Abstract
The general features of the introduction of media didactics in school education focused on technologies of application of media in the educational process are considered in the article. It is emphasized that media didactics opens opportunities in teaching Ukrainian, which provides interactivity of the educational process, the formation of motivation for self-development of the individual, stimulates students to have a positive attitude to learning the subject. Contradictions related to various aspects of implementation (between access to media and the availability of software; the level of pedagogical and media psychological competence of teachers and the level of students; the formation of media culture of the individual and awareness of his/her role in the media environment; between ICT skills, communication through the media, obtaining the necessary information and understanding of reality; developmental opportunities for interaction in the media space and the ability to resist media information influences; ensuring the needs of the individual and the requirements of the current program on the subject). Certain advantages are outlined (teaching Ukrainian on the basis of media didactics is introduced; necessary competencies, media information literacy, critical thinking are formed by means of media; intercultural dialogue is encouraged, creativity is developed; new forms of education are introduced; social tolerance is formed; digital value is given). Attention is focused on media didactic modeling of educational actions of schoolchildren during the use of media products in order to perform educational, problem-solving exercises. The system of tasks developed by the authors provides for the formation of media competencies and the achievement of expected results. It is argued that the education of students based on media didactics will promote the activation of cognitive activity, will form information literacy, culture. The scientific perspective directions of modernization of school education in the conditions of development of media didactics are revealed.
References
Концепція впровадження медіаосвіти в Україні. Президія Національної академії педагогічних наук України. (2016). Президія Національної академії педагогічних наук України. Протокол. (2016, № 1–7/6–150). URL: https://cutt.ly/2bvDmfF. Дата звернення: Січень 3, 2021.
Онкович, Г. В. (2020). Розвиток медіадидактики вищої школи: український досвід. Обрії друкарства, 1(8), 130–150. URL: https://cutt.ly/FndB4G0. Дата звернення: Січень 5, 2021.
Іванов, В. Ф., Волошенюк, О. В. (2014). Медіаграмотність: підручник для вчителя. Київ, Україна: Центр вільної преси, Академія української преси.
Литовченко, І. В. та ін. (2010). Діти в інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі. Київ, Україна: ТОВ «Видавничий Будинок «Аванпост-Прим», URL: https://cutt.ly/unp4J4P. Дата звернення: Січень 24, 2021.
Лабораторія психології масової комунікації та медіаосвіти. (2021). URL: https://cutt.ly/snp3KfR. Дата звернення: Січень 24, 2021.
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» (2020). URL: https://cutt.ly/4bQ0LW0. Дата звернення: Січень 25, 2021.
Корицька, Г., Подлєсна, І. (2016). Реалізація проблемно-пошукової, дослідницької діяльності учнів засобами веб-квест технології. Українська мова і література в школах України, 11, 3–7.
Шворак, К. В. (2018). Медіакомпетентність та медіаграмотність – базові компетентності педагога НУШ. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/12.1/3.pdf. Дата звернення: Січень 7, 2021.
Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini. Prezydiia Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy. (2016). Prezydiia Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy. Protokol. (2016, № 1–7/6–150). URL: https://cutt.ly/2bvDmfF. Data zvernennia: Sichen 3, 2021. (in Ukrainian).
Onkovych, H. V. (2020). Rozvytok mediadydaktyky vyshchoi shkoly: ukrainskyi dosvid. Obrii drukarstva, 1(8), 130–150. URL: https://cutt.ly/FndB4G0. Data zvernennia: Sichen 5, 2021. (in Ukrainian).
Ivanov, V. F., Volosheniuk, O. V. (2014). Mediahramotnist: pidruchnyk dlia vchytelia. Kyiv, Ukraina: Tsentr vilnoi presy, Akademiia ukrainskoi presy. (in Ukrainian).
Lytovchenko, I. V. ta in. (2010). Dity v interneti: yak navchyty bezpetsi u virtualnomu sviti. Kyiv, Ukraina: TOV «Vydavnychyi Budynok «Avanpost-Prym», URL: https://cutt.ly/unp4J4P. Data zvernennia: Sichen 24, 2021. (in Ukrainian).
Laboratoriia psykholohii masovoi komunikatsii ta mediaosvity. (2021). URL: https://cutt.ly/snp3KfR. Data zvernennia: Sichen 24, 2021. (in Ukrainian).
Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» (2020). URL: https://cutt.ly/4bQ0LW0. Data zvernennia: Sichen 25, 2021. (in Ukrainian).
Korytska, H., Podliesna, I. (2016). Realizatsiia problemno-poshukovoi, doslidnytskoi diialnosti uchniv zasobamy veb-kvest tekhnolohii. Ukrainska mova i literatura v shkolakh Ukrainy, 11, 3–7. (in Ukrainian).
Shvorak, K. V. (2018). Mediakompetentnist ta mediahramotnist – bazovi kompetentnosti pedahoha NUSh. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/12.1/3.pdf. Data zvernennia: Sichen 7, 2021. (in Ukrainian).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Галина Корицька, Світлана Богдзієвич