Abstract
The article is devoted to the analysis of the process of evolution of integration of general secondary education of Ukraine into the European educational space. The study analyzes the state and development of national education during the period of Ukraine’s independence in the context of the European integration of school education.
The key documents that determine the directions of development of school education in Ukraine in the context of regulating the European integration of national education are identified. The relevance of the study in the context of Ukraine’s obtaining the status of a candidate for membership in the European Union in 2022 is emphasized. It is found that further European integration of Ukrainian education is recognized as a key task for the development of the education system in the long term. The author characterizes the evolution of Ukraine’s European integration in the field of school education, which is a complex and multifaceted process that requires a comprehensive approach and a clear strategy on the part of the state. Four stages of the process of integration of general secondary education into the European educational space are distinguished, in particular: 1. The initial stage (1991–2005); 2. The stage of deepening integration (2005–2015); 3. The stage of systemic transformation (2015–2022); 4. The existential-modernization stage (2022 – present time). It is concluded that the integration of Ukrainian education into the European Education Area is a priority of the state policy in the field of education and science. Integration into the European educational area and international educational systems, the introduction of European educational standards and best practices can play a key role in the restoration and development of education in Ukraine after the war.
References
Верховна Рада України. (2005, 12 січня). План дій «Україна – Європейський Союз (994_693). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_693#Text
Верховна Рада України. (2006). Угода про партнерство і співробітництво між Україною і Європейськими Співтовариствами та їх державами-членами. Офіційний вісник України, 24, 203. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_012#Text
Верховна Рада України. (2014, 27 червня). Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та європейським союзом, європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (984_011). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text
Глушко, О. (2022). Стратегічний та законодавчий рівні реформування змісту шкільної освіти на компетентнісних засадах у країнах ЄС. Український педагогічний журнал, 4, 45–58. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-45-58
Глушко, О. (2023). Європейська рамка особистісної, соціальної та навчальної ключової компетентності (LIFECOMP): концептуальний вимір. Український педагогічний журнал, 4, 35–45. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-35-45
Євроінтеграційний портал. (2023). Аналітичний звіт до Повідомлення Комісії для Європейського Парламенту, Європейської Ради та Ради Висновок Європейської Комісії щодо заявки України на членство в Європейському Союзі. http://bitly.ws/PpuR
Закон України «Про вищу освіту». (2014, 1 липня). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Закон України «Про освіту». (2017, 5 вересня). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19
Засєкіна, Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ: Педагогічна думка.
Кабінет Міністрів України. (2005, 31 грудня). Про невідкладні заходи щодо запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти (1312-2005-п). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1312-2005-%D0%BF#Text
Кабінет Міністрів України. (2020a, 5 серпня) Концепція розвитку STEM-освіти до 2027 року (960-р). https://www.kmu.gov.ua/news/uryad-uhvaliv-koncepciyu-rozvitku-stem-osviti-do-2027-roku
Кабінет Міністрів України. (2020b, 30 вересня). Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти (898). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
Кремень, В. Г. (ред.). (2021). Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія. Київ: Київ: КОНВІ ПРІНТ.
Локшина, О. (2018). Забезпечення якості вищої освіти в умовах європеїзації України. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 3‒4, 127–132. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018.3-4.127132
Локшина, О. (2022). Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021 – 2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український педагогічний журнал, 4, 5–17. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17
Локшина, О. (2024). Європейський освітній простір як інтеграційна перспектива української освіти. Український педагогічний журнал, 2, 6–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19
Мельничук, О.С. (ред.). (1985). Інтеграція. Словник іншомовних слів. Київ: Наукова думка. http://slovopedia.org.ua/42/53382/283032.html
Міністерство освіти і науки України. (2023, 11 грудня). Про затвердження дорожньої карти європейської інтеграції України у сферах освіти і науки до 2027 року (№ 1501). http://surl.li/tjjac
Міністерство освіти і науки України. (2024). Стратегічний план діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року. Освіта переможців. https://mon.gov.ua/storage/app/media/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf
Представництво Європейської Комісії в Україні. (2004). Угода про Партнерство та Співробітництво – повний текст угоди, підписаної між Європейським Союзом та Україною в Люксембурзі 14 червня 1994 р. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a2390131-2b55-11e9-8d04-01aa75ed71a1
Президент України. (2015, 12 січня). Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020» (5/2015). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text
Пульс Угоди. (2024, 1 червня). Освіта, навчання та молодь. https://pulse.kmu.gov.ua/ua/streams/education.
Топузов, О. М. (2024). Освітня сфера України: національні пріоритети, проблеми і перспективи: монографія. Серія «Наукова школа». Київ: Педагогічна думка.
Топузов, О., Локшина, О., Джурило, А., & Шпарик, О. (2023). Європейський дослідницький простір як орієнтир розвитку освіти і науки в Україні. Український педагогічний журнал, 4, 5–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-5-19
Топузов, О. М., Локшина, О. І., Джурило, А. П., Шпарик, О. М. (2024). Європейський дослідницький простір : здобутки і перспективи (Топузов, О. М., Локшина, О.І., ред.). Київ: Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-644-759-6-2023-51
Шпарик, О. (2024). Інтеграція шкільних систем у Європейському Союзі: сучасні тенденції. Український педагогічний журнал, 3, 41–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-41-51
Council of the European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. (2006/962/EC). Official Journal of the European Union, 30.12.2006. L 394/10-394/18 EN. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF
Council of the European Union. (2018). Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C189/01). Official Journal of the European Union, 61, 1–13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7
Council of the European Union. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. (2006/962/EC). Official Journal of the European Union, 30.12.2006. L 394/10-394/18 EN. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF (in English).
