Abstract
The article presents foreign practices (the EU, the USA, China, Singapore, South Korea, India, Malaysia) in the field of sustainable digital development of education and society. It is shown that the education policy of economically developed countries highlights the concept of “smart growth”. The key aspect of this concept lies in the development of IT education. The latter is aimed at the following: the constant updating of degree programmes; the establishment of IT training centres; the promotion of distance learning; the expanding of a network of virtual learning communities; the involvement of foreign students in IT degree programmes; a guarantee of employment in IT industry and digital jobs in other labour markets. Given Ukraine’s integration into the EU, it seems crucial to take into account European legislation and European practices in the field of IT education development in key areas (digital education of the population and training of qualified specialists in digital technologies; sustainable development of efficient and secure digital infrastructure; digital development of business and public sector). Also, the article describes how developed countries implement state education policy, which can be of interest to Ukrainian experts in the development of IT education (effective monitoring of the quality of IT education at all levels; state support for developing digital skills in all citizens; development of non-formal and informal IT education; strengthening of public-private partnership to promote information and media literacy among the population; focus on digital well-being of society and cybersecurity of the state; high-quality preparation of IT specialists to create independent, innovative digital content, and protect personal and national intellectual property).
References
Белан, В. (2021). Підготовка майбутніх учителів професійних технічних предметів із використанням технологій дистанційного навчання в університетах Республіки Польща». (Дис. доктора філософії). Інститут професійно-технічної освіти НАПН України, Київ, 2021.
Базелюк, О.В., Спірін, О.М., Петренко, Л.М., Каленський, А.А. & Майборода, Л.А. (2018). Технології дистанційного професійного навчання: методичний посібники. Житомир: «Полісся».
Биков, В.Ю., Спірін, О.М. & Пінчук, О.П. (2017). Проблеми та завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України). Київ: Видавничий дім «Сам». 191–198.
Експрес-аналіз поточного стану ІТ‑освіти в Україні: матеріали для обговорення (2021). http://surl.li/admzy.
Єврокомісія визначила стратегічні цілі цифрового розвитку ЄС до 2030 року (2021). https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3205020-evrokomisia-viznacila-strategicni-cili-cifrovogo-rozvitku-es-do‑2030-roku.html
ІT‑спеціальності та університети для програмістів в США (2021). https://edusteps.com.ua/ua/articles/us/1792-it-specialnosti-ta-universiteti-dlja-programistiv-v-ssha.html.
Іванюк, І. (2015а). Використання он-лайн інструментів для оцінювання цифрової компетентності вчителів і керівників навчальних закладів у Норвегії. Інформаційні технології і засоби навчання, 3, 11–24. doi: 10.33407/itlt.v47i3.1237.
Іванюк, І. (2015в). Зарубіжний досвід використання інформаційних технологій для оцінювання цифрової компетентності вчителів і керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Інформаційні технології у професійній діяльності. Матеріали ІХ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Рівне: РВВ РДГУ. 205–206.
Іванюк, І.В. (2013). Досвід віртуальних навчальних спільнот у формуванні полікультурної компетентності учнів: міжнародний аспект. Педагогічні технології, 2 (111), 59–64.
Локшина, О.І. (2019). Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року», Український педагогічний журнал, 3, 21–30, 2019. doi: 10.32405/2411–1317–2019–3–21–30.
Мегединюк, М. (2016). Де і як навчатися за кордоном? https://studway.com.ua/zdobuti-it-osvitu-za-kordonom/.
Основні компетенції для навчання протягом усього життя – європейські еталонні рамки (2006). Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя» від 18 грудня 2006 року». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text.
Пенні, М. (2011). Можливості для покращення науково-технічного співробітництва між Україною та ЄС. https://ipd.kpi.ua/documents/narady/old/PPP_M.Penny_10.11.11_UKR.pdf.
Топ‑7 сайтів для спілкування з носіями мови (2018). Взято з: https://grade.ua/uk/news/top‑7-sajtov-dlya-obshheniya-s-nositelyami-yazyka/.
Хоружий, Г.Ф. (2016). Європейська політика вищої освіти: монографія. Полтава: Дивосвіт.
Kulalaieva, N. & Leu, S. (2018). Work-based learning involving the dual education elements. Professional Pedagogy, 1(18), 162–168.
