Анотація
У статті розкриваються теоретичні та практичні аспекти екологічної орієнтації змісту підготовки майбутніх учителів технологій, враховуючи сучасні тенденції розвитку освіти та необхідність формування екологічно свідомої особистості. Основна увага приділяється визначенню основних етапів цього процесу та методичних підходів, що забезпечують ефективну інтеграцію екологічного компоненту в освітній процес. Екологічна орієнтація змісту підготовки майбутніх учителів технологій розглядається як цілісний багатокомпонентний процес, що передбачає такі основні етапи: усвідомлення значущості екологічних проблем, набуття екологічних знань, розвиток практичних навичок екологічної діяльності та формування професійної готовності до впровадження екологічних принципів у технологічну освіту. Визначено ключові методичні підходи до реалізації цього процесу, серед яких інтеграційний, діяльнісний, компетентнісний та аксіологічний. Особлива увага у статті приділяється аспектам формування екологічної компетентності майбутніх педагогів, їхньої мотивації до екологічно відповідальної професійної діяльності, а також застосуванню інноваційних методик і технологій навчання для забезпечення сталого розвитку освіти. Розглянуто взаємозв’язок між екологічною освітою, професійною підготовкою та розвитком екологічної культури вчителя технологій.
Результати проведених досліджень свідчать, що екологічна орієнтація змісту підготовки майбутніх учителів технологій сприяє формуванню у них екологічної свідомості, соціальної відповідальності та готовності до інтеграції екологічних знань у професійну діяльність.
Посилання
Анацька, Н.В. (2013). Екологічна освіта: взаємозв’язок знання і виховання. У Екологія. Людина. Суспільство: збірка тез доповідей XVI Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих учених (с. 183). Київ: НТУУ «КПІ».
Анацька, Н.В. (2016). Екологічна освіта: знання і життєво-ціннісні орієнтації сучасної людини (Автореферат дисертації кандидата філософських наук). Київ: НАПН України, Ін-т вищої освіти.
Бойчук, Ю.Д. (2010). Теоретико-методичні основи формування еколого-валеологічної культури майбутнього вчителя (Автореферат дисертації доктора педагогічних наук). Харків: Харківський національний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди.
Вихрущ, В.О. (2020). Контекстний підхід до освіти дорослих: теоретичний та техноматичний аналіз [Монографія}. Харків: ФОП Бровін О.В.
Глухова, Г.Г. (2008). Аксіологічні засади формування екологічної культури студентів вищих технічних навчальних закладів (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Київ: Національний педагогічний університетт ім. М. П. Драгоманова.
Єфіменко, Н.П. (2000). Особливості формування екологічної культури студентів вищих технічних закладів освіти (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Харків: Харківський державний педагогічний університетт ім. Г.С.Сковороди.
Желанова, В.В. (2013). Контекстне навчання майбутнього вчителя початкових класів: теорія та технологія [Монографія]. Луганськ: ЛНУ імені Тараса Шевченка.
Стрижак, Н.І. (2017). Формування екологічної компетентності техніків лісового господарства у лісотехнічних коледжах (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Тернопіль: Тернопільський національний педагогічний університетт ім. Володимира Гнатюка.
Чистякова, Л.О. (2021). Теорія і практика розвитку екологічної культури майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі рівневої підготовки (Автореферат дисертації доктора педагогічних наук). Кропивницький: Центральноукраїнський державний педагогічний університет ім. Володимира Винниченка.
Baker, E.D., Hope, L., & Karandjeff, K. (2009). Contextualized teaching and learning: A faculty primer. Sacramento, CA: The Research and Planning Group for California Community Colleges, Center for Student Success. http://www.careerladdersproject.org/docs/CTL.pdf
Carrigan, V. L. (2021). Contextualizing basic skills and Career Technical Education (CTE) curricula. Sacramento, CA: Workplace Learning Resource Center, Los Rios Community College District. http://www.wplrc.org/app/doc/ Contextualizing%20Basic%20Skills%20into%20C TE%20curricula.pdf
Anatska, N.V. (2013). Ekolohichna osvita: vzaiemozviazok znannia i vykhovannia. In Ekolohiia. Liudyna. Suspilstvo: zbirka tez dopovidei XVI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv, aspirantiv i molodykh uchenykh (p. 183). Kyiv: NTUU «KPI». (in Ukrainian).
Anatska, N.V. (2016). Ekolohichna osvita: znannia i zhyttievo-tsinnisni oriientatsii suchasnoi liudyny (Avtoreferat dysertatsii kandydata filosofskykh nauk). Kyiv: NAPN Ukrainy, In-t vyshchoi osvity. (in Ukrainian).
Baker, E.D., Hope, L., & Karandjeff, K. (2009). Contextualized teaching and learning: A faculty primer. Sacramento, CA: The Research and Planning Group for California Community Colleges, Center for Student Success. http://www.careerladdersproject.org/docs/CTL.pdf (in English).
Boichuk, Yu.D. (2010). Teoretyko-metodychni osnovy formuvannia ekoloho-valeolohichnoi kultury maibutnoho vchytelia (Avtoreferat dmsertatsii doktora pedahohichnykh nauk). Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. H.S. Skovorody. (in Ukrainian).
Carrigan, V. L. (2021). Contextualizing basic skills and Career Technical Education (CTE) curricula. Sacramento, CA: Workplace Learning Resource Center, Los Rios Community College District. http://www.wplrc.org/app/doc/ Contextualizing%20Basic%20Skills%20into%20C TE%20curricula.pdf (in English).
Chystiakova, L.O. (2021). Teoriia i praktyka rozvytku ekolohichnoi kultury maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii u protsesi rivnevoi pidhotovky (Avtoreferat dysertatsii doktora pedahohichnykh nauk). Kropyvnytskyi: Tsentralnoukrainskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. Volodymyra Vynnychenka. (in Ukrainian).
Hlukhova, H.H. (2008). Aksiolohichni zasady formuvannia ekolohichnoi kultury studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv (Avtoreferat dysertatsii kandydata pedahohichnykh nauk). Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytett im. M. P. Drahomanova. (in Ukrainian).
Stryzhak, N.I. (2017). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti tekhnikiv lisovoho hospodarstva u lisotekhnichnykh koledzhakh (Avtoreferat dysertatsii kandydata pedahohichnykh nauk). Ternopil: Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytett im. Volodymyra Hnatiuka. (in Ukrainian).
Vykhrushch, V.O. (2020). Kontekstnyi pidkhid do osvity doroslykh: teoretychnyi ta tekhnomatychnyi analiz [Monohrafiia]. Kharkiv: FOP Brovin O.V. (in Ukrainian).
Yefimenko, N.P. (2000). Osoblyvosti formuvannia ekolohichnoi kultury studentiv vyshchykh tekhnichnykh zakladiv osvity (Avtoreferat dysertatsii kandydata pedahohichnykh nauk). Kharkiv: Kharkivskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytett im. H.S. Skovorody. (in Ukrainian).
Zhelanova, V.V. (2013). Kontekstne navchannia maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: teoriia ta tekhnolohiia [Monohrafiia]. Luhansk: LNU imeni Tarasa Shevchenka. (in Ukrainian).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.