Abstract
The project of the educational environment provides its structural and system representation, which reflects the relationship of the main components, due to the purpose, goals and objectives of the educational process. The process of designing a model of the educational environment of the gymnasium includes the following aspects: conceptual, organizational and managerial, semantic, technological. The essence of both current traditional and innovative principles concerning the design of each of the highlighted components of the educational environment is revealed. The ways of their realization in the modern educational process of the gymnasium are analyzed.
Today, the basis of the educational environment of the gymnasium is its own educational program for grades 5–9, which, as we know, Ukrainian schools can develop on the basis of a typical educational program. This is especially important for demonstrating the specifics of the institution, the desire to take a certain position in the market of educational services, achieving a given level of competitiveness, improving the quality of educational services, expanding the range of specialties, developing a niche in the market of educational services. The systemic solution of these problems should be facilitated by the creation of the educational environment, which should be designed on the basis of current traditional and priority innovative didactic principles. Formation of subjectivity, formation and development of the social activity of participants of the project-pedagogical process, its quality and accessibility are one of the main criteria of its success and innovation.
The transformational processes taking place in education today make this problem relevant and in need of constant consideration of innovations. In particular, this statement is associated with the rapid development of the digitalization of education and the formation of the principles of digital didactics.
References
Ярошинська, О. О. (2016). Принципи проектування освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Наукові записки. Бердянський державний педагогічний університет. 312–318.
Trubacheva, S., Onyschuk, L. (2019). Priority orientations of designing the educational environment of a gymnasium. Education: Modern Discourses. 2. 55–62. URL: http://emdnaes.org.ua/index.php/Educ_Mod_discourse/article/view/50/53 https://doi.org/10.32405/2617–3107–2019–1–18
Гонтаровська, Н. Б. (2005). Розвиток особистості в психолого-педагогчному контексті. Педагогіка і психологія. 1. 32–41.
Гончар, О. В. (2012). Педагогічна взаємодія учасників навчального процесу в умовах дистанційної освіти. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 1. 58–65.
Доброханська, О. (2013). Освітнє середовище ЗНЗ як фактор розвитку надпредметних компетентностей учнів. Рідна школа. 11(1007). 56–58.
Трубачева, С. Е. (2019). Психолого-педагогічні особливості проектування освітнього середовища гімназії. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота».
(45). 205–209.
Трубачева, С., Замаскіна, П. (2020). Проєктування освітнього середовища гімназії з урахуванням особливостей дистанційного навчання. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2 (47). 195–199.
Іванова, І. Б. (2007). Теоретико-методологічні засади навчання молоді в інтегрованому освітньому середовищі. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових праць. № 3(5). 188–197.
Yaroshynska, O. O. (2016). Pryntsypy proektuvannia osvitnoho seredovyshcha profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly. Naukovi zapysky. Berdianskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet.312–318. (іn Ukrainain).
Trubacheva, S., Onyschuk, L. (2019). Priority orientations of designing the educational environment of a gymnasium. Education: Modern Discourses. 2. 55–62. URL: http://emdnaes.org.ua/index.php/Educ_Mod_discourse/article/view/50/53 https://doi.org/10.32405/2617–3107–2019–1–18 (іn Ukrainain).
Hontarovska, N. B. (2005). Rozvytok osobystosti v psykholoho-pedahohchnomu konteksti. Pedahohika i psykholohiia. 1. 32–41. (іn Ukrainain).
Honchar, O. V. (2012). Pedahohichna vzaiemodiia uchasnykiv navchalnoho protsesu v umovakh dystantsiinoi osvity. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. 1. 58–65. (іn Ukrainain).
Dobrokhanska, O. (2013). Osvitnie seredovyshche ZNZ yak faktor rozvytku nadpredmetnykh kompetentnostei uchniv. Ridna shkola. 11(1007). 56–58. (іn Ukrainain).
Trubacheva, S. E. (2019). Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti proektuvannia osvitnoho seredovyshcha himnazii. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota». 2 (45). 205–209. (іn Ukrainain).
Trubacheva, S., Zamaskina, P. (2020). Proiektuvannia osvitnoho seredovyshcha himnazii z urakhuvanniam osoblyvostei dystantsiinoho navchannia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota». 2 (47). 195–199. (іn Ukrainain).
Ivanova, I. B. (2007). Teoretyko-metodolohichni zasady navchannia molodi v intehrovanomu osvitnomu seredovyshchi. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy: zbirnyk naukovykh prats. № 3(5). 188–197. (іn Ukrainain).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Світлана Трубачева, Оксана Мушка