INTEGRATIVE TEACHING OF HISTORY IN GRADES 5–9: STATE OF PRACTICE AND PERSPECTIVES
PDF (Українська)

Keywords

history teaching process
integrative approach; survey
integrative approach
survey

How to Cite

Moroz П., & Moroz І. (2021). INTEGRATIVE TEACHING OF HISTORY IN GRADES 5–9: STATE OF PRACTICE AND PERSPECTIVES. Ukrainian Educational Journal, (3), 66–77. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-66-77

Abstract

The article is dedicated to the analysis of practices and perspectives of integrative teaching of history in grades 5–9. The authors conducted an online survey of teachers to determine the actual state of implementation of the integrated approach to teaching history. The analysis of teachers’ answers induces to believe that the vast majority of respondents perceive the integrative approach in teaching history positively and see its potential in the formation of students’ key and subject-­specific competencies; overcoming the fragmentary and patchiness of their knowledge; the formation of an integrative (systemic) type of thinking; deeper engagement of everyday human activities with learning.
The survey data made it possible to identify the main problems arising in the implementation of the integrative approach to teaching history in secondary education, such as the following: passivity of participants of the educational process, lack of both teaching time and time for teacher training; lack of methods of integrative teaching; overload of the educational program and history textbooks, inconsistency of the study of related topics in different subjects in different grades. According to the authors, for solving the identified problems and avoiding potential risks, it is necessary to develop and implement in the educational process a special methodology of integrative teaching of history.
The article defines the perspectives for further researches related to the development, testing and implementation in the educational process of methods of integrative teaching of history, curricula and school textbooks based on integrative approach. In particular, the methodology of integration of educational historical content requires further study: selection criteria, principles of design, ways of realization; features of preparation and realizing of integrative lessons and projects; methodology of development and implementation of integrative courses programs; definition of forms and methods of integrative learning for formation of competencies and transversal skills of students through various subjects; the principles of textbook development on integrative teaching of history and the principles of its design.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-66-77
PDF (Українська)

References

І. Мороз, «Cутність інтегративного підходу навчання історії», Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІІІ Всеукраїнської науково-­практичної інтернет-­конференції «Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи», Київ, 29 березня 2021 р. (наукове електронне видання). Київ, Україна: Педагогічна думка, с. 135–138, 2021.

С. Клепко, Інтегративна освіта і поліморфізм знання: монографія. Київ-­Полтава-­Харків, Україна: ПОІПОПП, 1998.

Т. М. Засєкіна, Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія, Київ, Україна: Педагогічна думка, 2020.

О. Мариновська, «Інтегроване навчання: технологічний аспект», Рідна школа, № 4/5 (квітень–травень), с. 32–36, 2014.

М. В. Опачко, «Інтегративний підхід до реалізації дидактичного менеджменту у підготовці магістрів-­фізиків», Збірник наукових праць Кам’янець-­Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія: Педагогічна, Вип. 22, с. 43–45, 2016.

Т. О. Пушкарьова, і О. М. Топузов, Інтегративно-­діяльнісна педагогіка: монографія. Київ, Україна: Педагогічна думка, 2019.

М. Р. Арцишевська, Теоретико-­методичні засади інтеграції знань про суспільство у змісті шкільної освіти: дис… канд. пед. наук: 13.00.09. Луцьк, Україна, 2000.

М. Р. Арцишевська, і Р. Арцишевський, Інтеграція змісту освіти: монографія. Луцьк, Україна: Вежа, 2007.

К. О. Баханов, Теоретико-­методичні засади трансформації сучасної шкільної історичної освіти: дис… д-ра пед. наук; Ін-т педагогіки АПН України, Київ, Україна, 2007.

Н. М. Жидкова, «Внутрішньопредметні та міжпредметні зв’язки як засіб набуття досвіду навчальної діяльності учнів на уроках правознавства», Проблеми сучасного підручника, Вип. 16, с. 135–148, 2016.

О. Пометун, «Навчання історії і громадянської освіти: окремі чи інтегровані курси», Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи: збірник тез ІІІ Всеукраїнської науково-­практичної інтернет-­конференції «Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи», Київ, 29 березня 2021 р. (наукове електронне видання). Київ, Україна: Педагогічна думка, с. 180–183, 2021.

Т. Ремех, «Міжпредметна модель шкільної громадянської освіти», International scientific and practical conference «Pedagogy and Psychology in the Modern World: the art of teaching and learning»: conference proceedings, February 26–27, 2021. Riga, Latvia: Baltija Publishing, c. 150–154, 2021.

I. Moroz, «Cutnist intehratyvnoho pidkhodu navchannia istorii», Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy: zbirnyk tez III Vseukrainskoi naukovo-­praktychnoi internet-­konferentsii «Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy», Kyiv, 29 bereznia 2021 r. (naukove elektronne vydannia). Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, s. 135–138, 2021. (in Ukrainian).

S. Klepko, Intehratyvna osvita i polimorfizm znannia: monohrafiia. Kyiv-­Poltava-­Kharkiv, Ukraina: POIPOPP, 1998. (in Ukrainian).

T. M. Zasiekina, Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka: monohrafiia, Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, 2020. (in Ukrainian).

O. Marynovska, «Intehrovane navchannia: tekhnolohichnyi aspekt», Ridna shkola, № 4/5 (kviten–traven), s. 32 36, 2014. (in Ukrainian).

M. V. Opachko, «Intehratyvnyi pidkhid do realizatsii dydaktychnoho menedzhmentu u pidhotovtsi mahistriv-­fizykiv», Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-­Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Seriia: Pedahohichna, Vyp. 22, s. 43 45, 2016. (in Ukrainian).

T. O. Pushkarova, i O. M. Topuzov, Intehratyvno-­diialnisna pedahohika: monohrafiia. Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, 2019. (in Ukrainian).

M. R. Artsyshevska, Teoretyko-­metodychni zasady intehratsii znan pro suspilstvo u zmisti shkilnoi osvity: dys… kand. ped. nauk: 13.00.09. Lutsk, Ukraina, 2000. (in Ukrainian).

M. R. Artsyshevska, i R. Artsyshevskyi, Intehratsiia zmistu osvity: monohrafiia. Lutsk, Ukraina: Vezha, 2007. (in Ukrainian).

K. O. Bakhanov, Teoretyko-­metodychni zasady transformatsii suchasnoi shkilnoi istorychnoi osvity: dys… d-ra ped. nauk; In-t pedahohiky APN Ukrainy, Kyiv, Ukraina, 2007. (in Ukrainian).

N. M. Zhydkova, «Vnutrishnopredmetni ta mizhpredmetni zviazky yak zasib nabuttia dosvidu navchalnoi diialnosti uchniv na urokakh pravoznavstva», Problemy suchasnoho pidruchnyka, Vyp. 16, s. 135–148, 2016. (in Ukrainian).

O. Pometun, «Navchannia istorii i hromadianskoi osvity: okremi chy intehrovani kursy», Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy: zbirnyk tez III Vseukrainskoi naukovo-­praktychnoi internet-­konferentsii «Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy», Kyiv, 29 bereznia 2021 r. (naukove elektronne vydannia). Kyiv, Ukraina: Pedahohichna dumka, s. 180–183, 2021. (in Ukrainian).

T. Remekh, «Mizhpredmetna model shkilnoi hromadianskoi osvity», International scientific and practical conference «Pedagogy and Psychology in the Modern World: the art of teaching and learning»: conference proceedings, February 26–27, 2021. Riga, Latvia: Baltija Publishing, c. 150–154, 2021. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Петро Мороз, Ірина Мороз

Downloads

Download data is not yet available.