SYSTEMIC TRANSFORMATION OF TECHNOLOGICAL EDUCATION AS A STRATEGIC FACTOR IN HUMAN CAPITAL DEVELOPMENT
PDF (Українська)
HTML (Українська)

Keywords

technological education
human capital
digital economy
STEAM
cluster approach
transformation
innovative thinking
professional competencies

How to Cite

Holiiad, I., & Tropina, M. (2025). SYSTEMIC TRANSFORMATION OF TECHNOLOGICAL EDUCATION AS A STRATEGIC FACTOR IN HUMAN CAPITAL DEVELOPMENT. Ukrainian Educational Journal, (2), 44–54. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-44-54

Abstract

The modern challenges facing Ukraine’s education system are driven both by global trends of digitalization and automation and by the consequences of military actions, which have necessitated a fundamental restructuring of the educational process. In the context of the country's recovery and modernization, technological education acquires strategic importance as a key factor in developing human capital capable of ensuring the innovative growth of the economy and the state’s competitiveness in the international arena.

This article examines the systemic transformation of technological education in the digital economy and Industry 4.0. Special attention is given to the implementation of integrated educational models that combine academic knowledge with practical skills to adapt to rapid technological changes. The possibilities for modernizing the content of technological education through the introduction of the STEAM approach, the integration of digital technologies, the development of critical thinking, creative abilities, and project-based learning are analyzed. These measures will facilitate the training of highly qualified specialists in engineering, information technology, materials science, and robotics.

The article outlines prospects for the implementation of dual education and interactive teaching methods, which will help prepare a new generation of professionals capable of effectively working in high-tech production environments, artificial intelligence systems, and automated management systems by gaining practical experience during their studies. The necessity of modernizing the material and technical infrastructure of educational institutions and employing adaptive learning technologies that consider individual educational trajectories is also discussed. The effectiveness of the cluster approach, which ensures interaction between educational institutions, research centers, and businesses to develop modern training programs tailored to real labor market needs, is demonstrated. The role of state policy in supporting technological education through funding scientific research, expanding academic mobility, and promoting interdisciplinary studies is identified.

Thus, the systemic transformation of technological education is a crucial prerequisite for human capital development in Ukraine. Its implementation will contribute to improving the quality of professional training, fostering an innovation-driven culture, and strengthening the national economy’s competitiveness in a globalized world.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-44-54
PDF (Українська)
HTML (Українська)

References

Міністерство освіти і науки України. (2023). Аналітичні матеріали результатів і досягнень реформи професійної освіти: пресбрифінг. https://mon.gov.ua/news/rezultati-i-dosyagnennya-reformi-profesiynoi-osviti-presbrifing-mon

Голіяд, І. & Тропіна, М. (2023). Використання навичок STEM освіти для підготовки майбутніх учителів технологій. У Актуальні аспекти розвитку STEAM-освіти в умовах євроінтеграції: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (с. 256–260). Кропивницький: ДонДУВС. https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2023/06/zbirnyk-21.04.2023-cover.pdf

Голіяд, І. & Тропіна, М. (2024). Підготовка фахівців нового покоління: роль мейкерського простору в інноваційно-освітньому кластері. У Збірник наукових праць з нагоди 30-річчя створення Львівського навчально-наукового центру професійної освіти «Сучасні виклики професійної освіти: теорія і практика» (с. 22–28). Львів. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47657?show=full&locale-attribute=en

Гончаренко, К., Голіяд, І. & Тропіна, М. (2024). Філософські погляди на відбудову економіки України: сила малих кроків як шлях до прориву. Вища освіта України, 1 (92), 91–103. https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).12

Міністерство освіти і науки України. (2025). Освіта для життя [Проєкт]. https://educationforlife.mon.gov.ua/

Скиба, М. (2023). Трикутник успіху України: школа, наука, інноваційне виробництво. Матеріали Українського інституту майбутнього. https://weukraine.tv/blog/trikutnik-uspikhu-ukrajini-shkola-nauka-innovatsijne-virobnitstvo/

