Анотація
Сучасні виклики, з якими стикається система освіти України, зумовлені як глобальними трендами цифровізації та автоматизації, так й наслідками воєнних дій, що спричинили необхідність докорінної перебудови освітнього процесу. В умовах відновлення та модернізації країни технологічна освіта набуває стратегічного значення як ключовий чинник формування людського капіталу, здатного забезпечити інноваційний розвиток економіки та конкурентоспроможність держави на міжнародній арені.
У статті розглянуто системну трансформацію технологічної освіти в умовах цифрової економіки та індустрії 4.0. Особливу увагу приділено впровадженню інтегрованих освітніх моделей, що поєднують академічні знання з практичними навичками для адаптації до швидкоплинних технологічних змін. Проаналізовано можливості модернізації змісту технологічної освіти через упровадження STEАM-підходу, інтеграцію цифрових технологій, розвиток критичного мислення, творчих здібностей та проєктної діяльності, що сприятиме підготовці висококваліфікованих спеціалістів в інженерії, інформаційних технологіях, матеріалознавстві та робототехніці. Окреслено перспективи впровадження дуальної освіти й інтерактивних методів навчання, які сприятимуть підготовці фахівців нового покоління, здатних ефективно працювати в умовах високотехнологічного виробництва, штучного інтелекту та автоматизованих систем управління, завдяки можливості набуття практичного досвіду ще під час навчання. Розглянуто необхідність модернізації матеріально-технічної бази закладів освіти та використання адаптивних навчальних технологій, що враховують індивідуальні освітні траєкторії здобувачів освіти. Доведено ефективність використання кластерного підходу, який забезпечує взаємодію освітніх установ, науково-дослідних центрів і бізнесу задля створення сучасних програм підготовки кадрів відповідно до реальних потреб ринку праці. Визначено роль державної політики у підтримці технологічної освіти через фінансування наукових розробок, розширення академічної мобільності та стимулювання міждисциплінарних досліджень.
Отже, системна трансформація технологічної освіти є необхідною умовою для розвитку людського капіталу в Україні. Її реалізація сприятиме підвищенню якості підготовки фахівців, формуванню інноваційної культури та зміцненню конкурентоспроможності національної економіки у глобалізованому світі.
Посилання
Міністерство освіти і науки України. (2023). Аналітичні матеріали результатів і досягнень реформи професійної освіти: пресбрифінг. https://mon.gov.ua/news/rezultati-i-dosyagnennya-reformi-profesiynoi-osviti-presbrifing-mon
Голіяд, І. & Тропіна, М. (2023). Використання навичок STEM освіти для підготовки майбутніх учителів технологій. У Актуальні аспекти розвитку STEAM-освіти в умовах євроінтеграції: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (с. 256–260). Кропивницький: ДонДУВС. https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2023/06/zbirnyk-21.04.2023-cover.pdf
Голіяд, І. & Тропіна, М. (2024). Підготовка фахівців нового покоління: роль мейкерського простору в інноваційно-освітньому кластері. У Збірник наукових праць з нагоди 30-річчя створення Львівського навчально-наукового центру професійної освіти «Сучасні виклики професійної освіти: теорія і практика» (с. 22–28). Львів. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47657?show=full&locale-attribute=en
Гончаренко, К., Голіяд, І. & Тропіна, М. (2024). Філософські погляди на відбудову економіки України: сила малих кроків як шлях до прориву. Вища освіта України, 1 (92), 91–103. https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).12
Міністерство освіти і науки України. (2025). Освіта для життя [Проєкт]. https://educationforlife.mon.gov.ua/
Скиба, М. (2023). Трикутник успіху України: школа, наука, інноваційне виробництво. Матеріали Українського інституту майбутнього. https://weukraine.tv/blog/trikutnik-uspikhu-ukrajini-shkola-nauka-innovatsijne-virobnitstvo/
Сліпчишин, Л., Голіяд І., Якимович, Т., Дубовик, О. & Тропіна, М. (2024). Повоєнна модернізація освіти: цифрове освітнє середовище як ключовий елемент інноваційно-освітнього кластеру. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2(12), 66‒67. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(12).2024.315010
