СИСТЕМНА ТРАНСФОРМАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ ЧИННИК РОЗВИТКУ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ
PDF
HTML

Ключові слова

технологічна освіта
людський капітал
цифрова економіка
STEАM
кластерний підхід
трансформація
інноваційне мислення
професійні компетентності

Як цитувати

Голіяд, І., & Тропіна, М. (2025). СИСТЕМНА ТРАНСФОРМАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ ЧИННИК РОЗВИТКУ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ. Український Педагогічний журнал, (2), 44–54. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-44-54

Анотація

Сучасні виклики, з якими стикається система освіти України, зумовлені як глобальними трендами цифровізації та автоматизації, так й наслідками воєнних дій, що спричинили необхідність докорінної перебудови освітнього процесу. В умовах відновлення та модернізації країни технологічна освіта набуває стратегічного значення як ключовий чинник формування людського капіталу, здатного забезпечити інноваційний розвиток економіки та конкурентоспроможність держави на міжнародній арені.

У статті розглянуто системну трансформацію технологічної освіти в умовах цифрової економіки та індустрії 4.0. Особливу увагу приділено впровадженню інтегрованих освітніх моделей, що поєднують академічні знання з практичними навичками для адаптації до швидкоплинних технологічних змін. Проаналізовано можливості модернізації змісту технологічної освіти через упровадження STEАM-підходу, інтеграцію цифрових технологій, розвиток критичного мислення, творчих здібностей та проєктної діяльності, що сприятиме підготовці висококваліфікованих спеціалістів в інженерії, інформаційних технологіях, матеріалознавстві та робототехніці. Окреслено перспективи впровадження дуальної освіти й інтерактивних методів навчання, які сприятимуть підготовці фахівців нового покоління, здатних ефективно працювати в умовах високотехнологічного виробництва, штучного інтелекту та автоматизованих систем управління, завдяки можливості набуття практичного досвіду ще під час навчання. Розглянуто необхідність модернізації матеріально-технічної бази закладів освіти та використання адаптивних навчальних технологій, що враховують індивідуальні освітні траєкторії здобувачів освіти. Доведено ефективність використання кластерного підходу, який забезпечує взаємодію освітніх установ, науково-дослідних центрів і бізнесу задля створення сучасних програм підготовки кадрів відповідно до реальних потреб ринку праці. Визначено роль державної політики у підтримці технологічної освіти через фінансування наукових розробок, розширення академічної мобільності та стимулювання міждисциплінарних досліджень.

Отже, системна трансформація технологічної освіти є необхідною умовою для розвитку людського капіталу в Україні. Її реалізація сприятиме підвищенню якості підготовки фахівців, формуванню інноваційної культури та зміцненню конкурентоспроможності національної економіки у глобалізованому світі.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-44-54
PDF
HTML

Посилання

Міністерство освіти і науки України. (2023). Аналітичні матеріали результатів і досягнень реформи професійної освіти: пресбрифінг. https://mon.gov.ua/news/rezultati-i-dosyagnennya-reformi-profesiynoi-osviti-presbrifing-mon

Голіяд, І. & Тропіна, М. (2023). Використання навичок STEM освіти для підготовки майбутніх учителів технологій. У Актуальні аспекти розвитку STEAM-освіти в умовах євроінтеграції: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (с. 256–260). Кропивницький: ДонДУВС. https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2023/06/zbirnyk-21.04.2023-cover.pdf

Голіяд, І. & Тропіна, М. (2024). Підготовка фахівців нового покоління: роль мейкерського простору в інноваційно-освітньому кластері. У Збірник наукових праць з нагоди 30-річчя створення Львівського навчально-наукового центру професійної освіти «Сучасні виклики професійної освіти: теорія і практика» (с. 22–28). Львів. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47657?show=full&locale-attribute=en

Гончаренко, К., Голіяд, І. & Тропіна, М. (2024). Філософські погляди на відбудову економіки України: сила малих кроків як шлях до прориву. Вища освіта України, 1 (92), 91–103. https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).12

Міністерство освіти і науки України. (2025). Освіта для життя [Проєкт]. https://educationforlife.mon.gov.ua/