Сліпчишин, Л., Голіяд І., Якимович, Т., Дубовик, О. & Тропіна, М. (2024). Повоєнна модернізація освіти: цифрове освітнє середовище як ключовий елемент інноваційно-освітнього кластеру. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2(12), 66‒67. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(12).2024.315010

Стешенко, В., Кільдеров, Д. & Садовий, М. (2024). Про концепцію технологічної освіти в інформаційному суспільстві. У Матеріали Х Міжнародної наукової-практичної конференції «Актуальні питання графічної підготовки: теорія, практика та шляхи розвитку», присвяченої пам’яті член-кореспондента НАПН України Віктора Сидоренка (с. 250‒254). Київ. https://enpuir. npu.edu.ua/handle/123456789/44704

Тарара, А. М. (2024). Концепція сучасного підручника «Технології» (7–9 класи) для Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, (32), 266‒283. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283

Топузов, О., Сидоренко, В. & Алєксєєва, С. (2025). Профільна середня освіта професійного спрямування: між надією та дійсністю. Український педагогічний журнал, 1, 5‒14. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283

Тропіна, М. & Савченко, І. (2024). STEAM-освіта як каталізатор відбудови та технологічного зростання України. У Матеріали науково-практичного онлайн-семінару «Обдарованість: методи діагностики та шляхи розвитку» (с. 584–589). Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України. https://iod.gov.ua/content/events/60/naukovo-praktichniy-onlayn-seminar-obdarovanist--metodi-diagnostiki-ta-shlyahi-rozvitku_publications.pdf?1718435028.5944

Туташинський, В. (2023) Імерсивні технології як складова навчально-методичного забезпечення технологічної та STEM-освіти. У Імерсивні технології в освіті: збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції з міжнародною участю (с. 203‒206). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739016/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A__%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97_12.11.23-204-207.pdf

Туташинський, В. (2024). Проєктування навчальних програм і підручників для 7–9 класів з навчального предмета «Технології». Проблеми сучасного підручника, (32), 306‒314. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-306-314

Dubovyk, O., Kolisnyk-Humeniuk J. & Holiiad, І. (2024). Multi-level system of training and formation of professional education teachers of a new type: global experience. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity: collective monograph (pp. 241‒283). Іnternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch. https://isg-konf.com/culturology-upbringing-and-education-as-components-of-pedagogical-and-philological-activity/

Slipchyshyn, L. & Dynko V. (2024). Multi-level training of future teachers in the dual form of training. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity (pp. 321‒352). 10.46299/ISG.2024.MONO.PED.4.11.3

Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: Random House. https://cdn.preterhuman.net/texts/literature/general/Alvin%20Toffler%20-%20Future%20Shock.pdf

World Bank Group. (б.д.). Human Capital Project (HCP). https://www.worldbank.org/en/publication/human-capital

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023). Analitychni materialy rezultativ i dosiahnen reformy profesiinoi osvity: presbryfinh. https://mon.gov.ua/news/rezultati-i-dosyagnennya-reformi-profesiynoi-osviti-presbrifing-mon (in Ukrainian).

Dubovyk, O., Kolisnyk-Humeniuk J. & Holiiad, І. (2024). Multi-level system of training and formation of professional education teachers of a new type: global experience. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity: collective monograph (pp. 241‒283). Іnternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch. https://isg-konf.com/culturology-upbringing-and-education-as-components-of-pedagogical-and-philological-activity/ (in English).

Holiiad, I. & Tropina, M. (2023). Vykorystannia navychok STEM osvity dlia pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii. In Aktualni aspekty rozvytku STEAM-osvity v umovakh yevrointehratsii: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp. 256–260). Kropyvnytskyi: DonDUVS. https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2023/06/zbirnyk-21.04.2023-cover.pdf (in Ukrainian).

Holiiad, I. & Tropina, M. (2024). Pidhotovka fakhivtsiv novoho pokolinnia: rol meikerskoho prostoru v innovatsiino-osvitnomu klasteri. Zbirnyk naukovykh prats z nahody 30-richchia stvorennia Lvivskoho navchalno-naukovoho tsentru profesiinoi osvity «Suchasni vyklyky profesiinoi osvity: teoriia i praktyka» (pp. 22–28). Lviv. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47657?show=full&locale-attribute=en (in Ukrainian).