Стешенко, В., Кільдеров, Д. & Садовий, М. (2024). Про концепцію технологічної освіти в інформаційному суспільстві. У Матеріали Х Міжнародної наукової-практичної конференції «Актуальні питання графічної підготовки: теорія, практика та шляхи розвитку», присвяченої пам’яті член-кореспондента НАПН України Віктора Сидоренка (с. 250‒254). Київ. https://enpuir. npu.edu.ua/handle/123456789/44704
Тарара, А. М. (2024). Концепція сучасного підручника «Технології» (7–9 класи) для Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, (32), 266‒283. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283
Топузов, О., Сидоренко, В. & Алєксєєва, С. (2025). Профільна середня освіта професійного спрямування: між надією та дійсністю. Український педагогічний журнал, 1, 5‒14. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283
Тропіна, М. & Савченко, І. (2024). STEAM-освіта як каталізатор відбудови та технологічного зростання України. У Матеріали науково-практичного онлайн-семінару «Обдарованість: методи діагностики та шляхи розвитку» (с. 584–589). Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України. https://iod.gov.ua/content/events/60/naukovo-praktichniy-onlayn-seminar-obdarovanist--metodi-diagnostiki-ta-shlyahi-rozvitku_publications.pdf?1718435028.5944
Туташинський, В. (2023) Імерсивні технології як складова навчально-методичного забезпечення технологічної та STEM-освіти. У Імерсивні технології в освіті: збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції з міжнародною участю (с. 203‒206). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739016/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A__%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97_12.11.23-204-207.pdf
Туташинський, В. (2024). Проєктування навчальних програм і підручників для 7–9 класів з навчального предмета «Технології». Проблеми сучасного підручника, (32), 306‒314. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-306-314
Dubovyk, O., Kolisnyk-Humeniuk J. & Holiiad, І. (2024). Multi-level system of training and formation of professional education teachers of a new type: global experience. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity: collective monograph (pp. 241‒283). Іnternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch. https://isg-konf.com/culturology-upbringing-and-education-as-components-of-pedagogical-and-philological-activity/
Slipchyshyn, L. & Dynko V. (2024). Multi-level training of future teachers in the dual form of training. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity (pp. 321‒352). 10.46299/ISG.2024.MONO.PED.4.11.3
Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: Random House. https://cdn.preterhuman.net/texts/literature/general/Alvin%20Toffler%20-%20Future%20Shock.pdf
World Bank Group. (б.д.). Human Capital Project (HCP). https://www.worldbank.org/en/publication/human-capital
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023). Analitychni materialy rezultativ i dosiahnen reformy profesiinoi osvity: presbryfinh. https://mon.gov.ua/news/rezultati-i-dosyagnennya-reformi-profesiynoi-osviti-presbrifing-mon (in Ukrainian).
Dubovyk, O., Kolisnyk-Humeniuk J. & Holiiad, І. (2024). Multi-level system of training and formation of professional education teachers of a new type: global experience. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity: collective monograph (pp. 241‒283). Іnternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch. https://isg-konf.com/culturology-upbringing-and-education-as-components-of-pedagogical-and-philological-activity/ (in English).
Holiiad, I. & Tropina, M. (2023). Vykorystannia navychok STEM osvity dlia pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii. In Aktualni aspekty rozvytku STEAM-osvity v umovakh yevrointehratsii: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp. 256–260). Kropyvnytskyi: DonDUVS. https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2023/06/zbirnyk-21.04.2023-cover.pdf (in Ukrainian).
Holiiad, I. & Tropina, M. (2024). Pidhotovka fakhivtsiv novoho pokolinnia: rol meikerskoho prostoru v innovatsiino-osvitnomu klasteri. Zbirnyk naukovykh prats z nahody 30-richchia stvorennia Lvivskoho navchalno-naukovoho tsentru profesiinoi osvity «Suchasni vyklyky profesiinoi osvity: teoriia i praktyka» (pp. 22–28). Lviv. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47657?show=full&locale-attribute=en (in Ukrainian).