Скиба, М. (2023). Трикутник успіху України: школа, наука, інноваційне виробництво. Матеріали Українського інституту майбутнього. https://weukraine.tv/blog/trikutnik-uspikhu-ukrajini-shkola-nauka-innovatsijne-virobnitstvo/

Сліпчишин, Л., Голіяд І., Якимович, Т., Дубовик, О. & Тропіна, М. (2024). Повоєнна модернізація освіти: цифрове освітнє середовище як ключовий елемент інноваційно-освітнього кластеру. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2(12), 66‒67. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(12).2024.315010

Стешенко, В., Кільдеров, Д. & Садовий, М. (2024). Про концепцію технологічної освіти в інформаційному суспільстві. У Матеріали Х Міжнародної наукової-практичної конференції «Актуальні питання графічної підготовки: теорія, практика та шляхи розвитку», присвяченої пам’яті член-кореспондента НАПН України Віктора Сидоренка (с. 250‒254). Київ. https://enpuir. npu.edu.ua/handle/123456789/44704

Тарара, А. М. (2024). Концепція сучасного підручника «Технології» (7–9 класи) для Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, (32), 266‒283. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283

Топузов, О., Сидоренко, В. & Алєксєєва, С. (2025). Профільна середня освіта професійного спрямування: між надією та дійсністю. Український педагогічний журнал, 1, 5‒14. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283

Тропіна, М. & Савченко, І. (2024). STEAM-освіта як каталізатор відбудови та технологічного зростання України. У Матеріали науково-практичного онлайн-семінару «Обдарованість: методи діагностики та шляхи розвитку» (с. 584–589). Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України. https://iod.gov.ua/content/events/60/naukovo-praktichniy-onlayn-seminar-obdarovanist--metodi-diagnostiki-ta-shlyahi-rozvitku_publications.pdf?1718435028.5944

Туташинський, В. (2023) Імерсивні технології як складова навчально-методичного забезпечення технологічної та STEM-освіти. У Імерсивні технології в освіті: збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції з міжнародною участю (с. 203‒206). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739016/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A__%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97_12.11.23-204-207.pdf

Туташинський, В. (2024). Проєктування навчальних програм і підручників для 7–9 класів з навчального предмета «Технології». Проблеми сучасного підручника, (32), 306‒314. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-306-314

Dubovyk, O., Kolisnyk-Humeniuk J. & Holiiad, І. (2024). Multi-level system of training and formation of professional education teachers of a new type: global experience. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity: collective monograph (pp. 241‒283). Іnternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch. https://isg-konf.com/culturology-upbringing-and-education-as-components-of-pedagogical-and-philological-activity/

Slipchyshyn, L. & Dynko V. (2024). Multi-level training of future teachers in the dual form of training. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity (pp. 321‒352). 10.46299/ISG.2024.MONO.PED.4.11.3

Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: Random House. https://cdn.preterhuman.net/texts/literature/general/Alvin%20Toffler%20-%20Future%20Shock.pdf

World Bank Group. (б.д.). Human Capital Project (HCP). https://www.worldbank.org/en/publication/human-capital

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023). Analitychni materialy rezultativ i dosiahnen reformy profesiinoi osvity: presbryfinh. https://mon.gov.ua/news/rezultati-i-dosyagnennya-reformi-profesiynoi-osviti-presbrifing-mon (in Ukrainian).

Dubovyk, O., Kolisnyk-Humeniuk J. & Holiiad, І. (2024). Multi-level system of training and formation of professional education teachers of a new type: global experience. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity: collective monograph (pp. 241‒283). Іnternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch. https://isg-konf.com/culturology-upbringing-and-education-as-components-of-pedagogical-and-philological-activity/ (in English).

Holiiad, I. & Tropina, M. (2023). Vykorystannia navychok STEM osvity dlia pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii. In Aktualni aspekty rozvytku STEAM-osvity v umovakh yevrointehratsii: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp. 256–260). Kropyvnytskyi: DonDUVS. https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2023/06/zbirnyk-21.04.2023-cover.pdf (in Ukrainian).

