ТРАНСФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ СУСПІЛЬСТВА
PDF
HTML

Ключові слова

освітнє середовище
заклад загальної середньої освіти
цифровізація

Як цитувати

Трубачева, С., Мушка, О., & Замаскіна , П. . (2024). ТРАНСФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ СУСПІЛЬСТВА. Український Педагогічний журнал, (4), 103–111. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-103-111

Анотація

Стаття присвячена аналізу та систематизації сучасних можливостей цифрової трансформації у сфері освіти з метою проєктування освітнього середовища закладу загальної середньої освіти, орієнтованого на побудову комфортної та безпечної атмосфери для суб’єктів освітнього процесу, яка сприяє їх особистісному розвитку й соціальному становленню. На основі аналізу напрямів розвитку цифрових технологій, а також тенденцій організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час воєнного стану, можна виокремити пріоритетні напрями трансформації в освіті, які найближчим часом будуть впливати на становлення системи освіти в Україні, це: дистанційне навчання, онлайн-навчання та змішане навчання; неформальна освіта; хмарні технології; гейміфікація; віртуальна реальність, доповнена реальність, змішана реальність; мобільні технології в навчанні; STEM-освіта; освітня робототехніка; 3D-технології; програмування або кодінг.

Значна увага сьогодні в процесі проєктування освітнього середовища приділяється використанню в навчальному процесі соціальних мереж та соціальних сервісів, які задовольняють основні вимоги сучасного інформаційного суспільства та дозволяють всім учасникам навчального процесу ефективно взаємодіяти і досягати спільних цілей. Серед соціальних сервісів особливу увагу слід віднести Google сервісам. Таким середовищем є найпоширеніша система сервісів компанії Google, яка називається GSuiteforEducation й створена на основі хмарних технологій для застосування в освітньому процесі. Найпопулярнішими з основних та додаткових сервісів в наш час є: Google Search, Google Images, Gmail, Google Maps, Google Docs, YouTube, Google Translate, Blogger, Google Sites, Google Drive, Google Class.

Залежно від цілей та можливостей використання цифрових технологій у освітньому процесі, освітнє середовище може зазнавати цифровізації частково, у разі змішаного навчання та навчання офлайн, або повністю в умовах дистанційного та онлайн навчання. В умовах навчання офлайн, тенденції цифровізації таких складників освітнього середовища, як організаційно-управлінського, змістового, навчально-методичного, технологічного та соціально-педагогічного різняться.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-103-111
PDF
HTML

Посилання

Буртовий, С.В. (2017). Хмарні технології в освіті: Microsoft, Google, IBM. Освітній інтернет-навігатор. Науково-методичний інтернет-журнал. https://oin.in.ua/osvitni-hmary-microsoft-google-ibm-suchasni-instrumenty-formuvannya-osvitnoho-seredovyscha-navchalno-doslidnytskoji-diyalnosti-ditej//#Text

Державна служба якості освіти України. (2022). Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки. https:// sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/#Text

Концепція цифрової трансформації освіти і науки. (2021). Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyitransformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya#Text

Особливості функціонування системи освіти в умовах сучасних викликів. (2020). Освітня аналітика України, 3(10), 82–107.

Правдивцев, П., Колган, Т, Колган, О. (2021). Моделювання системи управління закладом загальної середньої освіти з використанням цифрових освітніх технологій. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Методичні матеріали до проєкту «Цифровий освітній простір: українсько-польський досвід», 15, 150–162. http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/243000.

Програма Horizon 2020. Євроінтеграційний портал. https://eu-ua.org/horizon-2020/#Text.

Соснін, О. (2022). Цифровізація як етап становлення цифрового суспільства знань. Юридичний вісник України. https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/tsyfrovizatsiya-yak-etap-stanovlennya-tsyfrovogo-suspilstvaznan/#:~:text1%97.)#Text

Топузов, О.М. (ред.), Головко, М.В. (уклад.). (2021). Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-методичні матеріали. Київ: Педагогічна думка.

Топузов, О.М. (ред.), Головко, М.В. (уклад.). (2023). Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка.