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C189/01). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7.
New priorities for European cooperation in education and training (2015). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52015XG1215(02).
Yershov, M. O. (2020). Digitalization of general secondary education: issues and prospects. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences, 4 (103), 19–27. doi: https://doi.org/10.35433/pedagogy.4(103).2020.19–27.
Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. (2006/962/EC). Official Journal of the European Union, 30.12.2006. – L 394/10–394/18 EN. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32006H0962.
Belan, V. (2021). The training of teachers of vocational subjects with the use of distance learning technologies at universities in the Republic of Poland. (Dys. doktora filosofii). The Institute of Vocation Education and Training of the National Academy of Educational Sciences of Ukrainian, Kyiv. (in Ukrainian).
Bazeliuk, O.V., Spirin, O.M., Petrenko, L.M., Kalenskyi, A.A. & Maiboroda, L.A. (2018). Technologies of distance professional training: methodical manual. Zhytomyr: «Polissia». (in Ukrainian).
Bykov, V. Iu., Spirin, O.M. & Pinchuk, O.P. (2017). Problems and tasks of the modern stage of education informatization. Scientific support of education development in Ukraine: current issues of theory and practice (to the 25th anniversary of the NAPS of Ukraine. Kyiv: Vydavnychyi dim «Sam». 191–198.
(in Ukrainian).
Express analysis of the current state of IT education in Ukraine: materials for discussion (2021). Retrieved from: http://surl.li/admzy. (in Ukrainian).
The European Commission has set strategic goals for the EU’s digital development until 2030 (2021). https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3205020-evrokomisia-viznacila-strategicni-cili-cifrovogo-rozvitku-es-do‑2030-roku.html (in Ukrainian).
IT specialties and universities for programmers in the USA (2021). https://edusteps.com.ua/ua/articles/us/1792-it-specialnosti-ta-universiteti-dlja-programistiv-v-ssha.html. (in Ukrainian).
Ivaniuk, I. (2015a). Using online tools for evaluation the digital competence of teachers and principals in Norway. Information Technologies and Learning Tools, 3, 11–24. doi: 10.33407/itlt.v47i3.1237. (in Ukrainian).
Ivaniuk, I. (2015в). Foreign experience in the use of information technology to assess the digital competence of teachers and heads of secondary schools. V Information technologies in professional activity. Materials of the IX All-Ukrainian scientific-practical conference. (s. 205–206). Rivne: RVV RDHU. (in Ukrainian).
Ivaniuk, I.V. (2013). The experience of virtual learning communities in the formation of multicultural competence of students: the international aspect. Pedagogical technologies, (111), 59–64, 2013. (in Ukrainian).
Lokshyna, O.I. (2019). European reference framework of key competences for lifelong learning: an updated 2018 version. Ukrainian Educational Jornal, 3, 21–30, 2019. doi: 10.32405/2411–1317–2019–3–21–30. (in Ukrainian).
Mehedyniuk, M. (2016). Where and how to study abroad? https://studway.com.ua/zdobuti-it-osvitu-za-kordonom/. (in Ukrainian).
The main competencies for lifelong learning are the European reference frameworks. Recommendation 2006/962 / EC of the European Parliament and of the Council (EU) on core competences for lifelong learning of 18 December 2006. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text. (in Ukrainian).
Penni, M. (2011). Opportunities for improving scientific and technical cooperation between Ukraine and the EU. https://ipd.kpi.ua/documents/narady/old/PPP_M.Penny_10.11.11_UKR.pdf. (in Ukrainian).
Top 7 sites for communication with native speakers (2018). https://grade.ua/uk/news/top‑7-sajtov-dlya-obshheniya-s-nositelyami-yazyka/. (in Ukrainian).
Khoruzhyi, H.F. (2016). European higher education policy: a monograph. Poltava: Dyvosvit. (in Ukrainian).
Kulalaieva, N. & Leu, S. (2018). Work-based learning involving the dual education elements. Professional Pedagogy, 1(18), 162–168. (in English).
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C189/01). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&rid=7. (in English).
New priorities for European cooperation in education and training (2015). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52015XG1215(02). (in English).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Наталія Сейко, Микола-Олег Єршов