Abstract
The article reveals the theoretical and practical aspects of the environmental orientation of the content of training future technology teachers, taking into account current trends in the development of education and the urgent need to form an environmentally conscious and socially responsible personality. The main attention is paid to the definition of the main stages of this process and methodological approaches that ensure the effective integration of the environmental component into the educational process at various levels. The ecological orientation of the content of training future technology teachers is considered as a holistic multicomponent process that includes several interrelated stages: awareness of the importance of environmental problems, acquisition of relevant environmental knowledge, development of practical skills in environmentally oriented activities, and formation of professional readiness for the implementation of environmental principles in teaching technologies. This process is not only about adding environmental topics, but also about rethinking the educational paradigm towards sustainability and responsibility. The key methodological approaches to the implementation of this process are identified, including integration, activity, competency-based, and axiological approaches, which together form the methodological basis for ecological education in professional training. The article pays special attention to the formation of environmental competence among future teachers, increasing their motivation for environmentally responsible professional activity, and using innovative teaching methods and technologies to ensure the sustainable development of education. Moreover, the interconnection between environmental education, professional training, and the development of environmental culture among technology teachers is emphasized, highlighting the importance of a value-based approach in modern pedagogical practices.
The results of the conducted research show that the environmental orientation of the content of future technology teachers' training contributes to the formation of their environmental awareness, social responsibility, and readiness to integrate ecological knowledge into professional activities.
References
Анацька, Н.В. (2013). Екологічна освіта: взаємозв’язок знання і виховання. У Екологія. Людина. Суспільство: збірка тез доповідей XVI Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих учених (с. 183). Київ: НТУУ «КПІ».
Анацька, Н.В. (2016). Екологічна освіта: знання і життєво-ціннісні орієнтації сучасної людини (Автореферат дисертації кандидата філософських наук). Київ: НАПН України, Ін-т вищої освіти.
Бойчук, Ю.Д. (2010). Теоретико-методичні основи формування еколого-валеологічної культури майбутнього вчителя (Автореферат дисертації доктора педагогічних наук). Харків: Харківський національний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди.
Вихрущ, В.О. (2020). Контекстний підхід до освіти дорослих: теоретичний та техноматичний аналіз [Монографія}. Харків: ФОП Бровін О.В.
Глухова, Г.Г. (2008). Аксіологічні засади формування екологічної культури студентів вищих технічних навчальних закладів (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Київ: Національний педагогічний університетт ім. М. П. Драгоманова.
Єфіменко, Н.П. (2000). Особливості формування екологічної культури студентів вищих технічних закладів освіти (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Харків: Харківський державний педагогічний університетт ім. Г.С.Сковороди.
Желанова, В.В. (2013). Контекстне навчання майбутнього вчителя початкових класів: теорія та технологія [Монографія]. Луганськ: ЛНУ імені Тараса Шевченка.
Стрижак, Н.І. (2017). Формування екологічної компетентності техніків лісового господарства у лісотехнічних коледжах (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Тернопіль: Тернопільський національний педагогічний університетт ім. Володимира Гнатюка.
Чистякова, Л.О. (2021). Теорія і практика розвитку екологічної культури майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі рівневої підготовки (Автореферат дисертації доктора педагогічних наук). Кропивницький: Центральноукраїнський державний педагогічний університет ім. Володимира Винниченка.
Baker, E.D., Hope, L., & Karandjeff, K. (2009). Contextualized teaching and learning: A faculty primer. Sacramento, CA: The Research and Planning Group for California Community Colleges, Center for Student Success. http://www.careerladdersproject.org/docs/CTL.pdf
Carrigan, V. L. (2021). Contextualizing basic skills and Career Technical Education (CTE) curricula. Sacramento, CA: Workplace Learning Resource Center, Los Rios Community College District. http://www.wplrc.org/app/doc/ Contextualizing%20Basic%20Skills%20into%20C TE%20curricula.pdf
Anatska, N.V. (2013). Ekolohichna osvita: vzaiemozviazok znannia i vykhovannia. In Ekolohiia. Liudyna. Suspilstvo: zbirka tez dopovidei XVI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv, aspirantiv i molodykh uchenykh (p. 183). Kyiv: NTUU «KPI». (in Ukrainian).
Anatska, N.V. (2016). Ekolohichna osvita: znannia i zhyttievo-tsinnisni oriientatsii suchasnoi liudyny (Avtoreferat dysertatsii kandydata filosofskykh nauk). Kyiv: NAPN Ukrainy, In-t vyshchoi osvity. (in Ukrainian).
Baker, E.D., Hope, L., & Karandjeff, K. (2009). Contextualized teaching and learning: A faculty primer. Sacramento, CA: The Research and Planning Group for California Community Colleges, Center for Student Success. http://www.careerladdersproject.org/docs/CTL.pdf (in English).
Boichuk, Yu.D. (2010). Teoretyko-metodychni osnovy formuvannia ekoloho-valeolohichnoi kultury maibutnoho vchytelia (Avtoreferat dmsertatsii doktora pedahohichnykh nauk). Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. H.S. Skovorody. (in Ukrainian).
Carrigan, V. L. (2021). Contextualizing basic skills and Career Technical Education (CTE) curricula. Sacramento, CA: Workplace Learning Resource Center, Los Rios Community College District. http://www.wplrc.org/app/doc/ Contextualizing%20Basic%20Skills%20into%20C TE%20curricula.pdf (in English).
Chystiakova, L.O. (2021). Teoriia i praktyka rozvytku ekolohichnoi kultury maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii u protsesi rivnevoi pidhotovky (Avtoreferat dysertatsii doktora pedahohichnykh nauk). Kropyvnytskyi: Tsentralnoukrainskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. Volodymyra Vynnychenka. (in Ukrainian).
Hlukhova, H.H. (2008). Aksiolohichni zasady formuvannia ekolohichnoi kultury studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv (Avtoreferat dysertatsii kandydata pedahohichnykh nauk). Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytett im. M. P. Drahomanova. (in Ukrainian).
Stryzhak, N.I. (2017). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti tekhnikiv lisovoho hospodarstva u lisotekhnichnykh koledzhakh (Avtoreferat dysertatsii kandydata pedahohichnykh nauk). Ternopil: Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytett im. Volodymyra Hnatiuka. (in Ukrainian).
Vykhrushch, V.O. (2020). Kontekstnyi pidkhid do osvity doroslykh: teoretychnyi ta tekhnomatychnyi analiz [Monohrafiia]. Kharkiv: FOP Brovin O.V. (in Ukrainian).
Yefimenko, N.P. (2000). Osoblyvosti formuvannia ekolohichnoi kultury studentiv vyshchykh tekhnichnykh zakladiv osvity (Avtoreferat dysertatsii kandydata pedahohichnykh nauk). Kharkiv: Kharkivskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytett im. H.S. Skovorody. (in Ukrainian).
Zhelanova, V.V. (2013). Kontekstne navchannia maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: teoriia ta tekhnolohiia [Monohrafiia]. Luhansk: LNU imeni Tarasa Shevchenka. (in Ukrainian).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.