Трубачева, С. Е., Гораш, К. В., Чорноус, О.В., Мезенцева, О. І., Климчук, І. О. (2022). Науково-методичне забезпечення проектування освітнього середовища гімназії: практичний посібник. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/Praktychnyy_posibnyk2_rezultat.pdf#Text

Трубачева, С., Мушка, О., Люлькова, Ю. (2022). Дидактичні особливості формування навчальної компетентності учнів в умовах цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти під час воєнного стану. Проблеми сучасного підручника, 29, 202–208.

Трубачева, С.Е., Мушка, О.В., Замаскіна, П.І. (2023). Особливості проєктування освітнього середовища в умовах цифровізації суспільства під час воєнного стану в Україні. Український педагогічний журнал, 4, 46–52.

Хмарні технології в освіті (2012). Матеріали Всеукраїнського науковометодичного Інтернет-семінару (Кривий Ріг – Київ – Черкаси – Харків, 21 грудня 2012 р.). Кривий Ріг: Видавничий відділ КМІ.

Burtovyi, S.V. (2017). Khmarni tekhnolohii v osviti: Microsoft, Google, IBM. Osvitnii internet-navihator. Naukovo-metodychnyi internet-zhurnal. https://oin.in.ua/osvitni-hmary-microsoft-google-ibm-suchasni-instrumenty-formuvannya-osvitnoho-seredovyscha-navchalno-doslidnytskoji-diyalnosti-ditej//#Text (in Ukrainian).

Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. (2022). Bezpechne osvitnie seredovyshche: novi vymiry bezpeky. https:// sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/#Text (in Ukrainian).

Khmarni tekhnolohii v osviti (2012). Materialy Vseukrainskoho naukovometodychnoho Internet-seminaru (Kryvyi Rih – Kyiv – Cherkasy – Kharkiv, 21 hrudnia 2012 r.), Kryvyi Rih: Vydavnychyi viddil KMI. (in Ukrainian).

Kontseptsiia tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky. (2021). Ministerstvo osvitu ta nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyitransformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya#Text (in Ukrainian).

Osoblyvosti funktsionuvannia systemy osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv. (2020). Osvitnia analityka Ukrainy, 3(10), 82–107. (in Ukrainian).

Pravdyvtsev, P., Kolhan, T., Kolhan, O. (2021). Modeliuvannia systemy upravlinnia zakladom zahalnoi serednoi osvity z vykorystanniam tsyfrovykh osvitnikh tekhnolohii. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty. Metodychni materialy do proiektu «Tsyfrovyi osvitnii prostir: ukrainsko-polskyi dosvid», 15, 150–162. http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/243000. (in Ukrainian).

Prohrama Horizon 2020. Yevrointehratsiinyi portal. https://eu-ua.org/horizon-2020/#Text. (in Ukrainian).

Sosnin, O. (2022). Tsyfrovizatsiia yak etap stanovlennia tsyfrovoho suspilstva znan. Yurydychnyi visnyk Ukrainy. https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/tsyfrovizatsiya-yak-etap-stanovlennya-tsyfrovogo-suspilstvaznan/#:~:text1%97.)#Text (in Ukrainian).

Topuzov, O.M. (ed.), Holovko, M.V. (uklad.). (2021). Dystantsiine navchannia v umovakh karantynu: dosvid ta perspektyvy. Analityko-metodychni materialy. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Topuzov, O.M. (ed.), Holovko, M.V. (comp.). (2023). Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).

Trubacheva, S. E., Horash, K. V., Chornous, O.V., Mezentseva, O. I., Klymchuk, I. O. (2022). Naukovo-metodychne zabezpechennia proektuvannia osvitnoho seredovyshcha himnazii: praktychnyi posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/Praktychnyy_posibnyk2_rezultat.pdf#Text (in Ukrainian).

Trubacheva, S., Mushka, O., Liulkova, Yu. (2022). Dydaktychni osoblyvosti formuvannia navchalnoi kompetentnosti uchniv v umovakh tsyfrovizatsii osvitnoho seredovyshcha zakladu zahalnoi serednoi osvity pid chas voiennoho stanu. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 202–208. (in Ukrainian).

Trubacheva, S.E., Mushka, O.V., Zamaskina, P.I. (2023). Osoblyvosti proiektuvannia osvitnoho seredovyshcha v umovakh tsyfrovizatsii suspilstva pid chas voiennoho stanu v Ukraini. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 46–52. (in Ukrainian).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження