THEORY AND PRACTICE OF DIPLOMA DESIGN OF STUDENTS INDECORATIVE AND APPLIED ARTS AND DESIGN
PDF (Українська)

Keywords

designer
design
arts and crafts
diploma design

How to Cite

Diachenko А. (2021). THEORY AND PRACTICE OF DIPLOMA DESIGN OF STUDENTS INDECORATIVE AND APPLIED ARTS AND DESIGN. Ukrainian Educational Journal, (3), 93–98. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-93-98

Abstract

This paper presents the possibilities of design activity from the perspective of design process and design culture, which is widely used in diploma works during the training of future designers and specialists in decorative and applied arts. It was established that both the designer`s activity and the activity of the artist of arts and crafts are distinguished by the degree of the artist`s exclusion from the product of their works. It was found that a student must show erudition, deep knowledge of material and literature in their graduation works. Moreover, they need to have a broad picture of the current situation of industrial graphics, show the ability to analyze their work professionally, substantiate it in a competent and concise way, draw their own conclusions, provide the understanding of the solution to the problem and the results obtained within the design process, but not only those that have been prompted and determined by a thesis supervisor.

https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-93-98
PDF (Українська)

References

В. В. Ермилова, Моделирование и художественное оформление одежды. Москва, Россия, 2000.

С. М. Кожуховская, «Некоторые проблемы дизайн-­образования», Вестник УМО по проф.-пед. образованию. Екатеринбург, Россия, № 1, с. 41–44, 1997.

М. С. Кулик, А. В. Полухін, Положення про дипломні роботи (проєкти) випускників Національного авіаційного університету. Київ, Україна: НАУ, 2006.

Методичні рекомендації до виконання дипломної роботи на здобуття освітньо-­кваліфікаційного рівня магістра для студентів 6 курсу спеціальності 8.02020701 «Дизайн» спеціалізації «Дизайн меблів» денної і заочної форми навчання. Харків, Україна, 2014.

В. И. Пузанов, «Кто мы коллеги-­дизайнеры?» Техническая эстетика. № 4, с. 6–8, 1991.

Е. В. Ткаченко, С. М. Кожуховская, Дизайн-­образование. Теория, практика, траектории развития. Екатеринбург, Россия, 2004.

О. В. Трошкін, Педагогічні умови розвитку ініціативності майбутніх дизайнерів у процесі навчально-­творчої діяльності: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Донецьк, Україна, 2004.

V. V. Ermilova, Modelirovanie i xudozhestvennoe oformlenie odezhdy. Moskva, Rossiya, 2000. (in Russian).

S. M. Kozhuxovskaya, «Nekotorye problemy dizajn-­obrazovaniya», Vestnik UMO po prof.-ped. obrazovaniyu. Ekaterinburg, Rossiya, № 1, s. 41–44, 1997. (in Russian).

M. S. Kulyk, A. V. Poluhin, Polozhennja pro dyplomni roboty (projekty) vypusknykiv Nacional’nogo aviacijnogo universytetu. Kyiv, Ukraуіna: NAU, 2006. (in Ukrainian).

Metodychni rekomendaciуі do vykonannja dyplomnoуі roboty na zdobuttja osvitn’o-kvalifikacijnogo rivnja magistra dlja studentiv 6 kursu special’nosti 8.02020701 «Dyzajn» specializacіуі «Dyzajn mebliv» dennoуі i zaochnoуі formy navchannja. Harkiv, Ukraуіna, 2014. (in Ukrainian).

V. I. Puzanov, «Kto my kollegi-­dizajnery?» Tehnicheskaja jestetika. № 4, s. 6–8, 1991. (in Russian).

E. V. Tkachenko, S. M. Kozhuhovskaja, Dizajn-­obrazovanie. Teorija, praktika, traektorii razvitija. Ekaterinburg, Rossija, 2004. (in Russian).

O. V. Troshkin, Pedagogichni umovy rozvytku iniciatyvnosti majbutnih dyzajneriv u procesi navchal’no-tvorchoуі dijal’nosti: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Donec’k, Ukraуіna, 2004. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Алла Дяченко

Downloads

Download data is not yet available.