Honcharenko, K., Holiiad, I. & Tropina, M. (2024). Filosofski pohliady na vidbudovu ekonomiky Ukrainy: syla malykh krokiv yak shliakh do proryvu. Vyshcha osvita Ukrainy, 1 (92), 91–103. https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).12 (in Ukrainian).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2025). Osvita dlia zhyttia [Proiekt]. https://educationforlife.mon.gov.ua/ (in Ukrainian).
Skyba, M. (2023). Trykutnyk uspikhu Ukrainy: shkola, nauka, innovatsiine vyrobnytstvo. Materialy Ukrainskoho instytutu maibutnoho. https://weukraine.tv/blog/trikutnik-uspikhu-ukrajini-shkola-nauka-innovatsijne-virobnitstvo/ (in Ukrainian).
Slipchyshyn, L. & Dynko V. (2024). Multi-level training of future teachers in the dual form of training. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity (pp. 321‒352). 10.46299/ISG.2024.MONO.PED.4.11.3 (in English).
Slipchyshyn, L., Holiiad I., Yakymovych, T., Dubovyk, O. & Tropina, M. (2024). Povoienna modernizatsiia osvity: tsyfrove osvitnie seredovyshche yak kliuchovyi element innovatsiino-osvitnoho klasteru. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly, 2(12), 66‒67. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(12).2024.315010 (in Ukrainian).
Steshenko, V., Kilderov, D. & Sadovyi, M. (2024). Pro kontseptsiiu tekhnolohichnoi osvity v informatsiinomu suspilstvi. In Materialy Kh Mizhnarodnoi naukovoi-praktychnoi konferentsii «Aktualni pytannia hrafichnoi pidhotovky: teoriia, praktyka ta shliakhy rozvytku», prysviachenoi pamiati chlen-korespondenta NAPN Ukrainy Viktora Sydorenka (pp. 250‒254). Kyiv. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/44704 (in Ukrainian).
Tarara, A. M. (2024). Kontseptsiia suchasnoho pidruchnyka «Tekhnolohii» (7–9 klasy) dlia Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, (32), 266‒283. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283 (in Ukrainian).
Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: Random House. https://cdn.preterhuman.net/texts/literature/general/Alvin%20Toffler%20-%20Future%20Shock.pdf (in English).
Topuzov, O., Sydorenko, V. & Alieksieieva, S. (2025). Profilna serednia osvita profesiinoho spriamuvannia: mizh nadiieiu ta diisnistiu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 5‒14. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283 (in Ukrainian).
Tropina, M. & Savchenko, I. (2024). STEAM-osvita yak katalizator vidbudovy ta tekhnolohichnoho zrostannia Ukrainy. In Materialy naukovo-praktychnoho onlain-seminaru «Obdarovanist: metody diahnostyky ta shliakhy rozvytku». Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy (pp. 584–589). https://iod.gov.ua/content/events/60/naukovo-praktichniy-onlayn-seminar-obdarovanist--metodi-diagnostiki-ta-shlyahi-rozvitku_publications.pdf?1718435028.5944 (in Ukrainian).
Tutashynskyi, V. (2023) Imersyvni tekhnolohii yak skladova navchalno-metodychnoho zabezpechennia tekhnolohichnoi ta STEM-osvity. In Imersyvni tekhnolohii v osviti: zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu (pp. 203‒206). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739016/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A__%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97_12.11.23-204-207.pdf (in Ukrainian).
Tutashynskyi, V. (2024). Proiektuvannia navchalnykh prohram i pidruchnykiv dlia 7–9 klasiv z navchalnoho predmeta «Tekhnolohii». Problemy suchasnoho pidruchnyka, (32), 306‒314. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-306-314 (in Ukrainian).
World Bank Group. (n.d.). Human Capital Project (HCP). https://www.worldbank.org/en/publication/human-capital (in English).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.