Holiiad, I. & Tropina, M. (2024). Pidhotovka fakhivtsiv novoho pokolinnia: rol meikerskoho prostoru v innovatsiino-osvitnomu klasteri. Zbirnyk naukovykh prats z nahody 30-richchia stvorennia Lvivskoho navchalno-naukovoho tsentru profesiinoi osvity «Suchasni vyklyky profesiinoi osvity: teoriia i praktyka» (pp. 22–28). Lviv. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47657?show=full&locale-attribute=en (in Ukrainian).

Honcharenko, K., Holiiad, I. & Tropina, M. (2024). Filosofski pohliady na vidbudovu ekonomiky Ukrainy: syla malykh krokiv yak shliakh do proryvu. Vyshcha osvita Ukrainy, 1 (92), 91–103. https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).12 (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2025). Osvita dlia zhyttia [Proiekt]. https://educationforlife.mon.gov.ua/ (in Ukrainian).

Skyba, M. (2023). Trykutnyk uspikhu Ukrainy: shkola, nauka, innovatsiine vyrobnytstvo. Materialy Ukrainskoho instytutu maibutnoho. https://weukraine.tv/blog/trikutnik-uspikhu-ukrajini-shkola-nauka-innovatsijne-virobnitstvo/ (in Ukrainian).

Slipchyshyn, L. & Dynko V. (2024). Multi-level training of future teachers in the dual form of training. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity (pp. 321‒352). 10.46299/ISG.2024.MONO.PED.4.11.3 (in English).

Slipchyshyn, L., Holiiad I., Yakymovych, T., Dubovyk, O. & Tropina, M. (2024). Povoienna modernizatsiia osvity: tsyfrove osvitnie seredovyshche yak kliuchovyi element innovatsiino-osvitnoho klasteru. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly, 2(12), 66‒67. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(12).2024.315010 (in Ukrainian).

Steshenko, V., Kilderov, D. & Sadovyi, M. (2024). Pro kontseptsiiu tekhnolohichnoi osvity v informatsiinomu suspilstvi. In Materialy Kh Mizhnarodnoi naukovoi-praktychnoi konferentsii «Aktualni pytannia hrafichnoi pidhotovky: teoriia, praktyka ta shliakhy rozvytku», prysviachenoi pamiati chlen-korespondenta NAPN Ukrainy Viktora Sydorenka (pp. 250‒254). Kyiv. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/44704 (in Ukrainian).

Tarara, A. M. (2024). Kontseptsiia suchasnoho pidruchnyka «Tekhnolohii» (7–9 klasy) dlia Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, (32), 266‒283. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283 (in Ukrainian).

Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: Random House. https://cdn.preterhuman.net/texts/literature/general/Alvin%20Toffler%20-%20Future%20Shock.pdf (in English).

Topuzov, O., Sydorenko, V. & Alieksieieva, S. (2025). Profilna serednia osvita profesiinoho spriamuvannia: mizh nadiieiu ta diisnistiu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 5‒14. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283 (in Ukrainian).

Tropina, M. & Savchenko, I. (2024). STEAM-osvita yak katalizator vidbudovy ta tekhnolohichnoho zrostannia Ukrainy. In Materialy naukovo-praktychnoho onlain-seminaru «Obdarovanist: metody diahnostyky ta shliakhy rozvytku». Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy (pp. 584–589). https://iod.gov.ua/content/events/60/naukovo-praktichniy-onlayn-seminar-obdarovanist--metodi-diagnostiki-ta-shlyahi-rozvitku_publications.pdf?1718435028.5944 (in Ukrainian).

Tutashynskyi, V. (2023) Imersyvni tekhnolohii yak skladova navchalno-metodychnoho zabezpechennia tekhnolohichnoi ta STEM-osvity. In Imersyvni tekhnolohii v osviti: zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu (pp. 203‒206). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739016/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A__%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97_12.11.23-204-207.pdf (in Ukrainian).

Tutashynskyi, V. (2024). Proiektuvannia navchalnykh prohram i pidruchnykiv dlia 7–9 klasiv z navchalnoho predmeta «Tekhnolohii». Problemy suchasnoho pidruchnyka, (32), 306‒314. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-306-314 (in Ukrainian).

World Bank Group. (n.d.). Human Capital Project (HCP). https://www.worldbank.org/en/publication/human-capital (in English).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.