-uhvaliv-koncepciyu-rozvitku-stem-osviti-do-2027-roku (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2020b, September 30). Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity (898). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Kremen, V. H. (ed.). (2021). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini : monohrafiia. Kyiv: Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).

Lokshyna, O. (2018). Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v umovakh yevropeizatsii Ukrainy. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, (3-4), 127–132. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018.3-4.127132 (in Ukrainian).

Lokshyna, O. (2022). Stratehiia yevropeiskoho spivrobitnytstva u haluzi osvity i navchannia u 2021 – 2030 rr. yak yevrointehratsiinyi oriientyr dlia ukrainskoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (4), 5–17. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17 (in Ukrainian).

Lokshyna, O. (2024). Yevropeiskyi osvitnii prostir yak intehratsiina perspektyva ukrainskoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (2), 6–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19 (in Ukrainian).

Melnychuk, O.S. (ed.). (1985). Intehratsiia. Slovnyk inshomovnykh sliv. Kyiv: Naukova dumka. http://slovopedia.org.ua/42/53382/283032.html (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023, December 11). Pro zatverdzhennia dorozhnoi karty yevropeiskoi intehratsii Ukrainy u sferakh osvity i nauky do 2027 roku (No 1501). http://surl.li/tjjac (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2024). Stratehichnyi plan diialnosti Ministerstva osvity i nauky Ukrainy do 2027 roku. Osvita peremozhtsiv. https://mon.gov.ua/storage/app/media/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf (in Ukrainian).

Predstavnytstvo Yevropeiskoi Komisii v Ukraini. (2004). Uhoda pro Partnerstvo ta Spivrobitnytstvo – povnyi tekst uhody, pidpysanoi mizh Yevropeiskym Soiuzom ta Ukrainoiu v Liuksemburzi 14 chervnia 1994 roku. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a2390131-2b55-11e9-8d04-01aa75ed71a1 (in Ukrainian).

Prezydent Ukrainy. (2015, January 12). Pro Stratehiiu staloho rozvytku «Ukraina – 2020» (5/2015). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text (in Ukrainian).

Puls Uhody. (2024, 1 chervnia). Osvita, navchannia ta molod. https://pulse.kmu.gov.ua/ua/streams/education. (in Ukrainian).

Shparyk, O. (2024). Intehratsiia shkilnykh system u Yevropeiskomu Soiuzi: suchasni tendentsii. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (3), 41–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-41-51 (in Ukrainian).

Topuzov, O. M. (2024). Osvitnia sfera Ukrainy: natsionalni priorytety, problemy i perspektyvy: monohrafiia. Seriia «Naukova shkola». Kyiv : Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Topuzov, O., Lokshyna, O., Dzhurylo, A., & Shparyk, O. (2023). Yevropeiskyi doslidnytskyi prostir yak oriientyr rozvytku osvity i nauky v Ukraini. Ukrainskyi Pedahohichnyi Zhurnal, (4), 5–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-5-19 (in Ukrainian).

Topuzov, O.M., Lokshyna, O.I., Dzhurylo, A.P., Shparyk, O.M. (2024). Yevropeiskyi doslidnytskyi prostir : zdobutky i perspektyvy (Topuzov, O. M., Lokshyna, O.I., ed.). Kyiv : b. v., Ped. dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-644-759-6-2023-51 (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2005, January 12). Plan dii «Ukraina – Yevropeiskyi Soiuz (994_693). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_693#Text (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2006). Uhoda pro partnerstvo i spivrobitnytstvo mizh Ukrainoiu i Yevropeiskymy Spivtovarystvamy ta yikh derzhavamy-chlenamy. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 24, 203. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_012#Text (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2014, June 27). Uhoda pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu, z odniiei storony, ta yevropeiskym soiuzom, yevropeiskym spivtovarystvom z atomnoi enerhii i yikhnimy derzhavamy-chlenamy, z inshoi storony (984_011). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text (in Ukrainian).

Yevrointehratsiinyi portal. (2023). Analitychnyi zvit do Povidomlennia Komisii dlia Yevropeiskoho Parlamentu, Yevropeiskoi Rady ta Rady Vysnovok Yevropeiskoi Komisii shchodo zaiavky Ukrainy na chlenstvo v Yevropeiskomu Soiuzi. http://bitly.ws/PpuR (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017, September 5). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19 (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu». (2014, July 1). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (in Ukrainian).

Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka : monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.