Abstract
The article is devoted to the analysis and systematization of modern possibilities of digital transformation in the field of education for the purpose of designing the educational environment of a general secondary education institution, focused on building a comfortable and safe atmosphere for the subjects of the educational process, which contributes to their personal and social development. On the basis of the analysis of the directions of development of digital technologies, as well as the trends of the organization of the educational process in general secondary education institutions during the martial law, it is possible to single out the priority directions of transformation in education, which in the near future will influence the formation of the education system in Ukraine, these are: distance learning, online-education and mixed education; non-formal education; cloud technologies; gamification; virtual reality, augmented reality, mixed reality; mobile technologies in education; STEM education; educational robotics; 3D technologies; programming or coding.
Considerable attention today in the process of designing the educational environment is paid to the use of social networks and social services in the educational process, which satisfy the basic requirements of the modern information society and allow all participants of the educational process to effectively interact and achieve common goals. Among social services, special attention should be paid to Google services. Such an environment is the most common service system of the Google company, which is called G Suite for Education and is built on cloud technologies for use in the educational process. The most popular of the main and additional services nowadays are: Google Search, Google Images, Gmail, Google Maps, Google Docs, YouTube, Google Translate, Blogger, Google Sites, Google Drive, Google Class.
Depending on the goals and possibilities of using digital technologies in the educational process, the educational environment can undergo the digitalization process partially, in the case of mixed and offline learning, or completely in the conditions of distance and online learning. In the conditions of offline learning, the trends of digitalization of such aspects of the educational environment as organizational-management, content, technological and socio-pedagogical differ.
References
Буртовий, С.В. (2017). Хмарні технології в освіті: Microsoft, Google, IBM. Освітній інтернет-навігатор. Науково-методичний інтернет-журнал. https://oin.in.ua/osvitni-hmary-microsoft-google-ibm-suchasni-instrumenty-formuvannya-osvitnoho-seredovyscha-navchalno-doslidnytskoji-diyalnosti-ditej//#Text
Державна служба якості освіти України. (2022). Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки. https:// sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/#Text
Концепція цифрової трансформації освіти і науки. (2021). Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyitransformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya#Text
Особливості функціонування системи освіти в умовах сучасних викликів. (2020). Освітня аналітика України, 3(10), 82–107.
Правдивцев, П., Колган, Т, Колган, О. (2021). Моделювання системи управління закладом загальної середньої освіти з використанням цифрових освітніх технологій. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Методичні матеріали до проєкту «Цифровий освітній простір: українсько-польський досвід», 15, 150–162. http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/243000.
Програма Horizon 2020. Євроінтеграційний портал. https://eu-ua.org/horizon-2020/#Text.
Соснін, О. (2022). Цифровізація як етап становлення цифрового суспільства знань. Юридичний вісник України. https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/tsyfrovizatsiya-yak-etap-stanovlennya-tsyfrovogo-suspilstvaznan/#:~:text1%97.)#Text
Топузов, О.М. (ред.), Головко, М.В. (уклад.). (2021). Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-методичні матеріали. Київ: Педагогічна думка.
Топузов, О.М. (ред.), Головко, М.В. (уклад.). (2023). Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка.
Трубачева, С. Е., Гораш, К. В., Чорноус, О.В., Мезенцева, О. І., Климчук, І. О. (2022). Науково-методичне забезпечення проектування освітнього середовища гімназії: практичний посібник. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/Praktychnyy_posibnyk2_rezultat.pdf#Text
Трубачева, С., Мушка, О., Люлькова, Ю. (2022). Дидактичні особливості формування навчальної компетентності учнів в умовах цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти під час воєнного стану. Проблеми сучасного підручника, 29, 202–208.
Трубачева, С.Е., Мушка, О.В., Замаскіна, П.І. (2023). Особливості проєктування освітнього середовища в умовах цифровізації суспільства під час воєнного стану в Україні. Український педагогічний журнал, 4, 46–52.
Хмарні технології в освіті (2012). Матеріали Всеукраїнського науковометодичного Інтернет-семінару (Кривий Ріг – Київ – Черкаси – Харків, 21 грудня 2012 р.). Кривий Ріг: Видавничий відділ КМІ.
Burtovyi, S.V. (2017). Khmarni tekhnolohii v osviti: Microsoft, Google, IBM. Osvitnii internet-navihator. Naukovo-metodychnyi internet-zhurnal. https://oin.in.ua/osvitni-hmary-microsoft-google-ibm-suchasni-instrumenty-formuvannya-osvitnoho-seredovyscha-navchalno-doslidnytskoji-diyalnosti-ditej//#Text (in Ukrainian).
Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. (2022). Bezpechne osvitnie seredovyshche: novi vymiry bezpeky. https:// sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/#Text (in Ukrainian).
Khmarni tekhnolohii v osviti (2012). Materialy Vseukrainskoho naukovometodychnoho Internet-seminaru (Kryvyi Rih – Kyiv – Cherkasy – Kharkiv, 21 hrudnia 2012 r.), Kryvyi Rih: Vydavnychyi viddil KMI. (in Ukrainian).
Kontseptsiia tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky. (2021). Ministerstvo osvitu ta nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyitransformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya#Text (in Ukrainian).
Osoblyvosti funktsionuvannia systemy osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv. (2020). Osvitnia analityka Ukrainy, 3(10), 82–107. (in Ukrainian).
Pravdyvtsev, P., Kolhan, T., Kolhan, O. (2021). Modeliuvannia systemy upravlinnia zakladom zahalnoi serednoi osvity z vykorystanniam tsyfrovykh osvitnikh tekhnolohii. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty. Metodychni materialy do proiektu «Tsyfrovyi osvitnii prostir: ukrainsko-polskyi dosvid», 15, 150–162. http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/243000. (in Ukrainian).
Prohrama Horizon 2020. Yevrointehratsiinyi portal. https://eu-ua.org/horizon-2020/#Text. (in Ukrainian).
Sosnin, O. (2022). Tsyfrovizatsiia yak etap stanovlennia tsyfrovoho suspilstva znan. Yurydychnyi visnyk Ukrainy. https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/tsyfrovizatsiya-yak-etap-stanovlennya-tsyfrovogo-suspilstvaznan/#:~:text1%97.)#Text (in Ukrainian).
Topuzov, O.M. (ed.), Holovko, M.V. (uklad.). (2021). Dystantsiine navchannia v umovakh karantynu: dosvid ta perspektyvy. Analityko-metodychni materialy. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
Topuzov, O.M. (ed.), Holovko, M.V. (comp.). (2023). Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
Trubacheva, S. E., Horash, K. V., Chornous, O.V., Mezentseva, O. I., Klymchuk, I. O. (2022). Naukovo-metodychne zabezpechennia proektuvannia osvitnoho seredovyshcha himnazii: praktychnyi posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/Praktychnyy_posibnyk2_rezultat.pdf#Text (in Ukrainian).
Trubacheva, S., Mushka, O., Liulkova, Yu. (2022). Dydaktychni osoblyvosti formuvannia navchalnoi kompetentnosti uchniv v umovakh tsyfrovizatsii osvitnoho seredovyshcha zakladu zahalnoi serednoi osvity pid chas voiennoho stanu. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 202–208. (in Ukrainian).
Trubacheva, S.E., Mushka, O.V., Zamaskina, P.I. (2023). Osoblyvosti proiektuvannia osvitnoho seredovyshcha v umovakh tsyfrovizatsii suspilstva pid chas voiennoho stanu v Ukraini. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 46–52. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.