Honcharenko, K., Holiiad, I. & Tropina, M. (2024). Filosofski pohliady na vidbudovu ekonomiky Ukrainy: syla malykh krokiv yak shliakh do proryvu. Vyshcha osvita Ukrainy, 1 (92), 91–103. https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.1(92).12 (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2025). Osvita dlia zhyttia [Proiekt]. https://educationforlife.mon.gov.ua/ (in Ukrainian).

Skyba, M. (2023). Trykutnyk uspikhu Ukrainy: shkola, nauka, innovatsiine vyrobnytstvo. Materialy Ukrainskoho instytutu maibutnoho. https://weukraine.tv/blog/trikutnik-uspikhu-ukrajini-shkola-nauka-innovatsijne-virobnitstvo/ (in Ukrainian).

Slipchyshyn, L. & Dynko V. (2024). Multi-level training of future teachers in the dual form of training. In Culturology, upbringing and education as components of pedagogical and philological activity (pp. 321‒352). 10.46299/ISG.2024.MONO.PED.4.11.3 (in English).

Slipchyshyn, L., Holiiad I., Yakymovych, T., Dubovyk, O. & Tropina, M. (2024). Povoienna modernizatsiia osvity: tsyfrove osvitnie seredovyshche yak kliuchovyi element innovatsiino-osvitnoho klasteru. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly, 2(12), 66‒67. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(12).2024.315010 (in Ukrainian).

Steshenko, V., Kilderov, D. & Sadovyi, M. (2024). Pro kontseptsiiu tekhnolohichnoi osvity v informatsiinomu suspilstvi. In Materialy Kh Mizhnarodnoi naukovoi-praktychnoi konferentsii «Aktualni pytannia hrafichnoi pidhotovky: teoriia, praktyka ta shliakhy rozvytku», prysviachenoi pamiati chlen-korespondenta NAPN Ukrainy Viktora Sydorenka (pp. 250‒254). Kyiv. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/44704 (in Ukrainian).

Tarara, A. M. (2024). Kontseptsiia suchasnoho pidruchnyka «Tekhnolohii» (7–9 klasy) dlia Novoi ukrainskoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, (32), 266‒283. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283 (in Ukrainian).

Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: Random House. https://cdn.preterhuman.net/texts/literature/general/Alvin%20Toffler%20-%20Future%20Shock.pdf (in English).

Topuzov, O., Sydorenko, V. & Alieksieieva, S. (2025). Profilna serednia osvita profesiinoho spriamuvannia: mizh nadiieiu ta diisnistiu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 5‒14. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-266-283 (in Ukrainian).

Tropina, M. & Savchenko, I. (2024). STEAM-osvita yak katalizator vidbudovy ta tekhnolohichnoho zrostannia Ukrainy. In Materialy naukovo-praktychnoho onlain-seminaru «Obdarovanist: metody diahnostyky ta shliakhy rozvytku». Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy (pp. 584–589). https://iod.gov.ua/content/events/60/naukovo-praktichniy-onlayn-seminar-obdarovanist--metodi-diagnostiki-ta-shlyahi-rozvitku_publications.pdf?1718435028.5944 (in Ukrainian).

Tutashynskyi, V. (2023) Imersyvni tekhnolohii yak skladova navchalno-metodychnoho zabezpechennia tekhnolohichnoi ta STEM-osvity. In Imersyvni tekhnolohii v osviti: zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu (pp. 203‒206). https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739016/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A__%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97_12.11.23-204-207.pdf (in Ukrainian).

Tutashynskyi, V. (2024). Proiektuvannia navchalnykh prohram i pidruchnykiv dlia 7–9 klasiv z navchalnoho predmeta «Tekhnolohii». Problemy suchasnoho pidruchnyka, (32), 306‒314. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-306-314 (in Ukrainian).

World Bank Group. (n.d.). Human Capital Project (HCP). https://www.worldbank.org/en/publication/human-capital (in English).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.