Council of the European Union. (2018). Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C189/01). Official Journal of the European Union, 61, 1–13. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7 (in English).
Hlushko, O. (2022). Stratehichnyi ta zakonodavchyi rivni reformuvannia zmistu shkilnoi osvity na kompetentnisnykh zasadakh u krainakh YeS. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (4), 45–58. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-45-58 (in Ukrainian).
Hlushko, O. (2023). Yevropeiska ramka osobystisnoi, sotsialnoi ta navchalnoi kliuchovoi kompetentnosti (LIFECOMP): kontseptualnyi vymir. Ukrainskyi Pedahohichnyi Zhurnal, (4), 35–45. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-35-45 (in Ukrainian).
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2005, December 31). Pro nevidkladni zakhody shchodo zaprovadzhennia zovnishnoho nezalezhnoho otsiniuvannia ta monitorynhu yakosti osvity (1312-2005-p). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1312-2005-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2020a, August 5) Kontseptsiia rozvytku STEM-osvity do 2027 roku (960-r). https://www.kmu.gov.ua/news/uryad-uhvaliv-koncepciyu-rozvitku-stem-osviti-do-2027-roku (in Ukrainian).
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2020b, September 30). Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity (898). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian).
Kremen, V. H. (ed.). (2021). Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini : monohrafiia. Kyiv: Kyiv: KONVI PRINT. (in Ukrainian).
Lokshyna, O. (2018). Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v umovakh yevropeizatsii Ukrainy. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, (3-4), 127–132. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018.3-4.127132 (in Ukrainian).
Lokshyna, O. (2022). Stratehiia yevropeiskoho spivrobitnytstva u haluzi osvity i navchannia u 2021 – 2030 rr. yak yevrointehratsiinyi oriientyr dlia ukrainskoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (4), 5–17. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17 (in Ukrainian).
Lokshyna, O. (2024). Yevropeiskyi osvitnii prostir yak intehratsiina perspektyva ukrainskoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (2), 6–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-6-19 (in Ukrainian).
Melnychuk, O.S. (ed.). (1985). Intehratsiia. Slovnyk inshomovnykh sliv. Kyiv: Naukova dumka. http://slovopedia.org.ua/42/53382/283032.html (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023, December 11). Pro zatverdzhennia dorozhnoi karty yevropeiskoi intehratsii Ukrainy u sferakh osvity i nauky do 2027 roku (No 1501). http://surl.li/tjjac (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2024). Stratehichnyi plan diialnosti Ministerstva osvity i nauky Ukrainy do 2027 roku. Osvita peremozhtsiv. https://mon.gov.ua/storage/app/media/Strateh.plan.diyalnosti.MON.do.2027.roku.pdf (in Ukrainian).
Predstavnytstvo Yevropeiskoi Komisii v Ukraini. (2004). Uhoda pro Partnerstvo ta Spivrobitnytstvo – povnyi tekst uhody, pidpysanoi mizh Yevropeiskym Soiuzom ta Ukrainoiu v Liuksemburzi 14 chervnia 1994 roku. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a2390131-2b55-11e9-8d04-01aa75ed71a1 (in Ukrainian).
Prezydent Ukrainy. (2015, January 12). Pro Stratehiiu staloho rozvytku «Ukraina – 2020» (5/2015). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015#Text (in Ukrainian).
Puls Uhody. (2024, 1 chervnia). Osvita, navchannia ta molod. https://pulse.kmu.gov.ua/ua/streams/education. (in Ukrainian).
Shparyk, O. (2024). Intehratsiia shkilnykh system u Yevropeiskomu Soiuzi: suchasni tendentsii. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, (3), 41–51. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-41-51 (in Ukrainian).
Topuzov, O. M. (2024). Osvitnia sfera Ukrainy: natsionalni priorytety, problemy i perspektyvy: monohrafiia. Seriia «Naukova shkola». Kyiv : Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
Topuzov, O., Lokshyna, O., Dzhurylo, A., & Shparyk, O. (2023). Yevropeiskyi doslidnytskyi prostir yak oriientyr rozvytku osvity i nauky v Ukraini. Ukrainskyi Pedahohichnyi Zhurnal, (4), 5–19. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-5-19 (in Ukrainian).
Topuzov, O.M., Lokshyna, O.I., Dzhurylo, A.P., Shparyk, O.M. (2024). Yevropeiskyi doslidnytskyi prostir : zdobutky i perspektyvy (Topuzov, O. M., Lokshyna, O.I., ed.). Kyiv : b. v., Ped. dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-644-759-6-2023-51 (in Ukrainian).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2005, January 12). Plan dii «Ukraina – Yevropeiskyi Soiuz (994_693). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_693#Text (in Ukrainian).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2006). Uhoda pro partnerstvo i spivrobitnytstvo mizh Ukrainoiu i Yevropeiskymy Spivtovarystvamy ta yikh derzhavamy-chlenamy. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 24, 203. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_012#Text (in Ukrainian).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2014, June 27). Uhoda pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu, z odniiei storony, ta yevropeiskym soiuzom, yevropeiskym spivtovarystvom z atomnoi enerhii i yikhnimy derzhavamy-chlenamy, z inshoi storony (984_011). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text (in Ukrainian).
Yevrointehratsiinyi portal. (2023). Analitychnyi zvit do Povidomlennia Komisii dlia Yevropeiskoho Parlamentu, Yevropeiskoi Rady ta Rady Vysnovok Yevropeiskoi Komisii shchodo zaiavky Ukrainy na chlenstvo v Yevropeiskomu Soiuzi. http://bitly.ws/PpuR (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017, September 5). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19 (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu». (2014, July 1). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (in Ukrainian).
Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka : monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.