Abstract
Blended learning and teaching technologies have become the basis of distance higher education in a pandemic. ICT contributes to the dynamic development of digital pedagogy, providing intensification of the educational process. The article studies the effectiveness of teaching technologies in the context of distance higher education by measuring the effects of its application in the educational process. It has been proven that the use of ICT has a number of advantages and at the same time causes an increase in the workload on the teacher due to the sharp need for the transition to distance education and the lack of digital skills. The effectiveness of digital teaching thanks to IT tools in the following areas is proved: communication, self-control, assessment, preparation of materials, performance of tasks. Improvements in performance measures such as: increased attendance; increasing the level of control and responsibility, perception of the importance of the course tasks by students; reduction of time for receiving and searching for materials; reduction of time for preparation of materials by teachers; growth of the level of loading and processing of materials; significant reduction of time for the course and its organization. Teachers rated the effectiveness of teaching technologies in distance education when using IT tools higher than students. Students’ assessments of the processing of materials and tasks are higher than the assessments of teachers, which characterizes a certain level of subjectivity of students in assessing their own educational activities. Teachers noted a significant reduction in time for the course and its organization / Teachers have more functions for the organization of the educational process and more broadly characterize the effect of the use of IT tools, compared to students. The frequency of use of IT tools of the experimental group significantly exceeds the frequency of the control group. In addition to traditional IT tools, teachers are actively using new IT tools, which has two consequences: both the development of digital skills and simplification of the educational process, and increasing the workload on the teacher.
References
Ю. В. Бистрова, «Інноваційні методи навчання у вищій школі України», Право та інноваційне суспільство, (1), с. 27–33, 2015.
С. О. Карплюк, «Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі», Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку: матеріали методологічного семінару, с. 188–197, 2019.
О. В. Коротун, «Методологічні засади змішаного навчання в умовах вищої освіти», Інформаційні технології в освіті, (3), с. 117–129, 2016.
Н. В. Кошечко, «Інноваційні освітні технології навчання та викладання у вищій школі», Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогіка, (1), с. 35–38, 2015.
В. М. Курепін, А. Б. Веліховська, К. А. Комісаренко, «Використання інформаційно-комунікаційних технологій у освітньому процесі закладів вищої освіти», 2019.
С. Л. Проскура, С. Г. Литвинова, «Підготовка фахівців з інформаційних технологій у закладах вищої освіти: стан, проблеми і перспективи», Інформаційні технології в освіті, (2), с. 72–88, 2018.
Б. А. Пустовойт, І. О. Федяй, «Кейс-технологія як один із сучасних методів викладання у закладах вищої освіти для формування компетентності майбутніх фахівців», Наукові записки кафедри педагогіки, 1(43), с. 422–430, 2018.
С. О. Сисоєва, К. П. Осадча, «Стан, технології та перспективи дистанційного навчання у вищій освіті України», Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання, 70(2), с. 271–284, 2019.
Н. Ю. Чикун, Б. К. Пасальський, «Інноваційні технології навчання у реформуванні системи вищої освіти». Вісник Київського національного торговельно-економічного університету, (3),
с. 135–144, 2016.
Yu. V. Bystrova, «Innovatsiyni metody navchannya u vyshchiy shkoli Ukrayiny», Pravo ta innovatsiyne suspil’stvo, (1), s. 27–33, 2015. (in Ukrainian).
S. O. Karplyuk, «Osoblyvosti tsyfrovizatsiyi osvitn’oho protsesu u vyshchiy shkoli», Informatsiyno-tsyfrovyy osvitniy prostir Ukrayiny: transformatsiyni protsesy i perspektyvy rozvytku: materialy metodolohichnoho seminaru, s. 188–197, 2019. (in Ukrainian).
O. V. Korotun, «Metodolohichni zasady zmishanoho navchannya v umovakh vyshchoyi osvity», Informatsiyni tekhnolohiyi v osviti, (3), s.117–129, 2016. (in Ukrainian).
N. V. Koshechko, «Innovatsiyni osvitni tekhnolohiyi navchannya ta vykladannya u vyshchiy shkoli», Visnyk Kyyivs’koho natsional’noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohika, (1), s. 35–38, 2015. (in Ukrainian).
V. M. Kurepin, A. B. Velikhovs’ka, K. A. Komisarenko, «Vykorystannya informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy u osvitn’omu protsesi zakladiv vyshchoyi osvity», 2019. (in Ukrainian).
S. L. Proskura, S. H. Lytvynova, «Pidhotovka fakhivtsiv z informatsiynykh tekhnolohiy u zakladakh vyshchoyi osvity: stan, problemy i perspektyvy», Informatsiyni tekhnolohiyi v osviti, (2), s. 72–88, 2018.
(in Ukrainian).
B. A. Pustovoyt, I. O. Fedyay, «Keys-tekhnolohiya yak odyn iz suchasnykh metodiv vykladannya u zakladakh vyshchoyi osvity dlya formuvannya kompetentnosti maybutnikh fakhivtsiv», Naukovi zapysky kafedry pedahohiky, 1(43), s. 422–430, 2018. (in Ukrainian).
S. O. Sysoyeva, K. P. Osadcha, «Stan, tekhnolohiyi ta perspektyvy dystantsiynoho navchannya u vyshchiy osviti Ukrayiny», Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya: elektronne naukove fakhove vydannya, 70(2), s. 271–284, 2019. (in Ukrainian).
N. Yu. Chykun, B. K. Pasal’s’kyy, «Innovatsiyni tekhnolohiyi navchannya u reformuvanni systemy vyshchoyi osvity». Visnyk Kyyivs’koho natsional’noho torhovel’no-ekonomichnoho universytetu, (3), s. 135–144, 2016. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Оксана Ляска, Наталія Чаграк, Тетяна Стриженко